og så lige et enkelt mere
Fra : Ivan Vejsgård Nielse~

Dato : 13-05-01 15:11

Jeg har placeret mit akvarium på en skænk, men det er ikke helt i
vatter!

Jeg måler en vandstandsforskel på 3 milimeter fra den ene til den anden
ende af akvariet. Rent skønhedsmæssigt betyder det ikke så meget, idet
akvariet har nogle kraftige alurammer, der vil skjule denne difference.

Men betyder det noget for styrken af akvariet? eller er der andre
faktorer som gør at det ikke er særligt smart?

mvh
ivan

Fra : Aardvark

Dato : 13-05-01 15:37

Jeg har egentligt samme problem med mit 160 l...det står på snorlige
Leca-klodser..men gulvet det står på er, skævt...såå....også et par mm.
forskel.....
Om det gør noget...aner jeg faktisk heller ikke...

/Brian

Fra : Søren Lange

Dato : 13-05-01 16:24

Så længe det er jævnt skævt fra den ene ende til den anden, gør det ikke
noget. Ellers er alt ok.

--

MVH:
Søren Lange

Fra : Aardvark

Dato : 13-05-01 16:37

altså...at det skråner....det gør ingenting ?
jeg ved godt at de ikke må 'bue'....

Fra : Søren Lange

Dato : 14-05-01 19:38

Overhovededt ikke, skulle 3 mm., svarende til 1 i højden, kunn ødelægge
noget som helst, udover et dårligt indtryk hvis vandet ikke når op over
alukanten i den laveste ende....1mm. vandsøjle giver ikke det vilde. tænk på
at 10meter vandsøjle er = 1 bar = 10000 N/m2 = 1000kg/m2. da søjlen kun har
1 mm. lodret differense giver det ingen betydning. ) Lidt om fysik
Prøv at regne lidt frem og tilbage, kan ikke klares i kg/cm uden NOGEN
decimaler efter kommaet, det forsvinder simpelthen

Men, held og lykke med akvariet forresten. Håber da du får lige så meget
glæde af det som alle os andre har.....

Fra : Jan Boegh

Dato : 15-05-01 16:17

"Søren Lange" <soeren-lange@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> 1 mm. lodret differense giver det ingen betydning. ) Lidt om fysik
> Prøv at regne lidt frem og tilbage, kan ikke klares i kg/cm uden NOGEN
> decimaler efter kommaet, det forsvinder simpelthen

Nu har jeg svært ved at se hvordan man regner med kg/cm i denne sammenhæng,
men jeg vil da gerne gøre opmærksom på at kg/cm2 - hvis det er det, du
kalkulerer med - er en ganske voldsom enhed. 1 kg/m2 svarer til 10 m
vandsøjle.

mvh
Jan

Fra : Tom Manczak

Dato : 15-05-01 17:51

> kalkulerer med - er en ganske voldsom enhed. 1 kg/m2 svarer til 10 m
> vandsøjle.

Skal 1 kg /m2 ikke rettes til 1 kg/Cm2...så passer det bedre til en 10
m vandsøjle. 10000 kg/m2 er 10 m vandsøjle.1 kg/m2 svarer nærmere til
luft?

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Denmark, Copenhagen
ICQ: 110297734

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 15-05-01 17:50

"Jan Boegh" skrev:
> [...]
> men jeg vil da gerne gøre opmærksom på at kg/cm2 - hvis det er det, du
> kalkulerer med - er en ganske voldsom enhed. 1 kg/m2 svarer til 10 m

Øh næh det gør ej. Det svarer til 1 mm vandsøjle (tihi). Men tilsættes et enkelt "c" på rette sted passer det.

Jonas

Fra : Jan Boegh

Dato : 15-05-01 18:31

"Jonas Jacobsen" <jonas@bgprint.dk> wrote in message

> Øh næh det gør ej. Det svarer til 1 mm vandsøjle (tihi). Men tilsættes et
enkelt "c" på rette sted passer det.

shiiit! Det er dog ligegodt f...... at det netop er her, man laver en
slåfejl! Øv-øv-øv. Det var /selvfølgeligt/ kg/cm2 jeg mente.

mvh
Jan
- der sparker sig selv i rumpen over ikke at kontrollere sine indlæg.

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 15-05-01 18:49

"Jan Boegh" skrev:
> enkelt "c" på rette sted passer det.
>
> shiiit! Det er dog ligegodt f...... at det netop er her, man laver en
> slåfejl! Øv-øv-øv. Det var /selvfølgeligt/ kg/cm2 jeg mente.

Det ved jeg da godt, men nu var her jo lige en chance for at drille dig lidt, og så ku' jeg altså ikk' dy mig...

/Jonas