Allu-fælge - passer ikke ?
Fra : Michael Petersen

Dato : 30-09-04 19:56

Hejsa.

Jeg har en Xantia fra 11/'97.
Jeg skulle montere Alufælge for at se om de passede - det gjorde de, MEN,
bremsebakkerne /eller hvad de hedder), ville støde på alufælgende hvis jeg
kørte.

Passer de, eller er der noget man kan gøre ?
....eller er det én af de ting, man skal være opmærksomme på, når man køber
alufælge ?

Med venlig hilsen,
Michael Petersen.

Fra : TGD

Dato : 30-09-04 20:44

"Michael Petersen" <michael@mpetersen.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Passer de, eller er der noget man kan gøre ?
> ...eller er det én af de ting, man skal være opmærksomme på, når man køber
> alufælge ?

Ja at de er store nok, fik et par nye på (SAABen) for ikke så lang tid siden
og der sagde dækmanden fra CDOF at SAAB OPEL og Citroen er lidt
problematiske da det ikke er alle 15" der kan komme på.

Så du kan ikke gøre meget andet end at finde et andet sæt 15" prøv hos
www.cdof.dk eller hoppe op til 16".

Fra : Peter

Dato : 30-09-04 22:04

> [...]
> kørte.
>
> Passer de, eller er der noget man kan gøre ?

Jeg har spacere på min vogl (Monrad og Rislund).

> ...eller er det én af de ting, man skal være opmærksomme på, når man køber
> alufælge ?

Bremserne går meget (!!) tæt på - det giver problemer ved afbalancering.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 01-10-04 14:18

"Michael Petersen" <michael@mpetersen.dk> wrote in message
> [...]
> kørte.
>
> Passer de, eller er der noget man kan gøre ?

Som Peter skriver få nogle spacere
Det er en faktisk en forvokset spændeskive der trækker fælgen lægere ud fra
bilen.
Men husk du må max forøge sporviden med 20mm i alt ellers bliver SBI lidt
stramme i filten.

--
/Dennis
Pug 106GTI

Fra : TGD

Dato : 02-10-04 20:57

"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> skrev i en
meddelelse news:415d5924$0$281$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

<KLIP>

> [...]
> bilen.
> Men husk du må max forøge sporviden med 20mm i alt ellers bliver SBI lidt

Du kan lige netop ikke bruge spacere for at få det til at passe, det var det
som dækmanden sagde, du kan måske hvis det er fordi det afbalanceringsblyet
der kommer i vejen, men når det er bremsekalibrerne er der ikke noget at
gøre.

Fra : KASO

Dato : 04-10-04 06:21

"Michael Petersen" skrev d. 30-09-04 19:56 dette indlæg :
> [...]
>
> Passer de, eller er der noget man kan gøre ?
> ....eller er det én af de ting, man skal være opmærksomme på, når man

For at fælge passer - og er lovlige - på en bil, skal de overholde
forskellige krav. Hullerne skal passe sammen - såvel dem til hjulboltene
som centreringshullet i midten, fælg (og dæk) må ikke være for brede,
det samlede hjul (fælg + dæk) på ikke afvige mere i omkreds end 3%, hvis
bilen har ABS (ellers 5%) - og sidst men ikke mindst - skal
indpresningsdybde overholde givne tolerancer (som jeg ikke husker
præcist - men Google kan hjælpe her). Dette gælder uanset, om der er
tale om stål eller letmetalfælge. Bemærk iøvrigt, at der kan være krav
om andre hjulbolte end til stålfælgene - på nogle biler sidder der
længere bolte til alufælge grundet større godstykkelse. Bruges de
længere bolte med stålfælgene, risikerer man at de beskadiger bremserne
- gælder bl.a. visse MB.

Så vidt jeg ved, er spacere, der er en slags "afstandsstykke" ikke
lovlige, men det er muligt, at der er sket en ændring her.

http://www.kandu.dk/

Fra : Verner Johnsen

Dato : 04-10-04 06:50

On Mon, 04 Oct 2004 05:21:14 GMT, "KASO" <KASO.news@kandu.dk> wrote:

>det samlede hjul (fælg + dæk) på ikke afvige mere i omkreds end 3%, hvis
>bilen har ABS (ellers 5%) -

Du må ændre ±5% i forhold til standardmontering, men forskellen mellem
for og bag må ikke være mere end 2% ved ABS, ellers 5%.

Bekendtgørelsen lyder sådan:

"1.2 Dækomkredsen må afvige, idet følgende skal overholdes:
- Afvigelse maks. ± 5% (nominel værdi jf. fx STRO-databog).
- Hvis ændringen i omkreds ikke er lige stor på for- og bagdæk, må
forskellen i ændringen maksimalt være 2% (fx 1% større fordæk og 3%
større bagdæk), for køretøjer uden ABS dog 5% (fx 3 % mindre fordæk
og 2% større bagdæk)."

>Så vidt jeg ved, er spacere, der er en slags "afstandsstykke" ikke
>lovlige, men det er muligt, at der er sket en ændring her.

Bekendtgørelsen:

"Montering af sporviddeforøgere (spacers) er ikke tilladt, medmindre
de hører til de pågældende fælge (ses fx ved, at de er fastgjort til
fælgen ved hjælp af en flange i navhullet og en springfjeder, eller er
en del af bilens standardudstyr). Det på fælgen angivne e- eller
ET-mål skal så korrigeres med tykkelsen af sporviddeforøgeren, når
fælgenes indpresningsdybde kontrolleres."

--
Venlig hilsen Verner
1986 VW Transporter Syncro 2,1 l (Autocamper)

Fra : KASO

Dato : 04-10-04 07:43

"Verner Johnsen" skrev d. 04-10-04 06:50 dette indlæg :

> [...]
> forskellen i ændringen maksimalt være 2% (fx 1% større fordæk og 3%
> større bagdæk), for køretøjer uden ABS dog 5% (fx 3 % mindre fordæk

OK - det var en lidt anden forklaring end "Bilmagasinets Fælgguide" - de
har vist valgt at forenkle reglerne....

> [...]
> ET-mål skal så korrigeres med tykkelsen af sporviddeforøgeren, når
> fælgenes indpresningsdybde kontrolleres."

OK - det var sådan det hang sammen!

Tak!

http://www.kandu.dk/

Fra : TGD

Dato : 04-10-04 18:14

"KASO" <KASO.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> OK - det var sådan det hang sammen!

Men med en TÜV godkendelse kan du slippe.