Ankerplads ved Ballen
Fra : Bjarke Christensen

Dato : 03-10-04 18:57

Man skal jo planlægge sommerferien i god tid....

Næste sommer får jeg behov for at have min båd liggende for svaj (i en uges
tid eller 2) i nærheden af Ballen.

I DLSK står der "Ankerplads: N for havnen", men er der nogen af Jer der
kender årsager til at den ikke skulle kunne ligge syd for havnen (mellem
havnen og "Balleshage") ?? At dømme efter sandstranden er det nogenlunde
samme bund og jeg ville bedre kunne holde øje med den syd for havnen.

--
Bjarke M. Christensen
Maxi Magic - Himmelblå

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 03-10-04 19:02

By the way: Jeg har et skidt anker og nu har jeg jo undskyldningen for at
købe et nyt <smile>. Da det jo mest er sandbund man ligger på overvejede jeg
et Danfort pladeanker (smart at stuve væk) eller Bruce (bedre greb, men
tosset at stuve væk). Eller er et af de der CQR plovankre (også dyre og
tossede at stuve væk). Hvad er Jeres erfaringer ?

/Bjarke

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> wrote in message
> Man skal jo planlægge sommerferien i god tid....
>
> Næste sommer får jeg behov for at have min båd liggende for svaj (i en
> uges tid eller 2) i nærheden af Ballen.

snip

Fra : Boje

Dato : 05-10-04 22:02

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:cjpept$hpa$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> tosset at stuve væk). Eller er et af de der CQR plovankre (også dyre og
> tossede at stuve væk). Hvad er Jeres erfaringer ?

Hej.

Bruce ankeret er fint nok men slet ikke så godt som det originale
Danforthanker. På sandbund er intet anker bedre end sidstnævnte, når man
anvender korrekt størrelse, forfang og længde på kæde/tov. Dette er slået
fast for mange år siden i tests i BÅDNYT. Uddrag af disse tests er bl.a.
gengivet i bogen "Naturhavne og ankerpladser i Danmark" af Jan Ebert.
Sejl&Motors forlag.

Og nej - jeg gider ikke starte en lang skænderitråd om ankerreligion. Den
slags er andre meget bedre til

Mvh
Bo

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 05-10-04 22:38

Religionskrig er heller ikke min stærke side.

kan man læse de tests nogle steder "online" ??

Bjarke

Fra : Steffen Skov

Dato : 06-10-04 15:33

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:cjv47n$ai8$1@news.cybercity.dk...
> Religionskrig er heller ikke min stærke side.

Den varede også 30 år!

> kan man læse de tests nogle steder "online" ??
>
> Bjarke

Et eller andet sted har jeg bogen. Når jeg har fundet den kan jeg scanne
siderne og sende dem til dig.
Desuden har jeg bogen: "Langtur" af Jan E. Holvik. Her er også et godt
kapitel om ankre.
Hilsen
Steffen
Slet "X"

Fra : Peter Lindberg

Dato : 03-10-04 19:52

Hej Bjarke

Du ligge mere i læ i bugten nord for havnen, jeg vil også tro, du kan komme
tættere på land der.
- går vinden i øst og frisker op, er ingen af ankerpladserne beskyttede mod
søen.

Hilsen
Peter Bogense
"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:cjpehd$h7c$1@news.cybercity.dk...

Fra : Morten Christensen

Dato : 03-10-04 19:34

Er selv hjemmehørende i Ballen Havn, så jeg kender lidt til forholdende.
Bundforholdene er nøjagtig de samme nord og syd for havnen, og i de senere
år er der da også en del der ankrer op syd for havnen.
At pladsen nord for havnen er markeret som ankerplads, kan udelukkende have
noget med tradition at gøre (og der er stadig flest der ankrer her!)

Men ingen alarm, smid ankeret syd for havnen og nyd stilheden!

/Morten

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 03-10-04 22:58

Super. Tak.

Jeg kan holde øje med vejret og båden, så kommer der kraftig østen vind, kan
jeg sejle den ind i havnen. Har bare ikke lyst til at tage en plads (som der
jo ikke er for mange af i juli) og betale 1000 kr uden grund.

/Bjarke