stramt styretøj
Fra : Gitte Nielsen

Dato : 29-09-04 21:54

jeg ahr en astra G 1998, når bilen holder stille, slukket motor kan jeg
næsten ikke dreje rattet, når bilen er startet og servostyringen kører er
der ingen problemer......hvad kan årsagen være til det?

/Gitte

Fra : Mogens

Dato : 29-09-04 21:58

"Gitte Nielsen" <kontormusen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> jeg ahr en astra G 1998, når bilen holder stille, slukket motor kan jeg
> næsten ikke dreje rattet, når bilen er startet og servostyringen kører er
> der ingen problemer......hvad kan årsagen være til det?

At bilen har servo

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 29-09-04 21:59

> [...]
> næsten ikke dreje rattet, når bilen er startet og servostyringen kører er
> der ingen problemer......hvad kan årsagen være til det?

Servostyring. - Når motoren er slukket bliver der ikke pumpet servovæske
rundt, deraf kan du ikke dreje rattet.

-M

Fra : Ukendt

Dato : 29-09-04 22:15

> [...]
> næsten ikke dreje rattet, når bilen er startet og servostyringen kører er
> der ingen problemer......hvad kan årsagen være til det?

Servo + ratlås

--
Tom

Fra : Kito

Dato : 30-09-04 06:23

Det er helt normalt, Servopumpen skal køre før du kan dreje. Går servopumpen
istykke,r kan du dreje når du kører men det vil være svært når bilen holder
helt stille.
Jeg har prøvet det på en Hiace og det krævede overarme.

vh
Poul

Fra : Grønært

Dato : 30-09-04 07:38

Det er helt normalt. Jeg var engang ude for at kileremmen til min servo
pumpe røg af rundt i et sving! IKKE SJOVT ! Der skulle godt nok tages ved
rattet lige pludselig. At det så var i Hartzen en søndag formiddag gjorde
det ikke bedre, ;O(

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 30-09-04 08:59

Kito wrote:
> [...]
holder
> helt stille.
> Jeg har prøvet det på en Hiace og det krævede overarme.

Er det sværere at dreje en bil med defekt servostyring end en bil uden
servostyring?

/Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-04 09:11

"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> servopumpen
> holder
>>

> Er det sværere at dreje en bil med defekt servostyring end en bil uden
> servostyring?

Måske - men ikke ret meget...

Forestil dig at du er ved at dreje ind i et sving - du har servostyring, så
du bruger selvfølgelig kun den ene hånd... Midt inde i svinget går servoen i
udu, og så gælder det om at få godt fat i rattet... :)

--
Mvh Bjørn,
Opel Vectra A CDX '94

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 30-09-04 09:15

Bjørn wrote:
> "Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Måske - men ikke ret meget...

Sjovt nok har en der hedder Frank svaret "ja - meget!!" på mail - altså
totalt modsat svar

> Forestil dig at du er ved at dreje ind i et sving - du har servostyring,

> du bruger selvfølgelig kun den ene hånd... Midt inde i svinget går servoen
> udu, og så gælder det om at få godt fat i rattet... :)

Det er jeg selvfølgelig med på (overraskelsen), men hvis man kører med
en defekt servostyring (og man er klar over det) må det vel bero på dejarm
eller ej om man kan dreje rattet

Jeg er klar over at det selvfølgelig er forskelligt for bil til bil hvor
tung
styringen er, men f.eks. tror jeg ikke der er den store forskel på en
Astra G (som tråden startede med) og Astra F, som jeg ingen problemer
havde med at dreje ved stilstand.

/Jakob

Fra : Torben E

Dato : 30-09-04 18:49

> Sjovt nok har en der hedder Frank svaret "ja - meget!!" på mail - altså
> totalt modsat svar

Det er også somregel rigtigt, de fleste fabrikanter benytter
servohjælpen til at geare styretøjet højere, derfor er den tungere.

Torben E

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 30-09-04 17:54

"Bjørn" <bjorn[at]norgaardsweb.dk> skrev i en meddelelse
> "Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Måske - men ikke ret meget...

Øøøh -- du har da vidst ikke prøvet at køre en bil med servo, og så den går
i stykker. Det kræver virkelig overarme af format, at skubbe servo-olie
rundt i en tandstang, _uden_ at der er en pumpe til hjælp.

Så -- med dit udsagn -- "men ikke ret meget" kan jeg ikke tage seriøst. Det
er hårdt arbejde hvis servoen pludselig står af !!

Fra : Kito

Dato : 30-09-04 11:06

Det vil jeg umilddelt tro, der må være noget hydraulik væske, der skal
skubbes rundt med i systemet vil jeg tro.
vh
Poul

Fra : koolberg

Dato : 04-10-04 08:43

> Er det sværere at dreje en bil med defekt servostyring end en bil uden
> servostyring?
>
> /Jakob

Ja det er meget svære, der er somregel kun 2 ratomslag (2 x 360
grader) på en bil med servo, og en uden er der tit det dobbelte, dvs.
at når din servo svigter så mangler du ikke kun hjælp, men
udvekslingen er også meget anderledes. Har forresten også prøvet en
svigtende pumpe på en gl. granada, og der skal der virkelig tages ved.

/koolberg

Fra : Roberto Saldo

Dato : 30-09-04 10:07

Gitte Nielsen wrote:
> jeg ahr en astra G 1998, når bilen holder stille, slukket motor kan jeg
> næsten ikke dreje rattet, når bilen er startet og servostyringen kører er
> der ingen problemer......hvad kan årsagen være til det?

At servoen virker helt korrekt som andre har skrevet.

Du skal vende dig af med at dreje på rattet når du holder stille, det
slider unødigt på mekanikken og dækkene.

Mvh
Roberto

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-04 11:27

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Du skal vende dig af med at dreje på rattet når du holder stille, det
> slider unødigt på mekanikken og dækkene.

Right, det var let at lære den gang servo var sjælden.

Fra : LostInSpace

Dato : 01-10-04 10:13

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Right, det var let at lære den gang servo var sjælden.

Ja , Det ødelægger Ventil klapperne ..i pumpen
Ikke så meget på dækkene , da man jo har svært ved at dreje rattet , vrider
man jo ikke så meget på dækkene
men allright,, jeg forstod den godt..

Jeg har et andet spørgsmål , min Bil vil ikke kører uden at jeg starter
motoren.
hvad kan der være galt , er den moden til udskiftning.
Eller skal jeg se at få afleveret mit kørekort i en fart.....

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 01-10-04 22:27

"LostInSpace" <shivaFJERN@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvad kan der være galt , er den moden til udskiftning.
> Eller skal jeg se at få afleveret mit kørekort i en fart.....

Jeg synes du skal aflevere pappet

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC