Måske glædeligt nyt for Saab (og Opel). ;o~
Fra : Henrik B.

Dato : 07-10-04 12:24

Muligt godt nyt for Saab - iflg. artikel på bilmagasinet.dk:
http://www.bilmagasinet.dk/nyheder/default.asp?mode=1&id=3094

"GM-chef kritiserer Opel-fabrik i Rüsselsheim
Af: Thorkil Sevelsted 06.10.2004

General Motors har forlængst bekendtgjort, at Opel Vectra og Saab 9-3
i fremtiden skal bygges på én og samme fabrik. Det er af de fleste blevet
udlagt som ensbetydende med, at Saab-produktionen ophører i Trollhättan og
flyttes til Rüsselsheim.

Rüsselsheim er Opel´s hjemby, og de tyske medarbejder- og
fagforeninger har traditionelt stor indflydelse, ligesom bevarelse af
arbejdspladser i Tyskland er et varmt politisk emne.

Nu har General Motors øverste chef Rick Wagoner imidlertid udtalt til
den tyske magasin Stern, at produktionen af europæiske mellemklassebiler vil
blive samlet på den fabrik, som er mest konkurrencedygtig. Her halter
Russelsheim-fabrikken bagefter målt på det antal timer, der går med at bygge
en bil. Hertil kommer "Tysklands strukturelle problemer", siger Wagoner.

Håbet er altså ikke ude for Saab-fabrikken i Trollhättan, som har
mulighed for at erhverve retten til også at fremstille Vectra, hvis man kan
slå de tyske kolleger på effektivitet.

I øvrigt taler GM-ledelsen om at finde en alternativ produktion til
den fabrik, der taber konkurrencen.

Noget kunne tyde på, at Opel Vectra i fremtiden skal til at være en
ordentlig bil.

--
M.v.h.
-------------------------------------

begin 666 spacer.gif
K1TE&.#EA`0`!`(#_`,# P ```"'Y! $`````+ `````!``$```("1 $`.P``
`
end

Fra : KASO

Dato : 07-10-04 13:01

[SNIP }
> [...]
til
> den fabrik, der taber konkurrencen.
>

> Noget kunne tyde på, at Opel Vectra i fremtiden skal til at være en

Kræver det ikke en del mere end blot at flytte produktionen??

Men det tydeliggører jo selvfølgelig for køberne, at det er samme bil de
køber (en "Saapel"), hvis det er det, du mener.....

http://www.kandu.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-04 14:50

> Kræver det ikke en del mere end blot at flytte produktionen??

Det er nu mit indtryk, at den nye Opel er en ret fin bil - hvad enten du
tager den nye Astra eller den nye Vectra. Spørgsmålet er nærmere, om de ikke
er for dyre.

> Men det tydeliggøre jo selvfølgelig for køberne, at det er samme bil de
> køber (en "Saapel"), hvis det er det, du mener.....

Men der har i en del år været "mudderkastning" mellem toppen i Rüsselheim og
GM-toppen i USA. Blandt andet har tyskerne givet de stramme tøjler fra USA
skylden for deres salgs-fiasko.

Personligt tror jeg, at Opels kvalitetsproblemer - tandremme og rust - fra
1988 og frem til 1999 er hovedårsagen - men den kan jo være indirekte afledt
af stramme tøjler fra GM.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : KASO

Dato : 07-10-04 15:06

"" skrev d. 07-10-04 14:50 dette indlæg :

> [...]
du
> tager den nye Astra eller den nye Vectra. Spørgsmålet er nærmere, om

Det har du formentlig ret i. Personligt er jeg ikke så begejstret for
Vectra'ens design, men det er jo smag og behag. Til gengæld har du ret
i, at priserne er ude af proportioner - specielt, når man skal forsøge
at "komme tilbage" efter en årrække med et dårligt ry.

> [...]
fra
> 1988 og frem til 1999 er hovedårsagen - men den kan jo være indirekte

Det kan være svært at se udefra, men jeg er da f.eks. ikke imponeret
over GM-ledelsen og dens lemfældige omgang med varemærker - senest
beslutningen om at ændre Daewoo til Chervolet, men også Saab's
"klistermærke modeller" - 9-2 og 9-7 virker uigennemtænkt...

http://www.kandu.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-04 15:19

> Det har du formentlig ret i. Personligt er jeg ikke så begejstret for
> Vectra'ens design, men det er jo smag og behag.

Enig - selvom Vectra GTS efter minmening er rigtig flot.

> Til gengæld har du ret
> i, at priserne er ude af proportioner - specielt, når man skal forsøge
> at "komme tilbage" efter en årrække med et dårligt ry.

Igen enig - selvom den forrige Astra også var en fin bil - både mht
ruststyrke og køreegenskaber.

> [...]
> beslutningen om at ændre Daewoo til Chervolet, men også Saab's
> "klistermærke modeller" - 9-2 og 9-7 virker uigennemtænkt...

Gyngerne og karrusellerne - det er svært at gennemskue, om det kommercielt
er en god eller en dårlig ide, synes jeg.

/Jan W Nielsen

Fra : KASO

Dato : 09-10-04 06:45

"Jan W Nielsen" <intet svar> skrev i en meddelelse

> Enig - selvom Vectra GTS efter minmening er rigtig flot.

> Igen enig - selvom den forrige Astra også var en fin bil - både mht
> ruststyrke og køreegenskaber.

Ja - det har jeg også "lyttet mig frem til", men det lader ikke til at
budskabet er nået ud. Det tager væsentligt længere tid at opbygge et godt
renommé end det tager at ødelægge et!

Fra : Olesen

Dato : 07-10-04 17:34

"KASO" <KASO.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> Men det tydeliggører jo selvfølgelig for køberne, at det er samme bil de
> køber (en "Saapel"), hvis det er det, du mener.....

Findes der også en Saabaru ? *S*

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 08-10-04 09:51

Olesen wrote:

> Findes der også en Saabaru ? *S*

Nej, men man kan få både Peutroën'er og Skodavw'er. Findes er ikke også
Alfiat'er?

Mvh.

Fra : Olesen

Dato : 08-10-04 15:49

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nej, men man kan få både Peutroën'er og Skodavw'er. Findes er ikke også
> Alfiat'er?

Helt sikkert.
Eneste problem jeg ser pt for SAAB-fans'ene er den,
at SAAB er et kostbart og prestigefyldt mærke, og
skal de nu 'nedgøres' til at være ejet og byget af
en mere konsumorienteret firma, det må være et nederlag..o)
-eller blot kilde til let irritation.

Elene dêt, at Subaru har en SAAB model, som ikke
må sælges andre steder end lige dêr (østen??),
fordi SAAB ikke skal lide 'prestigetab', det siger jo næsten alt, ikke ?

Fra : Henrik B.

Dato : 10-10-04 21:51

> [...]
> skal de nu 'nedgøres' til at være ejet og byget af
> en mere konsumorienteret firma, det må være et nederlag..o)

I dén grad.

> Elene dêt, at Subaru har en SAAB model, som ikke
> må sælges andre steder end lige dêr (østen??),
> fordi SAAB ikke skal lide 'prestigetab', det siger jo næsten alt, ikke ?

Ikke korrekt. Saab 9-2 er en Subaru med Saab-mærker og en let modificering,
der udelukkende sælges i Nordamerika. At den ikke sælges i Europa, skyldes
ikke frygten for prestigetab, men derimod at det pågældende sekment ikke
efterspørges i Europa.

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : hanzen

Dato : 08-10-04 07:16

> [...]
> den fabrik, der taber konkurrencen.
>

> Noget kunne tyde på, at Opel Vectra i fremtiden skal til at være en

Det er sikkert det de håber på. For os andre er det vigtigere at bevare SAAB
hvor de hører hjemme.
Så vidt jeg husker blev Opel Calibra bygget hos SAAB i Finland. Det er nok
det de er kommet i tanke om.
--
hilzen
hanzen

Saab 900 - 185 Hk. med kunstigt åndedræt