Spørgsmål om Alfa 156
Fra : Kim Emax

Dato : 30-09-04 23:34

Hejsa

Jeg overvejer at købe en alfa 156 årgang 1998-2000, men ved ikke om det er
en af de billige eller dyre svende i reperationer? De biler jeg har kigget
på ligger fra 75.000 til 170.000 km.

Hvad er godt og hvad er skidt?

Hvad skal man kigge efter ved køb?

Er der nogle særlige skavanker ved disse modeller?

mvh
Kim

P.S. Postet tidligere idag på dk.marked.privat.bil, men der hører
spørgsmålet ikke hjemme, havde bare overset denne gruppe

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 01-10-04 06:05

"Kim Emax" <newsgroup@remove-emax.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa

Hej

> Jeg overvejer at købe en alfa 156 årgang 1998-2000, men ved ikke om det er
> en af de billige eller dyre svende i reperationer? De biler jeg har kigget
> på ligger fra 75.000 til 170.000 km.

Jeg kører selv en 156 2.0 fra 11/98.

Den er ikke billig i reperation (læs: forholdsvis dyre reservedele). Dog kan
mange reserveldele købes hjem fra italien, holland, tyskland og england med
en god besparelse.

Det har dog ikke betydet det store for undertegnede. Jeg har kørt 50.000 de
sidste 18mdr og har kun haft en reperation (udskiftning af servepumpe,
hvilket min Alfa mekaniker sagde var en sjældenhed). Derudover selvfølgelig
service.

> Hvad er godt og hvad er skidt?

Godt:
Designet
Køreegenskaberne
Motoren (over 3000 rpm)
Lyden

Skidt:
Motoren (under 3000 rpm)
Benzin øko (kører omkring 9 km/l - 11 ved tådden æg/bedstefarkørsel)
Problemer med ryst ved samlingen i panelerne og i listerne ved vinduerne

> Hvad skal man kigge efter ved køb?

Service og tandremsskift (koster ~5.000 hos aut. alfa værksted)! Foreste
trækaksler og ophæng ryger ved omkring 140.000.

Mine anbefalinger: Køb den :D

\Mandal

Fra : Basil

Dato : 01-10-04 06:26

> Mine anbefalinger: Køb den :D
>
> \Mandal

Tjek lige med din forsikring om de overhovedet vil røre den.
Det er tit forsikringen der bremser købet af drømmen
Kai

Fra : Kim Emax

Dato : 01-10-04 08:44

Basil wrote:

> Tjek lige med din forsikring om de overhovedet vil røre den.
> Det er tit forsikringen der bremser købet af drømmen
> Kai

Den del er der styr på, jeg kan forsikre en 2.0 for under 6K om året, så det
er ikke det, der spænder ben.

--
Take Care
Kim Emax - master|minds - Vi tænker IT for dig...

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 01-10-04 10:16

Basil skrev:

> Tjek lige med din forsikring om de overhovedet vil røre den. Det er tit
> forsikringen der bremser købet af drømmen Kai

Så skifter man da bare selskab.. ork vil de ikke lege så kan de blive
fri da.

GF vil ikke have min kommende bil, fair nok sagde jeg til dem, så skifter
jeg da bare når I skal være så forstokkede.

Helt ærligt..

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Olesen

Dato : 01-10-04 17:03

"Basil" <Kunta@starmail.spam.co.za> skrev i en meddelelse

> Tjek lige med din forsikring om de overhovedet vil røre den.

Tjek (læs:lyt) til knastforstilleren som ikke må knævre.
De siger det er normalt, men var det det, så blev den
vel ikke skiftet under garantien på fatters 146 1.6.
Den er iøvrigt defekt igen (læs:støjer 3 sekunder efter koldstar).

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 01-10-04 20:52

"Basil" <Kunta@starmail.spam.co.za> skrev i en meddelelse
> Tjek lige med din forsikring om de overhovedet vil røre den.
> Det er tit forsikringen der bremser købet af drømmen

Åhh, ja :) - Første år kostede mig 16.000,- (25 år)

I år er jeg heldigvis kommet ned på 8.000,- med selvrisiko på 1.200.

\Mandal

Fra : Kim Emax

Dato : 01-10-04 09:14

Brian Fisker [8900] wrote:

> Jeg kører selv en 156 2.0 fra 11/98.
> http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=2643

Lige den farve jeg kigger efter

Bliver man meget ked af at nøjes med en 1.8 eller 1.6?

> Den er ikke billig i reperation (læs: forholdsvis dyre reservedele).
> Dog kan mange reserveldele købes hjem fra italien, holland, tyskland
> og england med en god besparelse.

Men hvorlænge tager det så? Jeg har en ven, der er uddannet Fiat mekaniker,
så selve arbejdslønnen bliver betydeligt billigere.

> [...]
> 50.000 de sidste 18mdr og har kun haft en reperation (udskiftning af
> servepumpe, hvilket min Alfa mekaniker sagde var en sjældenhed).

hvad koster et typisk Småt/stort service eftersyn så?

> [...]
> Benzin øko (kører omkring 9 km/l - 11 ved tådden æg/bedstefarkørsel)
> Problemer med ryst ved samlingen i panelerne og i listerne ved

Ja, jeg læste på mandagsbil.dk om problemer med rust i sidespejle

> Service og tandremsskift (koster ~5.000 hos aut. alfa værksted)!

der læste jeg 10-15.000,- syns bestemt også det var voldsomt!

> Foreste trækaksler og ophæng ryger ved omkring 140.000.

Ok, så er der lidt til checklisten. Vi vil tage bilen og smide den på en
lift inden vi køber.

Er der forbedringer at hente fra 98 til 99 og 99 til 2000 ang. div.
rustproblemer og barnesygdomme?

Fra : Henrik B.

Dato : 01-10-04 09:59

"Kim Emax" <newsgroup@fjern-mig-emax.dk> skrev i en meddelelse

> Lige den farve jeg kigger efter
>
> Bliver man meget ked af at nøjes med en 1.8 eller 1.6?

Det vil jeg svare ja til. Bilen og den køreegenskaber fortjener den 2-liters
motor. Og der vil ikke være den store forskel i brændstoføkonomien. Og når
først du kører rundt dagligt og tænker: "Havde jeg bare taget den 2,0",
tjah, så er det for sent.

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 01-10-04 20:51

"Kim Emax" <newsgroup@fjern-mig-emax.dk> skrev i en meddelelse
> Lige den farve jeg kigger efter

Personligt ville jeg gå efter en sort, hvis jeg skulle købe idag :D - Den
grå er dog også virkelig flot til den IMO.

> Bliver man meget ked af at nøjes med en 1.8 eller 1.6?

Jeg vil mene de sidste kroner er givet godt ud for en 2.0er.

> Men hvorlænge tager det så? Jeg har en ven, der er uddannet Fiat
> mekaniker, så selve arbejdslønnen bliver betydeligt billigere.

Nu har det været begrænset, hvor meget jeg selv har haft behov for at købe.
Men diverse "geil" bestilt i udlandet er ankommet efter godt en uges venten,
så det er til at leve med.

> hvad koster et typisk Småt/stort service eftersyn så?

Mit er billigt, da en bekendt er Alfa mekaniker ;) - Har aldrig forhørt mig
om de "rigtige" priser. Vær opmærksom på, at skift af tændrør (ved 100.000
km) er en lidt pebret affære, da tændrørene koster ca. 1.600,- Jeg købte dog
hjem fra England til en samlet pris incl. fragt på 1.000,-

> Ja, jeg læste på mandagsbil.dk om problemer med rust i sidespejle

Jeg har ingen problemer med sidespejlene. De er lakeret om i bilens farve.
Det er dog korrekt, at de har en tendens til at irre, da de er modtagelige
overfor stenslag.

> Ok, så er der lidt til checklisten. Vi vil tage bilen og smide den på en
> lift inden vi køber.

Som andre også nævner - husk at lytte efter knastforstilleren. Min egen er
desværre begyndt at "knurre" lidt ved start, men min mekaniker har sagt ok
til at vente med skift indtil næste tandremsskift.

> Er der forbedringer at hente fra 98 til 99 og 99 til 2000 ang. div.
> rustproblemer og barnesygdomme?

Ingen tvivl. Kvaliteten blev bedre med tiden og diverse børnesygdomme
udrydet.

\Mandal

Fra : Olesen

Dato : 02-10-04 16:06

"Brian Fisker [8900]" <Mandal@FJERNDETTEedb.dk> skrev i en meddelelse

> Vær opmærksom på, at skift af tændrør (ved 100.000
> km) er en lidt pebret affære, da tændrørene koster ca. 1.600,-

Hvad er det for fabriakt rør siden de skal være SÅ dyre ?

> Som andre også nævner - husk at lytte efter knastforstilleren. Min egen er
> desværre begyndt at "knurre" lidt ved start, men min mekaniker har sagt ok
> til at vente med skift indtil næste tandremsskift.

Når den er skiftet, så be' om en garanti på mindst 12 måneder,
at den ikke begynder igen *S*

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 02-10-04 16:18

> Hvad er det for fabriakt rør siden de skal være SÅ dyre ?

Det er nogle små sataner, der er noget anderledes end "almindelige" tændrør.
Derudover anvendes der 8. Men spørg mig ikke, hvorfor Alfa har satset på
lige præcis denne type tændrør (de har måske aktier i producenten :D)

> Når den er skiftet, så be' om en garanti på mindst 12 måneder,
> at den ikke begynder igen *S*

Hehe - det var måske en idé :D Rygterne siger dog, at de nye
knastforstillere er blevet bedre. Om det så holder IRL må tiden vise.

\Mandal

Fra : Olesen

Dato : 03-10-04 15:37

> [...]
> Derudover anvendes der 8. Men spørg mig ikke, hvorfor Alfa har satset på
> lige præcis denne type tændrør (de har måske aktier i producenten :D)

Mener de selv er gået bort fra TS.

> Hehe - det var måske en idé :D Rygterne siger dog, at de nye
> knastforstillere er blevet bedre. Om det så holder IRL må tiden vise.

Tror jeg faktisk ikke. Ikke på en 146'er *S*.

Fra : Aslan

Dato : 01-10-04 13:11

Kim Emax wrote:
> Jeg overvejer at købe en alfa 156 årgang 1998-2000
> Hvad er godt

Smilet der går fra øre til øre
Direkte styring, motorens evne til at levere kræfter jævnt (fra 3.000),
bremserne (større på 2,0 end 1,8 - men når de bliver slidt, så smid lige
Brembo skiver og klodser på den )

Der findes to udgaver af 2,0 TS, en med 155 HK og een katalysator (ca. 1998
til 2000 (her er jeg lidt usikker!)) og en med 150 HK og 3 katalysatorer,
gæt hvad for en der er billigst at skifte udstødning på??

og hvad er skidt?

Den kræver fuld opmærksomhed fra køreren hele tiden, ellers løber
omdrejningerne fra dig og rattet reagerer NU!
Det er nødvendigt, at kontrollere oliestanden, da de moderne twin spark godt
kan lide olie 1 liter pr. 1.000 km er acceptabelt fra Alfas side (dog meget
sjældent forekommende) Jeg efterfylder ca. 1 liter mellem serviceeftersyn
(Plus det man nu bruger, når man er ude at lege med Alfa Klubben )

> Hvad skal man kigge efter ved køb?

Fuld service historie - uden komplet servicehæfte - gå din vej!!! Tandremmen
mm SKAL skiftes ved hver 80.000 (ca. 7.500 ved Koch biler i Århus).
Kontroller oliestand. For lav - gå din vej!!! Kontrollere for ujævn slid på
dæk. (Bøsninger, bæreareme og stabilsatorer har en tendens til at blive
slidt, når man bruger sin bil)
Lyt efter Klonk-lyde over trafik-bump ved prøvekørslen (og lyt til radioen,
når du holder stille!!!) = slidte forhjuls-ting og sager. Kontroller pladen
under motoren, den indikerer ganske ofte, hvordan bilen er kørt, herunder
ridser på fælge, som max. må være 17 ''. Fronten af bilen samt motorhjelm
kan have mange stenslag, grundet bilens design. Kontroller at ALT elektrisk
legetøj (og lys) virker, herunder sædevarmen, som tændes foran sædet! Ellers
kik efter almindelige ting, som på alle andre biler.

> Er der nogle særlige skavanker ved disse modeller?

Det største problem Alfa har, er værkstederne. Alfa ved Koch Biler Århus ved
Slet, har ikke flere Alfa-mekanikere, men Susuki, Mazda og Fiat-mekanikere.
Find en uafhænging i dit område til at passe på din baby.

Mere læsestof og gode links:

http://www.alfaklub.dk/
http://www.alfasmeden.dk/forumdk
http://www.cuore-sportivo.co.uk/
http://www.juel-auto.dk/forside.asp Min mekaniker og nyhedsgruppen
alt.autos.alfa-romeo

Kom så, køb den, du vil jo gerne

Aslan

1998 Alfa 156 2,0 TS
2003 MB E 320 CDI Avantgardé

Fra : Aslan

Dato : 01-10-04 15:01

Kim Emax wrote:
> [...]

Slet, har ikke flere Alfa-mekanikere, men Susuki, Mazda og Fiat-mekanikere.
Find en uafhænging i dit område til at passe på din baby.

begin 666 smile.gif
M1TE&.#EA#P`/`)$!`````+^_O___`````"'Y! $```$`+ `````/``\```(N
MC V9QY$"X6(@6GGJO0!)+3RA$XDA:&Y6JGXMIX$K%G,8^2EE]G:4?&ID%+Y#
#`0`[
`
end