Div. spørgsmål vedr. min nye Fabia
Fra : André T.

Dato : 29-09-04 23:30

Hentede min fabriksnye Fabia Combi 1.9 TDi igår... Damn - den kører
som en drøm... Men ville lige høre om nogle ting..

[1] Bokstuning.. Er det dumt ? Kan gearkasse & kobling klarer det ?

[2] Jeg ved den er galvaniseret, men ville det alligevel være en god
idé, med en gang undervognsbehandling ??

Mvh André T.

----------------©-----------------

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-04 05:46

"André T." <fisker@kutter.nordsoen> skrev i en meddelelse

> [2] Jeg ved den er galvaniseret, men ville det alligevel være en god
> idé, med en gang undervognsbehandling ??

Galvaniserede biler ruster også, det er bare et sprgs. om tid. Så alt efter
hvor længe du har tænkt dig at beholde den, hvor den er opbevaret- så JA,
3-4 år så er der nok ikke så meget at hente.

Fra : Janner

Dato : 30-09-04 07:30

"André T." <fisker@kutter.nordsoen> wrote in message

> Hentede min fabriksnye Fabia Combi 1.9 TDi igår... Damn - den kører
> som en drøm... Men ville lige høre om nogle ting..
>
> [1] Bokstuning.. Er det dumt ? Kan gearkasse & kobling klarer det ?

Må jeg anbefale en Landberg boks fra www.bokstuning.dk , manden ved hvad han
snakker om og har selv gode erfaringer med sin boks type på netop din type
motor. Afhængig af hvilken indstilling du laver på boksen kan du forsøge dig
lidt frem til om koblingen fedter eller ej. Du vil helt klart elske din boks
efter få timer.

Hygge

Jan
Octavia TDI (med boks derfra) .. Ja det sågar hans aflagte Octavia jeg har

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-04 08:38

> Hentede min fabriksnye Fabia Combi 1.9 TDi igår... Damn - den kører
> som en drøm... Men ville lige høre om nogle ting..

Fin bil.

Det korte svar:

Køb dig bare en boks - bilen kan godt holde til det.

Køb dig også en undervognsbehandling, for en række komponenter under bilen
er ikke galvaniserede.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : André T.

Dato : 30-09-04 10:12

>Køb dig bare en boks - bilen kan godt holde til det.
>
>Køb dig også en undervognsbehandling, for en række komponenter under bilen
>er ikke galvaniserede.

Takker for svar. Der er en boks på vej

Stadig i tvivl om undervognsbehandling el. ej...

Mvh André T.

----------------©-----------------

Fra : Roberto Saldo

Dato : 30-09-04 10:34

André T. wrote:

> Takker for svar. Der er en boks på vej
>
> Stadig i tvivl om undervognsbehandling el. ej...

Så tager du den vel heller ikke til service før bremserne skriger vel?
For det er jo spild af tid at skifte olie og den slags pjank :)

Mvh
Roberto

Fra : André T.

Dato : 30-09-04 10:47

>Så tager du den vel heller ikke til service før bremserne skriger vel?
>For det er jo spild af tid at skifte olie og den slags pjank :)

Øhh.. Fatter ikke lige hvad du mener med det ?

Mvh André T.

----------------©-----------------

Fra : Roberto Saldo

Dato : 30-09-04 10:52

André T. wrote:

> Øhh.. Fatter ikke lige hvad du mener med det ?

Brug de par 1000kr ekstra og få den sprøjtet ude og inde hurtigt.
Det er de første gange der virkelig gør en forskel.

Vi bor i et meget fugtigt land og galvanisering er bare en undskyldning
for at male dårligt.
Galvaniseringen er rullet på i et forsvindende lag og alle steder hvor
pladerne er bukket, klippet eller svejset er der hul!
Se at få din dejlige nye bil sprøjtet!

Mvh
Roberto

Fra : André T.

Dato : 30-09-04 11:04

> [...]
>Galvaniseringen er rullet på i et forsvindende lag og alle steder hvor
>pladerne er bukket, klippet eller svejset er der hul!

Jeg har lige snakket med SUVO, og de anbefaler mig at vente ca. et ½
år, med at få det gjort. Han sagde også at bilen kun er
zink-behandlet.

Deusden skal indeskærme, og bundplader være pillet af, ved
indlevering.

Mvh André T.

----------------©-----------------

Fra : André T.

Dato : 30-09-04 11:17

> [...]
>zink-behandlet.
>
>Deusden skal indeskærme, og bundplader være pillet af, ved

Ringede lidt videre rundt, og har fået lavet en tid nu, til en komplet
behandling (Dinitrol), hvor de har bilen i 2 dage, så den når at tøre
lidt

Desuden fortalte de at "zink" behandlingen af pladerne, fra fabrikken,
bliver gjort før de bliver bøjer, og svejset dem sammen... SÅ der er
ingen tvivl nu... UNDERVOGNSBEHANDLING betaler sig... Med mindre man
bor i afrika...

Mvh André T.

----------------©-----------------

Fra : Henrik B.

Dato : 30-09-04 12:57

> [...]

Jep, og det skal de ikke ved Dinitrol. Så slipper man også for svineriet ved
genmontering.

> Ringede lidt videre rundt, og har fået lavet en tid nu, til en komplet
> behandling (Dinitrol), hvor de har bilen i 2 dage, så den når at tøre
> lidt

Jeg tror du bliver glad for det valg. De er meget seriøse (ihvertfald hér i
byen). Og lugten er forfærdelig den første uges tid efter, men fortager sig
ganske hurtigt - i modsætning til f.eks. Pava.

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : bme

Dato : 30-09-04 13:13

>Og lugten er forfærdelig den første uges tid efter, men fortager sig ganske
>hurtigt - i modsætning til f.eks. Pava.

Subscribe - jeg havde min polo for mig selv i en god uges tid, konen nægtede
at opholde sig i den

/bo

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 01-10-04 10:11

bme skrev:

> Subscribe - jeg havde min polo for mig selv i en god uges tid, konen
> nægtede at opholde sig i den

Så er det jo bare at få den undervogsbehandlet hver uge..

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-04 14:01

> [...]
> bliver gjort før de bliver bøjer, og svejset dem sammen... SÅ der er
> ingen tvivl nu... UNDERVOGNSBEHANDLING betaler sig... Med mindre man

Det skal han jo sige - han lever af det.

Rustbeskyttelsen på din Fabia er fremragende og blandt markedets absolut
bedste.

Du har en meget ruststærk karosse. Blot er komponenterne i undervognen
(bærearme etc.) ikke galvaniserede.

Derfor bør du, som tidligere nævnt, give den supplerende beskyttelse på
undervognen. Hulrum kan du i princippet godt vente med - selvom det absolut
ikke er en dårlig ide at få det gjort med det samme.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 30-09-04 18:47

"Jan W Nielsen" <intet svar> skrev i en meddelelse

> [...]
> absolut
> ikke er en dårlig ide at få det gjort med det samme.

Ikke detomindre har jeg stoppet et angreb i bagklappen på min Octi., som i
løbet af 1-2 år ville give en gennemtæring. Og jeg tvivler på det ville
blive dækket, fordi det var "ude fra kommende", og på kontrakten står en
række forbehold, bla det skal være INDE fra kæmmende :((. Så alt deres
garanti p.. er dikteret af marketigsafd. .

Fra : Ukendt

Dato : 01-10-04 07:20

> Ikke detomindre har jeg stoppet et angreb i bagklappen på min Octi., som i
> løbet af 1-2 år ville give en gennemtæring.

Jeg kender ikke til, om der kan være en generel fejl på bagklapperne af
5-dørs-bilerne fra VAG - men ellers kan der jo være tale om en
undtagelsesvis fejltagelse.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 01-10-04 07:36

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse

- men ellers kan der jo være tale om en
> undtagelsesvis fejltagelse.

Hvis der ikke er ændret på konstruktionen, er det en oplagt fejlmulighed- så
det er bare et sprgs om tid før der dukker flere op.
BTW. Jeg blev gjort opmærksom på det af min bror, som opdagede tilsv. på
hans ;).

Fra : Roberto Saldo

Dato : 01-10-04 08:07

Jan W. Nielsen wrote:

> Jeg kender ikke til, om der kan være en generel fejl på bagklapperne af
> 5-dørs-bilerne fra VAG - men ellers kan der jo være tale om en
> undtagelsesvis fejltagelse.

Du må da ha' en blokade, en kollega her fik udskiftet bagklappen på sin
nyere Skoda, den var totalt rådden. Der var ingen hos huggerne da de
alle var rusten væk.

Mvh
Roberto

Fra : Ukendt

Dato : 01-10-04 09:19

?

> en kollega her fik udskiftet bagklappen på sin
> nyere Skoda, den var totalt rådden. Der var ingen hos huggerne da de
> alle var rusten væk.

Ok - jeg vidste ikke, der var fejl på bagklapperne.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 01-10-04 10:01

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Du må da ha' en blokade, en kollega her fik udskiftet bagklappen på sin
> nyere Skoda, den var totalt rådden.

På den 10 års rust "rust-garanti"?, For bilen er ikke 10 år endnu.

Der var ingen hos huggerne da de
> alle var rusten væk.

Eller er han blevet afvist, siden han har forhørt sig der?. Er interesseret
i at vide om Pradan har benyttet et "hul" ;).

Fra : Roberto Saldo

Dato : 01-10-04 10:13

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> På den 10 års rust "rust-garanti"?, For bilen er ikke 10 år endnu.

Den var købt brugt, han kender sikkert intet til garantien.

> Der var ingen hos huggerne da de

> Eller er han blevet afvist, siden han har forhørt sig der?. Er interesseret
> i at vide om Pradan har benyttet et "hul" ;).

Jeg tror ikke han har forsøgt sig, den blev skiftet hos en mekaniker han
bruger, det var ham (mek.) der ikke kunne få en klap.

Mvh
Roberto

Fra : Ukendt

Dato : 01-10-04 11:14

> [...]

> Jeg tror ikke han har forsøgt sig, den blev skiftet hos en mekaniker han
> bruger, det var ham (mek.) der ikke kunne få en klap.

Ærgerligt-ærgerligt, den følger bilen lige som en evt mobilitets-service,
det ku' være rart at høre hvon' de smartass's til Pradan,Skoda.DK forholdt
sig ;).

Fra : mohr

Dato : 07-10-04 07:51

> Takker for svar. Der er en boks på vej

Hej André

Jeg har selv en Fabia Combi 1.9 TDI som jeg er meget glad for - dog ikke
bokstunet (endnu).

Er du tilfreds med boksen?

/Morten

Fra : Thomas Landberg

Dato : 07-10-04 08:37

> Hej André
>
> Jeg har selv en Fabia Combi 1.9 TDI som jeg er meget glad for - dog ikke
> bokstunet (endnu).
>
> Er du tilfreds med boksen?

Her kan jeg lige svare. Boksen funker desværre ikke som den skal. Måske
fordi bilen er en helt ny årgang 2005? Årsagen kendes endnu ikke, men bilen
melder fejl med boksen monteret og vi har nu prøvet to forskellige bokse med
samme resultat. Jeg har underrettet den belgiske producent og de får fat i
en tilsvarende Fabia i Belgien og tester på den. Så efter en
softwareopdatering regner jeg med at alt virker som det skal - helst inden
der er gået 14 dage hvor jeg selv får min Fabia.....

--

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning
Se en masse gode tilbud her: http://www.bokstuning.dk/Tilbud.htm

Fra : Lotte

Dato : 30-09-04 10:48

> Så tager du den vel heller ikke til service før bremserne skriger vel?
> For det er jo spild af tid at skifte olie og den slags pjank :)
>
> Mvh
> Roberto

Helt enig Roberto - der er mange bilforhandlere der har fået på puklen, over
at rådgive kunderne forkert. Om de gør det stadig, ved jeg ikke, men det var
ikke uanmindeligt, at når du købte en ny bil, så fik du af vide at den var
behandlet og at du ikke skulle give den en gang undervognsbehandling. Dette
er forkert - min mor købte en Ford hos Scandiadam og her dagde sælgeren: Du
skal ikke gøre noget ved den - den er behandlet. En lodret løgn - men min
mor troede jo på det, og da hun var til eftersyn hos en mekaniker, tja - så
var der jo rust - på trods af bilen kun var 4 år. Altså - når i køber en ny
bil, så få den altid undervognsbehandlet. Herre gud - har man råd til at
købe en ny bil, så har man også råd til at bruge en 3000 kr. for en gang
tjære. Jaja - forhandleren har da en rustgaranti, men det gælder kun på
gennemtæringer - dvs. der skal være hul igennem.

Hilsen Lotte

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 30-09-04 10:49

> Så tager du den vel heller ikke til service før bremserne skriger vel?
> For det er jo spild af tid at skifte olie og den slags pjank :)

Om rustbeskyttelse betaler sig eller ej afhænger i høj grad af hvor længe
man har tænkt sig at beholde bilen, og om man bare giver den i bytte hos
forhandleren eller ej.
Køber du en ny bil, kører den i 3 år og derefter giver den i bytte hos
forhandleren når du køber den næste bil, så får du ikke en krone ud af din
investering i en evt. rustbeskyttelse - at det så er en rar ting for ejer
nr. 2 eller 3 kan man jo være fløjtende ligeglad med, man får hverken mere
eller mindre for bilen hos forhandleren.
På den måde kører immervæk hovedparten af landets bilister deres
bilinvestering.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 30-09-04 10:54

Andreas M. Hansen wrote:

> [...]
> eller mindre for bilen hos forhandleren.
> På den måde kører immervæk hovedparten af landets bilister deres

Og teknisk set kan man leve glimrende af stegemargarine og hvedemel, men
det er ikke særligt sjovt!

Jeg skal ikke blande mig i hvordan folk ødelægger deres ting, men han
spurte jo.

Mvh
Roberto

Fra : Henrik B.

Dato : 30-09-04 10:56

"André T." <fisker@kutter.nordsoen> skrev i en meddelelse

> Takker for svar. Der er en boks på vej
>
> Stadig i tvivl om undervognsbehandling el. ej...

Gi' den en gang Dinitrol NU! Og så en efterfølgende bhandling om et par
år....så behøver du ikke tænke mere på det......heller ikke den næste ejer.

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Olesen

Dato : 30-09-04 16:59

> Gi' den en gang Dinitrol NU! Og så en efterfølgende bhandling om et par

Gi Skoda'en SUVO, så er du fri for rust også om 19 år..)

Fra : anders majland

Dato : 01-10-04 16:54

> Gi Skoda'en SUVO, så er du fri for rust også om 19 år..)

Eneste problem med det er er at så ryger fabriksgarantrien på 10år. Det
skal være Dinitrol, Pava, Mercasol eller Teroson

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 01-10-04 20:20

meddelelse

.. Det
> skal være Dinitrol, Pava, Mercasol eller Teroson

Hvem siger det?, Det eneste jeg har fået at vide er at, hvis der opstår
tæring i ekstra hulle dækker den ikke, men der er alligevel så mange
forbehold så den ikke er meget værd :(.. Pava er ikke et bitumen,voks
produkt på som Dinitrol,Mercansol er det- Teroson kender jeg ikke. Men SUVO
er det :-/.

Fra : Lars Frandsen

Dato : 02-10-04 04:55

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.hatessspam@os.dk> skrev i en meddelelse

> "anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
> meddelelse

> Hvem siger det?

Instruktionsbogen.
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : anders majland

Dato : 02-10-04 17:45

> Instruktionsbogen.

Yep

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-04 16:35

> [...]
>
> [2] Jeg ved den er galvaniseret, men ville det alligevel være en god
> idé, med en gang undervognsbehandling ??

Hvis du skal have bilen mere end 6 år ville jeg nok få den behandlet med
Dinitrol (som jeg vil anbefale) men hvis du aligevel vil sælge den efter få
år ville jeg ikke bruge en krone på det!

Fra : André T.

Dato : 30-09-04 16:55

>Hvis du skal have bilen mere end 6 år ville jeg nok få den behandlet med
>Dinitrol (som jeg vil anbefale) men hvis du aligevel vil sælge den efter få
>år ville jeg ikke bruge en krone på det!

Jeg regner med at have den over 6år, og jeg har bestilt tid til
komplet Dinitrol

Mvh André T.

----------------©-----------------

Fra : anders majland

Dato : 01-10-04 16:58

> Jeg regner med at have den over 6år, og jeg har bestilt tid til
> komplet Dinitrol

Altså ikke kun undervogn men også hulrum ?
Hvad skal du giver for det (hvor i landet) ?

FDM lavede en brugttest i foråret - Deres anbefaling er min. en
supplerende beskyttelse af
- Kølerhjelm
- Bagklap
- Undervogn
- For/bag-bro
- Bremserør

Jeg har overvejet at "nøjes" med at give ovenstående, men har ikke fået
en pris endnu. Men hvis prisforskellen ikker er stor kan man jo
ligespgodt give den en komplet omgang

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 01-10-04 20:23

meddelelse

> Jeg har overvejet at "nøjes" med at give ovenstående, men har ikke fået en
> pris endnu. Men hvis prisforskellen ikker er stor kan man jo ligespgodt
> give den en komplet omgang

Jeg tror man køber en "pakkeløsning", det er alt el. intet, de har jo
sprøjte-skemaer.

Fra : André T.

Dato : 01-10-04 22:15

> [...]
>
>Jeg har overvejet at "nøjes" med at give ovenstående, men har ikke fået
>en pris endnu. Men hvis prisforskellen ikker er stor kan man jo

Komplet = ALT incl hulrum

Hvor og hvilke Pris kan jeg ikke oplyse, da jeg har fået det gennem en
ven i bilbranchen..

-(¯`·.¸ (¯`·.¸ (¯`·....André T....·´¯) ¸.·´¯) ¸.·´¯)-
-(¯`·.¸. http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=434 .¸.·´¯)-
* Do one thing every day that scares the hell out of you *

Fra : Roberto Saldo

Dato : 01-10-04 08:09

Peter wrote:
> [...]
> Dinitrol (som jeg vil anbefale) men hvis du aligevel vil sælge den efter få
> år ville jeg ikke bruge en krone på det!

Hvis man vil være sikker på ikke at få en med et af de 'enkeltstående
rusttilfælde' der er så uhyggeligt mange af så få den sprøjtet inden den
bliver leveret!

Mvh
Roberto

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 01-10-04 10:14

Peter skrev:

> Hvis du skal have bilen mere end 6 år ville jeg nok få den behandlet med
> Dinitrol (som jeg vil anbefale) men hvis du aligevel vil sælge den efter
> få år ville jeg ikke bruge en krone på det!

Det er filosofier som denne der er med til mange elendige biler på vejene........

Fra : TDN

Dato : 30-09-04 19:08

> [...]
>
> [2] Jeg ved den er galvaniseret, men ville det alligevel være en god
> idé, med en gang undervognsbehandling ??

Der er to ting som mangler i de mange svar der er kommet.

1) Du skal være opmærksom på du mister fabriksgarantien på din nye bil med
en bokstuning.

2) Du skal spørge Skoda hvilke mærker du må bruge til supplerende
rustbeskyttelse da f.eks den voks som bilen er behandlet med i hulrummene
fra fabrikken kan blive opløst af nogle af de produkter som er i handlen.
Det skal sikkert også skrives i "rust check servicehæftet" at den er
efterbehandlet.

Mvh
Thomas