Debat: Er FDM's forslag fornuftigt?
Fra : Jan

Dato : 30-09-04 23:35

Hvad siger I til nedenstående forslag fra FDM om at lave
registreringsafgiften gradvist afløse af højere grønne afgifter.
Umiddelbart virker det som en god idé men hvad siger I?

http://www.jp.dk/login?url=erhverv/artikel:aid=2645566

Fra : [8260]Anders Olesen

Dato : 30-09-04 23:47

"Jan" <janbyrgesen@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> registreringsafgiften gradvist afløse af højere grønne afgifter.
> Umiddelbart virker det som en god idé men hvad siger I?

Jeg synes det er en vældig plan. Det er dog ikke ligefrem en ny idé om
omlægge afgiften til noget teknisk baseret, det politiske apparat har flere
gange tidligere vist sig usædvanligt trægt på dette punkt.
Mvh
Anders O

Fra : TGD

Dato : 01-10-04 00:08

"Jan" <janbyrgesen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvad siger I til nedenstående forslag fra FDM om at lave
> registreringsafgiften gradvist afløse af højere grønne afgifter.
> Umiddelbart virker det som en god idé men hvad siger I?

Synes ikke det er en speciel god ide, det er hele systemet der skal laves
om.

Som det er nu med CO2 kvoter mv. skulle der også kigges på alt. drivmiddler
kører vi på sprit el. raps kunne staten tjene penge på at sælge CO2 kvoter,
ligeledes ville roedyrkerne på falster blive glade da vi kunne blive
selvforsynende med sukker til alkohol produktion det skaber arbejde og penge
i kassen.

Så gammeldags metoder dur ikke længere, skattesystemet er det samme som for
50 år siden men bilerne er langt fra som for 50 år siden, der skal helt nye
ideer på banen.

Fra : Ukendt

Dato : 01-10-04 05:40

"Jan" <janbyrgesen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> registreringsafgiften gradvist afløse af højere grønne afgifter.

Det er jo godt når du køber en ny, men dårligt når du sælger den gl.. . Du
risikere at ingen er interesseret i den :(.

Fra : TG4600

Dato : 01-10-04 06:48

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> wrote in message

> Det er jo godt når du køber en ny, men dårligt når du sælger den gl.. .
Du
> risikere at ingen er interesseret i den :(.

Det er jo nok grunden til en laaang overgangsperiode (12 år), og en af
ideerne bag forslaget er jo også at medvirke til en foryngelse af bilparken.
Forslaget lyder fornuftigt i mine øre, men jeg synes ikke at det skulle tage
så lang tid at lægge afgifterne om

/TG

Fra : Ukendt

Dato : 01-10-04 07:26

"TG4600" <no @ where . dk> skrev i en meddelelse

> Forslaget lyder fornuftigt i mine øre, men jeg synes ikke at det skulle
> tage
> så lang tid at lægge afgifterne om

Du vil altid komme til at købe dyrt, pga af afgiften, og sælge billigt, pga
efterspørgslen, og jo hurtigere skift jo større værditab ;).

Fra : .J.S...

Dato : 01-10-04 16:03

> [...]
> registreringsafgiften gradvist afløse af højere grønne afgifter.
> Umiddelbart virker det som en god idé men hvad siger I?

Tja man kan jo dårligt være imod at få registreringsafgiften ned
Men det element at især dyre biler falder i pris, gør det jo sikkert
uspiseligt for adskillige partier så det ikke kan blive til noget...

En negativ ting ved omlægningen kunne være at det udelukker "fattige"
mennesker fra at købe en gammel spand og køre billigt i den, fordi det
bliver det at eje bilen som koster knapper.

Jeg mener stadig det er en fejl med den grønne afgift, det eneste rigtige er
afregning via brændstoffet.
Man sviner jo ikke meget blot fordi man ejer en stor bezinsluger, så
afgiften er reelt en misundelsesafgift.

Det skal være som Tyskerne har det hvor afgiften afhænger af hvor ren
udstødningen er.
Feks er en lupo 3L, uden partikelfilter, er efter min definition ikke renere
end en benzin bil med katalysator så det er helt gak den skal have så lav en
afgift. Det burde være nok at den går langt på literen.

mvh/JS

Fra : ENN

Dato : 01-10-04 16:31

> Det skal være som Tyskerne har det hvor afgiften afhænger af hvor ren
> udstødningen er.

Der er ingen reg. afgift i Tyskland fenomenet med 180% reg afgift og 25%
moms ovenpå er helt specielt for Danmark.

Vægtafgiften/Den grønne ejerafgift er også i Danmark rekord høj ingen andre
EU lande har så høje vægtafgifter.

Jeg tror foreslaget vil bevirke at vi indenfor 10 år står med en endnu
højere grøn afgift og ingen eller megen lille reduktion i registrerings
afgiften præcis som da man i begyndelsen af 90èrne fordoblede vægtafgiften
og sænkede benzinafgiften - få år efter var benzinafgiften igen blandt de
højeste i EU og vægtafgiften var også helt i top.

Eller som da S indførte AM bidrag på vores løn - den skulle bortfalde når
arbejdsløsheden faldt - arbejdsløsheden faldt men AM bidraget faldt ikke.

Det eneste der kan røre de Danske bilafgifter er at EU laver regler som fx.
betyder at firmaer kan benytte udenlandske firmabiler - og at folk kan
flytte til DK uden at skulle betale de rekordhøje reg. afgifter for at tage
bilen med som "flyttegods" - der kører flere sager ved EU og på et eller
andet tidspunkt må der vel ske noget.

Fra : .J.S...

Dato : 01-10-04 16:49

"ENN" <AA@nomail.com> skrev i en meddelelse

> Der er ingen reg. afgift i Tyskland fenomenet med 180% reg afgift og 25%
> moms ovenpå er helt specielt for Danmark.

Ja det er selvfølgeligt den årlige afgift/skat jeg mener skal afhænge af
hvor ren udstødningen er.

mvh/JS

Fra : Ukendt

Dato : 01-10-04 16:52

".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse

> Ja det er selvfølgeligt den årlige afgift/skat jeg mener skal afhænge af
> hvor ren udstødningen er.

Så kan vi få råd til en Ferrari F50 som har så ren udstødning at den kan
undvære kat og stadig overholde normerne.

--
Tom

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 01-10-04 16:55

"ENN" <AA@nomail.com> skrev i en meddelelse

> Eller som da S indførte AM bidrag på vores løn - den skulle bortfalde når
> arbejdsløsheden faldt - arbejdsløsheden faldt men AM bidraget faldt ikke.

Som en OT sidebemærkning vil jeg sige at, det var meningen at AMbidraget
skulle bruges bla. til efteruddannelse af arb.styrken Men den har V&K
indført "brugerbetaling" på, med det resultat at deltagelsen STYRTDYKKER. Og
så sidder A.Fjog og tuder i TVA. over den "dårligt udd. arbejdsstyrke", og
vi "skal tage os sammen". Det lyder som en hund der hyler ud i tågen :(((.

Fra : Peter Weis

Dato : 01-10-04 22:29

"ENN" <AA@nomail.com> wrote:

> Der er ingen reg. afgift i Tyskland fenomenet med 180% reg afgift og
> 25% moms ovenpå er helt specielt for Danmark.

Er Norge ikke på nogenlunde samme niveau?

mvh
Peter

Fra : ..

Dato : 01-10-04 23:12

> Der er ingen reg. afgift i Tyskland fenomenet med 180% reg afgift og 25%
> moms ovenpå er helt specielt for Danmark.

Det tror jeg altså ikke du har ret i ! Har du set priser på nye biler nede i
Tyskland fornyligt. Afgiften er bare ikke horrible 180%

/Frank

Fra : anders majland

Dato : 01-10-04 17:06

> [...]
> bliver det at eje bilen som koster knapper.

>det eneste rigtige er afregning via brændstoffet.

Man bliver nok nødt til også at se på befordringsfradrag mm i samme
omgang (nu har jeg kun skimmet Motor til frokosten). Jeg kører selv over
20000km til/fra arbejde men har kolleger der kører over det dobbelte.
Var det ikke de grønne i tyskland der engang gik til valg på at benzin
skulle op omkring 20kr/literen.

(Jeg kører på benzin og over 20km/l - til gengæld forurener jeg sikkert
grumt med co2 og diverse partiker. Det er en mc fra 1988 )

Der er også i nyeste Motor en artikel om motorveje og pendling. En meget
stor del af befolkningen kører langt til arbejde - og for rigtig mange
af dem er offenlig transport slet ikke en mulighed. Hvis man skal undgå
en yderligere affolkning af yderområderne skal det også tages med.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid