MP3 - bare mindre
Fra : Jasper Norman

Dato : 02-10-04 22:40

Hej.

Jeg har lige været til familiefest med min svoger der er ingenør på en
mobilfabrik. Han fortalte at til de tlf. de eksporterer til det engelske
marked, bruger de en "speciel" afspiller til musikfiler, og de enkelte
stykker musik ikke fylder mere end 1/4 end en MP3.

Er det noget man kan bruge på en PDA? Det kunne da være rart at kunne bruge
det gamle 32MB SD kort til en smule "fornuftigt".

Mvh

Jasper

Fra : Fischer

Dato : 03-10-04 06:50

> [...]
> marked, bruger de en "speciel" afspiller til musikfiler, og de enkelte
> stykker musik ikke fylder mere end 1/4 end en MP3.

MP3 kan også laves i forskellige kvaliteter og dermed størrelser.
Jeg tror ikke på at man kan klippe 75% i forhold til MP3 uden også at miste
betydelig kvalitet.

*Fischer

Fra : Chris G.

Dato : 03-10-04 13:01

Jasper Norman wrote:

> [...]
> engelske marked, bruger de en "speciel" afspiller til musikfiler, og
> de enkelte stykker musik ikke fylder mere end 1/4 end en MP3.

Lyder som Ogg Vorbis filer, som fylder meget mindre end MP3-filer - mere
info på http://www.vorbis.com/faq.psp

Der findes Ogg Vorbis afspillere til bl. a. PalmOS, Symbian Series60 og
Windows Mobile-baseret Smartphones/PDAer - dvs. de fleste handhelds.

--
Mvh.
Chris

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 03-10-04 13:43

On Sun, 3 Oct 2004 14:00:41 +0200, "Chris G."
<bloodygreycat@hotmail.com> wrote:

>Lyder som Ogg Vorbis filer, som fylder meget mindre end MP3-filer - mere
>info på http://www.vorbis.com/faq.psp

Lyder ikke som Ogg Vorbis - de fylder "kun" 40 % mindre end MP3 i
sammenlignelig lydkvalitet.

Lars

Fra : John

Dato : 03-10-04 13:51

"Jasper Norman" <Ahrensbach@FJERNEStele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> marked, bruger de en "speciel" afspiller til musikfiler, og de enkelte
> stykker musik ikke fylder mere end 1/4 end en MP3.

MP3 Pro fylder noget mindre i samme lydkvalitet, men det er vist kun 50%.

Mvh

John

Fra : Georg

Dato : 03-10-04 22:12

Hvordan kan det være samme kvalitet, når halvdelen af dataene mangler?

Georg

Fra : John

Dato : 03-10-04 22:58

"Georg" <linesnuden@hotmail.com> skrev i en meddelelse

50%.

> Hvordan kan det være samme kvalitet, når halvdelen af dataene mangler?

Bedre komprimeringsalgoritmer.

Mvh

John

Fra : Georg

Dato : 04-10-04 00:14

Det er vist en sandhed med modifikationer....

Georg

Fra : John

Dato : 04-10-04 01:03

> Det er vist en sandhed med modifikationer....

Hvad mener du?

Mvh

John

Fra : Fischer

Dato : 04-10-04 05:35

> Bedre komprimeringsalgoritmer.

Nu omgåes jeg til dagligt en del HI-FI freaks, og de vil allerede ikke røre
MP3 med en ildtang.
MP3 er jo en destruktiv komprimering, der på samme måde som et JPEG-billede
indgår nogle kompromiser på steder hvor det ikke regnes så "vigtigt".

Jeg har arrangeret blind-tests med disse mennesker, og de spotter MP3 med
det samme. Formatet ødelægger alt der hedder dynamik, dybde, rumdefinition
og en helt masse andet.
Så hvis de har fundet "bedre" komprimeringsalgoritmer, kan den jo sagtens
være mere destruktiv, blot forventes det ikke at kunne høres i et par
hørebøffer til 19,- kr.

*Fischer

Fra : Ukendt

Dato : 04-10-04 08:58

Hej til alle, jeg har leget med netop dette spørgsmål i flere måneder nu og
mener at have fundet en løsning. Jeg har i øjeblikket 21 sange presset ned
på 64MB uden kvalitetsforringelse. Jeg taler her om MP4 som er et betydeligt
bedre format end MP3 er. Det er oprindeligt lavet til video, men kan buges
til kun lyd. Da jeg konverterede hele min Mp3 samling til MP4 gik det fra
1.08GB til 546MB.

Jeg bruger programmet DBpowerAMP til at konvertere filerne. Det er det
eneste af de konverterings programmer jeg har kigget på der kan konvertere
til næsten alle kendte formater.

Husk lige at AAC, 3GP, M4A og 3GA også er MP4 formater bare lidt anderledes.
Jeg har læst et sted at det er WMA også og at det bestemt ikke er noget
Microsoft har opfundet, men noget de har implementeret i deres programering.
Dog har de ikke været så heldige med kvaliteten.

Men tag ikke mit ord for det prøv selv.

Konverterings programmet kan findes på følgende links sammen med alle de
codec man måtte ønske.

http://www.dbpoweramp.com/dmc.htm

DBpowerAMP player til PC:
http://www.dbpoweramp.com/dbpoweramp.htm

Det er vigtigt at filerne bliver installeret rigtigt, derfor er disse links
i den rigtige rækkefølge. Der er en liste nederst med hvilke downloadede
filer der skal installeres først.

http://www.dbpoweramp.com/bin/dMC-r10.exe

http://www.dbpoweramp.com/codecs/dBpowerAMP-codec-mp4-aac-decode.exe

http://www.dbpoweramp.com/codecs/dBpowerAMP-codec-mp4.exe

http://www.dbpoweramp.com/codecs/dBpowerAMP-codec-mp4-aacenc-alter.exe

http://www.dbpoweramp.com/codecs/dMC-AAC-Codec.exe

http://www.dbpoweramp.com/dBpowerAMP-codec-aac-aacenc-alter.exe

http://www.dbpoweramp.net/codecs/dBpowerAMP-codec-aactomp4.exe

Disse filer skal installeres i denne rækkefølge:

dMC-r10.exe
dBpowerAMP-codec-mp4-aac-decode.exe
dBpowerAMP-codec-mp4.exe
dBpowerAMP-codec-mp4-aacenc-alter.exe
dMC-AAC-Codec.exe
dBpowerAMP-codec-aac-aacenc-alter.exe
dBpowerAMP-codec-aactomp4.exe

Derefter er det op til jer selv hvad der skal installeres, jeg har mere
eller mindre taget det hele. Og leget med næsten alle de formater der er,
hvilket man kune læse i min tråd tidligere på året. Mange fungerede fint på
PC'en men lige så snart det blev overført til et SD kort og afspillet på min
A920(25), så var der hakker i lyden, de blev ikke genkendt eller dårlig
kvalitet. Det eneste der har virket 100% er MP4.

Til Jasper kan jeg kun sige en ting og det er, hvis du skal lege med det her
så sørg først for at du har en afspiller til din PDA. Derefter skal filen
presses ned på 80kbit/sec (det gør du i programmet). Gør du det med MP3
lyder det ikke godt, men med OGG, AAC og MP4 er lyden god.

De restende links (nogle af dem har I allerede installeret så læg mærke til
det når I henter dem):

http://www.dbpoweramp.com/codec-central-mp4.htm

http://www.dbpoweramp.com/cdwriter.htm

http://www.dbpoweramp.com/codec-central.htm

http://www.dbpoweramp.com/sveta-portable-audio.htm

Skulle I mod forventning få problemer så er i velkommen til at sende mig en
mail.

Med venlig hilsen

Jan

Fra : John

Dato : 04-10-04 11:17

"Thunder" <thunderSNABELAget2net.dk> skrev i en meddelelse

> Da jeg konverterede hele min Mp3 samling til MP4 gik det fra
> 1.08GB til 546MB.

Hmmm.... Ja, med yderligere tab af informationer til følge.

Mvh

John

Fra : John

Dato : 04-10-04 11:15

"Fischer" <myfischer87@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Nu omgåes jeg til dagligt en del HI-FI freaks, og de vil allerede ikke
røre
> MP3 med en ildtang.

Næh, jeg foretrækker også den ukomprimerede udgave, men der kan være masser
af tilfælde hvor MP3 er en udemærket løsning.

> MP3 er jo en destruktiv komprimering, der på samme måde som et
JPEG-billede
> indgår nogle kompromiser på steder hvor det ikke regnes så "vigtigt".

Ja, og langt de fleste er fuldt ud tilfredse.

> [...]
> Så hvis de har fundet "bedre" komprimeringsalgoritmer, kan den jo sagtens
> være mere destruktiv, blot forventes det ikke at kunne høres i et par

Det var så for mit vedkommende ikke med et par hørebøffer til 19 kr.

I sidste ende gælder det jo om at "snyde" øret og fjerne det de fleste
alligevel ikke opfatter.

Jeg kender masser af mennesker der er tilfredse med 128 kbit/s MP3 og som
ikke umiddelbart bemærker en forskel i forhold til en audio-CD.

Mvh

John