Hvordan køres en TDI
Fra : Morten Fruergaard

Dato : 04-10-04 20:02

Jeg har anskaffet mig en 6 gearet 115 hk Seat Alhambra 1,9 TDi...

Hvorledes køres sådan en mest økonomisk?
Skift lavt, men hvor lavt?
Fuld gas til fx 2.500 omdr og så skifte eller skal man køre med æg under
pedalen?
Eller....

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Leonard

Dato : 04-10-04 20:18

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote:

>Fuld gas til fx 2.500 omdr og så skifte eller skal man køre med æg under
>pedalen?

Fuld gas er nok ikke så godt, men 75% i acceleration og så en meget
let fod når hastigheden skal holdes jævn. Det er sådan jeg får Lupoen
over 33 km/l. Når den er i fart må den gerne køre helt ned til tomgang
i højeste gear, så længe den bare skal holde farten på flad vej.

--
Leonard

Fra : Peter

Dato : 04-10-04 20:43

"Leonard" <nospam@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

[klip]

> Når den er i fart må den gerne køre helt ned til tomgang
> i højeste gear, så længe den bare skal holde farten på flad vej.

Ups - ja, det glemte jeg. Jeg er enig i den fremgangsmåde.

Til Morten: Til lykke med potten!

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 04-10-04 20:59

Peter telepaterede følgende til sin PC:
> Til Morten: Til lykke med potten!

Takker... Den kører sgu lækkert...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 04-10-04 21:01

Leonard telepaterede følgende til sin PC:
> Fuld gas er nok ikke så godt, men 75% i acceleration

Ok. Kan du se forskel i forbruget, hvis du giver fuld gas indtil du skifter
ved lave omdrejninger?

> og så en meget
> let fod når hastigheden skal holdes jævn.

Godt man har fartpilot...

> Når den er i fart må den gerne køre helt ned til tomgang
> i højeste gear, så længe den bare skal holde farten på flad vej.

OK. Den trækker nu godt helt nede fra 1.500 omdr...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Peter

Dato : 04-10-04 20:42

meddelelse news:41619e32$0$59393$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> Skift lavt, men hvor lavt?
> Fuld gas til fx 2.500 omdr og så skifte eller skal man køre med æg under

Min boxede Xantia får vel halv gas op til 2.000 omdrejninger så skiftes jeg.
Og så ellers bare se langt frem og slip speederen og hold en pæn jævn
hastighed - det er min opskrift.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 04-10-04 21:37

Morten Fruergaard skrev i Message-ID:
<41619e32$0$59393$14726298@news.sunsite.dk>:

> Jeg har anskaffet mig en 6 gearet 115 hk Seat Alhambra 1,9 TDi...

Tillykke (som du måske husker har jeg en tilsvarende Sharan).

> Hvorledes køres sådan en mest økonomisk?
> Skift lavt, men hvor lavt?
> Fuld gas til fx 2.500 omdr og så skifte eller skal man køre med æg under
> pedalen?

Jeg skrifter typisk ned ved 2100-2200 o/min.

Da jeg (endnu) ikke har kørecomputer ved jeg ikke om det er det mest
økonomiske, men det går fint. Det er godt med trækkraft.

--
<author> Peter Fjelsten </author>
<e-mail valid> yes </e-mail valid>

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 05-10-04 06:17

Peter Fjelsten telepaterede følgende til sin PC:
> Tillykke (som du måske husker har jeg en tilsvarende Sharan).

Takker, og "jo jo"...

> Jeg skrifter typisk ned ved 2100-2200 o/min.

OK. Hvad kører du på liternen?
Og hvad er dit kørselsmønster?

> Da jeg (endnu) ikke har kørecomputer ved jeg ikke om det er det mest
> økonomiske, men det går fint.

Hvornår skal du have det i?

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : phk

Dato : 05-10-04 01:19

meddelelse news:41619e32$0$59393$14726298@news.sunsite.dk...
> Jeg har anskaffet mig en 6 gearet 115 hk Seat Alhambra 1,9 TDi...
>
> Hvorledes køres sådan en mest økonomisk?

Skift ved så lave omdrejninger som muligt. Kom i højeste gear så hurtig som
muligt.

Jeg kører 1.800 omdrejninger ved ægte 80 - så jeg kommer kun over 1.800
omdrejninger når der skal bestilles noget. Den yder minimum 80 HK ved dette
omdrejningstal.

> Skift lavt, men hvor lavt?
> Fuld gas til fx 2.500 omdr og så skifte eller skal man køre med æg under
> pedalen?

2.500 omdrejninger - du skal lavere hvis du skal spare.

--
Per, Esbjerg

Fra : Elbarto

Dato : 05-10-04 13:51

meddelelse news:41619e32$0$59393$14726298@news.sunsite.dk...
> Jeg har anskaffet mig en 6 gearet 115 hk Seat Alhambra 1,9 TDi...
>
> Hvorledes køres sådan en mest økonomisk?
> Skift lavt, men hvor lavt?
> Fuld gas til fx 2.500 omdr og så skifte eller skal man køre med æg under
> pedalen?
> Eller....
>
> --
> Mvh. Morten Fruergaard
> www.CF-OFFROAD.DK - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
> 2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
> [...]

At finde den bløde hat frem og glem den har en speeder

Elbarto
OZ3BTO

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 05-10-04 19:32

<41622e67$0$59405$14726298@news.sunsite.dk>:

> OK. Hvad kører du på liternen?

Over de 11K jeg har haft den har den gået lidt over 13 i snit.

> Og hvad er dit kørselsmønster?

By og temmeligt hurtigt (140+) på motorvej.

> Hvornår skal du have det i?

Næste gang jeg skal sydover...

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 05-10-04 20:07

Peter Fjelsten telepaterede følgende til sin PC:

> Næste gang jeg skal sydover...

Så han har lavet det?
Hvad kom det til at koste?

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 05-10-04 20:18

<4162f0d3$0$59396$14726298@news.sunsite.dk>:

> Peter Fjelsten telepaterede følgende til sin PC:

> Så han har lavet det?
> Hvad kom det til at koste?

Du skrev _hvornår_ skal du have lavet det, hvortil jeg svarer næste gang
jeg skal sydpå: jeg har ikke fået lavet det endnu, så jeg har ikke flere
detaljer... :)

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 06-10-04 06:45

> [...]
>
> Du skrev _hvornår_ skal du have lavet det, hvortil jeg svarer næste
> gang jeg skal sydpå: jeg har ikke fået lavet det endnu, så jeg har

Jeg ved godt, hvad jeg skrev...

Med "Så han har lavet det" mente jeg, om han havde lavet selve modulet - og
ikke om, han haved sat det i din vogn...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Thomas Landberg

Dato : 05-10-04 20:41

> [...]
> Skift lavt, men hvor lavt?
> Fuld gas til fx 2.500 omdr og så skifte eller skal man køre med æg under

Jeg plejer at give fuld spade og skifte gear ved 2.500 omdr/min. Så får du
optimal acceleration for pengene. Prøv at køre en tankfuld på den måde. Vil
næsten vædde med, at du ikke kører kortere end hvis du kun gav fedtgas ved
acceleration.

--

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning
Se en masse gode tilbud her: http://www.bokstuning.dk/Tilbud.htm

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 06-10-04 16:14

<41638673$0$59397$14726298@news.sunsite.dk>:

> Med "Så han har lavet det" mente jeg, om han havde lavet selve modulet
> - og ikke om, han haved sat det i din vogn...

Der er ikke noget modul, der skal laves - der skal blot skiftes en
"ratarm", trækkes et par ledinger og leges en smule med VAG-COM.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 06-10-04 21:25

Peter Fjelsten telepaterede følgende til sin PC:
> Der er ikke noget modul, der skal laves - der skal blot skiftes en
> "ratarm", trækkes et par ledinger og leges en smule med VAG-COM.

OK. Så displayet er der?

Lad mig vide, når du har fået det i...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 07-10-04 17:42

<4164548c$0$59401$14726298@news.sunsite.dk>:

> OK. Så displayet er der?

Det er det i min. Jeg ved ikke hvordan Alhambra'en er udrustet.

> Lad mig vide, når du har fået det i...

Skal nok.