Få bil ind/ud af gear uden brug af kobling~
Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 04-10-04 20:12

Jeg er faldet over et yderst besynderligt fænomen som jeg håber at i kan
forklare mig lidt i dybden.

Jeg har fundet ud af at jeg kan komme ind/ud af gear i "samtlige" af de
biler jeg kører i uden brug af kobling.

Men er det normalt at man skal "kunne" gøre det?. I en bil af ældre dato
altså. For jeg skam godt at mange nyere biler fåes med automat kobling
og deslige.

For det undrer mig bare noget så grusomt at det faktisk kan lade sig
gøre.
Flemming Jacobsen

Fra : Basil

Dato : 04-10-04 20:18

Thunderbird [7100] wrote:
> [...]
> og deslige.
>
> For det undrer mig bare noget så grusomt at det faktisk kan lade sig

En kammerat ville for 15 år siden ikke ofre penge på et koblingskabel.
Han kørte i et år uden kobling, skiftede ved 2-3000 omdr. gear, og kørte fra
lyskryds på starteren.
Alle biler kan det, så vidt jeg ved.
Hans bil var en Taunus Coupe V6 2300.
Kai

Fra : Niels Skaaning

Dato : 04-10-04 21:00

"Basil" <Kunta@starmail.spam.co.za> skrev i en meddelelse

> En kammerat ville for 15 år siden ikke ofre penge på et koblingskabel.
> Han kørte i et år uden kobling, skiftede ved 2-3000 omdr. gear, og kørte
> [...]

Det er ikke alle biler der kan starte fra lyskryds på starteren. F.eks. kan
En BX godt, mens en XM ikke rigtig kan trække sig selv i gang på starteren
op ad bakke.

Men det er meget normalt at gearet kan skiftes uden brug af kobling.

NS

Fra : Basil

Dato : 05-10-04 06:56

Niels Skaaning wrote:
> [...]
> op ad bakke.
>
> Men det er meget normalt at gearet kan skiftes uden brug af kobling.

Den gode gamle Ford kan vist næsten alt
Det var en fed øse, Coupe modellen, med stor doven V6.
Batteriet løb ikke engang fladt.
Kai

Fra : Ukendt

Dato : 04-10-04 20:48

> [...]
>
> Men er det normalt at man skal "kunne" gøre det?. I en bil af ældre dato
> altså. For jeg skam godt at mange nyere biler fåes med automat kobling

Jeg måtte gøre det i min Sierra 2.0i engang da koblingskablet knækkede.
Jeg satte den i 1. gear og satte bilen igang med starteren. Alle de andre
gear kunne jeg sagtens skifte uden brug af kobling og den knurrede ikke
engang (krrrrrr).

Det lykkedes da at køre over 100 Km hjem uden at ødelægge syncromeshringe
eller gearkasse

--
Tom

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 04-10-04 21:02

Tom telepaterede følgende til sin PC:
> Det lykkedes da at køre over 100 Km hjem uden at ødelægge
> syncromeshringe eller gearkasse

Ja, jeg har også oplevet et defekt gearkabel i en tidligere firmabil. Den
kørte også de ca. 40 km hjem uden kabel...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 04-10-04 21:03

Thunderbird [7100] telepaterede følgende til sin PC:
> Jeg har fundet ud af at jeg kan komme ind/ud af gear i "samtlige" af
> de biler jeg kører i uden brug af kobling.

Godt du ikke kører i mine...
Det er kun i raceren jeg gearer op uden brug af kobling...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 04-10-04 21:28

On Mon, 4 Oct 2004 22:03:04 +0200, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
mit efternavn . com> wrote:

>Thunderbird [7100] telepaterede følgende til sin PC:
>
>Godt du ikke kører i mine...
>Det er kun i raceren jeg gearer op uden brug af kobling...

Har kun "prøvet" det i en af firmabilerne. Opdagede det mere eller
mindre ved en fejl og rodede så en lille smule mere med det, men bruger
nu stadig koblingen alligevel da jeg lidt antager at man nok i det lange
løb kan risikerer at smadre gearkasse eller andet ved bare at skifte
gear uden at bruge koblingen.
Flemming Jacobsen

Fra : ...

Dato : 04-10-04 21:32

Det er nemt at komme ud af gear, uden brug af kobling. Reducerer du presset
gennem gearkassen, ved pludseligt at løfte spederfoden, samtidigt med at du
sætter i frigear, så glider den i frigear.
Hvis du nu vil have den i et andet gear, skal du afpasse motorens
omdrejninger til det gear, presse lidt på gearskiftet, så glider den i det
ønskede gear. Den smule omdrejningsforskel der er, vil afpasses af
syncro-ringene, der slæber selve gearhjulet ind i det rigtige
omdrejningstal.
Jeg har ikke fundet en almindelig bil, hvor det ikke lader sig gøre.
Under alle omstændigheder, lader det sig kun gøre ved svag belastning. Helst
lidt negativt, så det er enertien der trækker lidt i motoren.
Jeg havde selv en lidt dårlig vane med at skifte gear på den måde i en
Mazda, jeg engang havde. Den tog forbavsende nok ikke meget skade af det,
for den kørte i flere år på den måde. Det hele startede med, at jeg havde
venstre fod i gips...........

Der findes gearkasser, hvor man overhovedet ikke skal bruge kobling.
F.eks. en motocross motorcykel. Der holder du bare rullen stram og vipper
gearskiftet, så går den selv i næste gear når den begynder at løbe ud i
omdrejninger. ( Det er faktisk næsten umuligt at bruge kobling på vej op i
gennem gearne )
I praksis, kan man kun nå at vippe med foden, for den trækker op i
omdrejninger igen, med det samme.
På en 500 ccm har jeg prøvet at lege lidt. ( over en hel sensommer ) Der
giver man bare gas, så letter den forhjulet imens den laver hjulspind, når
den så hopper op i næste gear, lander forhjulet ikke engang, man fortsætter
simpelthen bare med fuldt hjulspind, stadigvæk på baghjulet.
Det er VILDT sjovt. Og så har det jo noget af en blære-effekt *S*

Jeg har også prøvet en kompressortunet Corvette, med samme gear system. Det
hed vist noget med Close - et eller andet.
Jeg troede faktisk at der var noget i stykker med gearkassen, indtil min
kammerat, som ejede bilen, viste mig hvordan man kørte den, når det skulle
flytte sig. Sådan en, får man desværre ikke lov til at lege med hver dag, så
det var en engangsfornøjelse.
Men i den bil, brugte man kun kobling til at starte med, resten af vejen op,
satte man bare en finger mod gearstangen, som om det var en crossser.
Uha. den var hurtig *S*

I den modsatte ende, er der bl.a. ældre lastbiler. De kræver ofte at man
laver dobbelt udkobling. Man skal altså "neutraliserer" ved at koble ud en
ekstra gang, inden man kobler den ind i gear fra frigearpositionen.

Hvorfor og hvordan gearkasserne er sådan, ved jeg ikke. Men jeg antager, at
det er på grund af vinkelen som tænderne er skåret med. Og udformningen af
syncro-ringene.

Om mekanik tager skade af at blive brugt. Ja.
Prøv selv efter, om det tager unormalt meget skade, eller bliv ved med at gå
rundt og undres over det.

Fra : Lone

Dato : 04-10-04 23:12

> "Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

haha det har jeg da tit prøvet i en gammel Vauxhall 2000

man skal bare høre hvornår omdrejningerne er korrekte og så smutte den i
gear - no problemo - tænderne skal bare stå rigtigt i det øjeblik man
skifter

Fra : Hans Joergensen

Dato : 05-10-04 11:19

.... wrote:
> [...]
> omdrejninger. ( Det er faktisk næsten umuligt at bruge kobling på vej op i

Man holder faktisk blot gearpedalen op af, og slipper gassen et kort
øjeblik... så går gearskiftet helt af sig selv

Det virker i øvrigt også på normale motorcykler, og sker helt uden
mislyde af nogen art.

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - Breaking the ozone-layer since 1985

Fra : Ukendt

Dato : 05-10-04 07:30

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

> Men er det normalt at man skal "kunne" gøre det?. I en bil af ældre dato
> altså.

Det gjorde man i gl. dage, inden synkromeshen blev opfundet, og på lastbiler
i meget længere tid. Det er let "op" i gear lige at lette foden liste den i
fri, tøve lidt så hast på gearhjulene falder en anelse, og videre i det nye
gear. Den anden vej er MEGET værre, for der skal du i "fri" slippe
koblingen, speede op så der kommer flere omdr. g.hjulene, træde koblingen
ned og liste i et lavere gear. Det er på den måde du sortér drenge fra MÆND,
dem der kan lave en dobbelt-udkobling uden at "børste tænder"- Det er MÆND
;))).

Fra : NEiL DANELAW

Dato : 05-10-04 07:57

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
MÆND,
> dem der kan lave en dobbelt-udkobling uden at "børste tænder"- Det er MÆND

Og husk mellem-gassen!

Fra : Ukendt

Dato : 05-10-04 08:27

"NEiL DANELAW" <mail@danelaw.dk> skrev i en meddelelse

slippe

> Og husk mellem-gassen!

Kald du det bare "mellemgas", det går ud på det samme ;).

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 05-10-04 15:23

"Jørgen M. Rasmussen" wrote:

> ned og liste i et lavere gear. Det er på den måde du sortér drenge fra MÆND,
> dem der kan lave en dobbelt-udkobling uden at "børste tænder"- Det er MÆND
> ;))).

Du mener vel "gamle mænd"..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 05-10-04 17:10

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

> Du mener vel "gamle mænd"..

Det kan du godt sige, det er tilhveritfald MÆND med følelsen for MEKANIK
;)). Det er det det handler om, manden og HANS maskine, han kan ikke bare
sætte sig i en anden, for der er små forskelle så det "swinger" ikke. I dag
er der langt i mellem den slags tilfælde

Fra : Niels Skaaning

Dato : 05-10-04 17:29

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.hatessspam@os.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
dag
> er der langt i mellem den slags tilfælde

Det er da vist kun gamle mænd, der gider knokle med sådan noget gammelt lort
for at få det til, at makke ret ;).

NS

Fra : Ukendt

Dato : 06-10-04 05:52

"Niels Skaaning" <niels_skaaning@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er da vist kun gamle mænd, der gider knokle med sådan noget gammelt
> lort
> for at få det til, at makke ret ;).

Sådan er det med kunst, gadebørn forstår sig ikke på den ;)).

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 05-10-04 21:48

Thomas Strandtoft wrote:

> Du mener vel "gamle mænd"..

Ja naturligvis - 50 og derover, er selv 58 har kørt meget i bil uden
synkroninseret gearkasse, sidste jeg kørte i var en Büssing lastbil med
underfloor motor, hvor du dårligt kunne høre motoren, og derfor skulle
skifte ved hjælp af omdrejningstæller + gëfyle, et heeerligt køretøj, en
rigtig "mandebil"

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 05-10-04 21:49

Hans L. Jørgensen wrote:

> [...]
> med underfloor motor, hvor du dårligt kunne høre motoren, og derfor
> skulle skifte ved hjælp af omdrejningstæller + gëfyle, et heeerligt

Sorry...

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 06-10-04 05:37

"Hans L. Jørgensen" wrote:

> Sorry...

Sorry?!? Hvad er det lige du mener du behøver undskylde for?? At
du er ældre end ler og har kørt biler lavet af bakelit og hønsenet
er vel ikke noget du som sådan kan gøre for..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 07-10-04 20:17

Thomas Strandtoft wrote:

> Sorry?!? Hvad er det lige du mener du behøver undskylde for?? At
> du er ældre end ler og har kørt biler lavet af bakelit og hønsenet
> er vel ikke noget du som sådan kan gøre for..

Det var nu også mere den glemte signatur

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Niels Skaaning

Dato : 05-10-04 17:07

> [...]
MÆND,
> dem der kan lave en dobbelt-udkobling uden at "børste tænder"- Det er MÆND

Det var vel også dengang store lastbiler kun havde 5 gear :) og 200 hk
luftkølet diesel.

NS

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 05-10-04 21:55

Niels Skaaning wrote:

> Det var vel også dengang store lastbiler kun havde 5 gear :) og 200 hk
> luftkølet diesel.

Et eller andet sted har du nok lidt ret, men også kun lidt.

Kunne fristes til at kalde chaufførene i dag for dovne, kan ikke engang selv
skifte et punkteret hjul.

Når det er sagt, - starter jeg umiddelbart et tilbagetog.

I dag bliver de presset fra alle sider speditører, vognmænd og kørehviletid
m.m..

Nej tak jeg misunder dem ikke - absolut ikke.

fortsat god aften fra en som har kørt i "gamle lastbiler"

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Niels Skaaning

Dato : 06-10-04 09:41

> [...]
> m.m..
>
> Nej tak jeg misunder dem ikke - absolut ikke.
>
> fortsat god aften fra en som har kørt i "gamle lastbiler"

Ja, det er hårde tider, men det skyldes jo at der er så mange vognmænd om
budet, så kunderne kan presse priserne. Køre/hviletide er jo fint nok for
chaufføren.

NS

Fra : ...

Dato : 06-10-04 20:21

Snip--->
> Kunne fristes til at kalde chaufførene i dag for dovne, kan ikke engang
> [...]

Ka' du skifte hjul på en moderne lastbil ?
Jeg har prøvet at punkterer med en autotransporter, der kunne jeg ikke selv
pille hjulet af.
Falck brugte en speciel krydsnøgle, ellers var det nok aldrig kommet af.

Næste gang ringer jeg bare efter hjælp med det samme, så sparer man en time
eller to på at brokke med det selv.

Fra : Niels Skaaning

Dato : 06-10-04 20:38

"..." <mine-handler@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Falck brugte en speciel krydsnøgle, ellers var det nok aldrig kommet af.
>
> Næste gang ringer jeg bare efter hjælp med det samme, så sparer man en

Der er ikke engang reservehjul med på de fleste lastbiler idag. For det
første kan chaufføren næppe selv hverken skrue møtrikkerne af eller løfte
hjulet og for det andet er et reservehjul bare en ekstra udgift og unødig
dødvægt, som stjæler lastkapacitet.

NS

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 07-10-04 20:15

.... wrote:

> [...]
>
> Næste gang ringer jeg bare efter hjælp med det samme, så sparer man
> en time eller to på at brokke med det selv.

Hej Mr. Nobody

Når du engang lærer at bruge signatur/underskrift, kan vi to udmærket
kommunikere, indtil da nada....

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 05-10-04 17:23

On Tue, 5 Oct 2004 08:30:08 +0200, "Jørgen M. Rasmussen"
<garbage.adr#nulspam.ofir.dk> wrote:

> [...]
>dem der kan lave en dobbelt-udkobling uden at "børste tænder"- Det er MÆND

Hvor svært kan det lige være at:

1:Koble ud
2: Gå i frigear.
3: Koble ind
4: Koble ud
5: Sætte i næste gear
6: Koble ind

De 6 punkter er havd jeg har fået at vide en dobbelt udkobling dækker
over.
Flemming Jacobsen

Fra : Niels Skaaning

Dato : 05-10-04 17:59

> [...]
> 5: Sætte i næste gear
> 6: Koble ind
>
> De 6 punkter er havd jeg har fået at vide en dobbelt udkobling dækker

Du glemte mellemgassen mellem 4 og 5.

NS

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 06-10-04 05:41

Niels Skaaning wrote:

> Du glemte mellemgassen mellem 4 og 5.

Mellemgassen skal da ind mellem 3 og 4, det er jo hele pointen med
at lave den dobbelte udkobling at man sender højgearsakslen op i
fart med mellemgassen.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 05-10-04 21:59

Thunderbird [7100] wrote:

> 1:Koble ud
> 2: Gå i frigear.
> 3: Koble ind
> 4: Koble ud
> 5: Sætte i næste gear
> 6: Koble ind
>
> De 6 punkter er havd jeg har fået at vide en dobbelt udkobling dækker
> over.

Hvis du kan er det ikke svært.

Men prøv det i en bil uden synkroniseret gearkasse, så finder du ud af hvor
svært det er.

Hvis du gør som du beskriver det kan jeg lover dig en oplevelse for livet,
specielt hvis du skal i et lavere gear

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 06-10-04 21:06

Det er måske forkert?
Flemming Jacobsen

Fra : Ukendt

Dato : 05-10-04 07:57

> Jeg har fundet ud af at jeg kan komme ind/ud af gear i "samtlige" af de
> biler jeg kører i uden brug af kobling.

hehe det er der en del der leger med på MC, er ret sjovt

Mvh
Morten