Tysk title
Fra : P.E. Nikolajsen

Dato : 02-10-04 15:08

Er der nogen tyskkyndig der kan fortælle mig hvad en "Hegereiter" laver? (FT
1803 Sottrup, Sønderborg)

Mvh
Poul Erik Nikolajsen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 02-10-04 16:05

P.E. Nikolajsen skrev:
> Er der nogen tyskkyndig der kan fortælle mig hvad en "Hegereiter"
> laver? (FT 1803 Sottrup, Sønderborg)

Nu kan jeg ikke lige svare på, hvad sådan en lavede i Sottrup
i 1803, men da jeg her i juni overnattede i byen Rothenburg
ob der Tauber, kan jeg da videregive dette dernedefra:

"Der Hegereiter war der Wachposten im früheren Reichsgebiet der
Reichstadt Rothenburg ob der Tauber. Er musste die Grenzen
abreiten und dabei das Umland nach Feinden, Räuber und Diebe
absuchen."

Det lyder for mig nærmest som en ridende "hegnsopsynsmand".

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Harry Lund

Dato : 02-10-04 17:59

Forslag : Grænsegendarm.

Fra : Harry Lund

Dato : 02-10-04 18:02

Glemte det vigtigste. Med pligt til at vedligeholde grænsehegnet.
Hege= pleje=skovrider

Fra : P.E. Nikolajsen

Dato : 02-10-04 19:27

Tak for hjælpen