Asus A7v133-c - max processor?
Fra : Jens Mogensen

Dato : 07-10-04 19:53

Har et Asus A7v133-c motherboard (Socket A) med en 1ghz Duron processor i:
http://www.motherboards.org/files/manuals/1/a7v133-105.pdf

Rammen er PC133 SD-RAM. Chipsættet er VIA KT133A

Vil gerne sætte en hurtigere processor i, men har haft svært ved at
finde ud af hvor meget motherboardet kan klare. Hvis jeg gå ind og
finder bundkortet via "query by motherboard" hos Asus:
http://www.asus.com.tw/support/cpusupport/cpusupport.aspx

....så ser det ud til, at en "Athlon XP 2100+(Model 6)(Palomino)" er det
maksimale den kan trække. Ret bittert, da det stort set er umuligt at
finde Palominoer.

Men, hvis jeg derimod går ind her (også hos Asus sjovt nok):
http://www.asus.com.tw/inside/Techref/thoroughbred.htm

....så står der pludselig at bundkortet godt kan trække en thoroughbred
XP-model. Jeg går ud fra at thoroughbred er en model med normal kerne og
altså ikke Palomino.

Nogen der kan kaste noget lys over sagerne? Jeg vil forfærdeligt gerne
opgradere, men vil nødigt risikere at smadre kortet. Vil selvfølgelig
også helst gå så højt som muligt i hastighed uden at ty til overclockning.

Det jeg søger svar på er:
Kan mit bundkort klare Thoroughbred XP-modeller og i så fald hvor højt
kan jeg gå?

Mvh
-Jens

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 07-10-04 20:39

On 2004-10-07, Jens Mogensen <jensochan@get2net.dk> wrote:
> [...]
>
> Det jeg søger svar på er:
> Kan mit bundkort klare Thoroughbred XP-modeller og i så fald hvor højt

Det afhænger af revisionen af dit mainboard

http://a7vtroubleshooting.com/info/cpu/index.htm

Hvis du har revision "1.05. & above", så kan du. Læg mærke til det punktum
efter 5 tallet. Det skal være der før du kan.

Når det så er opfyldt burde du kunne komme en xp2100+ i (tbreed).

Thomas

Fra : Jens Mogensen

Dato : 07-10-04 20:54

> [...]
> efter 5 tallet. Det skal være der før du kan.
>
> Når det så er opfyldt burde du kunne komme en xp2100+ i (tbreed).

Ved boot siger den efter navnet på bundkortet "bios revision 1.07", det
er det du snakker om, ikke?

-Jens

Fra : Jens Mogensen

Dato : 07-10-04 21:07

> Ved boot siger den efter navnet på bundkortet "bios revision 1.07", det
> er det du snakker om, ikke?

Øjeblik, kan se det er en hardware-revision vi snakker om. Skal lige
have lagt noget vasketøj sammen, så kobler jeg maskinen fra og kigger i den.

Er der forresten nogen speciel grund til at XP2000+ og XP2200+ er så
nemme at finde i forhold til XP2100+ (som ikke kan findes på edbpriser.dk)?

-Jens

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 07-10-04 22:34

On 2004-10-07, Jens Mogensen <jensochan@get2net.dk> wrote:

> Øjeblik, kan se det er en hardware-revision vi snakker om. Skal lige
> have lagt noget vasketøj sammen, så kobler jeg maskinen fra og kigger i den.

Jo det er hardware version vi snakker om.

> Er der forresten nogen speciel grund til at XP2000+ og XP2200+ er så
> nemme at finde i forhold til XP2100+ (som ikke kan findes på edbpriser.dk)?

Dunno

Thomas

Fra : Jens Mogensen

Dato : 07-10-04 22:58

> Jo det er hardware version vi snakker om.

Det var heldigvis en 1.05. jeg har.

Mit motherboard skulle automatisk finde ud af korrekt multiplier når man
sætter processoren i går jeg ud fra, men de multipliers jeg kunne se på
boardet gik kun op til 12,5. Med 133mhz bus, så bør jeg vel ikke kunne
bruge en processor højere end XP2000+ (1666mhz), vel? (133x12,5=1666)
Eller de 12,5 er måske bare det maksimale man selv kan indstille mens
boardet kan klare højere?

-Jens

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 07-10-04 23:26

On 2004-10-07, Jens Mogensen <jensochan@get2net.dk> wrote:

> Mit motherboard skulle automatisk finde ud af korrekt multiplier når man

Multiplieren er låst, så det gør ikke noget. Det kan være, at du skal ind og
sætte nogle jumpers til manuel FSB selection. Husk at opdatere din BIOS før
du stopper den nye CPU i. Held og lykke

Thomas

Fra : Jens Mogensen

Dato : 07-10-04 23:40

> Multiplieren er låst, så det gør ikke noget. Det kan være, at du skal ind og
> sætte nogle jumpers til manuel FSB selection. Husk at opdatere din BIOS før
> du stopper den nye CPU i. Held og lykke

Takker

Fandt også lige ud af at min strømforsyning kun er på 250w. Den side du
linkede til sagde noget om, at man helst skulle have en på 300w. Ved du
om det kun gælder processorerne i de højere luftlag eller bare XP'erne
generelt?

Har ikke så mange penge til det her, så jeg sparer hvor jeg kan.

-Jens

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 08-10-04 09:22

On 2004-10-07, Jens Mogensen <jensochan@get2net.dk> wrote:

> Takker

Det var da saa lidt.

> [...]
> linkede til sagde noget om, at man helst skulle have en på 300w. Ved du
> om det kun gælder processorerne i de højere luftlag eller bare XP'erne

Stroem er stroem. Maaske kan din 250w klare det. Du kan proeve. Og saa
stressteste maskinen. Hvis den ikke er stabil _kan_ det vaere
stroemforsyningen.

Thomas

Fra : Jens Mogensen

Dato : 08-10-04 13:12

> Stroem er stroem. Maaske kan din 250w klare det. Du kan proeve. Og saa
> stressteste maskinen. Hvis den ikke er stabil _kan_ det vaere
> stroemforsyningen.

Hvordan stresstester man?

-Jens

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 08-10-04 13:40

On 2004-10-08, Jens Mogensen <jensochan@get2net.dk> wrote:

> Hvordan stresstester man?

Kør memtest86 på den (memtest86.org og memtest86.com) samt prime95 (find den
via google)

Thomas

Fra : Jens Mogensen

Dato : 08-10-04 15:02

Har lige bestilt en XP2200+. De havde ikke nogen XP2000+ på lager og den
her kostede kun 50 kroner mere. Går stærkt ud fra, at det ikke er et
problem at "underclocke" en processor. Det gør den måske ligefrem
automatisk?

-Jens

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 08-10-04 20:08

On 2004-10-08, Jens Mogensen <jensochan@get2net.dk> wrote:
> [...]
> her kostede kun 50 kroner mere. Går stærkt ud fra, at det ikke er et
> problem at "underclocke" en processor. Det gør den måske ligefrem

Som sagt, så er den låst, så du skal pille ved FSB for at clocke den (enten
ned eller op). Du kan godt låse den op ved at "rode" med de bridges der
sidder oven på CPUen, men det vil jeg fraråde hvis du ikke har prøvet det
før.

Prøv om CPUen virker. Hvis ikke, så kan du sende den retur under henvisning
til 14. dages reglen i forbindelse med internetkøb.

Thomas

Fra : Jens Mogensen

Dato : 09-10-04 01:07

> [...]
> ned eller op). Du kan godt låse den op ved at "rode" med de bridges der
> sidder oven på CPUen, men det vil jeg fraråde hvis du ikke har prøvet det

Jeg er ikke helt med. CPU'en er låst til sin maksimal frekvens (ca.
1800mhz), det er det du siger, ikke? Men, hvordan skulle det hjælpe at
pille ved fsb'en (går udfra det er på motherboardet)? Hvis CPU'en _ikke_
var låst skulle jeg vel pille ved både fsb og multiplier. Hvis den er
låst er der vel intet jeg gør, der har effekt før der låses op for den, vel?

-Jens

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 09-10-04 07:27

On 2004-10-09, Jens Mogensen <jensochan@get2net.dk> wrote:

> Jeg er ikke helt med. CPU'en er låst til sin maksimal frekvens (ca.

Den er låst til 13 x FSB. Du kan så justere på FSB som du lyster. 133 Mhz
giver dig 1800Mhz, FSB = 100 giver dig 1300Mhz. Det var bare din udtalelse
om at den ikke skulle være svær at underclocke, og at den gjorde det
automatisk jeg kommenterede på. FSB kan du altid stille på, men multiplier
jumperne på boardet kan du godt skyde en hvid pind efter. Processoren
overrider dem.

Thomas

Fra : Jens Mogensen

Dato : 09-10-04 12:59

> [...]
> automatisk jeg kommenterede på. FSB kan du altid stille på, men multiplier
> jumperne på boardet kan du godt skyde en hvid pind efter. Processoren

Aha, jeg troede blot at processoren, uanset frekvens, ikke ville kunne
køre højere end de multipliers, der var på boardet. I mit tilfælde er
det 12,5.

-Jens

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 09-10-04 13:04

On 2004-10-09, Jens Mogensen <jensochan@get2net.dk> wrote:

> Aha, jeg troede blot at processoren, uanset frekvens, ikke ville kunne
> køre højere end de multipliers, der var på boardet. I mit tilfælde er
> det 12,5.

Men dermed jo ikke sagt at boardet kommer til at køre din CPU vildt godt!
Det er specielt spændingsregulatordelen der bliver presset. Men når der står
at den kan klare en xp2000+, så går en 2100 jo nok også

Thomas

Fra : Jens Mogensen

Dato : 09-10-04 13:25

> Men dermed jo ikke sagt at boardet kommer til at køre din CPU vildt godt!
> Det er specielt spændingsregulatordelen der bliver presset. Men når der står
> at den kan klare en xp2000+, så går en 2100 jo nok også

Det er faktisk en 2200, men det er forhåbentligt også tæt nok på.

-Jens

Fra : Jens Mogensen

Dato : 10-10-04 15:03

> Det er faktisk en 2200, men det er forhåbentligt også tæt nok på.

Det var det så. Den nye bios havde faktisk mulighed for at vælge den
"native" clocking på 1800mhz. Dejligt. Strømforsyningen har heller ikke
brokket sig endnu, så jeg er godt tilfreds.

Det mest besværlige viste sig overraskende nok at være at få den gamle
blæser af. Sad den fast? OM den gjorde. Alskens vold og magt var ikke
nok. Måtte tilkalde en kammerat der er ekspert i den slags for at få den
af. At få den nye på var der ingen ben i.

-Jens

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 10-10-04 23:38

On 2004-10-10, Jens Mogensen <jensochan@get2net.dk> wrote:

> Det var det så. Den nye bios havde faktisk mulighed for at vælge den
> "native" clocking på 1800mhz. Dejligt. Strømforsyningen har heller ikke
> brokket sig endnu, så jeg er godt tilfreds.

Fedt for dig

Håber den lever længe!!

Thomas