Q : er en Opel Zafira en god bil
Fra : Johnny B 2000

Dato : 02-10-04 18:25

der er tale om en gul-plade bil ... satser på en 2,0 DTI

--
Johnny [2000 Frb.]
fjern SLETDETTE i mailadr. for direkte mail

Fra : Andersen

Dato : 02-10-04 18:27

Nej tak...

Syns ikk den er pengene værd

Så hellere en touran

Andersen

Fra : Mogens

Dato : 02-10-04 18:59

"Andersen" <andersen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Nej tak... Syns ikk den er pengene værd

I familien er der et ægtepar, der ejer både en Zafira
og en Vectra st. car - begge biler er fra 2002. De tager
ligeså ofte Zafira'en som Vectra'en, idet den kører
knaldhamrende godt (sidder relativt højt, godt udsyn, osv...).
OG Zafira'en er på gule plader !

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 03-10-04 06:58

> [...]
> ligeså ofte Zafira'en som Vectra'en, idet den kører
> knaldhamrende godt (sidder relativt højt, godt udsyn, osv...).

Jep - rigtig gode køreegenskaber, og meget få rustproblemer.

Kollisionsegenskaberne er ikke så gode - men det gælder mange af MPV´erne.

/Jan W Nielsen

Fra : Mogens

Dato : 03-10-04 07:47

"Jan W Nielsen" <intetsvar@ingenmail.dk> skrev i en meddelelse

> Kollisionsegenskaberne er ikke så gode -

En Zafira har samme ranking som en Vectra (!), som
dog i nyeste version har een stjerne mere en Zafira
(gælder ej ift. fodgængere, hvor den nye Vectra
har een stjerne mindre end Zafira!)

Fra : KASO

Dato : 03-10-04 15:06

"Jan W Nielsen" <intetsvar@ingenmail.dk> skrev i en meddelelse

> Jep - rigtig gode køreegenskaber, og meget få rustproblemer.
>
> Kollisionsegenskaberne er ikke så gode

Det er rigtigt!

> - men det gælder mange af MPV´erne.

Det er til gengæld "knapt så rigtigt"!

Ser vi bort fra koreanerne, der generelt har dårlig sikkerhed i alle
biltyper, er det kun Fiat Multipla blandt Zafiras konkurrenter, der kan måle
sig mht. ringe sikkerhed. De øvrige konkurrenter - specielt de nyere - er
ganske gode, hvad enten vi taler VW, Citroën, Toyota, Renault....

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 04-10-04 08:16

> [...]
> sig mht. ringe sikkerhed. De øvrige konkurrenter - specielt de nyere - er
> ganske gode, hvad enten vi taler VW, Citroën, Toyota, Renault....

Er det ikke rigtigt, at MPV´erne typisk har været dårligere i kollision end
de tilsvarende sedan´er..?

Det har jeg da læst ufatteligt mange gange.

/Jan W NIelsen

Fra : KASO

Dato : 04-10-04 13:21

"Jan W Nielsen" skrev d. 04-10-04 08:16 dette indlæg :
> måle
>
> Er det ikke rigtigt, at MPV´erne typisk har været dårligere i
kollision end
> de tilsvarende sedan´er..?
>
> Det har jeg da læst ufatteligt mange gange.

Hvor har du læst det??!?

Hvis du ser
http://www.euroncap.com/content/safety_ratings/ratings.php?id1=7 vil du
finde 3 5-stjernede og mange 4-stjernede. Der er ikke umiddelbart noget,
der underbygger din teori. Tværtimod har de den fordel i praksis, at man
sidder højere, hvorfor et sammenstød med "almindelige" biler fra siden
giver mindre risiko, da MPV'en rammes under siddehøjde.

http://www.kandu.dk/

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 04-10-04 18:43

> kollision end

> Hvor har du læst det??!?

Det kan jeg ikke huske..

> [...]
> sidder højere, hvorfor et sammenstød med "almindelige" biler fra siden
> giver mindre risiko, da MPV'en rammes under siddehøjde.

Kan det have været den sidste generation, der gavde store problemer med
sikkerheden..?

(For mange mærkers vedkommende den første generation..)

/Jan W Nielsen

Fra : KASO

Dato : 06-10-04 23:12

"Jan W Nielsen" skrev d. 04-10-04 18:43 dette indlæg :

> [...]
med
> sikkerheden..?
>
> (For mange mærkers vedkommende den første generation..)

Så længe vi taler "mellemstr. MPV" som Zafira, kan jeg da - frit fra
hukommelsen - huske, at Picasso, Scénic, Nissan Almera Tino og Honda
Stream alle lå til 4 "pæne" stjerner, mens Zafira og Multipla var
dårlige - alle fra 1. generation.

http://www.kandu.dk/

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 07-10-04 20:52

> [...]
> hukommelsen - huske, at Picasso, Scénic, Nissan Almera Tino og Honda
> Stream alle lå til 4 "pæne" stjerner, mens Zafira og Multipla var

Grand Voyager var heller ikke for od - hverken i første eller anden version,
var den..?

/Jan W Nielsen

Fra : KASO

Dato : 08-10-04 16:21

> "> Så længe vi taler "mellemstr. MPV" som Zafira, kan jeg da - frit fra
>
> Grand Voyager var heller ikke for od - hverken i første eller anden
version,
> var den..?

Næhh - men den tilhører vist heller ikke just klassen af "mellemstr. MPV" -
den hører hjemme sammen med C8, Espace og Co.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-10-04 20:05

> Næhh - men den tilhører vist heller ikke just klassen af "mellemstr.
MPV" -
> den hører hjemme sammen med C8, Espace og Co.

Ok - jeg har aldrig interesseret mig ret meget for MPV´er..

Jeg syntes bare, jeg havde hørt noget om, at de var ekstremt ringe... nu ved
jeg, at kun nogen af dem er ekstremt ringe..

/Jan W Nielsen

Fra : Jimmy

Dato : 12-10-04 09:10

> [...]
> fra
>
> Grand Voyager var heller ikke for od - hverken i første eller anden

Når du skriver od, er det så od som i od, edre, edst? ;)

Fra : TDN

Dato : 03-10-04 07:47

> [...]
>
> --
> Johnny [2000 Frb.]
> fjern SLETDETTE i mailadr. for direkte mail

Der ligger en test på FDM's hjemmeside:

http://www.fdm.dk/motor/pdf/01-2004/50-55.pdf

Kræver nok et password.

Typiske fejl.:

Rust i bagdøre og vognbund (der er fine billeder med rustangreb i en fem år
gammel Zafira.......)
Galvanisk opkog af lakken
Bagerste skivebremser gror fast
Haltende motorgang p.g.a. fejl i motorstyring
Knirken fra kabine, døre og undervogn
Fejl i bl.a. fartpilot og elruder

Kilde Motor nr. 1 2004

Mvh
Thomas

Fra : ...

Dato : 03-10-04 10:16

Jeg har en Zafira. 1.6 16V fra 99. Hvide plader.

Det er en rigtig god bil at køre i. Man sider højt og godt, især for mig der
har lidt tendens til problemer med ryggen. Køreegenskaberne er rigtigt godt
afstemt, den føles godt nok en smule sidevindsfølsom, men det er kun
tilvending. Jeg hører til dem som ligger i ydersporet, også om vinteren, og
det er ikke lykkedes mig at køre af sporet endnu. Som eksempel, havde jeg
lige købt bilen da efterårsorkanen blæste i 99. Jeg kørte for "fuld skrue"
på vej hjem af motorvejen, da der kom et kraftigt vindstød. Hele bilen blev
løftet af vejen og over i det andet spor, uden at jeg "tabte" den. Jeg
fortsatte simpelthen bare i det andet spor. Nå, jeg fik lettet lidt på
pedalen da det gik op for mig hvad der var sket

Der har ikke været problemer med lak & rust, eller andet, som nævnt andet
sted i tråden. Den kørte over 120.000 km, inden jeg måtte ordne bremser !

Der har været problemer med:
a) De foreste hjullejer, som måtte skiftes ved 35.000 km.
b) Centrallåsesystemet. Som der blev bøvlet meget med da den var ny. Aner
ikke hvad der var galt, men da jeg råbte højt nok, blev det lavet så det
virker.
c) Motoren. Opel ændrede serviceintervallet på tandremskift, så det har
kostet en formue. Min sprang ved 97.000 km ( så vidt jeg husker )
1.6 motoren er nok for lille i forhold til min kørsel / behov, eller også
kører jeg for meget og for hurtigt......... Den skal i hvert fald have en ny
motor, hvad jeg bøvler lidt med i øjeblikket. Til en som kører almindeligt
pænt, er det sikkert rigeligt med 1.6 L. Den går rigtigt godt i maskinen,
set i forholdt til andre i samme størrelse. Jeg har set at der har været
noget skriveri omkring at den var for svag, men det passer ikke. Fylder jeg
bilen op til maksimal vægt, sætter 600 kg trailer bagefter, kan den
stadigvæk køre "rigtigt hurtigt". Det gør den i øvrigt stadigvæk, uden at
man bliver nervøs ved at køre. Jeg har ikke prøvet med campingvogn, så det
kan jeg ikke svare for.

Jeg har hørt om andre, som har haft problemer med bl.a. tomgangsmotoren, men
det har jeg ikke oplevet.

Nu har det været min første, helt nye bil. Min generelle oplevelse har været
positiv, dog med det minus, at jeg har haft mange udgifter på motoren.

Skulle det ske for andre, at tandremmen ryger, så vil jeg anbefale at man
får lagt en ombytter i, i modsætning til mig der fik renoveret topstykke og
følgeskaderne på f.eks. oliepumpehus.

Når jeg får ordnet motoren, er min Zafira i øvrigt igen til salg.
Min kone er lidt sur over at jeg vil sælge, men nu har vi kun 2 hjemmeboende
børn tilbage, så er det jo lidt overkill med 7 sæder.

Fra : Martin Bak

Dato : 03-10-04 10:58

> [...]
> fortsatte simpelthen bare i det andet spor. Nå, jeg fik lettet lidt på
> pedalen da det gik op for mig hvad der var sket

-------Spændende kørsel må man sige...

Martin

Fra : ...

Dato : 03-10-04 11:03

Ja, man har lige et øjeblik

Efterfølgende kan man jo så konstaterer at bilen er rimeligt afstemt, ellers
var den nok kun landet på et sæt hjul af gangen. Og DET var gået helt galt.

Fra : KASO

Dato : 03-10-04 15:09

" Johnny B 2000" <johnnyb2000SLETDETTE@sol.dk> skrev i en meddelelse
> der er tale om en gul-plade bil ... satser på en 2,0 DTI

Mener at have læst noget om et gigantisk olieforbrug på visse Opel
dieselmotorer - jeg ved ikke, om dette er en af dem, men det er nok en god
idé at chekke!

Fra : Christian Hansen

Dato : 03-10-04 18:57

"KASO" <a@b.dk> wrote in message

> [...]
>
> Mener at have læst noget om et gigantisk olieforbrug på visse Opel
> dieselmotorer - jeg ved ikke, om dette er en af dem, men det er nok en god

De første havde et stort problem med at de drak meget olie. Men dette blev
(jvf min kilde som arbejder hos Opel) lavet på kulance hos Opel.
Fejlen skyldtes for små stempelringe, og når disse var skiftet var problemet
væk.
Christian Hansen
http://www.nmweb.dk
http://www.taabelig-turbo-klub.dk

Fra : Jimmy

Dato : 03-10-04 23:01

" Johnny B 2000" <johnnyb2000SLETDETTE@sol.dk> skrev i en meddelelse
> der er tale om en gul-plade bil ... satser på en 2,0 DTI

Har lige haft en for en weekend.
Kører fremragende, og så er der ok komfort og kørestil.
Men pas på de døde vinkler ved forruden.

Mvh. J.