Kvalitet - hvad skal man tro?
Fra : Thomas Landberg

Dato : 03-10-04 16:28

Jeg skal love for, at min holdning til hvad der er kvalitet og hvad der ikke
er, har fået et skud for boven her den sidste måned. Jeg har bestilt ny bil,
men den kommer først i slutningen af oktober. Min forhandler har derfor
stillet en bil til rådighed for mig. Først var det en Fabia og den virkede
bare perfekt. Lækker vogn. Det er i øvrigt også en Fabia jeg har bestilt
Nå, Fabiaen kunne jeg kun beholde i en uge, da der kom en kunde og skulle se
på den. Jeg fik derfor stillet en Golv IV 1.6 til rådighed. Den var fra 1999
og havde kørt 150.000km. Altså en tilkørt bil, men trods alt stadig relativt
ny. Men jeg blev sq forundret over hvor mange fejl bilen havde. Der var
minimum fem ting jeg ville have rettet øjeblikkeligt hvis det var min bil.
F.eks. reagerede speederen meget mærkeligt, nærmest som om den hang lidt,
gearskiftet gik mildt sagt af pis, bagrudeviskeren kørte i nogle pudsige
hak, rattet var trægt at dreje, bilen var ridset som var den blevet vasket
med en stålbørste osv. Naturligvis kan bilen være blevet voldet af den
tidligere ejer, men jeg var alligevel skuffet over kvaliteten eller manglen
på samme. Golfen blev i mandags byttet ud med en Polo 6N af ukendte årgang
(men jeg mener modellen kom i 1995, så ældre er den ikke) og med ukendte
motorstørrelse, men også med ca. 150.000km på bagen. Bilen virker meget
slidt. Den er pænt angrebet af rust flere steder, lakken er mere end trist
og generelt virker bilen som om den nærmer sig den skrotningsmodne alder.
Der skal i hvert fald ofres nogle kr. på den før den er i en brugbar stand.
Specielt rustangrebene skæmmer og virker på mig meget skuffende på en så
relativt ny bil. Det er jo for fanden ikke en Mercedes... Det der så satte
tingene i relief var i dag hvor jeg skulle hente mine forældres bil, så den
ikke stod uovervåget mens de var på ferie. Bilen er en Xantia 2.0CT fra
1997, pudsigt nok også med 150.000km på bagen. I sammenligning med Poloen
virker bilen nærmest ny. Den har naturligvis nogle småting, men kabinen er
meget pæn, lakken er meget pæn og den har ingen rustangreb af betydning. Det
mekaniske virker også i det store og hele som det skal. Hvorfor denne
forskel? Min fatter sørger for at holde bilen i stand, men så heller ikke
mere. Hvis Xantia'en bliver poleret, er det fordi jeg har fået for meget tid
til overs - ellers ser den ikke noget der minder om voks. Måske har ejerne
af Golfen og Poloen valgt at indstille alt vedligeholdelse af bilerne det
sidste år inden indbytningen, men det er vel ikke sandsynligt?
Jeg er måske ved at nærme mig den opfattelse, at europæiske biler generelt
er på samme kvalitetsniveau og det der afgør holdbarheden er nærmere hvordan
man bruger og vedligeholder dem end hvad der står på fronten af dem. Desuden
tror jeg man skal passe på med at sige et mærke er bedre/værre end et andet,
da det kan svinge meget fra model til model.
De to Octaviaer jeg har haft har generelt vist god holdbarhed og den sidste
var på de fleste områder som ny på trods af 92.000km på bagen, så derfor har
jeg valgt en Skoda igen. Men jeg er da egentligt glad for, at jeg ikke gik
helt over gevind og ofrede pengene på en Golf, hvis det jeg nu har oplevet
er beskrivende for kvaliteten. Nu beholder jeg aldrig mine biler ret længe
og derfor er gensalgsværdien det primære for mig, men hvis jeg stod og
skulle købe en bil jeg skulle køre helt ned, så kunne jeg ærlig talt godt
blive lidt i tvivl om valget.

--

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning
Se en masse gode tilbud her: http://www.bokstuning.dk/Tilbud.htm

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 03-10-04 16:36

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse

men hvis jeg stod og
> skulle købe en bil jeg skulle køre helt ned, så kunne jeg ærlig talt godt
> blive lidt i tvivl om valget.

Hvorfor??, du har lige nævnt to hvor du hurtigt kom der ned ;))).

Fra : Thomas Landberg

Dato : 03-10-04 17:09

> Hvorfor??, du har lige nævnt to hvor du hurtigt kom der ned ;))).

Ja, det kan du sq have ret i. Så havde jeg en god undskyldning for at købe
en ny

Fra : TDN

Dato : 03-10-04 17:36

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:41601a6f$0$200$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [...]

> og derfor er gensalgsværdien det primære for mig, men hvis jeg stod og
> skulle købe en bil jeg skulle køre helt ned, så kunne jeg ærlig talt godt

Nu er det ikke fordi jeg skal forsvare VW (Kører selv på nr. 3) men jeg tror
det hænger meget sammen med den tidligere ejers behandling af bilen. Da jeg
solgte min Polo 6N fra 1996 med ca. 110.000 på klokken så den ud som næsten
ny indvendig og stort set også udenfor (ingen rust). Min Passat fra 1997 og
168.000 km. kunne du ikke se slid på kabinen udover gearmanchetten (jeg er
slem til at køre med en hånd på gearstangen) og den var som ny udvendig.
Derimod har jeg set mange triste kabiner i f.eks BMW (jeg kiggede på en 1999
323ti og ca. 100.000 km) den så slidt, nusset gammeldags ud i forhold til
min Passat). Der er ingen biler uanset mærke der kan tåle ikke at blive
vedligeholdt og plejet, heller ikke VW. De låner biler forhandleren udlåner
er tit nogen de lige har fået ind og ikke er klargjorte. Vi havde forøvrigt
en Octavia samtidig med Passaten og medens der udover et batteri ikke var
rep. af Passaten har der været en del med Octaviaen, ikke så meget jeg vil
sige den er dårlig men kvaliteten er noget ringere end i Passaten.
Gearskiftet i Octaviaen som også er en 1.6'er som golfen er forøvrigt også
trægt, det er en generel fejl som stort set kan justeres væk for et rimligt
beløb.

Mvh
Thomas

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 03-10-04 20:52

"TDN" <tdn.fjern.dette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

det er en generel fejl som stort set kan justeres væk for et rimligt
> beløb.

Hvis der er det gl. kabel-skifte vil en aut. mekker ikke "røre det med en
ildtang". "Det skal være sådan", citat slut, men du har ret det er SKOD- jeg
opgav og fyldte Abcon, grå T, på den, der var jo ikke så meget at tabe ;).
Det virker KANON, den nærmest sluger gearene, det skal siges den kun var 50
Kkm. gl. da den fik "mirakel kuren".

Fra : ...

Dato : 03-10-04 18:16

Vent bare til din egen bliver et par år eller 5

Fra : Ncc

Dato : 03-10-04 19:37

"..." <mine-handler@sol.dk> skrev i en meddelelse
> Vent bare til din egen bliver et par år eller 5

OT - men er det kun mig der synes det er irriterende ikke at kunne se
afsender/skribent på indlæggene

Afsender "......." er en smule upersonligt

Mvh
Ncc
"Forkortelse af Niels C. Christensen"

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 03-10-04 20:12

"Ncc" <fam.christensen_slettes@os.dk> skrev i en meddelelse news:416046d8$0$300$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> "..." <mine-handler@sol.dk> skrev i en meddelelse
> >

> OT - men er det kun mig der synes det er irriterende ikke at kunne se
> afsender/skribent på indlæggene
>
> Afsender "......." er en smule upersonligt

Direkte irriterende ved jeg ikke om det er, men personligt kan jeg ikke
tage indlæg seriøst, når de kommer fra unavngivne* skribenter.

* eller andre former for finurligheder.

/Jakob

Fra : Olesen

Dato : 03-10-04 19:16

> [...]

> minimum fem ting jeg ville have rettet øjeblikkeligt hvis det var min bil.

Jamen, sådanne vogne finder du jo overalt.
Det handler om service og alm. omhu+pleje+interessen for køretøjet.

> Naturligvis kan bilen være blevet voldet af den tidligere ejer, men jeg
var alligevel skuffet over kvaliteten eller manglen
> på samme.

Selv den bedste kvalitet kan gå fløjten, hvis man lar' stå til, og
det er dêt jeg har indtrykket af du har oplevet.

> [...]
> og generelt virker bilen som om den nærmer sig den skrotningsmodne alder.

Ser ud som om de ku' ha' haft den samme ejer.

> Der skal i hvert fald ofres nogle kr. på den før den er i en brugbar
stand.

Sådan er det som regel, når et køretøj blir' kørt HELT ned, så er de
svære at få op igen. Det samme med interiør, hvis ikke man plejer langs-ad.

> Specielt rustangrebene skæmmer og virker på mig meget skuffende på en så
> relativt ny bil.

Skal vi vædde, om ikke jeg kan finde en tilsvarende bil,
med samme km-antal, som er bare liiidt pænere ? *S*

> Bilen er en Xantia 2.0CT fra
> 1997, pudsigt nok også med 150.000km på bagen.

Gætte på den ikke har haft de samme ejere som Golf'en og Polo'en ??

> mekaniske virker også i det store og hele som det skal.

"det store og hele". Hvor er hunden ? *S*

> Hvorfor denne
> forskel?

Mit bud. Forskellige ejere med forskellig indgangsvinkel
til begrebet 'at holde bil'.

> Min fatter sørger for at holde bilen i stand, men så heller ikke
> mere.

Allerede dêr lyder det til, han har gjort mere for bilen
end Golf/Polo-ejerne.

> Måske har ejerne
> af Golfen og Poloen valgt at indstille alt vedligeholdelse af bilerne det
> sidste år inden indbytningen, men det er vel ikke sandsynligt?

Nej, VW ruster utrolig meget, hvilket jeg fornemmer er
idêen med indlægget ?

> [...]
hvordan
> man bruger og vedligeholder dem end hvad der står på fronten af dem.

Det sjove er netop, du kan ha' 2 fuldstændig ens biler fra samme
mærke/model,
behandler dem fuldstændig ens, og alligevel har den ene mekaniske fejl,
ruster
mere osv. Pleje er afgørende, men alligevel ser man visse generelle fejl
gå igen og igen, og det er dêr man bør ta' fat, hvis man skal diskutere
kvalitets
forskelle på biler.

>Desuden
> tror jeg man skal passe på med at sige et mærke er bedre/værre end et
andet,
> da det kan svinge meget fra model til model.

Nemmelig. Og det er her, ting som følelser og religion kommer ind
i billedet. Fordomme for den sags skyld også.
Men alligevel er det eks. for dårligt, at en ny bil ikke
kan tåle at komme i vaskehal eks.

> [...]
sidste
> var på de fleste områder som ny på trods af 92.000km på bagen, så derfor

Jeg læste engang en test i et tysk bilblad, hvor en UNO havde
tilbagelagt 100.000 km. De skilte det hele ad for at se efter
slidtage. Der var ingen slidtage at bemærke, og bilen fremstod
også som ny. Køremønster/service mv. er afgørende her.
En bil kan knokles ned ganske hurtig, hvis det er en
ikke-interesseret og ubetænksom rodehoved som er ejeren.

>Men jeg er da egentligt glad for, at jeg ikke gik
> helt over gevind og ofrede pengene på en Golf, hvis det jeg nu har oplevet
> er beskrivende for kvaliteten.

Det tror jeg så ikke er tilfældet.
Iøvrigt er mange dele jo Octavia-dele:,o)

> [...]
> og derfor er gensalgsværdien det primære for mig, men hvis jeg stod og
> skulle købe en bil jeg skulle køre helt ned, så kunne jeg ærlig talt godt

Netop de Koreanske biler har lav tab iforbindelse med gensalg.
Ja, det er sandt nok, Koreanerne er nogle man skal holde
gevaldigt øje med, både model og gensalgsmæssigt..

Fra : Thomas Landberg

Dato : 03-10-04 20:17

> [...]
> mere osv. Pleje er afgørende, men alligevel ser man visse generelle fejl
> gå igen og igen, og det er dêr man bør ta' fat, hvis man skal diskutere

Jamen det er nok der løsningen er. Golfen var ikke rustet overhovedet, men
Poloen er altså slem. Måske den sidste bil med rust VW-koncernen har lavet?
Men sagen er nok den, at alle mærker laver gode biler og alle mærker laver
dårlige biler samt at bilerne kvalitet i højere grad bestemmes af ejeren end
af fabrikken. Men man bliver da klogere hver dag man lever. I øvrigt kan jeg
snildt forstå hvis der i dag er et pænt stykke fra en forhandlers
indbytningspris til udsalgsprisen. Man hører tit den der med "han skal lige
score 10.000kr på den bil", men specielt Poloen bør forhandleren beregne
20.000kr eller mere i avance for at kunne dække de reparationer der skal
laves nu samt det næste halve år. En anden ting jeg er blevet klogere på:
Der findes åbenbart folk som er temmeligt ligeglade med hvad de kører i.
Mange af de irriterende fejl i de to biler jeg har lånt har været lette at
rette (her tænkes ikke på rustangrebene, men f.eks. dårlige viskerblade) men
alligevel har ejerne "sparet op", således at de kunne aflevere en bil fuld
af fejl til forhandleren. Mærkeligt. Det skulle da være mærkeligt, at alle
tingene kom på samme tid.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 03-10-04 21:19

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:41604ffa$0$301$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Men sagen er nok den, at alle mærker laver gode biler >og alle mærker
laver dårlige biler samt at bilerne kvalitet >i højere grad bestemmes af
> [...]
Det passer nok fint hvis du sammen ligner et par naboers ens biler, men
tager du mange forskellige biler kan du se hvem der laver gode og hvem der
laver dårlige. Det er målbar kvalitet du kan se, ikke om farven, image,
anvendelighed, køreregenskaber osv. er bedst, men om konstruktion,
dimensionering, materialer, og alt der skal til for at gøre en konstruktion
holdbar og slidstærk er som det skal være.

Med venlig hilsen Kim

Fra : anders majland

Dato : 06-10-04 11:03

> [...]
> forhandler har derfor stillet en bil til rådighed for mig. Først var
> det en Fabia og den virkede bare perfekt. Lækker vogn. Det er i

Hvilken model/motor/udstyr ?

Og så fortæl endelig når du får dem om faceliftet var vær at vente på

--
Anders dot Majland at jyde dot dk - email address in header is not valid
Yamaha XT 600 Z Tenere 1988 60Mm