/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Et par spørgsmål om bremser og Olie forbru~
Fra : Thunderbird [7100]


Dato : 01-10-04 11:38

Hej med jer.

Så er det igen tid til at jeg skal til at spørge om noget, som jeg
plejer fra tid til anden :). Men sådan går det jo når at man stille og
roligt forbvilder sig mere og mere ind i bilisternes verden, ja så
begynder spørgsmålene stille og roligt at dukke op. Men håber da lidt at
i kan hjælpe mig med nogle af dem.

1:
Hvad sker der egt med bilens bremser hvis at bilen smider alt
bremsevæsken?.

Jeg har ihvertfald hørt noget om et 2 kredsbremsesystem som jeg faktisk
troede dækkede over at bremserne realt set fint kunne smide
bremsevæsken, da der så stadig var 1 system der stadig kunne bruges, men
som dog kun kunne bremse på 2 ud af de 4 hjul (da det defekte system så
jo bremser på de 2 andre hjul).

Jeg forhørte mig så på værkstedet hvor at firmabilen bliver serviceret
og snakkede med en om det og fik så at vide at det eneste det 2
kreds-bremsesystem egt kunne bruges til, var at bremse bilen ned hvis at
bremserne skulle fejle og det var så det, Ergo 1 nedbremsening og så var
bremsekraften totalt væk på alle 4 hjul.

Men kan det være rigtigt, eller har jeg fat i det rigtige?. For hvis
værkstedet har ret så vil jeg da personligt mene at "2-Kreds
Bremsesysten" er et misvisende ord. For jeg ville da mene at der så skal
være 2 uafhængige kredser, som er sat sammen så at de bremser
"synkront". Skulle det ene system så fejle, så ahr man stadig kontinuelt
bremsetryk på det andet system, men dog en noget længere bremselængde??

2:
Hvis en bil drikker ca 1 liter olie om ugen, er det så ikke rimeligt
unormalt?.

Det er fordi at en af de biler vi har på arbejde, drikker nemlig ca 1
liter olie i ugen, og den kører ca 6-700 km på en uge, måske lidt mere.

Men da det er en årgang 1998 synes jeg ihvertfald at det er lidt tidligt
at begynde at drikke så meget olie.

Men at bilen drikker olie, hvad kan det skyldes?

Det skal lige siges at bilen er en Toyota Sportsvan årgang 1998 med ca
180K-190K kilometer på tælleren.

På forhånd tak for hjælpen.
--
Mvh
Flemming Jacobsen

 
 
Henrik B. (01-10-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 01-10-04 11:49


"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse
news:k4cql0l926c08548obm7bbdi7o03ubfjv1@4ax.com...

> Jeg forhørte mig så på værkstedet hvor at firmabilen bliver serviceret
> og snakkede med en om det og fik så at vide at det eneste det 2
> kreds-bremsesystem egt kunne bruges til, var at bremse bilen ned hvis at
> bremserne skulle fejle og det var så det, Ergo 1 nedbremsening og så var
> bremsekraften totalt væk på alle 4 hjul.

Det er korrekt. Bremsevædskebeholderen er ikke delt i to.

> 2:
> Hvis en bil drikker ca 1 liter olie om ugen, er det så ikke rimeligt
> unormalt?.

Jo meget!

> Men da det er en årgang 1998 synes jeg ihvertfald at det er lidt tidligt
> at begynde at drikke så meget olie.

Helt enig.

> Men at bilen drikker olie, hvad kan det skyldes?

På den pågældende bil kan det være "trekantede" stempler.

> Det skal lige siges at bilen er en Toyota Sportsvan årgang 1998 med ca
> 180K-190K kilometer på tælleren.

Er det en benziner?

--
M.v.h.
-------------------------------------
Livet er for kort til lange overhalinger



Thunderbird [7100] (01-10-2004)
Kommentar
Fra : Thunderbird [7100]


Dato : 01-10-04 13:13

On Fri, 1 Oct 2004 12:49:10 +0200, "Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk>
wrote:

>
>"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse
>news:k4cql0l926c08548obm7bbdi7o03ubfjv1@4ax.com...
>
>> Jeg forhørte mig så på værkstedet hvor at firmabilen bliver serviceret
>> og snakkede med en om det og fik så at vide at det eneste det 2
>> kreds-bremsesystem egt kunne bruges til, var at bremse bilen ned hvis at
>> bremserne skulle fejle og det var så det, Ergo 1 nedbremsening og så var
>> bremsekraften totalt væk på alle 4 hjul.
>
>Det er korrekt. Bremsevædskebeholderen er ikke delt i to.
>
>> 2:
>> Hvis en bil drikker ca 1 liter olie om ugen, er det så ikke rimeligt
>> unormalt?.
>
>Jo meget!
>
>> Men da det er en årgang 1998 synes jeg ihvertfald at det er lidt tidligt
>> at begynde at drikke så meget olie.
>
>Helt enig.
>
>> Men at bilen drikker olie, hvad kan det skyldes?
>
>På den pågældende bil kan det være "trekantede" stempler.
>
>> Det skal lige siges at bilen er en Toyota Sportsvan årgang 1998 med ca
>> 180K-190K kilometer på tælleren.
>
>Er det en benziner?

Ja
--
Mvh
Flemming Jacobsen

Christian B. Andrese~ (01-10-2004)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 01-10-04 12:11


"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote in message
news:k4cql0l926c08548obm7bbdi7o03ubfjv1@4ax.com...
> Hej med jer.
>
> Så er det igen tid til at jeg skal til at spørge om noget, som jeg
> plejer fra tid til anden :). Men sådan går det jo når at man stille og
> roligt forbvilder sig mere og mere ind i bilisternes verden, ja så
> begynder spørgsmålene stille og roligt at dukke op. Men håber da lidt at
> i kan hjælpe mig med nogle af dem.
>
> 1:
> Hvad sker der egt med bilens bremser hvis at bilen smider alt
> bremsevæsken?.
>
> Jeg har ihvertfald hørt noget om et 2 kredsbremsesystem som jeg faktisk
> troede dækkede over at bremserne realt set fint kunne smide
> bremsevæsken, da der så stadig var 1 system der stadig kunne bruges, men
> som dog kun kunne bremse på 2 ud af de 4 hjul (da det defekte system så
> jo bremser på de 2 andre hjul).

Det er nu vist noget med at kreds 1 bremser på de 2 forhjul og de ene
baghjul, og kreds 2 på de 2 forhjul og det andet baghjul.


--
mvh/rg. Christian



Troels Pedersen (01-10-2004)
Kommentar
Fra : Troels Pedersen


Dato : 01-10-04 12:37

Christian B. Andresen wrote:
> Det er nu vist noget med at kreds 1 bremser på de 2 forhjul og de ene
> baghjul, og kreds 2 på de 2 forhjul og det andet baghjul.

Det er bil mobel afhængig. Min Sierra bremser med første kreds på forhjulene
og anden kreds på baghjulene. Nogle bremser på kryds, altså højre for
venstre bag og omvendt. De tredje og den dyreste løsning er den du nævner.
Jeg ved at bla. VW bruger dette system.

--
MVH Troels
Ford Siera 2.0i DOHC
www.broendbjerg.dk



Christian B. Andrese~ (01-10-2004)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 01-10-04 12:40


"Troels Pedersen" <troels_p@fjernogsaaunderscoren_12mail.dk> wrote in
message news:415d4144$0$263$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Christian B. Andresen wrote:
> > Det er nu vist noget med at kreds 1 bremser på de 2 forhjul og de ene
> > baghjul, og kreds 2 på de 2 forhjul og det andet baghjul.
>
> Det er bil mobel afhængig. Min Sierra bremser med første kreds på
forhjulene
> og anden kreds på baghjulene. Nogle bremser på kryds, altså højre for
> venstre bag og omvendt. De tredje og den dyreste løsning er den du nævner.
> Jeg ved at bla. VW bruger dette system.

Jeg mener også at have set det i noget materiale fra Volvo.


--
mvh/rg. Christian





Troels Pedersen (01-10-2004)
Kommentar
Fra : Troels Pedersen


Dato : 01-10-04 13:01

Christian B. Andresen wrote:
> Jeg mener også at have set det i noget materiale fra Volvo.

Der er mange nyere biler der har det, primært de lidt dyrere, da det jo er
et dyrere system at lave.

--
MVH Troels
Ford Siera 2.0i DOHC
www.broendbjerg.dk



Thunderbird [7100] (01-10-2004)
Kommentar
Fra : Thunderbird [7100]


Dato : 01-10-04 13:14

On Fri, 1 Oct 2004 13:11:17 +0200, "Christian B. Andresen"
<nobody@domain.country> wrote:

>
>"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote in message
>news:k4cql0l926c08548obm7bbdi7o03ubfjv1@4ax.com...
>> Hej med jer.
>>
>> Så er det igen tid til at jeg skal til at spørge om noget, som jeg
>> plejer fra tid til anden :). Men sådan går det jo når at man stille og
>> roligt forbvilder sig mere og mere ind i bilisternes verden, ja så
>> begynder spørgsmålene stille og roligt at dukke op. Men håber da lidt at
>> i kan hjælpe mig med nogle af dem.
>>
>> 1:
>> Hvad sker der egt med bilens bremser hvis at bilen smider alt
>> bremsevæsken?.
>>
>> Jeg har ihvertfald hørt noget om et 2 kredsbremsesystem som jeg faktisk
>> troede dækkede over at bremserne realt set fint kunne smide
>> bremsevæsken, da der så stadig var 1 system der stadig kunne bruges, men
>> som dog kun kunne bremse på 2 ud af de 4 hjul (da det defekte system så
>> jo bremser på de 2 andre hjul).
>
>Det er nu vist noget med at kreds 1 bremser på de 2 forhjul og de ene
>baghjul, og kreds 2 på de 2 forhjul og det andet baghjul.

Hvorfor ikke bare lave 2 redundante systemer. Jeg ved godt at det nok er
dyrt at lave men på den samme vis så er der altid et system der kan
bremse bilen ned og tillader en at kører videre så at man kan nå det der
lige skal nåes den dag og så kører på værksted.
--
Mvh
Flemming Jacobsen

Jakob Jeppesen (01-10-2004)
Kommentar
Fra : Jakob Jeppesen


Dato : 01-10-04 13:19

Thunderbird [7100] wrote:

> Hvorfor ikke bare lave 2 redundante systemer. Jeg ved godt at det nok er
> dyrt at lave men på den samme vis så er der altid et system der kan
> bremse bilen ned og tillader en at kører videre så at man kan nå det der
> lige skal nåes den dag og så kører på værksted.

Måske for at undgå at folk får ovenstående tåbelige ideer om at køre
videre med et fungerende og et defekt system! (hvad gør man hvis det
fungerende også går i stykker?)

/Jakob



Thunderbird [7100] (01-10-2004)
Kommentar
Fra : Thunderbird [7100]


Dato : 01-10-04 23:43

On Fri, 1 Oct 2004 14:18:49 +0200, "Jakob Jeppesen"
<for_news_only@hotmail.com> wrote:

>Thunderbird [7100] wrote:
>
>> Hvorfor ikke bare lave 2 redundante systemer. Jeg ved godt at det nok er
>> dyrt at lave men på den samme vis så er der altid et system der kan
>> bremse bilen ned og tillader en at kører videre så at man kan nå det der
>> lige skal nåes den dag og så kører på værksted.
>
>Måske for at undgå at folk får ovenstående tåbelige ideer om at køre
>videre med et fungerende og et defekt system! (hvad gør man hvis det
>fungerende også går i stykker?)

Tja, hvad ved jeg. jeg ved bare havd der sker hvis at bremserne ryger på
en af firmabilerne, og det er ikke noget jeg just ser frem til.
--
Mvh
Flemming Jacobsen

alexbo (01-10-2004)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 01-10-04 17:51


"Thunderbird skrev i

> 1:
> Hvad sker der egt med bilens bremser hvis at bilen smider alt
> bremsevæsken?.
Så kan den kun bremse på håndbremsen.

> Jeg har ihvertfald hørt noget om et 2 kredsbremsesystem som jeg faktisk
> troede dækkede over at bremserne realt set fint kunne smide
> bremsevæsken,
Begge kredse bruger bremsevæske, så er den væk kan ingen af dem bremse, men
det er nu sjældent væsken forsvinder på begge kredse, bremsevæskebeholderen
er delt i to uafhængige rum.

> Ergo 1 nedbremsening og så var
> bremsekraften totalt væk på alle 4 hjul.
Det er noget sludder, det gælder bremseforstærkeren, hvis motoren stopper er
der vakum, til mindst en rigtig bremsning.

> Men kan det være rigtigt,
Nej.

>så vil jeg da personligt mene at "2-Kreds Bremsesysten" er et misvisende
ord.
Det er det også, man har kun en pedal, hvis den falder af kan man ikke
bremse.

2:
> Hvis en bil drikker ca 1 liter olie om ugen, er det så ikke rimeligt
> unormalt?.
JO.

> Men at bilen drikker olie, hvad kan det skyldes?
Utætte ventilstyr, opslidte stempelringe/cylinder.

mvh
Alex Christensen





Thunderbird [7100] (01-10-2004)
Kommentar
Fra : Thunderbird [7100]


Dato : 01-10-04 23:45

On Fri, 1 Oct 2004 18:50:32 +0200, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

>
>"Thunderbird skrev i
>
>> 1:
>> Hvad sker der egt med bilens bremser hvis at bilen smider alt
>> bremsevæsken?.
>Så kan den kun bremse på håndbremsen.
>
>> Jeg har ihvertfald hørt noget om et 2 kredsbremsesystem som jeg faktisk
>> troede dækkede over at bremserne realt set fint kunne smide
>> bremsevæsken,
>Begge kredse bruger bremsevæske, så er den væk kan ingen af dem bremse, men
>det er nu sjældent væsken forsvinder på begge kredse, bremsevæskebeholderen
>er delt i to uafhængige rum.

Så det vil sige at hvis den ene kreds er utæt kan man stadig godt bremse
"normalt" men bare med en noget længere bremselængde?
--
Mvh
Flemming Jacobsen

alexbo (02-10-2004)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 02-10-04 08:08


"Thunderbird skrev

> Så det vil sige at hvis den ene kreds er utæt kan man stadig godt bremse
> "normalt" men bare med en noget længere bremselængde?

Ja,
de fleste er diagonalt opdelt, så man kan bremse med et forhjul og det
modsatte baghjul.

mvh
alex Christensen



Thunderbird [7100] (02-10-2004)
Kommentar
Fra : Thunderbird [7100]


Dato : 02-10-04 20:28

On Sat, 2 Oct 2004 09:08:21 +0200, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

>
>"Thunderbird skrev
>
>> Så det vil sige at hvis den ene kreds er utæt kan man stadig godt bremse
>> "normalt" men bare med en noget længere bremselængde?
>
>Ja,
>de fleste er diagonalt opdelt, så man kan bremse med et forhjul og det
>modsatte baghjul.

Ok, jeg troede bare at hvis systemet lækkede bremsevæske at så ville
begge kredse fejle.
--
Mvh
Flemming Jacobsen

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177519
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408658
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste