Hvor stor er en 12" skærm?
Fra : Steen

Dato : 01-10-04 18:00

Hej, jeg har kigget lidt på nogle powerbooks og ibooks med 12" skærme.

Er der nogen der kender målene skærmen i cm?
Jeg vil gerne lige se hvor stor sådan en skærm er.

jeg har et spil der siger det kræver en 13" (640x480) skærm.

Er det ikke bare fordi det er et gammelt spil og jeg bare skal kigge på
opløsningen?

Det er fra 1999

Hilsen

Steen

Fra : No1

Dato : 01-10-04 18:04

> Hej, jeg har kigget lidt på nogle powerbooks og ibooks med 12" skærme.
>
> Er der nogen der kender målene skærmen i cm?

12,1" * 2,54 = 30,7 cm. Det er diagonalt.

> [...]
>
> jeg har et spil der siger det kræver en 13" (640x480) skærm.
>
> Er det ikke bare fordi det er et gammelt spil og jeg bare skal kigge på

Spillet kan ikke vide hvor stor skærmen er. Det er opløsningen der er
vigtig.

Fra : Steen

Dato : 01-10-04 18:17

No1 wrote:

> 12,1" * 2,54 = 30,7 cm. Det er diagonalt.

tak, har de samme dimensioner som skærme til stationære computere?

Hilsen

Steen

Fra : No1

Dato : 01-10-04 21:16

> tak, har de samme dimensioner som skærme til stationære computere?

Ja, men der er forskel på hvordan størrelserne afgøres på
CRT(billedrør)-skærme og LCD-skærme. Med CRT skærme måles noget af
kanten med. Så en 19" CRT har måske kun 18" et "viewable area". Dvs.
selve skærmbilledet er kun 18". LCD-skærme har 18" viewable area, hvis
skærmen er 18".