Skal det fjernes ?
Fra : H.S.

Dato : 04-10-04 14:46

Når man køber nye planter, kommer de i en lille plastic potte, men noget
mineraluld omkring rødderne - skal alt dette mineraluld fjernes ? - Og hvor
grundig skal man gøre dette ?

Henrik
Aloe Vera og produkter til personlig pleje:
http://www.hstrading.dk/

Fra : Niels Christian Mohr

Dato : 04-10-04 15:03

Du skal fjerne stenulden så godt som muligt. Da du jo alligevel skal beskære
rødderne før du planter planten så er det jo helt naturligt :)

Med Venlig Hilsen

Niels Christian Mohr

Fra : H.S.

Dato : 04-10-04 15:16

"Niels Christian Mohr" <ncmohr@FJERNDETTE.privat.dk> skrev i en meddelelse
> Du skal fjerne stenulden så godt som muligt. Da du jo alligevel skal
beskære
> rødderne før du planter planten så er det jo helt naturligt :)

Fint nok - det kunne godt blive svært hvis man skulle fjerne det 100%.

Hvad mener du med at man skal beskære rødderne ? (det har jeg ikke hørt om
før)

Fra : Niels Christian Mohr

Dato : 04-10-04 17:51

Nej du skal ikke fjerne det 100% men bare så godt som muligt uden at
beskadige planten. Med at beskære rødderne mener jeg at rødder må ikke være
så lange at de ikke kan være der. Når du laver hullet med din lange finger
eller hvad du nu vælger at bruge , så skal rødderne heller ikke være længere
en hullet er dybt.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 04-10-04 15:05

H.S. wrote:
> Når man køber nye planter, kommer de i en lille plastic potte, men
> noget mineraluld omkring rødderne - skal alt dette mineraluld fjernes
> ? - Og hvor grundig skal man gøre dette ?

Det har ikke den store betydning - så fjern det løse - og om der så kommer
en stump med eller ej betyder ikke noget.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Jørgen

Dato : 04-10-04 17:31

Hej Henrik
"Det har ikke den store betydning"
Det er et af de svar du har fået - Jeg vil råde dig til at fjerne så meget
som muligt.
Mineraluldsfibre er noget stads for både mennesker og dyr. Det er årsag til
mange problemer med ødelagte gælder hos fisk.
Hilsen
Jørgen

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 04-10-04 22:27

Jørgen wrote:
> [...]
> Mineraluldsfibre er noget stads for både mennesker og dyr. Det er årsag til
> mange problemer med ødelagte gælder hos fisk.

Kilde?

<KLIP>

--
Steen Suder

Fra : Jasper Norman

Dato : 05-10-04 22:40

> Kilde?

Politikkens akvariebog mener at fiberne kan sætte sig i gællerne, som
naturligvis irriterer fiskene.

Jeg har til gengæld også hørt at man roligt kan sætte hele plasticpotten
incl. glasuld ned i akv. Jeg har dog ikke selv prøvet dette. Men faktum er
da, at det er et helvede at fjerne det klisterede glasuld

/Jasper

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 05-10-04 22:58

Jasper Norman wrote:
> Politikkens akvariebog mener at fiberne kan sætte sig i gællerne, som
> naturligvis irriterer fiskene.

Det er vel det glasuld, som man i fordums tid brugte som filtervat - det er
jo forlægst erstattet med perlon-vat, der ikke skader gællerne.

Det samme kunne jeg forestille mig er tilfældet med det, der bruges i
potterne.

Fra : Carsten Gall

Dato : 05-10-04 23:05

> [...]
> jo forlægst erstattet med perlon-vat, der ikke skader gællerne.
>
> Det samme kunne jeg forestille mig er tilfældet med det, der bruges i

Det der er i potterne er stenuld, faktisk Rockwool dog uden fenol.
Kaldes også Grodan. Personlig ville jeg fjerne så meget som overhovedet
muligt, da det har
tendens til at dukke op gennem gruset, og det er da heller ikke særligt
rart at få det blandet
alt for meget med gruset.

Carsten