undervognsbehandling?
Fra : Thomas Kristensen

Dato : 05-10-04 20:42

Lige et spørgsmål om undervognsbehandling.

Er det dumt at få udført undervognsbehandling (pava, dinitrol osv.)
efter salten er begyndt at komme på vejene (sker nok snart med
vejrudsigter der lover 0 grader om natten)? Er nervøs for om bilen
ikke afrenses ordentligt (nogen der ved hvad de gør i praksis?) før
behandlingen så salten sidder under behandlingen.

Desuden, er der argumenter mod at undervognsbehandle, udover at det
stinker i lang tid efter, eller er det klart en fordel?
Bilen er en p306 fra 93 der har et par enkelte begyndende rustpletter
under bunden.

Nogen der kan anbefale et grundigt sted nær Århus?

Mvh Thomas

Fra : Thomas

Dato : 05-10-04 22:43

"Thomas Kristensen" <thomaskkristensen@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> under bunden.
>
> Nogen der kan anbefale et grundigt sted nær Århus?

Det er klart bedst at undervognsbehandle om sommeren. For det første har
belægningen nemmere ved at "flyde ud" i hulrum, pga. den højere temperatur.
For det andet er der en chance for (ingen garanti!), at værkstedet udfører
behandlingen lidt grundigere, hvis du kommer i en stille periode, f.eks.
juli måned. Jeg vil dog mene, at det kan nås endnu, da vi jo ikke helt er
kommet ind i vinteren.

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 06-10-04 08:00

> [...]
> stinker i lang tid efter, eller er det klart en fordel?
> Bilen er en p306 fra 93 der har et par enkelte begyndende rustpletter

På en årgang 93 med begyndende rust er der kun et tidspunkt der er rigtigt -
hellere i dag end i morgen
Det jeg mener er at det du vinder ved at få det gjort så snart som muligt,
overskygger klart alle de ulemper der måtte være ved tidspunktet nu fremfor
næste sommer.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : P. Blom

Dato : 06-10-04 11:58

Silkeborg Antirust er knalddygtige...

De ligger svjh på Navervej...

/Patrick

Fra : Olesen

Dato : 06-10-04 16:21

"Thomas Kristensen" <thomaskkristensen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke afrenses ordentligt (nogen der ved hvad de gør i praksis?) før
> behandlingen så salten sidder under behandlingen.

Du skal ikke være urolig over, om den afrensen ordentlig.
Det skal den nok blive, men med en våd og klæbrig
belægning er det sikkert ikke sundt at køre lige efter
saltvognen da saltet så kan sætte sig og blive
siddende. Ved ikke om det har en skadelig virkning
på behandlingen, men det virker ikke rart.
Bedste tidspunkt er nok det sene forår, hvor bilen
afrenses efter en lang vinter, og du kan så nyde
bilen gennem en måske fugtig sommer og vide,
belægningen er tør og klar til kommende vinter.

> Desuden, er der argumenter mod at undervognsbehandle, udover at det
> stinker i lang tid efter, eller er det klart en fordel?

Det koster penge. og har du bilen i kort tid,
så er det næppe merprisen værd iforhold til den pris
du ellers ville få for den.
Skal der afmonteres mange dele, så vær sikker på,
de blir' sat pæn på plads igen.
Måske de borer huller.

> Bilen er en p306 fra 93 der har et par enkelte begyndende rustpletter
> under bunden.

Hvis det kun er 'gule pletter' istedet for slem rust,
så bør dette ikke betyde noget, da de blot
mættes af behandlingen, og det sættes istå.