Kølervæske VW
Fra : phk

Dato : 01-10-04 08:59

Hvis man vil fortsætte med at være rigtig god ved sin VW årgang 97 SKAL man
så bruge VW´s egen kølervæske eller findes der billigere alternativer?

--
Per, Esbjerg

Fra : Henrik B.

Dato : 01-10-04 09:54

> Hvis man vil fortsætte med at være rigtig god ved sin VW årgang 97 SKAL
> man
> så bruge VW´s egen kølervæske eller findes der billigere alternativer?

Du kan roligt benytte en anden kølervæske. Tjek lige farven inden. Er den
blå, kan du roligt hælde en anden "blå" kølervæske på. Er den derimod
orange, så SKAL det være en orange kølervæske.

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 01-10-04 10:17

Henrik B. skrev:

> derimod orange, så SKAL det være en orange kølervæske.

Hvorfor?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Henrik B.

Dato : 01-10-04 10:33

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.tuxx.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor?

Læste det fornyligt - kan ikke huske hvor, mener faktisk at det var herinde.
Det er noget med at det orange er en ny type, som skulle være bedre for
kølesystemet, og at det ikke er blandbart med den gamle blå slags.

Der må være andre herinde der kan kaste lys over sagen.

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Ukendt

Dato : 01-10-04 11:28

> [...]
> herinde. Det er noget med at det orange er en ny type, som skulle være
> bedre for kølesystemet, og at det ikke er blandbart med den gamle blå

Jeps den nye G12, VW betegnelse, G30 er bedre, den køler mere effektivt og
beskytter alu bedre mod korrosion, hvis ikke din motor er alu, er dit
varmeapp- og det er et hel...!#¤§ at skifte på en VAG ;). Jeg køber det i
Biltema til 29.95 pr l. som blandes i demineral.vand i forholdet 1:1.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 01-10-04 12:14

Henrik B. skrev:

> [...]
> herinde. Det er noget med at det orange er en ny type, som skulle være
> bedre for kølesystemet, og at det ikke er blandbart med den gamle blå

Okay men hvad så hvis man skifter det hele?

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 01-10-04 14:50

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.tuxx.dk> skrev i en meddelelse
..

> Okay men hvad så hvis man skifter det hele?

Så skal du skylle systemet igennem først med rent vand, gerne et par el 3
gange for at få alt ud. Husk at åbne varmeapparatet så der ikke står noget
der. Hvilken bil er det.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 01-10-04 15:13

Jørgen M. Rasmussen skrev:

> Så skal du skylle systemet igennem først med rent vand, gerne et par el
> 3 gange for at få alt ud. Husk at åbne varmeapparatet så der ikke står

Okay jeg har bare tit undret mig over hvorfor VW skal have bestemt
kølervædske.

Tak for forklaring.

Fra : Jonas R.

Dato : 01-10-04 10:19

Henrik B. wrote:
SNIP
> Du kan roligt benytte en anden kølervæske. Tjek lige farven inden. Er
> den blå, kan du roligt hælde en anden "blå" kølervæske på. Er den
> derimod orange, så SKAL det være en orange kølervæske.

Må jeg spørge hvorfor pokker den skal være det? Altså samme farve, da jeg
skiftede på min s2 var det vist lyserødt og jeg hældt noget blåt ned i?

MVH

Jonas R.

Fra : Ukendt

Dato : 01-10-04 11:19

"Jonas R." <hihi@hihi.dk> skrev i en meddelelse

> skiftede på min s2 var det vist lyserødt og jeg hældt noget blåt ned i?

Og den er ikke brændt af endnu??. For når man blander de to bliver det til
noget tykt brunt "snask", som stopper kølesystemet :(. Så du har ikke kørt
den hårdt, den har ikke været varm endnu?.

Fra : Jonas R.

Dato : 02-10-04 01:44

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> "Jonas R." <hihi@hihi.dk> skrev i en meddelelse
Nej den er sku ikke brændt af, og nej det ligner ikke lige noget brundt
snask. Og det faenme da underligt, jeg spurgte sku mit værksted om jeg bare
kunne fylde noget andet på og der var intet problem. Og jeg synes det lyder
meget mærkeligt, at man pludselig skal have noget specielt kølervæske, det
er jo reeelt bare vand med noget xxx stof i. Men der var intet problem, men
jeg ringer med glæde og hører dem på mandag igen, ellers kommer der gud
hjælpenme noget andet kølervæske i.,

MVH

Jonas R.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 02-10-04 06:03

> [...]

> bare
> kunne fylde noget andet på og der var intet problem.

Det kan være du har en ny,ny type, G12+, den kan vistnok blandes. Men det er
også vistnok kun VW som føre den = DYRT.

det
> er jo reeelt bare vand med noget xxx stof i.

I princippet ja, men nu er det ikke alle kemikalier som kan blandes med lige
godt resultat ;). Som vejl. skal man ikke blande rød kølervæske med andet,
ikke før man ved hvad man gør, der er nogen som har ødelagt deres motor før
G12+ blev lanceret.

Fra : Jonas R.

Dato : 02-10-04 10:10

Jørgen M. Rasmussen wrote:
SNIP
> [...]
> kølervæske med andet, ikke før man ved hvad man gør, der er nogen som
> har ødelagt deres motor før G12+ blev lanceret.

Så burde de godt nok fortælle en det hos VW værkstedet, jeg bliver ret
negativ hvis min motor er smadret pga. de hælder noget båtnakke kølervæske
på.

/Jonas R.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 02-10-04 14:43

"Jonas R." <hihi@hihi.dk> skrev i en meddelelse

, jeg bliver ret
> negativ hvis min motor er smadret pga. de hælder noget båtnakke kølervæske
> på.

Hvad er båtnakke-væske?, G12,30 er det nyeste på området, beskytter og køler
bedre end de gl. blå,grønne typer. VAGbiler før -97 bruger den ikke så
gode,gl.,blå G11.

Fra : Rasmus

Dato : 01-10-04 16:30

"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote in message
> Hvis man vil fortsætte med at være rigtig god ved sin VW årgang 97 SKAL
man
> så bruge VW´s egen kølervæske eller findes der billigere alternativer?

Selvfølgelig er der billige alternativer, du skal bare være opmærksom på at
nogle skal skiftes ret ofte.

mvh
Rasmus

Fra : ham-der

Dato : 01-10-04 22:29

> [...]
> man
> så bruge VW´s egen kølervæske eller findes der billigere alternativer?

Når du nu bor i Esbjerg, så kør ned til curesin på Olievej han har det
rigtige, men til en helt anden pris end SMC biler.