/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
6 T bil.
Fra : ...


Dato : 03-10-04 09:28

Hej NG

Jeg har forsøgt på at finde nogen oplysninger omkring en lastbil,
indregistreret til privat kørsel, men det er gået lidt i hårdknude.

Så vidt jeg kan se, så er vægtafgiften meget mindre på en lastbil med 6 T
totalvægt, end på en sammenlignelig varebil.
[Det er hovedargumentet for at købe en tungere vogn.]

Hvad med forsikring ?
Er det muligt at ansvarsforsikrer sådan en bil til rimelige penge ?

Men hvad må jeg køre med ? Jeg er selvfølgelig ikke interesseret i at skulle
erhverve en vognmandstilladelse, for det er ikke rigtigt formålet med købet,
at jeg skal være vognmand.
Jeg skal kunne køre f.eks. udenlands for at hente en bil, hente koks i
tyskland, og i det hele taget køre det som tilhører mig selv. Evt. hjælpe
naboen, hvis nu han lige skal have noget på genbrugspladsen osv.
Altså det samme som jeg villle benytte en stor varevogn til.



Nogen der ved noget om det subj.. ?



 
 
Henrik G Nielsen (03-10-2004)
Kommentar
Fra : Henrik G Nielsen


Dato : 03-10-04 13:15


"..." <mine-handler@sol.dk> skrev i en meddelelse
news:4KO7d.22$CP2.19@news.get2net.dk...
> Hej NG
>
> Jeg har forsøgt på at finde nogen oplysninger omkring en lastbil,
> indregistreret til privat kørsel, men det er gået lidt i hårdknude.
>
> Så vidt jeg kan se, så er vægtafgiften meget mindre på en lastbil med 6 T
> totalvægt, end på en sammenlignelig varebil.
> [Det er hovedargumentet for at købe en tungere vogn.]
>
> Hvad med forsikring ?
> Er det muligt at ansvarsforsikrer sådan en bil til rimelige penge ?
>
> Men hvad må jeg køre med ? Jeg er selvfølgelig ikke interesseret i at
> skulle
> erhverve en vognmandstilladelse, for det er ikke rigtigt formålet med
> købet,
> at jeg skal være vognmand.
> Jeg skal kunne køre f.eks. udenlands for at hente en bil, hente koks i
> tyskland, og i det hele taget køre det som tilhører mig selv. Evt. hjælpe
> naboen, hvis nu han lige skal have noget på genbrugspladsen osv.
> Altså det samme som jeg villle benytte en stor varevogn til.
>
>
>
> Nogen der ved noget om det subj.. ?
>
>
Der står noget om vognmandstilladelse her
http://www.dtl-dk.dk/docs/blivvogn.asp
Og det der med genbrugspladsen tror jeg godt du kan glemme, jeg er blevet
nægtet adgang i en trækker med fire plastiksække bagpå med begrundelsen at
over 3500 kg ingen adgang.
Så undre jeg mig bare over alle de håndværker biler med en dobbeltakslet
trailer bagpå mange af dem overstiger da 3500 kg totalt.

MVH
Henrik



... (03-10-2004)
Kommentar
Fra : ...


Dato : 03-10-04 13:27

Hmmm.... Så vidt jeg kan se ud af linket, vil det ikke kræve
vognmandstilladelse med mit behov. Alene "firmakørsel" vil rigeligt dække.

Genbrugspladsen er vist ikke helt det samme rundt omkring, men tak for
advarslen.


Nogen der ved noget om vægtafgiften. Er den det samme uanset om man er
privat eller firma, ved vogne på 6 T eller mere.
Forsikring. Hvad koster den ? Ca. 6 T 2 aksler, ældre øg, ansvarsforsikring.


> >
> Der står noget om vognmandstilladelse her
> http://www.dtl-dk.dk/docs/blivvogn.asp
> Og det der med genbrugspladsen tror jeg godt du kan glemme, jeg er blevet
> nægtet adgang i en trækker med fire plastiksække bagpå med begrundelsen at
> over 3500 kg ingen adgang.
> Så undre jeg mig bare over alle de håndværker biler med en dobbeltakslet
> trailer bagpå mange af dem overstiger da 3500 kg totalt.
>
> MVH
> Henrik
>
>



Niels Skaaning (03-10-2004)
Kommentar
Fra : Niels Skaaning


Dato : 03-10-04 13:39

"..." <mine-handler@sol.dk> skrev i en meddelelse
news:eeS7d.1203$Ap2.270@news.get2net.dk...
> Hmmm.... Så vidt jeg kan se ud af linket, vil det ikke kræve
> vognmandstilladelse med mit behov. Alene "firmakørsel" vil rigeligt dække.
>
> Genbrugspladsen er vist ikke helt det samme rundt omkring, men tak for
> advarslen.
>
>
> Nogen der ved noget om vægtafgiften. Er den det samme uanset om man er
> privat eller firma, ved vogne på 6 T eller mere.
> Forsikring. Hvad koster den ? Ca. 6 T 2 aksler, ældre øg,
ansvarsforsikring.

Prøv at ringe til et forsikringsselskab, men jeg kan ikke forestille mig, at
det er særligt billigt.

NS



Martin Bak (03-10-2004)
Kommentar
Fra : Martin Bak


Dato : 03-10-04 13:39


"..." <mine-handler@sol.dk> skrev i en meddelelse
news:eeS7d.1203$Ap2.270@news.get2net.dk...
> Hmmm.... Så vidt jeg kan se ud af linket, vil det ikke kræve
> vognmandstilladelse med mit behov. Alene "firmakørsel" vil rigeligt dække.
>
Men bliver der ikke også noget med vejafgifter, broafgifter, evt.
færgepriser osv? Den sparede vægtafgift kan måske hurtigt få ben at gå på?

Martin



... (03-10-2004)
Kommentar
Fra : ...


Dato : 03-10-04 14:30

Hej

Jeg bor lidt ude på landet, og har rigeligt at bruge en "stor trailer" til.
Også fordi jeg bor lidt ude, så er vi afhængige af at der altid er to biler
der kører. Lastbilen vil så også fungerer som den tredie bil, når en af de
andre ikke er til rådighed.

Jeg ved ikke om det holder sammen økonomisk med en lille lastbil, det er jo
det jeg kigger på.
Det med færgebilletten, skulle gerne holde sig hjemme ved, at jeg kun skal
køre 1 tur om året efter koks, ellers holder det ikke og jeg skal finde den
tillagte udgift et andet sted.
En varevogn på 3500 kg, som er det ideelle, koster r*ven ud af bukserne i
vægtafgift, hvis man er privatperson. Da jeg har kørekort til en lastbil, så
kan jeg jo lige så godt prøve at kigge lidt på en lille lastbil.
En lille 6 T vil dække behovet, fuldstændigt som en 3500 kg varevogn. 6
T'ern kan bare læsse noget mere og er billigere i vægtafgift.
Vi har pt. en gammel spand, som kører som tredie bil. Det holder ikke
sammen, for jeg kan ikke bruge en personbil til andet end at stå stille det
meste af året. Den koster godt og vel 4000 om året, bare for at stå stille
og være til rådighed. Kan jeg gøre nogenlunde det samme med en lastbil, så
er den noget mere anvendelig. Skal jeg betale lidt mere i forsikring, så vil
det opvejes i anvendeligheden.










"Martin Bak" <m_bak@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:cjorst$2v78$1@news.cybercity.dk...
>
> "..." <mine-handler@sol.dk> skrev i en meddelelse
> news:eeS7d.1203$Ap2.270@news.get2net.dk...
> > Hmmm.... Så vidt jeg kan se ud af linket, vil det ikke kræve
> > vognmandstilladelse med mit behov. Alene "firmakørsel" vil rigeligt
dække.
> >
> Men bliver der ikke også noget med vejafgifter, broafgifter, evt.
> færgepriser osv? Den sparede vægtafgift kan måske hurtigt få ben at gå på?
>
> Martin
>
>



Niels Skaaning (03-10-2004)
Kommentar
Fra : Niels Skaaning


Dato : 03-10-04 14:55

"..." <mine-handler@sol.dk> skrev i en meddelelse
news:P9T7d.1471$2C6.802@news.get2net.dk...
> Hej
>
> Jeg bor lidt ude på landet, og har rigeligt at bruge en "stor trailer"
til.
> Også fordi jeg bor lidt ude, så er vi afhængige af at der altid er to
biler
> der kører. Lastbilen vil så også fungerer som den tredie bil, når en af de
> andre ikke er til rådighed.
>
> Jeg ved ikke om det holder sammen økonomisk med en lille lastbil, det er
jo
> det jeg kigger på.
> Det med færgebilletten, skulle gerne holde sig hjemme ved, at jeg kun skal
> køre 1 tur om året efter koks, ellers holder det ikke og jeg skal finde
den
> tillagte udgift et andet sted.
> En varevogn på 3500 kg, som er det ideelle, koster r*ven ud af bukserne i
> vægtafgift, hvis man er privatperson. Da jeg har kørekort til en lastbil,

> kan jeg jo lige så godt prøve at kigge lidt på en lille lastbil.
> En lille 6 T vil dække behovet, fuldstændigt som en 3500 kg varevogn. 6
> T'ern kan bare læsse noget mere og er billigere i vægtafgift.
> Vi har pt. en gammel spand, som kører som tredie bil. Det holder ikke
> sammen, for jeg kan ikke bruge en personbil til andet end at stå stille
det
> meste af året. Den koster godt og vel 4000 om året, bare for at stå stille
> og være til rådighed. Kan jeg gøre nogenlunde det samme med en lastbil, så
> er den noget mere anvendelig. Skal jeg betale lidt mere i forsikring, så
vil
> det opvejes i anvendeligheden.

Hvor meget vil du ofre på sådan en lastbil? Det kan jo hurtigt blive noget
gammelt skrammel, der skal laves alt muligt på.


NS



... (03-10-2004)
Kommentar
Fra : ...


Dato : 03-10-04 15:06


> Hvor meget vil du ofre på sådan en lastbil? Det kan jo hurtigt blive noget
> gammelt skrammel, der skal laves alt muligt på.
>
>
> NS
>

Så lidt som muligt. Jeg satser på at den skal køre højest 10.000 km om året.
Jeg har kigget lidt bla. i DBA. Der er en hel del biler til rimelige priser.






KubikH (03-10-2004)
Kommentar
Fra : KubikH


Dato : 03-10-04 17:52


"..." <mine-handler@sol.dk> skrev i en meddelelse
news:4KO7d.22$CP2.19@news.get2net.dk...
> Hej NG
>
> Jeg har forsøgt på at finde nogen oplysninger omkring en lastbil,
> indregistreret til privat kørsel, men det er gået lidt i hårdknude.
>
> Så vidt jeg kan se, så er vægtafgiften meget mindre på en lastbil med 6 T
> totalvægt, end på en sammenlignelig varebil.
> [Det er hovedargumentet for at købe en tungere vogn.]
>
> Hvad med forsikring ?
> Er det muligt at ansvarsforsikrer sådan en bil til rimelige penge ?
>
> Men hvad må jeg køre med ? Jeg er selvfølgelig ikke interesseret i at
> skulle
> erhverve en vognmandstilladelse, for det er ikke rigtigt formålet med
> købet,
> at jeg skal være vognmand.
> Jeg skal kunne køre f.eks. udenlands for at hente en bil, hente koks i
> tyskland, og i det hele taget køre det som tilhører mig selv. Evt. hjælpe
> naboen, hvis nu han lige skal have noget på genbrugspladsen osv.
> Altså det samme som jeg villle benytte en stor varevogn til.
>
>
>
> Nogen der ved noget om det subj.. ?
>
Desværre kan jeg ikke umiddelbart hjælpe, men det ville være rart at høre
lidt nærmere om hvad du ender med at finde ud af!
Det lyder nemlig interessant for mig også
Mvh
Niels



Morten Lund (04-10-2004)
Kommentar
Fra : Morten Lund


Dato : 04-10-04 09:47

.... wrote:

> Hej NG
>
> Jeg har forsøgt på at finde nogen oplysninger omkring en lastbil,
> indregistreret til privat kørsel, men det er gået lidt i hårdknude.

Det er som sådan ikke noget problem at eje en lastbil som privatperson. Men
der er begrænsninger for hvad du må bruge den til. Ikke noget med
persontransport. Men det er jo heller ikke det du vil bruge den til.


> Så vidt jeg kan se, så er vægtafgiften meget mindre på en lastbil med 6 T
> totalvægt, end på en sammenlignelig varebil.
> [Det er hovedargumentet for at købe en tungere vogn.]

Ja, det er ret billigt. En Unimog med tilladt totalvægt på 7,5t koster det
samme som min Volvo 240 i vægtafgift.

> Hvad med forsikring ?

Det er straks værre. Jeg mener jeg hørte 16K i ansvar for en Unimog. 28K med
kasko. Jeg giver 8K for Volvoen, ansvar. Så det er nok ca. dobbelte priser.


> Er det muligt at ansvarsforsikrer sådan en bil til rimelige penge ?

Efter min mening, nej.

> Men hvad må jeg køre med ? Jeg er selvfølgelig ikke interesseret i at
> skulle erhverve en vognmandstilladelse, for det er ikke rigtigt formålet
> med købet, at jeg skal være vognmand.

Du skal ikke have vognmandstilladelse for at køre med eget gods.


> Jeg skal kunne køre f.eks. udenlands for at hente en bil, hente koks i
> tyskland, og i det hele taget køre det som tilhører mig selv. Evt. hjælpe
> naboen, hvis nu han lige skal have noget på genbrugspladsen osv.
> Altså det samme som jeg villle benytte en stor varevogn til.
> Nogen der ved noget om det subj.. ?

Jeg har selv været møllen igennem i forbindelse med mit Unimogprojekt. Det
er ikke billigt. Så enten skal man være fanatisk, eller også skal man have
en god grund til at have en lastbil.


--
Morten Lund

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177519
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408658
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste