JPs Carl Buus.
Fra : TGD

Dato : 30-09-04 20:42

Hej gruppe,

Efter at have læst et svar i JP motorsektion skrev jeg til Carl Buss da jeg
mener hans svar er helt ude i hampen, en hurtig opsummering så drejer det
sig om en Previa der har en dårlig kobling som Toyota har skiftet engang men
ikke vil skifte ved samme fejl, Carl Buus skriver at læseren ikke har ret
til at få den skiftet igen og ligeledes en masse ævl og bævl om reklamation
og garantier, det sidste er så fejlbehæftet at man ikke kalde det god
journalistik (snarer stik i rend dreng for DAF).

Men jeg skriver så til Buus her er korrespondancen:

--------------------
Hej Carl,

I dit svar til Mogens Voetmann er der nogen slemme fejl, ved reklamation
over en fejl/mangel træder 1908-loven i kraft, så anmelder MV fejlen d.
1/1-04 er hans krav gældende til den 1/1-09 og det er såmænd ligemeget om de
har skiftet og gjort ved, hvis fejlen er den samme har de ikke udbedret
fejlen - ligeledes forlænges forældelsesfristen hvergang man reklamere.

http://www.forbrug.dk/erhverv/love-og-regler/forbrugerlove/mfl-loven/sager/garantier/mindstekrav-til-nyvognsgarantier/

Så din udtalelse "Får man repareret sin bil, er der to års reklamationsret
på reperation og reservedele" er ikke helt korrekt.

Du skriver endvidere "De efterfølgende 18 måneder er det kunden, der skal
bevise.........." og konstatere det er umuligt, det er ikke korrekt, det er
ikke op til dig at vurdere beviset men derimod en dommer og et bevis i en
sag kan sagtens være "Jeg har fuldt manualen og nu virker dimsen ikke
længere" det er så op til sælger at konstatere at fejlen/manglen IKKE var
til stede på salgstidspunktet.

Mvh
Matis Kofoed Petersen

-----------------
Her er det eneste svar fra Carl Buus:
-----------------

Til Kofoed Petersen

Tak for din mail, mewn jeg aner ikke, hvad du taler om. En lov fra 1908 er
kjeg ikke bekendt med. Der er samme garanti på en rep. som der er på et køb.
Eller spørg hos DAF, hvis du ikke tror på mit svar.

Mvh/Carl Buus

-----------------
Jeg svarer Carl igen:
------------------

Hej Carl,

1908-loven er loven omhandlende forældelse, den bliver kaldt 1908-loven.

DAF er Danmarks Automobilforhandler Forening dem vil jeg nødigt stille et
spørgsmål som forbruger, men det frem går af linket jeg sendte til dig at MV
ikke burde betale for samme fejl partout som du giver udtryk for.

Her er citatet:
Det var herefter Forbrugerombudsmandens opfattelse, at ombytning,
udskiftning eller reparation af dele i henhold til en ydet garanti medfører
en ny garantiforpligtelse for de pågældende dele på samme vilkår og i
tilsvarende tidsrum, som var gældende for produktet i dets helhed.

Forbrugerombudsmanden gav endvidere udtryk for og støttede
Forbrugerklagenævnet i, at reklamationsfristen i købelovens § 83 fortolkes
således, at reparation som følge af forbrugerens oprindelige reklamation
alene er underlagt den almindelige forældelsesregel i 1908- loven, og at
reklamationsfristen i § 83 herudover fortolkes således, at der i tilfælde af
omlevering tillige løber en ny 2-årig (fra 1. januar 2002) fristfra
omleveringstidspunktet.
http://www.forbrug.dk/erhverv/love-og-regler/forbrugerlove/mfl-loven/sager/garantier/mindstekrav-til-nyvognsgarantier/

Det/de svar du giver er absolut ikke korrekt og du bør komme med en
rettelse, tror du ikke på hvad jeg skriver bør du kontakte en jurist eller
forbrugerrådet.

Mvh
Matis Kofoed Petersen

----------------------
Jeg sender en ekstra mail med korrektion og links:
----------------------

Hej Carl,

Kan se jeg lige skal korrigere på det jeg skrev, men samtidigt også lige
præcisere reglerne/lovene.

1) Får man udskiftet en del, får man automatisk 2 års reklamationsret.
1.1) En del med garanti opnår automatisk en fornyet garanti, tilsvarende
den der blev givet på salgstidspunktet.
http://www.forbrug.dk/erhverv/love-og-regler/forbrugerlove/mfl-loven/sager/garantier/mindstekrav-til-nyvognsgarantier/

2) Får man repareret en del opnår man automatisk 5 års reklamationsret på
denne reparation, jvf. 1908-loven
http://www.familieadvokaten.dk/breve-600/b600-268.html

3) Den nye 24 mdrs. reklamationsret har ganske rigtigt 6 mdrs.
formodningsreglen, hvor det er sælger der skal bevise at fejlen ikke var på
salgstidspunktet, de resterende 18 måneder skal forbrugeren bevise at fejlen
var der på salgstidspunktet, dette er absolut ikke umuligt som du giver
udtryk for en forbruger kan til enhver tid indenfor de 24 mdr. reklamere
over varen, loven er ikke så firkantet at man efter 6 mdr. ikke har en
chance.
http://www.familieadvokaten.dk/search/showresult.asp?src=/breve-600/b600-300.html&val=reklamationsret

Jeg håber så sandelig du vil komme med rettelser til dit svar, for det svar
du har givet er meget forkert og du favorisere sælger alt for meget.

Mvh
Matis Kofoed Petersen

---------------------
Og her for ikke så lang tid siden sendte jeg ham en mail til, det pisser mig
simpelthen at en journalist og brevkasseredaktør sætter sin lid til en
forhandler organisation og at han overhovedet ikke gider at være kritisk og
som følge af hans uvidenhed ikke kommer med korrekte svar og derved
forvirrer og fejlinformere godtroende folk, hans brevkasse er jo ikke andet
end papiret værd (og det vil jeg ikke tørre bagen med).

Så hvorfor det her indlæg, jo der er flere der har henvist til artikler af
Carl Buus men de er jo ikke meget værd da de hellere ikke hlder vand.

Nå jo så kunne han jo også svare når man skrev til ham.

Fra : Henrik B.

Dato : 30-09-04 21:22

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Carl Buus men de er jo ikke meget værd da de hellere ikke hlder vand.
>
> Nå jo så kunne han jo også svare når man skrev til ham.

Helt enig, men det er Carl Buus i en nøddeskal. Peter G C skrev også om
netop denne sag, da den havde været i avisen.

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : TGD

Dato : 30-09-04 21:59

<KLIP>

> Helt enig, men det er Carl Buus i en nøddeskal. Peter G C skrev også om
> netop denne sag, da den havde været i avisen.

Har du et link til det Peter skrev?

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-04 21:46

> Carl Buus men de er jo ikke meget værd da de hellere ikke hlder vand.

Jeg har talt med Carl Buus et par gange.

Han er en ældre flink mand, der er på deltid på JP, da han er på vej på
pension.

Carl Buus er - for at sige det lige ud - ikke særligt analytisk skarp, og
han er ikke særlig godt uddannet. Han er journalist af den gamle skole - og
ikke nogen synderlig god journalist, da han netop roder rundt i partskilder,
ekspertkilder, konsekvenskilder etc., etc., etc. - grundlæggende
journalistiske fejl.

Han er efter min mening en flink gammel mand - han hedder nok "journalist",
men er mere "den gamle mand på torvet, der ofte kender nogle gode tricks og
har et par gode råd".

Hverken mere eller mindre.

Han har sine begrænsninger - som os alle - men han kender dem ikke.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Peter

Dato : 30-09-04 22:02

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe,
>
> Efter at have læst et svar i JP motorsektion skrev jeg til Carl Buss da
> jeg

Jeg er enig i at CB's svar er forkert.

Jeg har en gang tidligere forsøgt at rette ham - han skrev til mig at mit
svar ville blive offentliggjort, men det skete ikke.

Hans svar på juraområdet er ikke altid for gode, men kritik tager han sig
ikke af.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : TGD

Dato : 30-09-04 22:08

"Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Hans svar på juraområdet er ikke altid for gode, men kritik tager han sig
> ikke af.

Så er det godt han er brevkasseredaktør

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 30-09-04 22:32

TGD telepaterede følgende til sin PC:
> Så er det godt han er brevkasseredaktør

Har I prøvet at kontakte JP?

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Henrik B.

Dato : 30-09-04 22:37

meddelelse news:415c7b3e$0$55828$14726298@news.sunsite.dk...
> TGD telepaterede følgende til sin PC:
>
> Har I prøvet at kontakte JP?

Ja min tanke var også, at hans chefredaktør bør være interesseret i
problematikken. Det gi'r jo alt andet lige JP et useriøst omdømme...

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Johnt

Dato : 30-09-04 23:20

> [...]
>
> Ja min tanke var også, at hans chefredaktør bør være interesseret i
> problematikken. Det gi'r jo alt andet lige JP et useriøst omdømme...

Jeg havde på et tidspunkt abb. på JP. I sektionen Erhverv og Økonomi var der
ofte graverende fejl, som for eksempel at sammenligne to selskaber, hvor man
tog omsætningen på den ene og egenkapitalen fra det andet. Herudfra
konkluderede man hvem der havde størst økonomisk styrke !!!

Desuden var der ofte fejl i deres grafik/tabeller.

Men alle laver fejl, men med hensyn til aviser er der nok færrest fejl i
Børsen, men de dækker ikke sporten ret godt

hilsen

Johnt

Fra : TGD

Dato : 30-09-04 23:06

"Johnt" <invalid@incalid.invalid> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Men alle laver fejl, men med hensyn til aviser er der nok færrest fejl i
> Børsen, men de dækker ikke sporten ret godt

Men hvis du læste hans indlæg vil du også mene at der skulle en rettelse
til, for han skriver til læseren at TOYOTA har ret men efter min viden har
de ikke ret (jeg ved ikke hvad en kobling koster men den er nok ikke
billig), ligeledes fortolker han reklamation garanti mv. som fanden
fortolker biblen, hvis han havde været advokat kunne han have blevet gjort
økonomisk ansvarlig for hans råd.

Så nej når han rådgiver folk bør han sætte sig ind i tingene og ikek svare
hvad han tror der er rigtigt

Fra : TGD

Dato : 30-09-04 23:01

meddelelse news:415c7b3e$0$55828$14726298@news.sunsite.dk...
> TGD telepaterede følgende til sin PC:
>
> Har I prøvet at kontakte JP?

Sendte en mail til dem samtidigt med at jeg postede indlægget.

Fra : Peter

Dato : 01-10-04 08:58

meddelelse news:415c7b3e$0$55828$14726298@news.sunsite.dk...
> TGD telepaterede følgende til sin PC:
>
> Har I prøvet at kontakte JP?

Ja, én gang til bilredaktionen - fik intet svar.

/Peter

Fra : phk

Dato : 02-10-04 16:27

> [...]
> sig om en Previa der har en dårlig kobling som Toyota har skiftet engang

Jeg har også haft skrevet til Carl Buus i anledning af et svar han gav for
mange år siden omkring gearingen på en Ford Mondeo. Jeg husker ikke
problematikken men det var omking gearingen på en 2.0 og nogle data som FDM
gav mig ret i var forkert fra Ford´s side.

Carl Buus var midlertidig hverken til at hugge eller stikke i til trods for
hans forkerte svar til en campist.

Også dengang var han ved at gå på pension. Lad os håbe det sker snart.

--
Per, Esbjerg