Trærod i akvariet
Fra : H.S.

Dato : 07-10-04 08:50

hmmm prøvede at sætte en trærod i mit akvarie i går - det gik ikke helt så
godt, da den blev ved med at 'søge mod overfladen'.

Det lykkedes dog til sidst, men findes der en smart metode til at få
træroden til at bliver på stedet ?

Henrik
Aloe Vera og produkter til personlig pleje:
http://www.hstrading.dk/

Fra : mbe

Dato : 07-10-04 10:29

> [...]
> godt, da den blev ved med at 'søge mod overfladen'.
>
> Det lykkedes dog til sidst, men findes der en smart metode til at få

Nu ved jeg ikke hvor stor din rod er, men hvis du har mulighed for at koge
den først. Så er det det hurtigeste. Ellers læg den i en tønde eller bajle
med nogle sten ovenpå, så hele roden er under vandet. Det hjælper osse, men
tager bare noget tid.

Roden skal koges ca 1 time, så er du sikker på at luften er kommet ud af
roden, og den vil blive på bunden af akvariet.

Har selv en gammel gryde jeg bruger, når jeg skal koge mindre rødder eller
bambusrør. Hvis det er større ting så ryger de i en tønde, ca 7-14 dage.

Martin

Fra : H.S.

Dato : 07-10-04 11:54

"mbe" <dkb@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bambusrør. Hvis det er større ting så ryger de i en tønde, ca 7-14 dage.

hmm nå sådan.. Jeg havde bare roden i kogende vand i nogle minutter for at
rense den, og så kom den i akvariet... nå, hvis den kan blive der nu, som
kommer den resterende luft vel ud af sig selv, med tiden, så den bliver helt
stabil i akvariet ?

Fra : mbe

Dato : 07-10-04 12:07

> [...]
> rense den, og så kom den i akvariet... nå, hvis den kan blive der nu, som
> kommer den resterende luft vel ud af sig selv, med tiden, så den bliver

Et par min. det er for lidt tid. Sådan en rod skal have mere tid.

Men hvis roden ligger stabil i vandet , ja så komme resten at luften ud.
Går ud fra at du har lagt en sten ovenpå roden eller ligende. For at holde
den nede.

Martin

Fra : H.S.

Dato : 07-10-04 12:37

> Men hvis roden ligger stabil i vandet , ja så komme resten at luften ud.
> Går ud fra at du har lagt en sten ovenpå roden eller ligende. For at holde
> den nede.

jeps, den fik nogle håndfulde sand/grus/sten til at holde den nede med, og
der komme da også jævnligt store bobler fra den, så det skal bliver fint
Det er mit første rigtige akvarie, så ventetiden til man kan putte fisk i,
er nærmest ulidelig !

Fra : Carsten Gall

Dato : 07-10-04 12:49

"H.S." <Henrik@hstradingNOSPAM.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Det er mit første rigtige akvarie, så ventetiden til man kan putte fisk i,

Nu ved jeg ikke hvilken slags rod det drejer sig om.
Hvis det er en som du har fundet i naturen, vil der med stor
sandsynlighed komme
svamp på den. Det kan skures af med en ren grydesvamp.
Men uanset hvilken slags rod det drejer sig om, vil du få en mørk favning
af vandet.
Det skyldes den humus syre som findes i roden, med tiden holder den op
med at farve vandet.

Jo længere tid den koges jo mere farve koges ud af den, samtidig med at
svampesporer dræbes.

Carsten

Fra : H.S.

Dato : 07-10-04 14:57

"Carsten Gall" <cgall(fjern-dette)@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med at farve vandet.
>
> Jo længere tid den koges jo mere farve koges ud af den, samtidig med at

Den er købt i Farmland (til 55 kroner !! ) så jeg håber da den er ok ?

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 07-10-04 15:33

H.S. wrote:
> Den er købt i Farmland (til 55 kroner !! ) så jeg håber da den er ok ?

Den er sikkert OK - men kan godt give en svag farvning af vandet alligevel -
men det er vist ikke særlig skadeligt - og fortager sig efterhånden mere og
mere ved hver vandskifte.....

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : H.S.

Dato : 11-10-04 10:25

hmm jeg har (næsten) lige oprettet tråden "lys i akvariet" hvor jeg 'klager'
mig lidt over hvorfor min nabos akvarium er så 'lyst' - vandet ser meget
klarere (hvidt) ud end mit gør, og i tråden giver jeg lidt skylden på det
gule lys rør som sidder i armaturet... men måske er det trærodens skyld at
mit vand ser lidt gulligt ud ? (det ser direkte beskidt ud, sammenlignet med
han klare vand).
Kan man 'fremskynde' processen med at få vandet 'klarere' ? (Skal lige siges
at træroden blev skyllet i kogende vand før den blev sat i akvariet, så
vandet skulle ikke være beskidt )

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 07-10-04 12:49

H.S. wrote:
> bliver fint Det er mit første rigtige akvarie, så ventetiden til
> man kan putte fisk i, er nærmest ulidelig !

Hvis det er et selskabsakvarie, hvor der skal "lidt af hvert" i - så
tyvstart med et par enkelte af de mest hårdføre - det går som regel godt og
de er med at sætte lidt gang i akvariet

Så er ventetiden ikke så lang

Fra : H.S.

Dato : 07-10-04 14:59

> Hvis det er et selskabsakvarie, hvor der skal "lidt af hvert" i - så
> tyvstart med et par enkelte af de mest hårdføre - det går som regel godt
> [...]
Nu har jeg ventet i 3 dage, regner med at købe de første fisk i morgen (på
akvarie messen i Randers) - det kan være man finder et godt tilbud.

Jeg regner med at starte med nogle pansermaller, neon og gubbier...

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 07-10-04 15:30

H.S. wrote:
> [...]
> godt tilbud.
> Jeg regner med at starte med nogle pansermaller, neon og gubbier...

Det skal nok gå godt - bare ikke for mange til at starte med.

God fornøjelse med dem

Fra : H.S.

Dato : 11-10-04 10:22

> Det skal nok gå godt - bare ikke for mange til at starte med.
>
> God fornøjelse med dem

Det gik, fik en 10-15 blandede platty og gubbier + en art mere jeg ikke kan
huske navnet på. Samt et par maller.

Det har det fint, men en enkelt platty lå godt nok død søndag morgen
Resten trives fint ! ... der kom også 10 rød neon og 10 sorte neon i, om
lørdagen (ca 24 timer efter).

Fra : Thomas Scherrer

Dato : 07-10-04 18:49

> Det er mit første rigtige akvarie, så ventetiden til man kan putte fisk i,
> er nærmest ulidelig !

Lige et dumt spørgsmål i denne sammenhæng.
hvor lang tid kan planter overleve i et akvarie UDEN fisk ?
kan de leve og vokse fint helt uden ?
bare der er luft og lys ?

MVH Thomas Scherrer

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 07-10-04 19:00

Thomas Scherrer wrote:
> Lige et dumt spørgsmål i denne sammenhæng.
> hvor lang tid kan planter overleve i et akvarie UDEN fisk ?
> kan de leve og vokse fint helt uden ?
> bare der er luft og lys ?

De skal så formentlig have lidt gødning også, når fiskene ikke leverer det -
men jo - det kan sagtens lade sig gøre.