Holde tilbage ved fodgængerfelt ?
Fra : Thomas H.

Dato : 01-10-04 13:20

Kom til at tænke på, hvorfor er det egentlig at folk vinker eller hilser
pænt, fordi man holder tilbage for folk i et fodgængerfelt ? Jeg ved godt at
mange skider på det og bare blæser forbi, men det er da lidt sørgeligt at
folk føler det nødvendigt at hilse, som om at man gør noget ekstra pænt
.....jeg siger da heller ikke tak til folk der holder for rødt.

Jeg kører hver dag en kollega noget af vejen hjem, da vi skal samme vej, og
hun siger tit "nåå du er godt nok flink" fordi jeg holder tilbage, jeg
forklarer hende hver gang, at man sådan set skal, men er der virkelig så
mange der ikke ved dette ?

--
Thomas H. - www.thhe.dk

Fra : Peter

Dato : 01-10-04 13:49

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Kom til at tænke på, hvorfor er det egentlig at folk vinker eller hilser
> pænt, fordi man holder tilbage for folk i et fodgængerfelt ?

Høflighed: man siger pænt tak for venligheden.

[klip]

Åbenbart.

/Peter

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 01-10-04 13:59

> Høflighed: man siger pænt tak for venligheden.

Men det burde ikke være nødvendigt.
I princippet burde man holde tilbage fordi man pligt til det, ikke fordi man
er venlig.

> og
>
> Åbenbart.

Der er mange som har fået det fortalt i køreskolen. Men i den virkelige
verden, er der ingen der overholder det, ligesom det med at holde til højre
eller overholde fartgrænserne. Sørgerligt, især når det går ud over andre
trafikanter som den som skal over fodgængerfeltet, den som gerne vil
overhale, men ikke kan fordi der ligger en og tuller i ydersporet.

Mvh

Emil

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 01-10-04 14:10

> Der er mange som har fået det fortalt i køreskolen. Men i den virkelige
> verden, er der ingen der overholder det, ligesom det med at holde til
højre
> eller overholde fartgrænserne.

Jo, vi er faktisk nogen der gør det. Men jeg giver dig helt ret i at det er
et fåtal. Det med hastighedsgrænserne kan jeg måske ikke helt være med på,
men de to andre ting gør jeg mig faktisk umage med at overholde. - Man kan
jo heller ikke tillade sig at bande over andre folks fejl, hvis man ikke
selv overholder reglerne.

> Sørgerligt, især når det går ud over andre
> trafikanter som den som skal over fodgængerfeltet, den som gerne vil
> overhale, men ikke kan fordi der ligger en og tuller i ydersporet.

Ja det er da sørgeligt. Men sådan er det jo når man selv er lidt mere
vigtig, eller har lidt mere travlt end de andre.

/Kasper Hansen

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 01-10-04 14:46

"Kasper Hansen [8270]" <kasper@FJERNDETTEh-hansen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Ja det er da sørgeligt. Men sådan er det jo når man selv er lidt mere
> vigtig, eller har lidt mere travlt end de andre.

Man bliver af øvrigheden også betragtet som totalt idion, hvis man, om
morgenen i myldretiden
bestræber sig på at dels holde en passende bremseafstand, dels overholde den
tilladte hastighed
med henblik på at lukke medtrafikanter, der kommer fra sidevejene, ud i
'trafikhelvedet'.

Jeg er utroligt taknemmelig, hver gang der dukker en sådan trafikant op, når
jeg skal ud på hovedvejen
herhjemme. Jeg hilser & takker, men jeg ved inderst inde godt, at han jo
bare har gjort det korrekt.

Bo

Fra : Lisbeth Nielsen

Dato : 01-10-04 15:37

"Bo Rasmussen" <bo@FJERNChipsAway-Roskilde.dk> wrote in message

> Man bliver af øvrigheden

Jamen er det ikke netop øvrigheden der har fastsat loven?

> også betragtet som totalt idion, [snip]

vh
Lisbeth

Fra : Kim Emax

Dato : 01-10-04 19:14

Bo Rasmussen wrote:

> [...]
> overholde den tilladte hastighed
> med henblik på at lukke medtrafikanter, der kommer fra sidevejene, ud

Det er nok de samme idioter, der dytter af dig der, som maser sig ud i et
kryds og spærrer for den tværgående trafik, når denne får grønt. Jeg ville
ønske at Politiet gad håndhæve loven på det punkt lidt (MEGET) mere end de
gør.

De måtte egentligt også gerne losse de folk hårdt bagi, som konsekvent
ligger i midterste spor på en tre-sporet motorvej, grrr...

> Jeg er utroligt taknemmelig, hver gang der dukker en sådan trafikant
> op, når jeg skal ud på hovedvejen
> herhjemme. Jeg hilser & takker, men jeg ved inderst inde godt, at han
> jo bare har gjort det korrekt.

Enig, bor ved amagerbrogade og der kan man godt få lov at holde et pææænt
stykke tid inden folk slipper en ud.

--
Take Care
Kim Emax - master|minds - Vi tænker IT for dig...

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 01-10-04 14:41

"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> skrev i en meddelelse

> Men det burde ikke være nødvendigt.
> I princippet burde man holde tilbage fordi man pligt til det, ikke fordi
> man
> er venlig.

Right, men det var ved at koste mig livet da jeg kom hjem efter 3 uger i
Østrig, dernede vadede man bare over vejen fodgængerovergang,biler el. ej.
Her hjemme køre man frem fodgængerovergang,fodgængere el. ej, og hvis en
klaphat holder tilbage, kan man passende overhale ham i fodgængerovergangen,
nu han alligevel bare holder der og holder, hvis der er dårlig trafik kultur
til, så er det dét. ::(((. Jeg siger også pænt tak, hvis der er en som
holder for mig.

Fra : anders majland

Dato : 01-10-04 16:51

> og hvis en klaphat holder
> tilbage, kan man passende overhale ham i fodgængerovergangen, nu han
> alligevel bare holder der og holder, hvis der er dårlig trafik kultur
> til, så er det dét. :

Lige præcis det der triggede sidste gang at jeg skældte ud på en
medtrafikant. Jeg holdt for at en pige kunne kommer over et
fodgængerfelt, og blev så overhalet indenom af et kvindemenneske. En
hurtig orientering og jeg eftersatte hende for at parkere foran hende
ved næste kryds. Hun havde ikke set barnet og troede at jeg ville dreje
til venstre af en sidevej lige efter krydset. På en MC er det ikke nemt
at spærre en vejbane så man ikke kan overhales.... Men jeg tror nok hun
forstod situationen ... og måske kørte lidt mere opmærksomt et par dage

Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Peter

Dato : 01-10-04 17:02

> Men det burde ikke være nødvendigt.
> I princippet burde man holde tilbage fordi man pligt til det, ikke fordi
> man
> er venlig.

Når man gør noget af høflighed/venlighed er det jo ikke nødvendigt. Men man
gør det for at påskønne at reglen overholdes. Prøv det

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 01-10-04 23:47

On Fri, 1 Oct 2004 14:48:47 +0200, "Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk>
wrote:

>"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> skrev i en meddelelse

>Høflighed: man siger pænt tak for venligheden.

Jeg er såogså tilbøjelig til også at sige "tak" for den uvenlighed
næsten at kører mig ned. Er jeg først gået ud i feltet, eller fra en
midter helle og en eller anden kommer blæsende og jeg bliver nødt til at
hoppe for livet så vil jeg godt indrømme at personen får fingeren.

Men personligt der holder jeg altid ved fodgængerovergane når at jeg kan
se at der er folk der gerne vil over.
Flemming Jacobsen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 01-10-04 13:48

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> wrote in message

> [...]
> folk føler det nødvendigt at hilse, som om at man gør noget ekstra pænt
> ....jeg siger da heller ikke tak til folk der holder for rødt.

Sjovt, det samme har jeg tænkrt på både som fodgænger og som billist.

> [...]
> hun siger tit "nåå du er godt nok flink" fordi jeg holder tilbage, jeg
> forklarer hende hver gang, at man sådan set skal, men er der virkelig så

Jeg tror mange glemmer det, eller tænker det gider jeg ikke gøre.

--
mvh/rg. Christian

Fra : 3140 Bagdad Bob

Dato : 01-10-04 14:44

> [...]
> hun siger tit "nåå du er godt nok flink" fordi jeg holder tilbage, jeg
> forklarer hende hver gang, at man sådan set skal, men er der virkelig så

I praksis er det vel hver 4. der rent faktisk respekterer fodgængerfeltet,
så det er sikkert af bare forbløffelse over at man rent faktisk holder
tilbage at de hilser pænt. Det går jo fløjten i regeringens propaganda
omkring trafiksikkerhed hvor de har stirret sig blinde på hastighed.
Hastighed er jo farlig (når man skider på samtlige andre færdselsregler).

vh,
Bagdad

Fra : Per O.

Dato : 01-10-04 16:16

Thomas H. wrote:
> [...]
> tilbage, jeg forklarer hende hver gang, at man sådan set skal, men er
> der virkelig så mange der ikke ved dette ?

Jeg har gjort flere tosser opmærksom på det ved at give deres bil et
ordenligt los i siden, når de blæser forbi, og er ved at køre mine fødder
over. Eller hvis jeg har en indkøbspose med et par konservesdåser i, så
holder jeg den lige en smule frem, det giver sådan en dejlig lyd, når den
rammer en for- eller bagskærm... og dåserne er meget solide.

Per O.
Som altid holder tilbage for fodgængere ..med eller uden bæreposer

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 01-10-04 16:49

"Per O." <digital@NEJTAK-osterbo-net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Per O.
> Som altid holder tilbage for fodgængere ..med eller uden bæreposer

Det er nok ikke en populær måde, at gøre folk opmærksomme på, at du har
retten på din side!

BTW. Kunne jeg lokke dig til at gå en tur i Roskilde *LOL*

--
Bo Rasmussen
www.ChipsAway-Roskilde.dk

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 01-10-04 16:56

> [...]
> holder jeg den lige en smule frem, det giver sådan en dejlig lyd, når den
> rammer en for- eller bagskærm... og dåserne er meget solide.

Jeg kan godt forstå at du bliver sur, men at lave buler / ridser / skrammer
i folks biler, fordi de ikke overholder færdselsloven synes jeg er
fuldstændigt tåbeligt. Hærværk bliver jo ikke lovligt, fordi andre gør noget
ulovligt.
- Det svarer jo til at købe en gammel skrammelkasse og så påkøre alle folk
der overhalede én på en upassende måde. Det går sgu da ikke....

/Kasper Hansen, der var blevet fuldstændigt tosset hvis det var en der
gjorde det ved min bil. Og jeg er ikke hidsig af natur.

Fra : Per O.

Dato : 01-10-04 18:41

Kasper Hansen [8270] wrote:

> [...]
> - Det svarer jo til at købe en gammel skrammelkasse og så påkøre alle
> folk der overhalede én på en upassende måde. Det går sgu da ikke....

Nææ, det er jo det de satser på ... at alle andre finder sig i deres unoder.
Hvis de er ved at køre hen over fødderne på en, så er du måske så tåbelig,
at du bare finder dig i det .. det gør jeg ikke ! Jeg siger jo ikke at jeg
smider ting efter dem, men hvis jeg kan nå dem med en fod eller en
plasticpose, så er de godt nok tæt på. Om det er hærværk .. tjaeee, så lever
jeg også med det ! Det tænker sig i hvert fald om før de næste gang bare
kører frem i et forgængerfeldt. Det er jo heller ikke sådan, at jeg gør det
hver dag og i alle situationer, men hvis folk bremser ned, og når man så et
to skridt ude i forgængerfeltet gasser vildt op igen og kører forbi lige
foran mine fødder, ja så falder posen eller hvad jeg nu har !!!
Der er i øvrigt ingen som har stoppet og sagt/gjort noget .. så de har jo
nok været klar over at den var gal .. ikke ?

Per O.

Fra : Torben E

Dato : 01-10-04 19:17

> [...]
> Der er i øvrigt ingen som har stoppet og sagt/gjort noget .. så de har jo
> nok været klar over at den var gal .. ikke ?

Pas på du ikke kommer til at hænge fast i feks. et kofanger
hjørne når du sparker efter bilen, det er meget ubehageligt at
blive slæbt hen af asfalten.

Torben E

Fra : Leonard

Dato : 01-10-04 19:34

"Per O." <digital@NEJTAK-osterbo-net.dk> wrote:

>Der er i øvrigt ingen som har stoppet og sagt/gjort noget .. så de har jo
>nok været klar over at den var gal .. ikke ?

Der er desværre en historie fra Århus, hvor en mand blev kørt ihjel
efter at have signaleret til en bilist at denne kørte for tæt på. Han
slog ikke engang på bilen ...

Jeg forstår godt din reaktion, men jeg turde ikke opføre mig på den
måde.

--
Leonard

Fra : Lisbeth Nielsen

Dato : 02-10-04 08:22

"Leonard" <nospam@invalid.invalid> wrote in message

> Der er desværre en historie fra Århus, hvor en mand blev kørt ihjel
> efter at have signaleret til en bilist at denne kørte for tæt på. Han
> slog ikke engang på bilen ...

"I en konkret sag fra den 29. november 2003 fra Århus blev en 59-årig
amerikansk turist påkørt i et fodgængerfeldt af en 20-årig iraker i en Honda
Accord. Ulykken skete efter en batalje mellem den amerikanske turist og den
20-årige. Turisten bankede på Hondaens tag, da bilen ikke holdt tilbage for
ham. Den 20-årige vendte bilen og påkørte turisten. Den 59-årige turist
overlevede men fik brud på arm, lår, skinneben, lægben og en blødning i
hjernen"

Er det sket flere gange i Århus?

Lisbeth

Fra : Reino Andersen

Dato : 02-10-04 11:03

Lisbeth Nielsen wrote:

> [...]
> påkørte turisten. Den 59-årige turist overlevede men fik brud på arm,
> lår, skinneben, lægben og en blødning i hjernen"

Det endte i øvrigt med, at bilisten fik to års fængsel og udvisning af
Danmark i 10 år - dommen er dog anket.

--
Reino

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 01-10-04 19:34

Kasper Hansen [8270] wrote:

> [...]
>
> /Kasper Hansen, der var blevet fuldstændigt tosset hvis det var en der
> gjorde det ved min bil. Og jeg er ikke hidsig af natur.

Måske den samme Kasper der ikke holder tilbage ved en fodgænger i en
fodgængerovergang, i så fald vil det vel være billigt at slippe med et par
ridser fra en konservesdåse i forhold til at stå med en jordet fodgænger i
ditto overgang.

I sidste ende ville det jo være selvforskyldt at du får "ridser" i lakken,
men stadig (for)billigt sluppet;o/

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 01-10-04 20:05

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

> I sidste ende ville det jo være selvforskyldt at du får "ridser" i lakken,
> men stadig (for)billigt sluppet;o/

enig...

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 01-10-04 20:17

> [...]
> ridser fra en konservesdåse i forhold til at stå med en jordet fodgænger i

Nej. Hvis du gør dig den umage at læse mit indlæg et andet sted i tråden,
skriver jeg netop at jeg gør mig meget umage for at holde tilbage for
fodgængere med mere. Jeg mener bare at det er lige så forkert at begynde at
sparke efter bilen, som det er ikke at holde tilbage for fodgængere. Hvis
man skal moralisere, skal man jo ikke også selv opføre sig åndssvagt.

> I sidste ende ville det jo være selvforskyldt at du får "ridser" i lakken,
> men stadig (for)billigt sluppet;o/

Ja - det er jeg fuldstændig enig i. Jeg mener bare at man bør gøre noget
andet - f.eks. slå på bilen med flad hånd. Det giver stadig en markant lyd
indenfor, men efterlader formodentligt ingen mærker.

/Kasper Hansen

Fra : Per O.

Dato : 01-10-04 21:33

Kasper Hansen [8270] wrote:

> [...]
> noget andet - f.eks. slå på bilen med flad hånd. Det giver stadig en
> markant lyd indenfor, men efterlader formodentligt ingen mærker

Der var faktisk meningen at der gerne skulle blive noget at se, det er den
eneste måde den slags papnæser fatter noget på ... ellers får du jo bare en
finger, og de er ligeglade !

Per O.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 01-10-04 21:47

Per O. wrote:

> Der var faktisk meningen at der gerne skulle blive noget at se, det
> er den eneste måde den slags papnæser fatter noget på ... ellers får
> du jo bare en finger, og de er ligeglade !

Ja og de fodgængere, som går over for rødt, de skal bare køres ned, gerne så
de brækker nogle knogler.
De skulle jo gerne fatte alvoren af det, eller .......

At nogle ikke opfører sig ordentligt i trafikken, giver da ikke dig nogen
som helst ret til at ødelægge deres bil.
Hvis det er den slags trafik (dobbelt) moral vi skal have indført, så
forstår jeg sq godt at der er nogen der ryger i totterne på hinanden derude

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Per O.

Dato : 01-10-04 22:50

Per Beer Hansen wrote:

> [...]
> Hvis det er den slags trafik (dobbelt) moral vi skal have indført, så
> forstår jeg sq godt at der er nogen der ryger i totterne på hinanden

Nææ, jeg synes da netop at vi skal lade fodgængerne gå i fred. Kan du få
andet ud af det jeg skriver ?? Så har du i hvert fald problemer med at læse
en brugermanual til hvilket som helst apparat. Hvis du ser noget som IKKE
står der, så kan jeg ikke se hvorfor jeg skal skydes det i skoene. I dit
eksempel er det jo igen den hårde trafikant som skal have ret .. pointen er
netop at de hårde trafikanter skal vise hensyn overfor de mindre hårde som
forgængere og cyklister, når disse bevæger sig på steder hvor de har
forkørselsret. Jeg ved godt at det er at træde på hellig grund, hvis man gør
noget ved andres biler, men hvis de samme klaphatte er lige ved at køre mig
ned er jeg ærligt talt totalt ligeglad med om deres øse får et par
skrammer.... Hellere det end at den samme idiot kører en eller anden ned
fordi han er vandt til bare at blæse forbi forgængerfelter ! De fleste
danskere er nogle vatp.... som bare finder sig i hvad som helst fra
åndssvage bilister !
At der så er flere som vender sagen om, så det IGEN er bilerne som bare skal
have ret er netop ikke ånden i mit indlæg.

Per O.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 02-10-04 07:35

Per O. wrote:

> [...]
> som vender sagen om, så det IGEN er bilerne som
> bare skal have ret er netop ikke ånden i mit indlæg.

Du fatter åbenbart overhovedet ikke hvad jeg skriver.
Hvem har givet dig ret til at bryde loven, når du nu så helligt holder på at
ALLE andre SKAL overholde den ?
Det er da dobbelt moral så det batter, og nej det har intet at gøre med at
bilen er "hellig".
Hvis det var omvendt ville jeg sq også "råbe" op.
Den slags selvjustits hører ingen steder hjemme.
En ting er at man råber efter folk eller stritter lidt med langefingeren,
men at man ligefrem synes det er OK at ødelægge andre folks ting, det er
rimeligt langt ude.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Per O.

Dato : 03-10-04 06:46

Per Beer Hansen wrote:

> [...]
> En ting er at man råber efter folk eller stritter lidt med
> langefingeren, men at man ligefrem synes det er OK at ødelægge andre

Jeg er glad for at du også vil råbe op når det er omvendt .. det ser jeg
frem til

Per O.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 03-10-04 12:36

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> men at man ligefrem synes det er OK at ødelægge andre folks ting, det er

Det handler om at vise respekt for den svage part, at vise de oxo har lov
til at være der, og ikke bare "holde på" fordi man er usårlig. Du er usårlig
når, du sidder i "dåsen".

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 03-10-04 17:03

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Det handler om at vise respekt for den svage part, at vise de oxo har
> lov til at være der, og ikke bare "holde på" fordi man er usårlig. Du
> er usårlig når, du sidder i "dåsen".

Det har intet med det at gøre, jeg udviser den respekt jeg skal og jeg
holder altid tilbage for fodgængere og lignende.
At du/i så mener at det skulle være i orden at gribe til vold og
ødelæggelse, som en afstraffelses form (hvor i selv er både dommer og
udøvende magt), det er dér at jeg mener jeres kæde hopper af.

Noget helt andet er så at en fodgænger/cyklist/billist der opfører sig som
dig/jer ALDRIG vil opnå respekt fra min side, nok snarere tværtimod.

Men nok om det, jeg gider ikke bruge mere tid på at diskutere dette (IMHO)
latterlige emne, så du/i behøver ikke svare mere på mine indlæg i denne
tråd.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Flemming

Dato : 01-10-04 22:00

Per O. wrote:

> Der var faktisk meningen at der gerne skulle blive noget at se, det
> er den eneste måde den slags papnæser fatter noget på ... ellers får
> du jo bare en finger, og de er ligeglade !

Dvs at når jeg ser fodgængere / cyklister gå/køre over for rødt (dvs.
gå/løbe/cykle ud i feltet efter der er blevet rødt) så kan jeg også godt
lige tillade mig at snitte dem lidt med min bil, det er jo "den eneste måde
den slags papnæser fatter noget på"

Not !

--
Mvh. Flemming

Fra : Per O.

Dato : 01-10-04 22:52

Flemming wrote:

> [...]
> godt lige tillade mig at snitte dem lidt med min bil, det er jo "den
> eneste måde den slags papnæser fatter noget på"

At du kan sammenligne de to situationer viser da netop at du ikke har fattet
et suk af hvad det hele handler om ! Kan du kende forskel på bløde og hårde
trafikanter ? Åbenbart ikke !

Per O.

Fra : Flemming

Dato : 01-10-04 23:31

======

> At du kan sammenligne de to situationer viser da netop at du ikke har
> fattet et suk af hvad det hele handler om ! Kan du kende forskel på
> bløde og hårde trafikanter ? Åbenbart ikke !

Det var nu mere ordet selvtægt jeg kan se at du ikke kender. (og som jeg
forsøgte at forklare)

Måske skulle du også overveje hvilke reaktioner en (måske uerfaren) bilist
kunne finde på at lave hvis vedkommende tror han/hun har påkørt en
fodgænger. Det kunne f.eks. tænkes at han/hun ville forsøge at undgå den
svingene pose/fod, og undvige lige over i modsatte kørebane. Men det gør
selvfølgelig ikke noget de er jo begge hårde trafikkanter når de mødes.

EOD

--
Mvh. Flemming

Fra : Kim Emax

Dato : 01-10-04 23:58

Per O. wrote:

> At du kan sammenligne de to situationer viser da netop at du ikke har
> fattet et suk af hvad det hele handler om ! Kan du kende forskel på
> bløde og hårde trafikanter ? Åbenbart ikke !

Lov er vel lov? At gå over for rødt eller lade være med at holde tilbage ved
en fodgængerovergang er begge dele ulovligt, ikke?

Fra : Kate

Dato : 02-10-04 12:29

"Per O." <digital@NEJTAK-osterbo-net.dk> wrote in

> At du kan sammenligne de to situationer viser da netop at du ikke
> har fattet et suk af hvad det hele handler om ! Kan du kende
> forskel på bløde og hårde trafikanter ? Åbenbart ikke !

Skriver du virkeligt at bare man er fodgænger eller cyklist så kan man
te sig som man lyster, uden at overholde nogle færdselsregler? Hvorimod
bilister bare har at overholde det mindste komma? Hvorfor denne
forskel? Jeg mener at alle skal overholde lovene. Desuden så er det
bløde trafikanter lige præcis de mest sårbare, mendem som passer mindst
på sig selv. Underligt i mine øjne.

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Kim Emax

Dato : 02-10-04 12:34

Kate wrote:

> Skriver du virkeligt at bare man er fodgænger eller cyklist så kan man
> te sig som man lyster, uden at overholde nogle færdselsregler?

gør de ikke det? en 2cifret procentdel i kbh gør, det er helt sikkert!

> [...]
> det bløde trafikanter lige præcis de mest sårbare, mendem som passer
> mindst på sig selv. Underligt i mine øjne.

Tror bare han er ude på at provokere, specielt fordi han tidligere i tråden
har snakket om dobbeltmoral

Fra : Kate

Dato : 02-10-04 12:46

"Kim Emax" <newsgroup@remove-emax.dk> wrote in

> gør de ikke det? en 2cifret procentdel i kbh gør, det er helt
> sikkert!

Jo, det gør de. Jeg undrer mig bare over Per's accept af fodgængerens
ulovligheder. Eller måske snarere lovliggørelse af dem, som om det er
da helt naturligt at fodgængere fuldstændigt skider på regler og love
_og_ egen sikkerhed for det er jo bilistens opgave at sørge for at
fodgængeren ikke kommer til skade. Men, okay, det er det daglige
billede her i udkanten af Kbh hvor jeg dagligt færdes

Fra : Kim Emax

Dato : 02-10-04 14:31

Kate wrote:

> Jo, det gør de. Jeg undrer mig bare over Per's accept af fodgængerens
> ulovligheder. Eller måske snarere lovliggørelse af dem, som om det er
> da helt naturligt at fodgængere fuldstændigt skider på regler og love

Det kan jo være en afstedkommer af ændringen af farten på motorvejene efter
devisen "når flertallet gør det, så må vi gøre det lovligt". Men det kan jo
også være noget så simpelt som en fodgænger/cykelist, der ikke ejer empati

> _og_ egen sikkerhed for det er jo bilistens opgave at sørge for at
> fodgængeren ikke kommer til skade. Men, okay, det er det daglige
> billede her i udkanten af Kbh hvor jeg dagligt færdes

Ja, der bliver kastet en del håndtegn, når man holder på sin ret herinde...

Fra : Rune Simonsen

Dato : 04-10-04 23:43

On Fri, 1 Oct 2004 17:16:28 +0200, "Per O."
<digital@NEJTAK-osterbo-net.dk> wrote:

> Jeg har gjort flere tosser opmærksom på det ved at give deres bil et
> ordenligt los i siden, når de blæser forbi,[..]

Ikke at selvtægt er en god idé, men Per har en interessant pointe: Vi
har altid mest respekt for de ting, der kan ødelægge vore egne:

Når jeg cykler rundt i byen(Århus) må jeg ofte bremse for en bilist,
som lige skal møve sig ud af en sidevej, selvom han godt kan se der
kommer en cykel. Cyklen gør jo ikke skade på ham og cyklisten er nødt
til at holde tilbage for at undgå at blive til bananmos.

Det sker sjovt nok aldrig når jeg kommer de samme steder i bil. Det er
som om der er lidt mere respekt når man har >1 ton med sig. Det kan
metoden med dåsen et eller andet sted veje op for.

Bemærk, jeg siger ikke det er en god idé. Jeg siger blot at der ligger
en god pointe skjult. Man kan måske gå så langt og konkludere, at nu
ved bilisterne at Per er derude med dåsen og derfor er de lidt mere
omhyggelige med at stoppe næste gang de ser en mand med en indkøbspose
der gerne vil over vejen?

--

Rune Simonsen

Fra : BB

Dato : 01-10-04 17:25

> [...]
> hun siger tit "nåå du er godt nok flink" fordi jeg holder tilbage, jeg
> forklarer hende hver gang, at man sådan set skal, men er der virkelig så

Desværre er der mange som ikke ved det og mindst lige så mange, som er ikke
respekterer det.

BB

Fra : Casper Bang

Dato : 01-10-04 17:56

> Desværre er der mange som ikke ved det og mindst lige så mange, som er
> ikke
> respekterer det.

Jeg må nok desværre indrømme at jeg sjældent stopper, hvis jeg da ikke
alligevel ligger på de 30 (mellem bump for eksempel).
Jeg synes det i og for sig sænker farten for alle; personen i
forgængerfeltet ved ikke helt om han/hun virkeligt kan gå, så man skal vinke
dem frem. Selv skal man bruge tid på at komme op i fart igen.
Mange gange tror jeg begge parter ville komme hurtigere væk, hvis det er
fodgængeren der venter.

Selvfølgelig, hvis det er midt i myldretiden, og jeg kan se at der er mange
biler bag mig, kan jeg da godt finde på at stoppe - hvis jeg kan se at det
vil hjælpe forgængeren.

Jeg kører dog ikke så meget inde i byen, så det kan godt være i andre ikke
har samme erfaring med det som mig :)

Fra : Per O.

Dato : 01-10-04 18:42

Casper Bang wrote:

> [...]
> skal vinke dem frem. Selv skal man bruge tid på at komme op i fart
> igen. Mange gange tror jeg begge parter ville komme hurtigere væk,

Tjaee, men færdselsloven er altså ikke vejledende min ven ! Du SKAL holde,
og så er dine overvejelser i den forbindelse uden relevans .. sorry !

Per O.

Fra : Allan Møller

Dato : 01-10-04 19:07

> Tjaee, men færdselsloven er altså ikke vejledende min ven ! Du SKAL holde,
> og så er dine overvejelser i den forbindelse uden relevans .. sorry !

Lidt nemmere her i Sverige. Her stopper alle uden at tøve.
Og det ved alle så det fungerer egentligt fint.
Men som dansker bliver man lidt overrasket når en fodgænger bare
sådan lige jokker ud foran en uden egentligt lige at kigge sig for.
Jeg kom da op og stå på bremsen et par gange i starten men nu har jeg vænnet
mig til det og stopper også for fodgængere i Danmark nu - der virker det
bare ikke
så godt - da fodgængererne ikke er sikre på om man nu stopper.

Mvh. Allan

Fra : Thomas G

Dato : 01-10-04 19:40

> mig til det og stopper også for fodgængere i Danmark nu - der virker det
> bare ikke
> så godt - da fodgængererne ikke er sikre på om man nu stopper.

Jeg plejer at bruge blink med de lange lygter når jeg stopper så fodgængerne
ved at jeg stopper (det virker 7 ud af 10 gange).

hilsen Thomas G

Fra : Kim Emax

Dato : 01-10-04 19:17

Per O. wrote:

> Tjaee, men færdselsloven er altså ikke vejledende min ven !

aha? Hvad med "køre efter forholdene"?

Fra : Per O.

Dato : 01-10-04 21:34

Kim Emax wrote:

> aha? Hvad med "køre efter forholdene"?

Ændrer ikke færselsloven .. du skal stadig holde tilbage for fodgængere. Det
kan ikke være at køre efter forholdene at du kører frem hvor du har
ubetinget vigepligt for en fodgænger ..

Per O.

Fra : Kim Emax

Dato : 01-10-04 23:48

Per O. wrote:

> Ændrer ikke færselsloven .. du skal stadig holde tilbage for
> fodgængere. Det kan ikke være at køre efter forholdene at du kører
> frem hvor du har ubetinget vigepligt for en fodgænger ..

i know, det var bare en bemærkning til din "færdselsloven er ikke
vejledende", det er den jo som bekendt, når det regner eller sner, der skal
du vurdere din hastighed. Men i forhold til at holde for en
fodgængerovergang er det naturligvis et dårligt eksempel

Fra : Casper Bang

Dato : 01-10-04 20:29

> Tjaee, men færdselsloven er altså ikke vejledende min ven ! Du SKAL holde,
> og så er dine overvejelser i den forbindelse uden relevans .. sorry !

Tjaa, for du kører jo ALDRIG for hurtigt, og kunne ALDRIG finde på at komme
over 80 km/t på landevejen, når du overhaler en som kører 70, right? ;)
Det er et spørgsmål om at få trafikken til at glide...

Så slavisk følger jeg ikke loven, beklager...

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 01-10-04 21:49

Per O. wrote:

> Tjaee, men færdselsloven er altså ikke vejledende min ven ! Du SKAL
> holde, og så er dine overvejelser i den forbindelse uden relevans ..
> sorry !

Men du kan vel så lige vise mig hvor i loven det fremgår, at du gerne må
ødelægge andres ting ?
Du SKAL overholde loven, og så er dine overvejelser i den forbindelse uden
relevans..
sorry !

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Per O.

Dato : 01-10-04 23:00

Per Beer Hansen wrote:

> [...]
> må ødelægge andres ting ?
> Du SKAL overholde loven, og så er dine overvejelser i den forbindelse

Jeg har mig bekendt aldrig sagt at det var lovligt ... men det virker ! Hvis
han kommer så tæt på, at han kan køre ind i min bærepose, som jeg vel at
mærke ikke smider efter bilen, så skal han saftsusemig være tæt på ! Men det
er måske i orden hvis jeg lige brækker et ben i forsøget ??
Jeg elsker også min bil, men forsvarer ikke den som om det var det helligste
på jorden !
Men jeres svar viser jo netop at den form for 'opdragelse' virker, for tænk
hvis der skete noget med den stakkelt bil ... så skråt op med om der sker
noget med den stakkels fodgænger som kunne blive påkørt ! Hvis jeres bil fik
en bule fordi i var blæst næsten hen over fødderne på en forgænger i et
fodgængerfelt, så kunne det være at det var en eller anden for for reaktion
i hovedet næste gang der dukkede en fodgænger op i et fodgængerfelt ...
Jeg ved da godt at jeg har pæret rundt i en myretue, men hvori består
forskellen på dette og puffe en bil væk fra en benzinstander fordi den
generer en anden bilist ?? Og i den situation er det andda to 'hårde'
trafikanter som mødes ... Den handling var der jo ellers stor forståelse for
herinde i gruppen ! Hvorfor er det så pludseligt galt når en blød trafikant
for en gangs skyld kan påføre skade på en 'hård' trafikant .. det sker jo så
sjældent.
Men hvis moral er godt, så er dobbeltmotal måske dobbelt så godt ?? Desværre
glemmer alt for mange bilister hvordan det er at være fodgænger, så snart de
har lukket bildøren !

Fra : Johnt

Dato : 02-10-04 01:13

> [...]
> mærke ikke smider efter bilen, så skal han saftsusemig være tæt på ! Men
> det er måske i orden hvis jeg lige brækker et ben i forsøget ??

Jeg har samme holdning.

Hvis en bilist påkører mig i et forgængerfelt, så vil jeg bruge mine sidste
kræfter på at brække hans ben, så han/hun selv kan mærke det på deres egen
krop! Det kan godt være at det kaldes selvtægt, men det er jeg ret kold
overfor.

Hilsen

Johnt

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 02-10-04 05:52

"Johnt" <invalid@incalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvis en bilist påkører mig i et forgængerfelt, så vil jeg bruge mine
> sidste kræfter på at brække hans ben, så han/hun selv kan mærke det på
> deres egen krop!

Hørt!!, og hvis mine børn bliver ramt af en tåbe, vil jeg bruge resten af
mit liv til at gøre h... hedt for ham.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 02-10-04 20:25

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Hørt!!, og hvis mine børn bliver ramt af en tåbe, vil jeg bruge
> resten af mit liv til at gøre h... hedt for ham.

Hørt Jørgen

Også bl.a. andet af den grund at jeg konsekvent anmelder spritbilister, da
jeg er alvorlig bange for at få en mordsag på halsen hvis sådan en klaphat
forulemper en af mine børn, - så betragt min action som en form for
selvforsvar.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 02-10-04 03:50

> Jeg har mig bekendt aldrig sagt at det var lovligt ... men det virker !

Så jeg må godt køre 220 km/t på motorvejen? Det er ikke lovligt, men jeg
kommer hurtigere frem (=det virker) ?

> Hvis han kommer så tæt på, at han kan køre ind i min bærepose, som jeg vel
at
> mærke ikke smider efter bilen, så skal han saftsusemig være tæt på !

Hvis billisten kører ind i din bærepose, er det fuldstændigt hans egen
skyld. Men du skriver at du gerne svinger posen ind i bilen - det er noget
helt andet. Fordi han er en "hård" trafikant, giver det ikke dig lov til at
ødelægge hans bil.

> Men det er måske i orden hvis jeg lige brækker et ben i forsøget ??

Selvfølgelig er det ikke iorden. Det tror jeg heller ikke at der er nogen
der har skrevet. Men det er heller ikke iorden at ødelægge hans bil, fordi
DU mener at han har været for tæt på. Hvis jeg skulle lave ridser/buler i en
bil, for hver gang jeg synes en anden trafikant havde været for tæt på, så
havde jeg nok stået til en betydelig straf. Selvtægt er altså ikke lovligt.

> Jeg elsker også min bil, men forsvarer ikke den som om det var det
helligste
> på jorden !

Det har for så vidt ikke noget med bilen at gøre. Jeg synes bare at det er
forkert at ødelægge andres ejendom, fordi man synes at de opfører sig
forkert. Man er velkommen til at gøre dem opmærksom på deres fejl, men man
kan sgu ikke bare smadre deres bil.

> [...]
> hvis der skete noget med den stakkelt bil ... så skråt op med om der sker
> noget med den stakkels fodgænger som kunne blive påkørt !

Hvis fodgængeren bliver påkørt, kan han jo bare mælde det til politiet.
Billisten mister ganske nemt sit kørekort, hvis det viser sig at han har
ramt en fodgænger i et fodgængerfelt.

> [...]
reaktion
> i hovedet næste gang der dukkede en fodgænger op i et fodgængerfelt ...

Det er muligt - men det er et helt forket grundlag. Slår du dine børn, når
de gør noget forkert? Fordi det virker, behøver det ikke at være "rigtigt".

> Jeg ved da godt at jeg har pæret rundt i en myretue, men hvori består
> forskellen på dette og puffe en bil væk fra en benzinstander fordi den
> generer en anden bilist ??

Hvis der kom buler i modpartens bil, synes jeg heller ikke at det er iorden
at skubbe den væk fra standeren. Det meldte historien imidlertid ikke
rigtigt noget om, så vidt jeg husker.

> Og i den situation er det andda to 'hårde'
> trafikanter som mødes ... Den handling var der jo ellers stor forståelse
for
> herinde i gruppen !

Men det bliver den vel ikke rigtig af, vel?

> Hvorfor er det så pludseligt galt når en blød trafikant
> for en gangs skyld kan påføre skade på en 'hård' trafikant .. det sker jo

> sjældent.

Fordi reglerne gælder for alle. Det er galt når en hård trafikant skader en
blød - og omvendt gælder det samme. Der er ingen der har ret til at forsage
skade på modparten.

> [...]
Desværre
> glemmer alt for mange bilister hvordan det er at være fodgænger, så snart

Nej vi glemmer det ikke. Og hvis vi endeligt gør, er der lige så mange
fodgængere/cyklister der glemmer hvordan det er at være billist. Alle skal
tage hensyn til alle. At nogen ikke gør det, er politiets opgave at
varetage - ikke den forudlæmpede.

/Kasper Hansen

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 02-10-04 20:38

Kasper Hansen [8270] wrote:

> Hvis fodgængeren bliver påkørt, kan han jo bare mælde det til
> politiet. Billisten mister ganske nemt sit kørekort, hvis det viser
> sig at han har ramt en fodgænger i et fodgængerfelt.

Jeg kender tilfældigvis en som resten af livet er lænket til en kørestol,
(blevt det som 18 årig) eftere mødet med en 22 årig bilist i en
fodgængerovergang en meter før hun nåede ind på fortovet. Hun er garanteret
ligeglad med om han mistede kørekortet, det bringer ikke hendes førlighed
tilbage.

Jeg græmmes når jeg læser jeres forsvar af jeres hellige "Brian øser".

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 02-10-04 20:50

Hans L. Jørgensen wrote:

> [...]
> hendes førlighed tilbage.
>
> Jeg græmmes når jeg læser jeres forsvar af jeres hellige "Brian øser".

Hvad er det for en gang ævl, det har da intet med "hellige Brian øser" at
gøre.
Men du ønsker måske et samfund, som fungerer efter "Et øje for et øje"
princippet ?

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 02-10-04 23:56

> [...]
garanteret
> ligeglad med om han mistede kørekortet, det bringer ikke hendes førlighed

Tragisk historie. Han har min dybeste medfølelse.

> Jeg græmmes når jeg læser jeres forsvar af jeres hellige "Brian øser".

Hvad er det du ikke forstår? Der for fanden ingen der forsvarer bilerne,
eller folk der ikke holder tilbage. Det vi siger er blot, at selvtægt ikke
er lovligt - heller ikke selvom man bliver uretfærdigt behandlet.

/Kasper Hansen

Fra : Kim Emax

Dato : 03-10-04 03:25

Hans L. Jørgensen wrote:

> [...]
> hendes førlighed tilbage.
>
> Jeg græmmes når jeg læser jeres forsvar af jeres hellige "Brian øser".

Ja, det er en kedelig historie... Nu skal jeg ikke sige at hun gjorde sådan,
men jeg kan ikke lade være med at tænke på de (MANGE) fodgængere, der
dagæigt _vader_ over for rød mand og forventer at bilerne holder tilbage...

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 03-10-04 08:49

"Kim Emax" <newsgroup@remove-emax.dk> skrev i en meddelelse

> men jeg kan ikke lade være med at tænke på de (MANGE) fodgængere, der
> dagæigt _vader_ over for rød mand og forventer at bilerne holder
> tilbage...

Der er ca. lige så mange, som bilister der køre frem for gult,"taxa-grøn",
og holder og spærre for tværgående færdsel, det være
biler,cyklister.fodgængere :(((.

Fra : Kate

Dato : 03-10-04 16:54

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.hatessspam@os.dk> wrote in

> Der er ca. lige så mange, som bilister der køre frem for
> gult,"taxa-grøn", og holder og spærre for tværgående færdsel, det
> være biler,cyklister.fodgængere :(((.

Men begge dele er jo lige forkerte. Hvis vi alle lever efter devisen:
"når en gør noget forkert overfor mig, så kan jeg også gøre noget
forkert overfor andre", så skal det jo gå galt
Det er jo det der gør at det eskalerer og flere og flere kommer
tilskade, både ved hensynsløshed og ved direkte vold.
Hvis hver enkelt greb i egen barm og lod være med at hidse sig op,
ville vi måske kunne få en positiv spiral i stedet for.
Jaja, håbløst naiv vil i nok sige, men ønske kan man jo altid.

Fra : Peter

Dato : 03-10-04 17:06

"Kate" <km1111dljspamme@oliwer.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
> ville vi måske kunne få en positiv spiral i stedet for.
> Jaja, håbløst naiv vil i nok sige, men ønske kan man jo altid.

Jeg er enig. Det man læser i denne tråd virker da helt håbløst.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 02-10-04 07:39

Per O. wrote:

> [...]
> være tæt på ! Men det er måske i orden hvis jeg lige brækker et ben i
> forsøget ?? Jeg elsker også min bil, men forsvarer ikke den som om det var

Læs mit andet svar til dig længere oppe i denne tråd, så vil du (måske)
forstå hvad jeg mener.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Niels Skaaning

Dato : 02-10-04 08:59

> [...]

Desværre
> glemmer alt for mange bilister hvordan det er at være fodgænger, så snart

Tjaaa... sådan er det vel bare. Bilisterne holder sammen mod de "onde",
bløde trafikanter, som tager deres plads på vejen, som de har betalt så
meget mere til end os andre og derfor har mest ret til.

Jeg mindes selv en gang jeg skrev om en oplevelse jeg havde på cykel en
vinterdag med sjap og søle, hvor cykelstien var spærret af sne. Da var jeg
nødsaget til, at benytte vejen til at komme frem ad og da jeg så brokkede
mig herinde over, hvor uhensynsfulde bilisterne havde været over for mig
(jeg blev dænget til med sjap og kørt tæt forbi), var det lige før en flok
skribenter havde udstedt en fatwa imod mig. Der var ingen forståelse for min
situation og jeg havde da bare at holde mig væk fra vejen med min cykel og
det var min egen skyld osv., osv. Moralen er vel, at vi ikke har forståelse
nok for hinandens forskellige behov i dagens Danmark.

NS

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 02-10-04 20:42

Niels Skaaning wrote:

> [...]
> holde mig væk fra vejen med min cykel og det var min egen skyld osv.,
> osv. Moralen er vel, at vi ikke har forståelse nok for hinandens

Orv - Niels, der blev s@u stille

Husker den godt.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 02-10-04 20:21

Per Beer Hansen wrote:
> [...]
> må ødelægge andres ting ?
> Du SKAL overholde loven, og så er dine overvejelser i den forbindelse

Ham der "kommer til" at holde posen frem besidder "håneretten", da du jo
bevisligt ikke overholder den lov du er underlagt, altså færdselsloven,
havde du holdt dig ude af fodgængerfeltet mens han var der ville der jo ikke
være nogen anledning/begrundelse for at holde posen frem.

Som min kørelærer sagde, - en fodgænger er ligeså hellig i en
fodgængerovergang som når han går inde på fortovet.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 02-10-04 20:47

Hans L. Jørgensen wrote:

> Ham der "kommer til" at holde posen frem besidder "håneretten",

Kan du vise mig hvor i loven det med håneretten står ?

> [...]
> færdselsloven, havde du holdt dig ude af fodgængerfeltet mens han var
> der ville der jo ikke være nogen anledning/begrundelse for at holde

Næste gang jeg skal ud og køre i min bil, så tager jeg en stor pose sten
med.
Når/hvis jeg så bliver overhalet af en som kører for hurtigt, så kaster jeg
sten på deres bil, synes du det det vil være OK ?
Én ting er at nogle ikke overholder færdselsloven, men en anden er at man
begynder på den slags "krig", det hører ingen steder hjemme.

> Som min kørelærer sagde, - en fodgænger er ligeså hellig i en
> fodgængerovergang som når han går inde på fortovet.

Jamen vi er helt enige på netop dét punkt, men det andet punkt vil jeg kalde
for "road rage" og det er "utilgiveligt".
Og kom nu ikke med den smøre om at vores biler er "hellige", for det har
intet med det at gøre, jeg ville synes nøjagtigt det samme hvis det var en
billist der kørte ind i en fodgænger/cyklist, for at afstraffe ham.
Hvis ikke folk overholder loven, så har vi Politiet til at tage sig af det,
ikke disse selvbestaltede "tæskehold".

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 02-10-04 23:58

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> wrote in message
> En hel masse tekst...

Enig Per. Kunne ikke have sagt det bedre selv.

/Kasper Hansen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 03-10-04 01:14

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse

> ikke disse selvbestaltede "tæskehold".

Hvem snakker om hold?, hvis du køre tæerne af mig knalder jeg din bil EN i
taget, ellers vil du jo ikke bemærke du gjort noget galt :((. Og hvis du er
fræk nok sil at stoppe og stige ud, kommer du til at spise af sugerør i
laang tid. SÅ KAN DU LÆRE DET... hensynet til svage trafikanter. Jeg kan
ikke bruge dit politi: 1 du er langt væk inden jeg får taget nr, får fat på
vidner etc., 2 de har en bagatelgrænse. Så derfor en "huskekage" så du ikke
gør det igen.

Fra : Kim Emax

Dato : 03-10-04 03:30

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Hvem snakker om hold?, hvis du køre tæerne af mig knalder jeg din bil
> EN i taget, ellers vil du jo ikke bemærke du gjort noget galt :((.

Så når du kører over for rødt, eller holder midt i krydset fordi du skal
krydse, eller når du.... Så er det i orden at jeg med min meget hurtigere
bil end din cykel kører op på siden af dig, ruller vinduet ned, stikker min
bo stav ud af vinduet og flapper dig en i ryggen eller nakken, så er det
iorden fordi du, som cykelist eller fodgænger, ikke overholdt færdselsloven?

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 03-10-04 08:22

"Kim Emax" <newsgroup@remove-emax.dk> skrev i en meddelelse

> Så når du kører over for rødt, eller holder midt i krydset fordi du skal
> krydse, eller når du....

Nu gør jeg ingen af de nævnte ting, af samme grund- jeg vil have ren røv at
trutte i.
Men der er en nuance til forskel, du sidder solidt emballeret i din dåse,
med din fede røv plantet i et komfortabelt sæde, og kan ordne
verdenssituationen med et vip af en finger. Så det mest alvorlige der kan
ske dig, er at din "retsfølelse",selvtilstrækkelighed får et knæk, såfremt
du ikke prøver at køre mig ned, når jeg er på "lovlig grund" ;).

Fra : Kim Emax

Dato : 03-10-04 08:59

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Men der er en nuance til forskel,

Gider du vise mig den paragraf i loven? Du lyder som de kvinder, der går ind
for ligeberettigelse... når de får noget ud af det vel at mærke, og ellers
ikke...

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 03-10-04 11:47

"Kim Emax" <newsgroup@remove-emax.dk> skrev i en meddelelse

.... når de får noget ud af det vel at mærke, og ellers
> ikke...

Og sådan er du ikke, kun råber op, når du tror du ikke bliver modsagt??
..
§ 3. Trafikanter skal optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed, så at
der ikke opstår fare eller forvoldes skade eller ulempe for andre, og
således at færdslen ikke unødigt hindres eller forstyrres. Der skal også
vises hensyn over for dem, der bor eller opholder sig ved vejen.
Forpligtelser over for gående

§ 27. Kørende, som møder eller kører forbi gående, skal give den gående
tid til at vige til side samt i øvrigt give den gående fornøden plads på
vejen.

Stk. 2. Kørende, som kører over fortov eller gangsti, eller i øvrigt
fører køretøj ind på kørebanen fra udkørsel fra ejendom ved vejen, skal
holde tilbage for gående. Det samme gælder ved kørsel ind på eller over
gågade.

Stk. 3. Ved kørsel på gågade skal de kørende udvise særlig agtpågivenhed
og hensynsfuldhed over for gående.

Stk. 4. Ved busstoppested, beliggende ved kanten af cykelsti, hvor
passagererne ikke optages fra eller afsættes på et areal, der er særligt
indrettet for dem, skal de kørende på cykelstien holde tilbage og om
fornødent standse for på- eller afstigende passagerer.

Stk. 5. Ved svingning i vejkryds må kørende ikke være til fare for
gående, der passerer den kørebane, som skal benyttes under den fortsatte
kørsel. Tilsvarende gælder ved kørsel over eller bort fra kørebanen uden for
vejkryds.

Stk. 6. Ved fodgængerfelt på steder, hvor færdslen reguleres af politi
eller ved signalanlæg, skal den kørende, selv om han i øvrigt ifølge
signalet eller politiets tegngivning kan passere fodgængerfeltet, holde
tilbage for gående, som befinder sig i feltet på vej over kørebanen. Er et
sådant fodgængerfelt beliggende ved vejkryds, skal den kørende, som efter
svingning i krydset skal passere feltet, køre med passende lav hastighed og
om nødvendigt standse for at lade de gående passere, som befinder sig i
fodgængerfeltet eller er på vej ud i dette.

Stk. 7. Kørende, som nærmer sig et fodgængerfelt, der ikke er reguleret,
skal afpasse hastigheden således, at der ikke opstår fare eller ulempe for
gående, som befinder sig i feltet eller er på vej ud i dette. Den kørende
skal om nødvendigt standse for at lade de gående passere.

Stk. 8. Kørende skal så vidt muligt undgå, at køretøjet standses i
fodgængerfeltet.

t?.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 03-10-04 08:42

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> [...]
> hvis du er fræk nok sil at stoppe og stige ud, kommer du til at spise
> af sugerør i laang tid. SÅ KAN DU LÆRE DET...

Tsk, tsk, tsk.
Hvad er det for en gang pis at komme med.
Mener du helt alvorligt at du vil slå en person halvt ihjel, fordi
vedkommende stopper efter at du har ødelagt vedkommendes bil ?
Hvis det er det niveau vi skal diskutere på, så må du finde en anden, for
den slags neanderthalere holder jeg mig helst fra.

> hensynet til svage
> trafikanter.

Som åbenbart ikke er mere svage end at de gerne vil banke billisterne til
invalide ?

> Jeg kan ikke bruge dit politi: 1 du er langt væk inden
> jeg får taget nr, får fat på vidner etc., 2 de har en bagatelgrænse.
> Så derfor en "huskekage" så du ikke gør det igen.

OK, og så er det vel også i orden at indføre huskekager i andre situationer
i trafikken ?

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 03-10-04 11:58

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Mener du helt alvorligt at du vil slå en person halvt ihjel, fordi
> vedkommende stopper efter at du har ødelagt vedkommendes bil ?

Hvem var det som "startede", brød hensynet til en svagere trafikant, gjorde
noget ulovligt. Ingen skade var sket hvis du havde holdt "din part af
færdselsloven", så havde jeg hilst pænt på dig som tak!!!. JEG nyder at gøre
det når, jeg køre i byområder, om sommeren kan jeg have en lille passiar
igennem det åbne soltag.

Fra : Peter Weis

Dato : 03-10-04 09:25

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.hatessspam@os.dk> wrote:

> jeg får taget nr, får fat på vidner etc., 2 de har en bagatelgrænse.
> Så derfor en "huskekage" så du ikke gør det igen.

Det princip er der flere som forsvarer over for biltyve: Politiet gider
ikke/når ikke frem, så jeg vil selv give ham en afskrækkelse.

Jeg er uenig i selvtægten i begge tilfælde.

mvh
Peter

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 03-10-04 12:18

"Peter Weis" <p.weis@email.dk..slet> skrev i en meddelelse
> Jeg er uenig i selvtægten i begge tilfælde.

Målet helliger midlet, hvad fa... vil du selv gøre mod en idiot i en
"dåse"?. Vende den anden kind til, så han kan køre hen til den næst
fodgængerovergang og måske ramme et barn?? :(. Da vi boede i Roskilde,
oplevede jeg flere gange om ugen "nær døds-ulykker" på Holbækvej, ifb. med
at børn skulle krydse for at komme til Tjørnegårdsk.. Efterflg. har jeg
erfaret at der er kastet nogle "trafikfyr" op, der var en overgang m.
"Toronto-blink" allerede dengang, men jvf. respekten for dem tror jeg ikke
der er kommet en "sikker" skolevej ud af det :(.

Fra : Peter Weis

Dato : 03-10-04 13:58

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.hatessspam@os.dk> wrote:

> Målet helliger midlet,

Det har mange despoter også prøvet at overbevise deres omgivelser om.

> hvad fa... vil du selv gøre mod en idiot i en "dåse"?.

Hvis det er meget groft, så vil jeg melde ham/hende til politiet.

mvh
Peter

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 03-10-04 16:22

"Peter Weis" <p.weis@email.dk..slet> skrev i en meddelelse

> Hvis det er meget groft, så vil jeg melde ham/hende til politiet.

Det skal være så groft at du skal afhøres på hospitalet, før de gider tage
sig af det :(. Hvis du indtlf.,møder op og indgiver en anmeldelse, beder han
dig om at lade være med at spilde deres tid, selv om du har X navngivne
vidner på at der fx. er kørt i en gågade. Uden personskader røre de ikke en
finger.

Fra : Peter Weis

Dato : 03-10-04 21:34

> [...]

> selv om du har X navngivne vidner på at der fx. er kørt i en gågade.
> Uden personskader røre de ikke en finger.

Ja.
Men det er uintereessant i sammenhængen.

Hvis vi har at gøre med "vaneforbrydere", så vil anmeldelserne forhåbentlig
hobe sig op og gøre at politiet interesserer sig for sagen.
Hvis vi omvendt har at gøre med "klappen der gik ned", så går den jo altså
ned for Jensen uanset om du klaprer din plastikpose med tomme flasker ind i
siden på Hansen. Din aktion har således ingen præventiv effekt; den øger
blot aggresivitetsniveauet.

mvh
Peter

Fra : Per O.

Dato : 03-10-04 07:09

Klip
> Kan du vise mig hvor i loven det med håneretten står ?

Den udtalelse taler vel for sig selv

> [...]
> Når/hvis jeg så bliver overhalet af en som kører for hurtigt, så
> kaster jeg sten på deres bil, synes du det det vil være OK ?

Kan du kende forskel på at kaste noget efter andre og så stå stille og få en
bil så tæt på, at den pose du holder 15 centimer ud foran kroppen bliver på
påkørt ????
Hvor langt kan du holde en pose frem, eller for den sags skyld sparke i en
fart ... de skal godt nok være tæt på, for at det kan lade sig gøre !!!!!
Det lader til at du ikke VIL fatte, at det er i de ekstreme situationer hvor
bilisten er så tæt på en påkørsel at der er under 40 centimeter mellem
fodgænger (som er i sin ret til at bevæge sig i et FODGÆNGERFELT) og en
bilist som ikke VIL holde tilbage men bare forsætte med fuldstændig uændret
hastighed eller sågar gasser op. Der er den situation det drejer sig om. Jeg
smider ikke ting efter alle bilister som ikke holder i et fodgængerfelt, men
kommer de ind på 15-30 centimers afstand af min krop, så bliver jeg fandme
sur ! Det er så tæt på en reel påkørsel at bilisten må være total tanketom
oveni bøtten for at lave sådan noget !

> [...]
> afstraffe ham. Hvis ikke folk overholder loven, så har vi Politiet
> til at tage sig af det, ikke disse selvbestaltede "tæskehold".

Hvordan beviser jeg overfor politiet at netop den bil med netop det
registreringsnummer var 20 centimer fra at køre mig ned ??? Bilisten bliver
ikke anklaget bare fordi jeg går ned og anmelder det ! Jeg er måske naiv,
men så naiv er jeg trods alt ikke !!
Det er træls at det skal være sådan, for situationen hvor man næsten bliver
kørt til lirekassemand burde aldrig opstå, men gør det en sjælden gang
alligevel. Jeg kender bilister i vores by, som hele tiden kører som svin, og
som satser på at der ikke sker dem noget ... hvilket jo er en rimelig
forventning i dagens Danmark ... hvornår har du sidst set en politibil i
bytrafikken ??

Jeg så gerne at alle tog hensyn, og gør hvad jeg selv kan for at få tingene
til at glide i trafikken. Jeg lukker folk ud, når de kommer fra en sidevej,
jeg holder naturligvis altid tilbage for fodgængere, og er ikke bange for at
komme et øjeblik senere frem, hvis det kan hjælpe med at afvikle trafikken i
et mere behageligt flow.
Jeg er ikke en fanatiker, men der er situationer som jeg bare ikke kan tage
afslappet !

Per O.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 03-10-04 08:38

Per O. wrote:
>Det lader til at du ikke VIL fatte, at det er i de
> ekstreme situationer

Uanset hvor tæt man er på at blive påkørt, så giver det IKKE ret til at
udøve den slags hævnaktioner.
Og det gælder i øvrigt i ALLE trafikale situationer og ikke kun hvis det er
"hård tarfikant" vs "blød trafikant".

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 03-10-04 12:23

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Uanset hvor tæt man er på at blive påkørt, så giver det IKKE ret til at
> udøve den slags hævnaktioner.

Har du hørt om "affekt",chok-reaktioner?. Du kan endda slippe straffri fra
at dræbe under de omstændigheder ;).

Fra : Per O.

Dato : 03-10-04 12:45

Per Beer Hansen wrote:

> Uanset hvor tæt man er på at blive påkørt, så giver det IKKE ret til
> at udøve den slags hævnaktioner.
> Og det gælder i øvrigt i ALLE trafikale situationer og ikke kun hvis
> det er "hård tarfikant" vs "blød trafikant".

OK, du har din holdning og jeg har min .. men din holdning er lidt frelst
synes jeg .. du har sikkert aldrig prøvet at mærke suset fra sidespejlet,
som lige laver folder på din t-shirt ! Så ville du nok være mindre frelst i
dine holdninger !

Per O.

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 01-10-04 20:18

> Selvfølgelig, hvis det er midt i myldretiden, og jeg kan se at der er
mange
> biler bag mig, kan jeg da godt finde på at stoppe - hvis jeg kan se at det
> vil hjælpe forgængeren.

Jeg stopper næsten hver gang der er en fodgænger som skal over. De to eneste
undtagelser er, hvis fodgængeren kigger væk, eller hvis jeg alligevel er
sidste bil i rækken.

Mvh

Emil

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 01-10-04 23:07

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse

> [...]
> dem frem. Selv skal man bruge tid på at komme op i fart igen.
> Mange gange tror jeg begge parter ville komme hurtigere væk, hvis det er

klip

Nu færdes jeg mest på fortorvet, men når jeg en sjælden gang har fire hjul
under, stopper jeg altid for fodgængerfelter. Jeg nyder, at der hvor jeg er,
er der tørt og lunt - og jeg kan godt unde dem uden tag at spare to sekunder
ude i det danske vejr.
Sinke trafikken? Joda, den trafik, der foregår i bil. De sidder også i ly
for blæst og regn - så de kan også vente.

mvh. tina

Fra : Bernhard Ege

Dato : 02-10-04 08:22

Tina Christoffersen wrote:

> [...]
> Sinke trafikken? Joda, den trafik, der foregår i bil. De sidder også i ly
> for blæst og regn - så de kan også vente.

Sjovt, lige netop sådan tænker jeg også ofte når jeg holder for
fodgængerne

mvh Bernhard

Fra : Johnt

Dato : 02-10-04 01:15

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Kom til at tænke på, hvorfor er det egentlig at folk vinker eller hilser
> pænt, fordi man holder tilbage for folk i et fodgængerfelt ?

Det gør man for at få kontakt med chaufføren, så man er nogenlunde sikker på
at han også bliver holdende når man går ud i fodgængerfeltet.

Hilsen

Johnt

Fra : Ivar Madsen

Dato : 03-10-04 00:08

Thomas H. skrev:

> [...]
> forklarer hende hver gang, at man sådan set skal, men er der virkelig så

Så mange så jeg kun gør det, når der kun er den ene vognbane i min retning,
jeg har flere gang oplevet at personbiler køre uden/inden om, selvom de så
langt fra har noget som helst overblik over fodgængerovergangen, fordi min
lastbil blokere for udsynet.

--
Med venlig hilsen Ivar Madsen
Jeg har lavet en ny hjemmeside http://milli.dk/

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 03-10-04 08:36

"Ivar Madsen" <spam.usenet.im@milli.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> så
> langt fra har noget som helst overblik over fodgængerovergangen, fordi min

Det er sørgeligt, men man gør faktisk ofte en "bjørnetjeneste" ved at holde
tilbage, af den grund :(((. Uanset hvor gode intentioner man ellers har.

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 03-10-04 14:17

> Det er sørgeligt, men man gør faktisk ofte en "bjørnetjeneste" ved at
holde
> tilbage, af den grund :(((. Uanset hvor gode intentioner man ellers har.

Idag for en ½ time siden, holdt jeg tilbage for et ældre ægtepar som stod i
et helle midt på vejen. Vejen var to-sporet i hver retning, og der var
masser af biler bagved. Så jeg kiggede lidt bekymret i bakspejlet. Sørme
ikke om en bil forsatte med uændret hastighed mens jeg holdt i _yderste_
spor og holdt ved fodgængerfeltet. Parret var netop foran min bil da jeg
dyttede, de blev godt nok forstrækkede, men de stoppede op. Bilen suste
forbi uden at føreren åbenbart registrerede noget som helst. Parret vinkede
til mig og takkede tydeligt lettet, og måske lidt chokeret.
Min bil er en ganske almindelig personbil (stationcar), så der har ikke
været noget som spærrede udsigten synderligt meget som en bus eller lastbil

Jeg vil nok tænke mig om en ekstra gang jeg _måske_ vil holde tilbage ved et
fodgængerfelt i et to-sporet vej!

Mvh

Emil

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 03-10-04 16:29

"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> skrev i en meddelelse

.. Bilen suste
> forbi uden at føreren åbenbart registrerede noget som helst.

Jeg har prøvet det med 2 børn på 4-5 år, GYS, jeg nåede ikke at gør noget
som helst. De to poder havde været historie hvis de var blevet ramt, jeg
gætter på han kørte 80- i en 50-zone :(.

Fra : Kate

Dato : 03-10-04 16:57

Ivar Madsen <spam.usenet.im@milli.dk> wrote in

> [...]
> uden/inden om, selvom de så langt fra har noget som helst overblik
> over fodgængerovergangen, fordi min lastbil blokere for udsynet.

Desværre har du ret. Jeg kørte i ca. 3 år hverdag ind ad
Frederikssundsvej. Ved den samme fodgængerovergang har jeg flere gange
oplevet at en bilist, det være mig selv eller andre, har holdt for
gående, hvorefter bilister i den anden kørebane bare er kørt igennem.
Så føler jeg at jeg kan være årsag til at fodgængeren kommer til skade
pga andre idioter. Derfor holdt jeg op med at holde tilbage når der var
andre biler i min retning, men det passede mig egentligt ikke at få den
adfærd

Fra : Pia

Dato : 02-10-04 09:59

> [...]
> hun siger tit "nåå du er godt nok flink" fordi jeg holder tilbage, jeg
> forklarer hende hver gang, at man sådan set skal, men er der virkelig så

Så lang en tråd, og ingen har opdaget ondets rod.
Bilisterne er groteske i deres attityde, men det hjælper ikke at folk
stiller sig ved et fodgængerfelt og glor.
Jeg holder for fodgængere, selv i lastvognen, der ellers skal holdes igang.
Og så står fodgængerne og glor (de tør ikke gå over)

Nææ Lad os ændre kulturen og gå over (hvis ellers man er rask og vågen nok
til at hoppe i sikkerhed)

Jeg spadserer altid ud, og ofte hviner dækkene når bilerne bremser. Men jeg
vejer også 110 kilo og er 185 cm høj, så de kan godt se mig.
Når de så spadser ud i deres indeklemte vrede, går jeg meget langsomt.

VH KHS

Fra : Torben E

Dato : 03-10-04 20:58

"Pia" <KHSalvesen@fjernesget2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vejer også 110 kilo og er 185 cm høj, så de kan godt se mig.
> Når de så spadser ud i deres indeklemte vrede, går jeg meget langsomt.

Hej

Ja så laver du jo også en ordentlig bule

Det der undre mig er at folk er villige til at sætte liv og lemmer
på spil for at "lære" bilisterne noget, hvad nu hvis bilen ikke når
at holde, hvad med kone og børn ?

Torben E

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 03-10-04 19:33

> [...]

> hun siger tit "nåå du er godt nok flink" fordi jeg holder tilbage, jeg
> forklarer hende hver gang, at man sådan set skal, men er der virkelig så

Jeg gør det også konsekvent. - Men der er mange i Århus der ikke fatter ret
meget af hensynhed.

-M