ilt, gennemstrøming og pansermaller
Fra : coryfreak

Dato : 06-10-04 10:28

Hej NG.

Nu har jeg haft en støre debat med Ole Larsen vedr. iltoptag i vandet og er
blevet helt rundt på gulvet. Så tænkte jeg på om der var andre, som kunne
fortælle mig hvorfor, man skal/skal ikke bruge en luftsten/diffusor i sit
akvarie. Der vil jeg lige indskyde, at pansermallerne elsker diffusoren,
samt at de, som beskrevet før, kun vil lægge æg i akvariet, når denne er i
brug. Pansermaller ynder rent, klart, "koldt" og ilt-"rigt" vand når de skal
yngle, (kravene varierer alt efter art). Det er noget som jeg har fundet ud
af ved egneerfaringer samt Ian Fullers hjemmeside www.corycats.com og bogen
breeding corydoradine catfish ligeledes af Ian Fuller. Håber at der er
nogen der kan fortælle mig hvad diffusoren egenligt betyder for
livsbetingelserne i akvariet.

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 06-10-04 21:11

Jeg kender godt alle argumenter for og imod. Og har også læst den sidste
tråd.

Jeg genstartede for knap 2 år siden efter en lang pause. I gamle dage brugte
jeg altid en "luftsten". Men belært herfra nyhedsgruppen undlod jeg dette,
da det jo ikke skulle være nødvendigt. MEN:
Efter nogen tid synes jeg mine fisk blev lidt "sløve" og opholdt sig det
meste af tiden nær overfladen (amerikanske cichlider). Jeg købte mig en
luftpumpe og en "sten", som forsøg, og det hjalp. Jeg ved godt at der kan
være hulens mange andre parametre jeg ikke her har styr på.

Da jeg senere startede et Malawi akvarie skete det samme. Denne gang
monterede jeg en "luftdiffuser" på slangen fra spandfilteret. Og i løbet af
kort tid blev fiskene mere livlige igen.

Der er planter i begge akvarier. I Malawiakvariet er det dog kun Anubias
(stav selv )

Jeg ved godt at mange mener at der må være noget andet galt, og jeg bliver
nok punket nu
Men det virker altså nu bedst sådan hos mig Og begge akvarier kører
fint.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Mikkel Stepién Munk

Dato : 07-10-04 09:35

Nu kunne man jo godt forestille sig, at præsist det samme ville være sket,
havde du satte et almindelig powerhead i akvariet og derved skabt noget mere
vandbevægelse...

Hvor stort er dit akvarium? Hvor mange fisk har du gående og hvor mange
liter pr. time tager dit nuværende filter...???

M.

PS: så vidt jeg ved, udleder planter kun ilt under photosyntese

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 07-10-04 20:15

"Hvor stort er dit akvarium......."

Amerikanerne går 3 par i et 325L og en enkelt sugemalle. Filter 1000L/t.

Malawierne (ca. 10 stk) har gået i et 325L, (samme filter), men er flyttet
ned i et 128L, hvor der nu er et filter på ca. 400L/t, da jeg er ved at
afvikle mine malawier. Men er måske begyndt at fortryde. Jeg synes bare at 2
akvarie er for meget. Det fylder jo

Det pudsige er dog at de ser ud til at trives godt i det lille akvarie, det
overraskede mig.... Da det efter min mening er overfyldt. (Rød Zebra)

Fra : coryfreak

Dato : 07-10-04 06:35

Hej NG.

Efter at have læst Henriks indlæg blev jeg lidt nysgerig og pillede
diffosoren af. For at se om det havde nogen på virknig på fiskene.

Her til morgen var fiskene sky som jeg har beskrevet før.
Men en anden ting som fangede mit blik var at fiskene var begyndt at
"hyperventilere". Det var tydeligt at se at fiskene bevægede gælderne mere
end de gør normalt(når diffusoren er tænt). Fiskene optager jo ilt ved
diffusion over dem meget tynde hud som omkranser blodårene i gælderene. Ved
at forøge mængden af vand der passerer gælderne prøver fisken på at optage
mere ilt. Nogen vil nok hævede dette er et tilfælde, at fiskene opføre sig
sådan.........

Jeg lader akvariet stå til i morgen, for at se om det bare var et tilfælde.