Venstre baghjul faldt af
Fra : Peter 8850

Dato : 04-10-04 10:29

Forleden dag var fruen i byen for at handle ind.
Hun parkerer bilen, står ud og ser der ligger en møtrik(4) på asfalten.
Samler den op, tænker sådan noget skal ikke ligge og flyde.
Færdig med at handle, kører videre til venstre i to kryds og tar farten af
da hun nærmer sig en rundkørsel.

BUMP som at køre i et hul på vejen, hun får bremset med det samme,
tænker ingen hul i vejen + møtrik i lommen = noget galt.
Kigger ud, hjulet står skævt i klemme på skærmkanten

Hun ringer efter mig.
Bag bilen ligger møtrik(6), hun går ruten tilbage for at finde de sidste 4.
Jeg får donkraften under akslen, løftet bilen og hjulet på.
100 m bag bilen ligger møtrik(5) og 50 m før hun parkerede ligger de 3
første,
strækning ialt ca. 1km.

MORALE: husk efterspænde alufælge

To dage før var vi på motorvej, gyser lidt

Peter 8850
Nissan KingCab 4x4

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 04-10-04 12:37

Peter 8850 wrote:
> [...]
> sidste 4. Jeg får donkraften under akslen, løftet bilen og hjulet på.
> 100 m bag bilen ligger møtrik(5) og 50 m før hun parkerede ligger de 3

Hvad med navboltene, var de stadig OK ?
Har ofte set at gevindet var blevet kvast, når der var tabt et hjul.

> MORALE: husk efterspænde alufælge

Nope, husk at efterspænde ALLE typer hjul

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Peter 8850

Dato : 04-10-04 14:18

Per Beer Hansen wrote:
> Hvad med navboltene, var de stadig OK ?
> Har ofte set at gevindet var blevet kvast, når der var tabt et hjul.

Der sad lidt alu på gevindet, kunne fjerne det med fingrene
Så vi slap billigt men lidt pinlig at holde ude på vejen en halvtimes tid

Peter 8850

Fra : Ukendt

Dato : 04-10-04 16:32

> MORALE: husk efterspænde alufælge
>
> To dage før var vi på motorvej, gyser lidt

Det har man ALTID skulle, og man skal også spænde med en momentnøgle. Den
med at spænde på "gefuhl" er ikke godt nok (mere). Alusv*n skal spændes med
ca. 100-120 Nm alt efter bilmærke og stålfælge med 80-100 Nm.........

--
Tom

Fra : TGD

Dato : 04-10-04 17:59

"Peter 8850" <peter8850nospam@mail.INVALID> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> MORALE: husk efterspænde alufælge

Ja da vi fik nye sutter på sagde jeg også til farmand kør nu lige forbi
dækmanden han skal efterspænde fælgene, men nej sådan noget bider ikke på
jer ældre, så da jeg endelig fik sparket ham der ud viste det sig os at v.
baghjul bolte var løse.

Så 3 uger efter stod han hver morgen med dækjernet og strammede.

I er nogen der skal lære det på den hårde måde :)