for varmt?
Fra : Alexia

Dato : 03-10-04 21:25

hejsa!

jeg har et akvare med mine fire slørhaler og ene sugemalle... men vandet er
nu 26 grader... er det ikke liiiige grænsen? hvordan får jeg temperaturen
til at falde? .. jeg har sat lampen lidt længere fra akvariet, men den var
ikke ligefrem tæt på i forvejen!

mvh Alexia

Fra : Jasper Norman

Dato : 03-10-04 22:27

Næh... 26 grader er ikke for varmt for disse fyre. Er dit akv. meget lille
siden du mener at det er lampen der opvarmer vandet? Hvad med varmelegme
eller direkte sollys?

Først når temp. når op på 28-30 grader er der grund til at være bekymret. Du
kan jo altid bare udskifte noget vand med noget koldt direkte fra hanen.

Mvh

Jasper

Fra : Carsten Gall

Dato : 03-10-04 23:08

"Jasper Norman" <Ahrensbach@FJERNEStele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Du
> kan jo altid bare udskifte noget vand med noget koldt direkte fra hanen.

Det du skriver er ikke sandt!!!

Slørhaler er ikke andet end forædlet karusser,
og de har det ikke godt ved temperaturer meget over 20 grader.

Sugemallen er derimod fra troperne hvor vandet er en hel del varmere - som
regel!

Carsten

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 04-10-04 15:11

Alexia wrote:
> jeg har et akvare med mine fire slørhaler og ene sugemalle... men
> vandet er nu 26 grader... er det ikke liiiige grænsen?

Hvordan pokker bliver det så varmt ?

Har du varmelegeme på ?

Så sluk det - slørhaler er forædlede guldfisk, der trives bedst ved
stuetemperatur og derunder - sugemallen er godtnok en varmtvands-fisk - men
nogle arter klarer sig også OK ved stue-temperatur.

Står det lige ved en radiator eller i direkte sollys ?

Så flyt det !

Har du over 26 grader i stuen ?

Skru ned for varmen - det er energifråds

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Aardvark

Dato : 04-10-04 22:30

"Alexia" <AlexiaFJERNDETTE@SLETDETTEstorring.dk> wrote in

> [...]
> temperaturen til at falde? .. jeg har sat lampen lidt længere fra
> akvariet, men den var ikke ligefrem tæt på i forvejen!

Er enig med de andre svar, sluk hvad du nu har af varme, og evt. skift
lys kilden.
Hvis "sugemallen" er en Ancistrus..kan den godt klare sig i 20 grader
eller deromkring, men vil bare ikke være så aktiv. Og ja...Slørhaler er
Guldfisk, som er Karusser, som er Koldtvands-fisk.

/Aard

Fra : Alexia

Dato : 09-10-04 07:32

mange tak.. nej den står hverken ved en radiator eller lign, har bare en
ganske alm lampe der lyser på dem... der er heller ikke 26 grader på
værelset...

men jeg må se hvordan det går...