maks processor til dette bundkort?
Fra : Brian k

Dato : 02-10-04 23:27

Hej

Spec følger i bunden af denne mail.

Nogen der kan svarer på hvad der er den største processor der kan sidde i
dette bundkort?

Lige nu sidder der en pentium 800mhz i

Og kan der sidde kun 1 stk 512 mb ram klods i eller skal der være 2
ramklodser i samtidig?

Mvh
Brian

The MS-6323 Micro ATX VA3 mainboard is a high-performance computer

mainboard based on VIA® VT82C694X chipset. The MS-6323 is designed

for the Intel® CeleronTM or Coppermine(FC-PGA) processor for inexpensive

business/personal desktop markets.

The Apollo Pro133A (VT82C694X) is a Socket-370 system logic north bridge

with the addition of 133 MHz capability for both the CPU and SDRAM

interfaces. Apollo Pro133A may be used to implement both desktop and

notebook personal computer systems from 66MHz to 133MHz based on

Socket-370 (Intel Celeron processors). The primary features of the Apollo

Pro133A-North Bridge are: Socket-370 CPU (Front Side Bus) Interface (66 /

100 / 133MHz), SDRAM Memory Interface (66 / 100 / 133MHz), AGP Bus

Interface (66MHz), PCI Bus Interface (33MHz), Mobile Power Management.

The VT82C686A PSIPC (PCI Super-I/O Integrated Peripheral Controller) is a

high integration, high performance, power-efficient, and high compatibility

device that supports Intel and non-Intel based processor to PCI bus bridge

functionality to make a complete Microsoft PC99-compliant PCI/ISA system.

CHAPTER 1 INTRODUCTION

1-2

1.1 Mainboard Features

CPU

l Socket 370 for Intel® CeleronTM/CoppermineTM processor.

l Supports 233MHz, 266MHz, 300MHz, 333MHz, 350MHz, 400MHz,

450MHz, 500MHZ, 533MHz., 550MHz, 667MHz or faster processor.

Chipset

l VIA® VT82C 694X chipset. (510 BGA)

- FSB @133MHz

- AGP 4x and PCI plus Advanced ECC Memory Controller

- Support PC100/133 SDRAM, VCM, & ESDRAM technology

l VIA® VT82C686A chipset. (352 BGA)

- Advanced System Power Management Features

- Integrated Super I/O (FDC, LPT, COM 1/2, IR and four USB)

- DirectSound AC97 Audio and HSP Modem

- Dual bus Master IDE Ultra DMA33/66

Clock Generator

l 66.6MHz and 133Mhz clocks are supported.

Main Memory

l Support four memory banks using two 168-pin unbuffered DIMM.

l Support a maximum memory size of 2GB (32M x 8).

l Support ECC(1-bit Error Code Correct) function.

l Support 3.3v SDRAM DIMM.

Slots

l One AGP(Accelerated Graphics Port) slot.

- AGP specification compliant

- AGP 66/133MHz 3.3v device support

lOne AMR(Audio Modem Riser) slot.

l Two 32-bit Master PCI Bus slots.

l Supports 3.3v/5v PCI bus Interface.

CHAPTER 1 INTRODUCTION

1-3

On-Board IDE

l An IDE controller on the VIA® VT82C686A Chipset provides IDE HDD/

CD-ROM with PIO, Bus Master and Ultra DMA 33/66 operation modes.

l Can connect up to four IDE devices.

On-Board Peripherals

lOn-Board Peripherals include:

- 1 floppy port supports 2 FDD with 360K, 720K, 1.2M, 1.44M and

2.88Mbytes.

- 2 serial ports (COMA + COMB)

- 1 parallel port supports SPP/EPP/ECP mode

- 2 USB ports (reserved 2 USB Front Pin Header)

- 1 IrDA/HP connector for SIR.

Fra : JK

Dato : 03-10-04 04:59

On Sun, 3 Oct 2004 00:27:12 +0200, "Brian k" <brian@nospam.com> wrote:

>Hej
>
>Spec følger i bunden af denne mail.
>
>Nogen der kan svarer på hvad der er den største processor der kan sidde i
>dette bundkort?

Umiddelbart kan den køre med coppermine cpu'er, socket370.
Du kan køre både fsb100 og fsb133 versioner, forudsat at du har 133
MHz ram.

F.eks. denne 1000 MHz P3, 7,5x133 kører den.
http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=10338&type=hardware

Dvs. at du skal undgå tualatin.

Men der findes en adapter til tualatin, som passer i dit bundkort, -
er kompatibel.
http://www.upgradeware.com/english/product/370gu/compatibility.htm

forudsat at dit bundkort er revision 2.x
Tualatin har nemlig ikke samme ben-konfiguration som coppermine, - de
siges at være fcpga2, hvor coppermines er fcpga.

Den adapter kan du købe flere steder i udlandet, i Tyskland eller
Holland, - og compumail.dk har stadig tualatin celeron.

http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=10298&type=hardware

den har samme Level2 cache som en coppermine P3, men den kører fs100,
13x100=1300 MHz. Den kan sikkert godt køre 13x124, - det har jeg da
een kørende med på et slot1 bundkort.

Dit kort har samme chipset som dette msi-bundkort:
http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_detail.php?UID=110

hvor de specificerer følgende cpu liste:
http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_cpu_support_detail.php?UID=110&kind=1

Om ms-6323:
http://www.msi.com.tw/program/support/download/dld/spt_dld_detail.php?UID=285&kind=1

der har du bios og alle drivere

>Lige nu sidder der en pentium 800mhz i
>
>Og kan der sidde kun 1 stk 512 mb ram klods i eller skal der være 2
>ramklodser i samtidig?

Nej, manualen siger, at bundkortet supporter op til 2 x 512 Mb.

2x 512 kan du godt, men det kan sagtens køre 2 uens, f.eks. 512 + 128
eller 512+256, eller en enkelt.

Det skal være sdram, pc133, unbuffered (dvs det må ikke være ECC ram).

Manual:
http://www.msi.com.tw/program/support/manual/mnu/spt_mnu_detail.php?UID=285&kind=1

mvh

John

Fra : JK

Dato : 03-10-04 05:13

Lidt anbefalinger:

Hvis din 800 MHz P3 kører med fsb133, altså 6x133=800, så har du da en
god computer, hurtig. Men hvis den kun har en 800 MHz med fsb100, så
ville jeg foretrække den 1000 MHz P3, du kan købe hos compumail.

Den P3 1 GHz (kører 7.5 x 133) vil være omtrent lige så god som en
1300 MHz celeron tualatin, da tualatin'en kører fsb100.

Bringer du derimod tualatin'en op på 13x124, så vil den være hurtigst.
Men dit bundkort kan vel ikke indstille cpu-voltage ? til f.eks. 1.65
volt. Default voltage for en tualatin er 1.5 volt.
For coppermine er spændingen 1.7 volt.

Du har en agp port ! sæt et passende grafikkort i.

Mere end 512 Mbyte ram skulle næppe være nødvendigt, - men s'føli

mvh

John

Fra : Brian k

Dato : 03-10-04 21:15

JK wrote:

> Umiddelbart kan den køre med coppermine cpu'er, socket370.
> Du kan køre både fsb100 og fsb133 versioner, forudsat at du har 133
> MHz ram.

---snip---

Hej Jk

Wow... det var er imponerende svar!

Takker rigtigt meget

Mvh
Brian

Fra : Brian k

Dato : 03-10-04 21:22

Hej John

JK wrote:

> Umiddelbart kan den køre med coppermine cpu'er, socket370.
> Du kan køre både fsb100 og fsb133 versioner, forudsat at du har 133
> MHz ram.

Min ven har pc133 MHz ram (256 mb) i maskinen.

Han vil gerne have 512 mb ram eller mere i, men det er lidt svært at finde
ramklodserne (billigt)

> F.eks. denne 1000 MHz P3, 7,5x133 kører den.
> http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=10338&type=hardware

Det er et Rev 1

Er det ovenstående så den hurtigste processor der kan sættes i?

> Dvs. at du skal undgå tualatin.

Hvordan ved man at det er en tualatin processor?

> Om ms-6323:
> http://www.msi.com.tw/program/support/download/dld/spt_dld_detail.php?UID=285&kind=1
>
> der har du bios og alle drivere

Linket virker ikke?

> Nej, manualen siger, at bundkortet supporter op til 2 x 512 Mb.

Ups, der fik jeg ikke spurgt direkte nok, jeg ved godt at der er 2 slots,
men behøver man at sætte 2 * 256 i eller kan man godt sætte 1 * 512 i og
lade det sidste slot være tomt?

> 2x 512 kan du godt, men det kan sagtens køre 2 uens, f.eks. 512 + 128
> eller 512+256, eller en enkelt.
>
> Det skal være sdram, pc133, unbuffered (dvs det må ikke være ECC ram).

Takker

Mvh
Brian

Fra : JK ( at mail dot dk)

Dato : 04-10-04 07:40

On Sun, 3 Oct 2004 22:21:53 +0200, "Brian k" <brian@nospam.com> wrote:

> [...]
>ramklodserne (billigt)

>Det er et Rev 1
>
>Er det ovenstående så den hurtigste processor der kan sættes i?

Ja, det må det være, sådan som upgradeware har skrevet det. Det kan
have noget med spændingsregulatoren på bundkortet at gøre (at den ikke
kan give 1.5 volt), - eller også er det fordi ingen har prøvet det på
rev.1.

>Ups, der fik jeg ikke spurgt direkte nok, jeg ved godt at der er 2 slots,
>men behøver man at sætte 2 * 256 i eller kan man godt sætte 1 * 512 i og
>lade det sidste slot være tomt?

Ja, det kan man. Det var de gamle edo-ram, der skulle sidde parvist.
Ikke sdram og DDR ram.

mvh

John