Kørecomputer
Fra : michael

Dato : 01-10-04 07:58

Jeg er den meget lykkelige ejer af en Peugeot 307 HDI. Kørecomputeren viser typisk
et gennemsnitsforbrug på knap 16 km/l på en tankfuld. Når jeg måler på
triptælleren og fylder tanken op, viser min udregning typisk et gennemsnitsforbrug
på over 17 km/l. Hvad er mest troværdigt. Har andre ligende erfaringer.

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:80.161.109.43)

Fra : phk

Dato : 01-10-04 08:44

"michael" <lone.michael@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
gennemsnitsforbrug
> på over 17 km/l. Hvad er mest troværdigt. Har andre ligende erfaringer.

Når du tanker op skal du fylde helt op hver gang. Altså de sidste ca. 5
liter skal listes ned. Gør du det og du får ovenstående resultater, så stol
på det sidste.

--
Per, Esbjerg

Fra : Henrik B.

Dato : 01-10-04 09:57

> [...]

Det mest troværdige er dine udregninger ud fra triptælleren.

> Når du tanker op skal du fylde helt op hver gang. Altså de sidste ca. 5
> liter skal listes ned. Gør du det og du får ovenstående resultater, så
> stol
> på det sidste.

Det vil jeg fraråde. På en varm sommerdag vil de sidste 5 liter forlade
tanken gennem overløbet og rende up på jorden, da brændstoffet udvider sig.

Tommelfingerreglen er: Tank til pistolen slår fra 2. gang.

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Leonard

Dato : 01-10-04 11:01

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:

>Tommelfingerreglen er: Tank til pistolen slår fra 2. gang.

Og hvis man udregner gennemsnittet over 10 tankninger eller flere, så
er unøjagtigheden så lille at det ikke betyder noget.

--
Leonard

Fra : phk

Dato : 01-10-04 12:54

> Det vil jeg fraråde. På en varm sommerdag vil de sidste 5 liter forlade
> tanken gennem overløbet og rende up på jorden, da brændstoffet udvider
sig.

Der er ingen overløb på en tank - det ville være noget forfærdeligt svineri
hver gang du tog et sving.

En tank er et lukket system. Udluftningen ligger i tankdækslet. Der løber
ikke brændstof ud.

> Tommelfingerreglen er: Tank til pistolen slår fra 2. gang.

Jeg har fyldt mine biler op hver eneste gang ved at tanke dem op til randen
og har ikke haft problemer. Det er næsten en million km, såhhhhhh ...

--
Per, Esbjerg

Fra : Thomas Landberg

Dato : 01-10-04 13:24

> Jeg har fyldt mine biler op hver eneste gang ved at tanke dem op til
> randen
> og har ikke haft problemer. Det er næsten en million km, såhhhhhh ...

Så det er den evige sandhed?

I min Octavia TDi fyldte jeg altid til kanten via knappen i røret til
tanken, så den var fyldt HELT op. Men i min tidligere Picasso har jeg været
ude for en varm sommerdag, at bilen lige bøvsede et antal liter op igen -
efter jeg havde sat tankdækslet på. Tanken blev undersøgt for utætheder, men
den var helt tæt. Det var altså via pakningerne at dieselen var blevet
presset op. Så man kan ikke bare være 100 % sikker på, at man kan fylde helt
op i halsen. Alt andet lige må en tank på en 307HDi minde mere om tanken i
en Picasso end tanken i en Octavia eller en Golf.

--

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning
Se en masse gode tilbud her: http://www.bokstuning.dk/Tilbud.htm

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 01-10-04 13:34

Thomas Landberg wrote:

> I min Octavia TDi fyldte jeg altid til kanten via knappen i røret til
> tanken, så den var fyldt HELT op.

Hvad skal den knap lige gøre godt for? Det er pissetræls at man skal stå
og presse den tilbage med pistolen for at få fyldt de sidste 10 liter på,
og samtidig skal man jo også lige holde lidt øje med at der ikke pludselig
står diesel udover det hele....

Jeg finder det i øvrigt mærkværdigt at der intet står om knappen i
instruktionsbogen.

/Jakob

Fra : Thomas Landberg

Dato : 01-10-04 20:05

> [...]
> står diesel udover det hele....
>
> Jeg finder det i øvrigt mærkværdigt at der intet står om knappen i

Grunden er den simple, at det ikke er meningen, at man skal fylde tanken til
halsen. Knappen gør, at noget af dieselen bliver holdt i røret når man
tanker og når man så sætter dækslet på igen bliver knappen "udløst" og
diesel falder på plads. Således undgår man, at dieselen står ovenud af
halsen. Men i løbet af 92.000km i min Octavia fyldte jeg den nu helt op hver
gang uden problemer. Dog har jeg på Octaviaklubbens hjemmeside set, at
importøren har sendt en advarsel ud mod denne praksis, da et eller andet
filter kan tage skade. Så jeg tror ikke jeg fortsætter med at tanke med
skohorn.

Fra : phk

Dato : 01-10-04 15:15

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:415d4c3b$0$200$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Så det er den evige sandhed?

Ja :)

> [...]
været
> ude for en varm sommerdag, at bilen lige bøvsede et antal liter op igen -

Et antal liter? Så har der altså været en god stor sø ved bilen!

| Tanken blev undersøgt for utætheder, men
> den var helt tæt. Det var altså via pakningerne at dieselen var blevet
> presset op.

Ikke forstaaet?

Forudsat dit daeksel var sat ordentlig paa har det vaeret defekt.

--
Per, Esbjerg

Fra : Thomas Landberg

Dato : 01-10-04 20:02

> været
>
> Et antal liter? Så har der altså været en god stor sø ved bilen!

Det var hos Shell i Flensburg jeg tankede. Da jeg var inde for at betale så
jeg pludseligt ud af ruden, at bilen badede i diesel. Jeg fik derfor
undersøgt bilen da jeg kom hjem, men undersøgelsen viste, at tanken var som
den skulle være. Men trykket havde været så højt, at diesel var skubbet ud
gennem pakningerne. Der var også en pænt stor sø under bilen. Begge bagdæk
stod i diesel.

> Forudsat dit daeksel var sat ordentlig paa har det vaeret defekt.

Dækslet var sat ordentligt på og tanken var tæt, men kombinationen af en
autobahn-varm bil en 30 graders sommerdag og en helt fyldt dieseltank med
diesel der vel var ca. 8 grader varmt gjorde udslaget.

Fra : phk

Dato : 02-10-04 14:22

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:415da9b1$0$278$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]

> autobahn-varm bil en 30 graders sommerdag og en helt fyldt dieseltank med
> diesel der vel var ca. 8 grader varmt gjorde udslaget.

Jeg vil stadig påstå der har været problemer med dit dæksel.

Jeg har prøvet at fylde min nogle gange, hvor den har brækket sig. Den har
kun gjort det i udlandet og den har kun gjort det i de tilfælde hvor jeg har
fyldt tanken helt op uden at diesel´en skummede. Måske er det noget luft som
ikke kan komme ud hurtig nok, hvis man tanker skumfrit?

--
Per, Esbjerg

Fra : anders majland

Dato : 02-10-04 19:36

> Jeg har fyldt mine biler op hver eneste gang ved at tanke dem op til
> randen og har ikke haft problemer. Det er næsten en million km,
> såhhhhhh ...

Det kender jeg også en der plejede - Det holdt ham med efter i sommers
hvor hav tankede som sædvanligt, men istedet for at køre efterlod bilen
i solen 1/2 time. Da han kom tilbage lå der en sø af bensin under bilen.

Btw Fors Mondeo 2.0 ~1998

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : phk

Dato : 05-10-04 18:56

meddelelse news:416042f8$0$55822$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> hvor hav tankede som sædvanligt, men istedet for at køre efterlod bilen
> i solen 1/2 time. Da han kom tilbage lå der en sø af bensin under bilen.

Hvis du begynder at regne seriøst på det fylder benzin ikke meget mere
uanset om det er 0 grader eller 50. Så jeg vil tilskrive en anden fejl
dette.

Som du ved har jeg også haft Mondeo og brugte også der - 200.000 km - at
tanke den helt op til randen hver gang.

--
Per, Esbjerg

Fra : anders majland

Dato : 05-10-04 19:21

> Hvis du begynder at regne seriøst på det fylder benzin ikke meget mere
> uanset om det er 0 grader eller 50. Så jeg vil tilskrive en anden fejl
> dette.

Han turde ikke køre i den og fik den slæbt til et nærliggende værksted -
de fandt ingen fejl på den. Da han kom hjem kom den igen på værksted og
de fandt heller ingen fejl, men fortalte at de havde hørt om det før.

> Som du ved har jeg også haft Mondeo og brugte også der - 200.000 km -
> at tanke den helt op til randen hver gang.

Har du prøvet at lade den stå efter tankning, eller er du bare tøffet
videre ?

Fra : Henrik B.

Dato : 06-10-04 02:37

> Hvis du begynder at regne seriøst på det fylder benzin ikke meget mere
> uanset om det er 0 grader eller 50. Så jeg vil tilskrive en anden fejl
> dette.

Dér tager du helt fejl....

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : anders majland

Dato : 06-10-04 07:49

> Dér tager du helt fejl....

Jeg har ikke kunnet finde den rigtige tabel, men

http://www.q8.dk/productservice-pdf/Blyfribenzin.pdf
Vægtfylde ved 15 °C

92: 748

95: 755

95: 760

Og når man opgiver den ved 15 grader er det jo nok fordi den ændrer sig
noget

Fra : Henrik B.

Dato : 06-10-04 12:55

meddelelse news:416396db$0$59397$14726298@news.sunsite.dk...

> Jeg har ikke kunnet finde den rigtige tabel, men
>

> 95: 755

Når du tanker benzin på tanken, er den ca. 5 grader og har en vægtfylde der
hedder 720. D.v.s. at den ved 15 grader allerede er udvidet med 5%. På en
varm sommerdag med over 25 grader, snakker vi om 8-10% udvidelse. D.v.s. at
når du tanker 40 liter benzin, vil den udvide sig med svarende til 3 til 4
liter. Og har du fyldt tanken HELT op, hvor skal den udvidelse så være?

> Og når man opgiver den ved 15 grader er det jo nok fordi den ændrer sig
> noget

Netop.

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Ukendt

Dato : 06-10-04 13:22

On Wed, 6 Oct 2004 13:55:18 +0200, "Henrik B."
> [...]

>liter. Og har du fyldt tanken HELT op, hvor skal den udvidelse så være?

Hmmm. Den termiske udvidelseskoefficient for benzin er ca. 0,0007,
hvilket betyder, at 40 liter benzin udvider sig ca. ½l ved en
temperaturstigning på 20 grader.
--
Ivan Madsen,
Saxo 1.4 i SX.

Fra : anders majland

Dato : 06-10-04 13:23

> Den termiske udvidelseskoefficient for benzin er ca. 0,0007,

Hvor slog du den op ?
(jeg fandt den ikke i mine søgnigner)

Fra : Ukendt

Dato : 06-10-04 13:46

On Wed, 6 Oct 2004 14:23:26 +0200, "anders majland"
<anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:

>Hvor slog du den op ?
>(jeg fandt den ikke i mine søgnigner)

http://www.oil-forum.dk/ServiceNavigation/Ordbog/U.aspx

Der står for mineralolie, men det passer sikkert også på benzin.
Voldsomme afvigelser tror jeg ikke på, så ville de være specificeret.
Jeg tror også, det ville fremgå af produktbladene hos fx. Statoil,
hvis benzinen kunne udvide sig 10% på en varm sommerdag - for ikke at
tale om alle de advarsler vi ville få fra "Rådet..." mfl.
--
Ivan Madsen,
Saxo 1.4 i SX.

Fra : anders majland

Dato : 06-10-04 13:54

> Jeg tror også, det ville fremgå af produktbladene hos fx. Statoil,
> hvis benzinen kunne udvide sig 10% på en varm sommerdag - for ikke at
> tale om alle de advarsler vi ville få fra "Rådet..." mfl.

På min MC er der netop en sådan advarsel - Påfyldningshullet har en
studs ned i tanken og det er anvist at man ikke må fylde højere....

Fra : Henrik B.

Dato : 06-10-04 13:55

<Ivan Madsen> skrev i en meddelelse

> http://www.oil-forum.dk/ServiceNavigation/Ordbog/U.aspx
>
> Der står for mineralolie, men det passer sikkert også på benzin.

*LOL* Og på rød sodavand.......

> Voldsomme afvigelser tror jeg ikke på, så ville de være specificeret.
> Jeg tror også, det ville fremgå af produktbladene hos fx. Statoil,

Tro, det er noget man gør i kirken om søndagen.

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Ukendt

Dato : 06-10-04 14:36

On Wed, 6 Oct 2004 14:54:47 +0200, "Henrik B."
<saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:

><Ivan Madsen> skrev i en meddelelse

>*LOL* Og på rød sodavand.......

Ja, ja. Jeg har fundet det samme tal for "petrol" rundt omkring, men
nok ikke på steder, som vil blive betragtet som autoritative.

>Tro, det er noget man gør i kirken om søndagen.

Hmmm. Skal have fat i fremmedordbogen
--
Ivan Madsen,
Saxo 1.4 i SX.

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 01-10-04 17:02

> [...]
gennemsnitsforbrug
> på over 17 km/l. Hvad er mest troværdigt. Har andre ligende erfaringer.

Jeg har en C3 HDI, og der er kørecomputeren også fuldstændig hen i vejret,
hvad angår forbrug. Den mener som regel at jeg ca. 20-25 km/l - og ifølge
alle mine beregninger har aldrig været over 18,5 (og så viste den altså
tættest på 25 km/l). Jeg ved ikke præcist hvordan den beregner forbruget.
Jeg tror det er udfra nogen formler, og ikke reelt forbrug. Så enten er min
bil seriøst i stykker (hvilket jeg ikke tror), eller også er måleren
fuldstændig afmarcheret.

/Kasper Hansen

Fra : BB

Dato : 01-10-04 17:23

Min computer fortæller blandt andet hvor stort forbrug målt i liter der har
været sidsen sidste nulstilling. Det er bare meget pudsigt, at det altid er
muligt at pumpe flere liter i tanken ved påfyldning end det der er forbrugt!
På et eller andet tidspun kt må tanken vel løbe over !!! eller er forbruget
bare højere end det computeren påstår.

BB

Fra : Kim Jespersen

Dato : 02-10-04 09:18

michael wrote:
> [...]
> på over 17 km/l. Hvad er mest troværdigt. Har andre ligende erfaringer.

En kørecomputer beregner, så vidt jeg ved, brændstofforbruget på hvad
der løber gennem pumpen og ind i motoren på et givent tidspunkt. De
fleste er pænt nøjagtige med en lille fejlmargen.
Beregningen er således baseret på eksempelvist et gennemløb af 0,0002
liter på et givet tidspunkt, ganget op til liter og bilens kørte afstand
på de 0,0002 liter, hvorefter den således giver dig et estimat af Km.
pr. liter.
Fejlmargen opstår ved at bilen har en mindre fejlvisning på afstand og
fejlvisning på forbrug som følge af den proces der skal til for at
omdanne den relative lille forbrug på det givne tidspunkt til antal
liter på samme tidspunkt.
Det svarer lidt til at du sætter et glas ud i haven på en regnvejrsdag,
venter 5 minutter og så skal lave et estimat på hvor mange liter vand
der falder i din have på en time eller en dag.
Som du nok kan se, så vil det give en "mindre" unøjagtighed.
Men der er ingen tvivl om at det vil give dig en ide om, hvordan du selv
kan optimere dit forbrug i din kørsel, fordi du kan se hvordan forbruget
ændrer sig med brugen af speederen, hvor langt du kan forvente at kunne
køre på restbrændstoffet m.m.

hvis du derefter vil have et mere nøjagtigt tal for dit faktiske
forbrug, så er det at nulstille triptælleren ved tankning, fylde tanken
op og ved næste tankning aflæse triptælleren og simpelt dividere det op.
Vær dog opmærksom på at hvis der er en mindre fejlvisning i bilens kørte
km. så vil det også optræde her og der kan være forskel på om du nu også
har fået ligeså meget brændstof i tanken som der var før du begyndte
målingen.

Ingen af de 2 løsninger er dermed nøjagtige, men pæne estimater, hvor
den manuelle metode er den mest nøjagtige.

mvh
Kim