råd vedr. køb af anden bil søges
Fra : Ukendt

Dato : 29-09-04 12:34

Hej alle,

Jeg har en kammerat som søger en ny brugt bil i kr. 40000,- klassen, pt.
står valget mlm. Nissan Primera 2,0 SLX 91-94, og Volvo 740 fra 89-? Er der
nogen herinde der kan sige noget godt / dårligt om disse, andre bud er også
meget velkomne.

Med venlig hilsen

Dannie

Fra : Kim Lehmann Poulsen

Dato : 29-09-04 17:02

> [...]
> der
> nogen herinde der kan sige noget godt / dårligt om disse, andre bud er

nissan'en kan ruste en del.

jeg ville kigge efter en carina e i den prisklasse.

Mvh Kim Lehmann Poulsen

Fra : Mogens

Dato : 29-09-04 17:35

"Kim Lehmann Poulsen" <klp@FJERNDETTEvejen-net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Det var dog et mærkeligt valg - 2 vidt forskellige biltyper,
hvor Nissan'en ift. Volvo'en er en moderne "lynhurtig" rejsevogn

> nissan'en kan ruste en del.

Tja'...

> jeg ville kigge efter en carina e i den prisklasse.

Enig - Carina 2.0 er ikke dårlig...

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 29-09-04 18:14

Jeg har haft en Volvo 740, godt nok fra 84.
Den havde kørt over 300.000 km, og kørte sådan set fint. Men der var
konstant noget som skulle laves. Efter 1½ år havde jeg brugt omkring 40.000
kr, da den dumpede til syn. Der var en del rustarbejde i vognbunden samt
servostyringen skulle udskiftes. Udgifter på yderligere omkring 20.000 kr.
Herefter valgte jeg at sælge den til en som ville bruge den som
reservedels-bil, da bilen på overfladen var rigtigt flot og velholdt.

Så mit råd er, kig godt efter, især under "overfladen" på bilen, især når
den er så gammel. Og det råd gælder nok ikke kun Volvo 740, men biler
generelt i den aldersgruppe.

Mvh

Emil

Fra : Ukendt

Dato : 29-09-04 18:36

> Enig - Carina 2.0 er ikke dårlig...

En Carina E er helt sikker ikke dårlig. En bil som kræver minimalt antal
reperationer og vedligeholdelse, men det er en være papkasse at køre i...
Meget dårlig undervogn og smæk en dør og det lyder som en gammel bil fra
80'erne! Til den pris ville jeg nok gå efter en Ford Mondeo. Den er virkelig
lækker (alderen taget i betragtning og sammenlignet med hvad der ellers
fandtes den gang...) virkelig komfortabel, rimelig gode og pæne sæder (her
ligner en Carina E noget fra en gammel 80'er) og rubust og kigger man på
instrumentbord er det faktisk ikke helt så forældet som det er i alle andre
biler i denne klasse fra disse årgange (405, Passat, Xantia, 626, Primera,
Carina E, Vectra, Laguna m.fl. hvor det ligner noget der er virkelig
forældet).

Fra : Thomas G

Dato : 30-09-04 11:46

> [...]
der
> nogen herinde der kan sige noget godt / dårligt om disse, andre bud er

Hvis jeg ikke husker forkert har FDM nogle hæfter med data for gamle
modeller ... ruster de meget, hvilke svagheder har de osv.
Hvis man er medlem kan man læse hæfterne som PDF filer på nettet.

Om nissan Primera stod der
NISSAN PRIMERA er en familiebil i den øvre mellemklasse. Modellen
efterfulgte Bluebird-serien i 1990. Tre varianter findes i programmet;

sedan, hatchback og stationcar. To motorer findes; 1.6 og 2.0 liter.

Pladsforholdene er normale for klassen. Primera er fast affjedret og har
næsten sportslige køreegenskaber. I 1997 gennemgik modellen et reelt
facelift. Akselafstanden blev forøget til 260 cm, hvilket var til fordel for
pladsen ved bagsædet. Stationcarmodellen blev ændret kraftigt i 1998. Og for
årgangen 1999 kom igen væsentlige ændringer; ny front og en ny miljøvenlig
1.8-liters motor. I 2002 kom en helt ny Primera.

Resultatet fra synshallerne er som for midddelbilen. Bremseslanger og ujævn
bremseeffekt er jævnlig årsag til anmærkninger. Fejl ved positionslygter bør
nok tilskrives ejerne af bilen.

Ejerne giver en gennemsnitlig vurdering af driftsomkostningerne. Modellen
får en relativ høj samlet vurdering. Ejerne er tilfredse med bilmodellens
driftssikkerhed, men kritiske over for de ældre modellers rustbeskyttelse.

På plus siden: Lav pris og Benzinøkonomi

På minus siden: Bremser (ældre biler)

Motor nr. 22-1990

....Opskrift på en succes: Man tager en Opel Vectra, lægger sig tæt op ad den
i størrelse og udseende, og forbedrer den så konsekvent på¨alle de punkter,
man kan komme af sted med. Resultat: NIssan Primera. Bilen virker i
usædvanlig høj grad harmonisk, helstøbt og gennemarbejdet... Det helstøbte
indtryk fastholdes når man

kører ud i Primeraen. Faktisk dumper man ind i en Primera og kører den, som
om man aldrig har kørt andet......Ved hurtig motorvejskørsel er retnings- og
videvindsstabiliteten helt i orden, selv om en stiv kuling fra siden
naturligvis rusker i bilen, når man virkelig kører stærkt...Ifølge Folksams
statistik over virkelige ulykker er Nissan Primera (1991-1996) 40 procent
sikrere end middelbilen. Nissan Primera af 1997 årgangen er kollisionstestet
af Euro NCAP og fik her tre stjerner.

Om volvo 740 stod der
VOLVO 740 kom i 1985 som en firecylindret variant af den tidligere
præsenterede Volvo 760 med sekscylindret motor. Volvo 740 er en stor og
rummelig bil i den øvre mellemklasse, med samme ydermål som Volvo 240. De
indvendige pladsforhold er dog større. Blandt andet er bagsædet betydeligt
bedre, uden de generende skærmkasser som i 240. Også bagagerummet er stort.
Grundmotoren var fra begyndelsen på 2.3 liter. Både karburator- og
indsprøjtningsmotorer var i programmet. Desuden findes modellen med
turbomotor og med dieselmotor. Stationcarversionen af Volvo 740 har et noget
kortere bagagerum end i Volvo 240 - en pris man må betale for en mere
rummelig kupé.

Resultatet fra synshallerne er bedre end for middelbilen. Slør i bærekugler
og styrekugler er hyppigste fejlårsager.

Ejerne giver en relativ lav vurdering af bilens driftsomkostninger. Den
samlede vurdering er normal til høj. Ejerne er utilfredse med modellens
vinteregenskaber og benzinøkonomi. Ejerne er tilfredse med
driftssikkerheden, bagsæde- og bagagepladsen samt modstandsdygtigheden
overfor rustangreb.

På plus siden: Pladsforhold, Kollisionssikkerhed og Resultatet fra
synshallerne

På minus siden: Benzinforbrug

Motor nr. 7-1990

....Volvo 740 GL er en flot, stor bil med baghjulstræk... ...Kvalitetsmæssigt
står Volvo 740 fint i gruppen.Pænt arbejde både udvendigt og indvendigt. Og
med en fabriksgaranti mod gennemtæring på otte år... ...Volvo 740 er bred,
og taget er trukket langt tilbage,hvilket giver god loftshøjde i
bagsædet.Også Volvo har gode hovedstøtter og armlæn ved bagsædet. Soltaget
stjæler som altid loftshøjde......Man kommer ikke til at stå med bagage, der

ikke er plads til, når man kører Volvo 740...Ifølge Folksams statistik over
virkelige ulykker er Volvo 700 i årgangene 1982-1992 40 procent sikrere end
middelbilen, hvilket er etmeget godt resultat for en ældre bilkonstruktion.
Engelske DTLR vurderer at bilen er 30-40 procent bedre end middelbilen.
Sikkerheden er i højeste grad konkurrencedygtig med moderne biler. Sikrest
er modeller med airbag, hvilket var ekstraudstyr

fra og med 1990-årgangen.

Håber du kan bruge informationen til noget (og meld dig så ind i FDM så jeg
er fri for at klippe klistre

mvh Thomas G

p.s. jeg anbefaler ud fra personlig erfaring ved køb af brugt bil (for en
del år tilbage) at man bruger deres brugt bils test (hvis man da ikke selv
ved alt om biler ...

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-04 12:27

"Thomas G" <thgo@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

Hej Thomas

Tænkte faktisk ikke på at der var mulighed for at finde dem hos FDM, men
mange tak for det arbejde du har gjort for os.

Mvh.

Dannie

Fra : Peter Herløv

Dato : 30-09-04 21:07

Nissan'en kan ikke anbefales - de ruster stadig op for et godt ord..