Platy-Gravid
Fra : Thomas Scherrer

Dato : 07-10-04 18:41

Her er et billede jeg har taget af en af mine Platy hunner
http://webx.dk/fisk/platy-gravid.jpg
Jeg har harft akvariet samt fisk i ca 3 uger
og hun var allerede tykkere end den anden hun, da jeg købte dem.
jeg ved at de går i 30 dage normalt
men kan nogen se eller gætte på hvormange dage hende her har igen ??

--
Yours:
Thomas Scherrer

Fra : Iceage

Dato : 08-10-04 12:43

Den er muligvis gravid men ikke ret lang henne den skal sikkert gå 14 dage
mere inden den nedkommer. Hvad andre fisk har du i det akvarie......?
Tænker mest på om den skal tages fra eller om den kan blive der i.
Ice

Fra : Jørgen

Dato : 08-10-04 18:45

Hej Thomas

Den er ikke tæt på at føde.
Det sorte du ser ved kønsåbningen er ungerne. Det er en sort plet, og det
skyldes, at det er øjnenes farve der dominerer.
Det er den sorte plet du skal iagttage, og med lidt øvelse vil du blive
istand til at bedømme fødetidspunktet ret præcist.
Du er sikkert bekendt med, at fiskene æder deres egne unger. Du skal derfor
foretage dig eet eller andet for at forhindre dette. Det nemmeste er at
sørge for mange planter i overfladen. Derved vil de bedste af ungerne kunne
overleve. Som nybegynder vil jeg ikke anbefale dig at begynde at isolere
hunnen. Du har ikke erfaring med at se hvornår den skal føde, og du får
problemer med at opfodre ungerne, uden at vandet bliver dårligt.

Hilsen
Jørgen

Fra : Thomas Scherrer

Dato : 12-10-04 19:13

I dag da der skulle suges op og gøres rent, fandt jeg sku en lille levene
platy unge,
den er ca 5-6mm lang, og det ser ud til at der kun er denne ene..
Den gravide platy er blevet endnu tykkere, men ser ikke ud til at have født,
hvor store er disse lige når de kommer ud ?
samt hvor gammel er min lille 5-6mm unge ?
Har moren tabt en ?
Eller er det første stadie at prutte en ud om dagen ?
eller hvordan virker det med Platy ?

Yours:
Thomas Scherrer
OZ2CPU
www.webx.dk
Ny mobil 51 92 08 28

Fra : Iceage

Dato : 12-10-04 22:12

HEj.
I grove træk sker det sådan at hun svømmer med ungerne i sig i mener det er
19 dage og så begynder hun at føde og det sker sådan at hun står stille og
svømmer lidt frem og så føder hun der kommer der så små fisk ud af hende som
kommer ud som kugler og efter et stykke tid er de kugler så blevet til fisk
som helst skal tages fra for ellers æder de andre ynglet selv moren æder
dem.
Håber mit svar kunne bruges.
Iceage

Fra : Thomas Scherrer

Dato : 13-10-04 20:11

Det fatter jeg ikke noget af, alle andre siger at Platyer går i 30 dage ?
Jeg har stadig min lille platy unge på ca 6-7mm efter at have målt lidt mere
i dag
samt hunnen er endnu mere gravid som dagene går.
Men der er KUN denne ene lille unge.

Fra : Iceage

Dato : 13-10-04 22:14

Tror de andre er blevet spist efter de er blevet født. Måske husker jeg
forkert med hvor lang tid de har ynglet i sig
Iceage

Fra : Thomas Scherrer

Dato : 15-10-04 16:42

Nu er der yderligere gået 3 dage, stadig ikke flere Platy unger at finde,
KUN denne ene,
den er blevet expert i at gemme sig, det tager 10-20 min at finde den.
Hunnen er stadig stor gravid, så jeg fatter ikke det der med denne ene unge
??

Thomas