CD drev som ikke vil åbne på 2 G4'ere ????
Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 04-10-04 12:19

Nogen der har et par gode ideer til hordan jeg får CD drevet til at åbne
via keyboardet på 2 G4'ere ?

Der er OS 9.2.2 på dem og ingen af dem kan åbne drevet.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Jonas Voss

Dato : 04-10-04 13:01

In dk.edb.mac, Jesper Haaber Gylling <jesper@gylling.net> wrote:

> Nogen der har et par gode ideer til hordan jeg får CD drevet til at åbne
> via keyboardet på 2 G4'ere ?

Holder mellemrumstasten nede når du booter?

Holder musetasten nede når du booter?

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

Cetera desunt

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 04-10-04 13:34

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Holder mellemrumstasten nede når du booter?
>
> Holder musetasten nede når du booter?

Hvad så når man sidder og arbejder ? Så skal man genstarte hvergang man
skal have en CD'er i ???????????

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Lars Brink

Dato : 04-10-04 14:48

Hej Jesper
Der står i hjælpeprogrammet at du kan definere en valgfri sskub-ud tast på
tastatutret. Når du installerer OS9 skulle der ligge et dokument i mappen
"Ekstraarkiver til eject" i mappen "Apple Ekstraarkiver" (du ved - den mappe
man altid kyler ud 2 minutter efter man har installeret systemet

Hilsen Lars

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-10-04 21:53

Lars Brink wrote:
> [...]
> tastatutret. Når du installerer OS9 skulle der ligge et dokument i mappen
> "Ekstraarkiver til eject" i mappen "Apple Ekstraarkiver"

Den findes ikke i OS 9.2.2. Svjh. var det kun i system 7.6 og OS 8.0,
der var de muligheder.

(du ved - den mappe
> man altid kyler ud 2 minutter efter man har installeret systemet

Dvs., at du smider både MRJ og AppleScript ud? - Lars dog..

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Jonas Voss

Dato : 04-10-04 14:45

In dk.edb.mac, Jesper Haaber Gylling <jesper@gylling.net> wrote:

> Hvad så når man sidder og arbejder ? Så skal man genstarte hvergang man
> skal have en CD'er i ?

Kan du ikke fortælle lidt mere om hvad du har prøvet for at få drevene
til at åbne?

Man kan jo åbne dem fra de fleste tastaturer med F12.

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

Here was something that Ford felt he could speak about with
authority. "Life," he said, "is like a grapefruit."

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-10-04 21:47

Hej Jesper

Når du skriver det på den måde, så lyder det, som om det ikke er de
originale drev, der sidder i.

Nogle drev - bl.a. Mitsumi og de lidt ældre LiteOn har deres åbne/lukke
knap siddende nøjagtig de 1,5mm længere til højre, så den knap, man
normalt trykker på på midten af klappen ikke kan nå derover. Du kan
muligvis klare det ved at tage drevet helt ud af maskinen med samt den
skinne, den sidder på og løsne skruerne en anelse, så du kan skubbe
drevet lidt mod venstre (set ind forfra). Derved opnår du, at den lange
fjeder, der sidder under klappen lige nøjagtig kan nå drevenes
udløserkanp, men pas på, at du ikke justerer den så meget mod venstre,
at den går mod kabinetkanten og ikke kan åbne.

Når du arbejder og skal have CD'er ud, markerer du dem bare og bruger
COM+E, så ryger de ud som en mis...

mvh. Erik Richard

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 15-10-04 22:28

> Hvad så når man sidder og arbejder ? Så skal man genstarte hvergang man
> skal have en CD'er i ???????????

Det var ikke de rigtige keyboards, der var sat på.

Det ene var et iMac og det andet et G5.

Jeg troede at USB var USB...........

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Morten Lind

Dato : 04-10-04 14:25

> Nogen der har et par gode ideer til hordan jeg får CD drevet til at åbne
> via keyboardet på 2 G4'ere ?
>
> Der er OS 9.2.2 på dem og ingen af dem kan åbne drevet.

Det "store" tastatur har da skub-ud knappen øverst til højre i det
numeriske tastatur? Men det er måske et andet tastatur?
M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-10-04 21:28

Hej Jesper

Jesper Haaber Gylling wrote:
> Nogen der har et par gode ideer til hordan jeg får CD drevet til at åbne
> via keyboardet på 2 G4'ere ?

Det kan man ikke normalt. Det er afhængig af systemet + om du bruger et
Apple Pro tastatur.

> Der er OS 9.2.2 på dem og ingen af dem kan åbne drevet.

Der er 2 gode muligheder...
1, Kontrolpanelet Eject Disk 3.2. Det kan mange andre gode ting mht. den
slags.
<http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/55885/ejectdisk.sit.hqx>

2, Et kontrolliniemodul, der hedder Open Tray, den bruger jeg selv, og
den kan kun åbne drevet, hvis det er tomt, eller hvis en disk i drevet
er markeret - altså som COM+E. Men hvor jeg har den fra, véd jeg ikke.
Jeg kan ikke finde den på nettet nogen steder... Jeg vil gerne sende den
til dig, hvis du vil have det.

mvh. Erik Richard
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>