Kold olie efter 20 km
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-10-04 00:04

Hvor langt skal man egentlig køre, før motoren er gennemvarm? Jeg troede at
jeg var dækket ind med 20 km, men det har jeg så hørt, ikke er nok?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 06-10-04 06:03

"Preben Riis Sørensen" wrote:

> Hvor langt skal man egentlig køre, før motoren er gennemvarm? Jeg troede at
> jeg var dækket ind med 20 km, men det har jeg så hørt, ikke er nok?

Min erfaring med en olietryksmåler er, at olien når sin
driftstemperatur efter ca. 8-10 km. Herefter forbliver
tomgangstrykket konstant, dvs. olien holder samme temperatur. Hvis
der er tale om olie med masser af kondensvand i, kan du dog ikke
være sikker på at hvis blot bilen overlever de første 10 km, så
kan du også tage turen til sydfrankrig for fuld hane, efterhånden
koges kondensvandet jo fra og oliestanden falder..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-10-04 09:11

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> wrote in message

> [...]
> kan du også tage turen til sydfrankrig for fuld hane, efterhånden
> koges kondensvandet jo fra og oliestanden falder..

Det er, sammenholdt med at olien udvider sig når den bliver varmere, vel
grunden til at man skal tjekke oliestanden med varm motor ?

--
mvh/rg. Christian

Fra : Ukendt

Dato : 06-10-04 12:01

> Det er, sammenholdt med at olien udvider sig når den bliver varmere, vel
> grunden til at man skal tjekke oliestanden med varm motor ?

Øhh det er nu omvendt, m. kold motor så alt "frit" olie er løbet retur til
bundkaret. Og så meget har det nu ikke at sige, om det er koldt el. lunkent.
Du forebygger bedst at din motor køre tør v. jævnligt olieskift,kontrol, fx
før en krævende opgave.. .

Fra : Henrik B.

Dato : 06-10-04 12:17

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> lunkent. Du forebygger bedst at din motor køre tør v. jævnligt
> olieskift,kontrol, fx før en krævende opgave.. .

Iflg. min instruktionsbog, foretages oliecheck bedst 10 min. efter at man
har være ude at køre.

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Elbarto

Dato : 06-10-04 14:15

> [...]
lunkent.
> Du forebygger bedst at din motor køre tør v. jævnligt olieskift,kontrol,

Som jeg gjore ved Sierraen inden vi daffede til sydtyskland olieskift +
justering af tænding ventiler m.m.
Holdte så ½ times pause efter et par 100km for lige at tjekke olie osv,
Den holdte til Padborg - München og retur en uge efter
Den havde brugt alllt for meget benz men under ½ liter olie
Havde kun haft bilen 1½ mdr og havde max kørt 50 km af gangen
Den køre iøvrigt endnu uden nogen problemer
Elbarto
OZ3BTO

Fra : Rasmus

Dato : 06-10-04 21:10

> [...]
> kan du også tage turen til sydfrankrig for fuld hane, efterhånden
> koges kondensvandet jo fra og oliestanden falder..

Det passer meget godt, min tidligere Golf med olietemp. måler var ca. 90-94
grader varm efter 8-10km.

mvh
Rasmus