Asus A7V8X
Fra : J W Nielsen

Dato : 29-09-04 13:20

Hej...

Min søn har en denne:

ASUS A7V8X-MX SE
Socket A / VIA UniChrome KM400 / 333 MHz / Micro-ATX
AMD Athlon XP2200 256 Mb RAM
Windows XP

- og det volder godtnok nogle problemer.
Den kører egentlig udmærket, men det kan stort set ikke lade sig gøre at
spille på den: Idag modtog han Rollercoaster2 og vi installer der. Når vi så
skal starte spillet loader den og giver et kort øjeblik en sort skærm.
Efterfølgende lægger spillet sig i programlinien forneden. Trykker man der,
får man et kort øjeblik lyd og sort skærm... Hvorefter man er tilbage på
skrivebordet...
Nu kunne man forestille sig, at det var det eneste spil som gør sådan - det
er det samme med Zoo Tycoon, Red Alert osv - nøjagtigt det samme...
Det skal nævnes, at Rollercoaster2 er XP-komp. og alle programmer er
originale.
Har prøvet at køre spillene i forskellige komp. tilstande...

Jeg lurer meget på, om det skulle være det indbyggede grafikkort som skaber
problemer - jeg har opdateret drivere fra Asus' hp...

Har I noget forslag til løsning ???

Mvh
Jørgen (og Mathias på 6 år)

Fra : JK ( at mail dot dk)

Dato : 29-09-04 14:44

On Wed, 29 Sep 2004 14:19:57 +0200, "J W Nielsen"
<jwnfjern@fjern.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg lurer meget på, om det skulle være det indbyggede grafikkort som skaber
>problemer - jeg har opdateret drivere fra Asus' hp...

Ja, det er sikkert on-board grafikkort, der driller. Er det 3D spil ?
Men lyd- og netkort drivere bruges jo også af spil.

Der er mange drivere at tage hensyn til:

chipsæt: 4in1 drivere kan være _meget_ vigtige.

http://www.asus.com.tw/support/download/item.aspx?ModelName=A7V8X-MX%20SE

her kan du se dem i fanebladet latest.

Så er der desuden: audio, grafik og lan - drivere, som bedst findes i
fanebladet drivere.

Så er der jo desuden directx. Hvis SP1 til XP er installeret har man
directx 8.1
Standard XP kommer med directx 8.0

SP1 er godt at installere, hvis man skal spille simple DOS spil. Det
er noget med understøttelse af 256 farver og 800x600, vistnok.

Det er jo ikke sidste nye, så hvis spillene kræver det, så må man fra
Microsoft downloade en passende directx. Men omtalte drivere
understøtter måske kun en vis directx.

Jeg ved ikke lige hvad directx SP2 kommer med.

Du kan også sætte et grafikkort i. Man skal vel så i enhedskontrol i
windows disable onboard grafik. Men hvordan man får driverne af vejen
ved jeg så ikke. Hvis grafik-drivere kan afinstalleres i kontrolpanel
under Installer/afinstaller, så er det fint. Ellers en reinstall af
windows.

Håber det var lidt input

mvh

John

Fra : JK ( at mail dot dk)

Dato : 29-09-04 15:03

> [...]

>Jeg lurer meget på, om det skulle være det indbyggede grafikkort som skaber
>problemer - jeg har opdateret drivere fra Asus' hp...

Du er ikke den eneste:

http://forums.techguy.org/t187712.html

Det var a7N266-VM, I skulle have købt.

Køb det eventuelt istedfor inden tålmodigheden er opbrugt. Det er
dristigt at satse på et via chipset bundkort til en spil-computer, og
et bundkort er dog en ringe udgift.

Noget Nforce eller Nforce2 er langt bedre.
Nforce2 bundkort bør dog have 2 ram stænger i, for at de kan køre
ordentligt med onboard grafik. Det er fordi de har dual-ram band, og
grafikken så kører separat på den 2. stang.

Men dit VIA bundkort har ikke dual-ram band.

mvh

John

Fra : J W Nielsen

Dato : 29-09-04 16:14

Hej John...
- og tak for input...
Ja, det ser jo unægteligt lidt sort ud
Nu er det sådan, at der pt. ikke stilles de store krav til
"spillecomputeren" jvf. de spil jeg nævnte - de kræver vist ikke det heldt
store.
Der var en kammerat der tilbød mig et AGP-grafikkort - kunne jeg ikke i
første omgang prøve med det ? Onboard-grafikken må vel kunne disables ??

Mvh
Jørgen

Fra : Sune Storgaard

Dato : 29-09-04 17:11

> Det var a7N266-VM, I skulle have købt.

Hvorfor købe det ??
Et a7n8x-x og så et agp kort er nok et bedre bud, stadigvæk til rimelige
penge.

> Køb det eventuelt istedfor inden tålmodigheden er opbrugt. Det er
> dristigt at satse på et via chipset bundkort til en spil-computer, og
> et bundkort er dog en ringe udgift.

Kunne finde mange andre bundkort med bedre ydelse samme penge. Kortet har
kun Geforce2 , det kan bestemt gøres bedre.. Enten via et agp kort, eller
bare i det mindste et gf4mx !

> [...]
> ordentligt med onboard grafik. Det er fordi de har dual-ram band, og
> grafikken så kører separat på den 2. stang.

Langt fra alle nforce2 bundkort understøtter dual ram, og det med at den
kører seperat på den 2.stang er da vist noget vås?
Det er korrekt at onboard gfxkort i nogle tilfælde begrænser hastigheden på
ram'en til 166/333 og forhindrer dual, mens man med et agp kort kan køre
200/400 dual. Et a7n8x-vm er et eksempel på dette.

> Men dit VIA bundkort har ikke dual-ram band.

Det har a7N266-VM bestemt heller ikke.

Fra : JK

Dato : 29-09-04 20:08

On Wed, 29 Sep 2004 18:10:35 +0200, "Sune Storgaard"
<speg-fjern@mail.dk> wrote:

> [...]
>kun Geforce2 , det kan bestemt gøres bedre.. Enten via et agp kort, eller

overskriftens a7v8x har altså S3

>Langt fra alle nforce2 bundkort understøtter dual ram, og det med at den
>kører seperat på den 2.stang er da vist noget vås?

Nej, og langt de fleste nforce2 kort har dual ram. Kun asus' s
spareudgave har ikke, stort set.

Der er bare næsten ingen gamere, der nøjes med onboard grafik. Du er
vel ingen undtagelse. Har du prøvet, og eksperimenteret med dual ram,
- jeg har.

> [...]
>ram'en til 166/333 og forhindrer dual, mens man med et agp kort kan køre
>200/400 dual. Et a7n8x-vm er et eksempel på dette.

Der var bare en omtale af A7n266-VM i det forumlink, jeg gav. Det har
du vel set ? jeg ved godt at det er et forældet kort.

mvh

John