Lygter
Fra : Kate

Dato : 28-09-04 23:05

Nu jeg er her....

Jeg har bildt min mor ind at man ikke kan sætte lygterne forkert i i
hendes Nissan Micra, derfor burde de ikke kunne blænde. Desværre
mærkede jeg ved selvsyn forleden aften hvor vi fulgtes et godt stykke
vej, at hendes ene forlygte blændede i mit bakspejl.
Kan det alligevel skyldes at jeg har sat den forkert i da jeg skiftede
pæren for kort tid siden, eller...?

Iøvrigt har hun på det ca. 1 år hun har haft bilen måttet skifte begge
forlygtepærer 3-4 gange, er det normalt?
Jeg har ligeledes en Micra, bare 5 år ældre, men den har kun fået 2 nye
pærer i de ca. 2 år jeg har haft den. Det har været en pære i hver side
foran.

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Martin Bak

Dato : 28-09-04 23:16

"Kate" <km1111dljspamme@oliwer.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har ligeledes en Micra, bare 5 år ældre, men den har kun fået 2 nye
> pærer i de ca. 2 år jeg har haft den. Det har været en pære i hver side

Hej Kate

De andre er åbenbart gået til køjs, så jeg svarer dig.
Hvi din mors bil blænder, er det fordi selve lygten (ikke pæren) er ude af
justering.
Man kan, som du selv ganske rigtigt siger, ikke "justere" pæren forkert.
Pærene din mors bil burde holde længere. Kan det være, at man har rørt ved
glasset når de er blevet sat i?

Martin

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 28-09-04 23:40

"Martin Bak" <m_bak@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Hvi din mors bil blænder, er det fordi selve lygten (ikke pæren) er ude af
> justering.

Der er fabrikationstolerancer på pærer, og de kan være større el. mindre alt
efter fabrikatet, derfor bør man justere lygter hver gang man sætter en en
ny pære i. Så det kan meget vel være rigtig det du har set, at den blænder,
men de kan lige så godt lyse den anden vej- ned i jorden, så hun ikke kan se
noget. Justere de ikke lygter når den får service?, ellers find et andet
værksted.

> Pærene din mors bil burde holde længere. Kan det være, at man har rørt ved
> glasset når de er blevet sat i?

Ja enten det, man må IKKE røre m. fingrene på pærens glas- brug en tør
serviet,klud :(, eller der er en defekt i spændinsregulatoren, så de får
overspænding, >12V.

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 28-09-04 23:54

Martin Bak wrote:

> Man kan, som du selv ganske rigtigt siger, ikke "justere" pæren
> forkert. Pærene din mors bil burde holde længere. Kan det være, at
> man har rørt ved glasset når de er blevet sat i?

Kender ikke til omtalte bil, men har før set at en pære er blevet monteret
forkert, med det resultat at den blænder af h... til.

mvh
Henning

Fra : Martin Bak

Dato : 28-09-04 23:59

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@virker.ikke> skrev i en meddelelse

> Kender ikke til omtalte bil, men har før set at en pære er blevet monteret
> forkert, med det resultat at den blænder af h... til.
>
> mvh
> Henning

Det kan kun lade sig gøre, hvis det originale stik er skiftet ud med løse
stik. ellers giver det sig selv. Det er dog almindeligt at der er lavet
ændringer på det originale, for de har det med at smelte sammen..
Martin

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 29-09-04 05:59

"Martin Bak" <m_bak@vip.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
> stik. ellers giver det sig selv. Det er dog almindeligt at der er lavet
> ændringer på det originale, for de har det med at smelte sammen..

Hvilke biler er det normalt på? For sådan en bil skal jeg da aldrig have,
det må være aldgamle biler du taler om.

Mvh
Jacob

Fra : Ukendt

Dato : 29-09-04 06:03

"Martin Bak" <m_bak@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

Det er dog almindeligt at der er lavet
> ændringer på det originale, for de har det med at smelte sammen..

Det er da kun hvis der er benyttet ulovlige 90/100 W. pærer eller pga. en
defekt, jeg har aldrig set det. Og tvivler på at lygter som "brænder
sammen" ved norm. brug, overhovedet vil blive typegodkendte.

Fra : Martin Bak

Dato : 29-09-04 07:40

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> defekt, jeg har aldrig set det. Og tvivler på at lygter som "brænder
> sammen" ved norm. brug, overhovedet vil blive typegodkendte.

Ja ja De er gamle.

Jeg har set sammenbrændte stik på Nissan og Mazda fra omkring 90.
Martin

Fra : Roberto Saldo

Dato : 29-09-04 07:45

Martin Bak wrote:
> "Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Ja ja De er gamle.
>
> Jeg har set sammenbrændte stik på Nissan og Mazda fra omkring 90.
> Martin

Det må jo skyldes indtrængende saltvand.
Giv dem wd40 i stikket når pæren skiftes.

Mvh
Roberto

Fra : KASO

Dato : 29-09-04 07:51

"Martin Bak" skrev d. 28-09-04 23:59 dette indlæg :

> [...]

lavet
> ændringer på det originale, for de har det med at smelte sammen..

Sludder! Man kan sagten montere pæren skævt, hvilket vil få den til at
lyse forkert - det ses ganske tit i den danske trafik. Faktisk er det
sjældent selve lygten, der er fejljusteret, men pæren, der ikke sider
korrekt i de dertil indrettede "hak".

http://www.kandu.dk/

Fra : Martin Bak

Dato : 29-09-04 08:38

"KASO" <KASO.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> lyse forkert - det ses ganske tit i den danske trafik. Faktisk er det
> sjældent selve lygten, der er fejljusteret, men pæren, der ikke sider

Nå på den måde... så skal man da være usædvanlig sjusket.

Martin

Fra : Roberto Saldo

Dato : 29-09-04 08:46

Martin Bak wrote:
> "KASO" <KASO.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> Nå på den måde... så skal man da være usædvanlig sjusket.

Næh, det kan ske hvis man feks skifter den en kold vinteraften med
frosne fingre :)

Mvh
Roberto (det kan ske for selv den bedste)

Fra : Ukendt

Dato : 29-09-04 17:41

> [...]
> lyse forkert - det ses ganske tit i den danske trafik. Faktisk er det
> sjældent selve lygten, der er fejljusteret, men pæren, der ikke sider

Enig.
Jeg har selv kommet til at montere en H1 pære skævt i holderen på min Sierra
82' med det resultat at den blændede andre. Pærens mærker var så lille i
forhold til mærkerne i holderen at man sagtens kunne komme til at sætte den
forkert i

--
Tom

Fra : Kate

Dato : 29-09-04 19:58

"KASO" <KASO.news@kandu.dk> wrote in

> [...]
> Faktisk er det sjældent selve lygten, der er fejljusteret, men
> pæren, der ikke sider korrekt i de dertil indrettede "hak".

Jeg tænkte på om det kunne være noget i den retning. Jeg må lige kigge
på det når jeg kommer hjem til hende på fredag.

Jeg har skiftet pærer på bilen de seneste to gange, en i hver side og
den i venstre side blænder ikke, men ser rigtig ud. Derfor overvejede
jeg om jeg kunne have sat den hæjre forkert i. Moderens Micra er fra
'98, min egen fra '93, men de er indrettet ens, så derfor mente jeg at
det ikke kunne være noget der krævede den store ledvogtereksamen at
skifte pærer i hendes også.

Jeg ved at den ene lygte er blevet skiftet for ca. ½ år siden da
værkstedet sagde der trængte fugt ind. Måske skal mekanikeren undersøge
den med overspændingen for det er der en anden som også har foreslået.
Kan det blive en dyr affære at få gjort noget ved, hvis det er årsagen
til at pærerne springer så ofte?

Fra : Jørgen L.

Dato : 29-09-04 19:39

> Nu jeg er her....
>
> Jeg har bildt min mor ind at man ikke kan sætte lygterne forkert i i
> hendes Nissan Micra, derfor burde de ikke kunne blænde.

Man kan sagtens sætte dem skævt i, jeg rettede en pære for en kollega, han
er enda reperatør.

> Kan det alligevel skyldes at jeg har sat den forkert i da jeg skiftede
> pæren for kort tid siden, eller...?

Ja

> [...]
> Jeg har ligeledes en Micra, bare 5 år ældre, men den har kun fået 2 nye
> pærer i de ca. 2 år jeg har haft den. Det har været en pære i hver side

Jeg har også haft dårlige pære, de var billige men holdt kun 3 måneder, men
hold da op hvor de lyste godt.

Hilsen Jørgen

Fra : Kate

Dato : 29-09-04 20:01

"Jørgen L." <Noemail@stopspamspam.dk> wrote in

> Jeg har også haft dårlige pære, de var billige men holdt kun 3
> måneder, men hold da op hvor de lyste godt.

Hun er nu ikke slem til at købe billige pærer. Altså ikke prismæssigt,
om de så er dårlig kvalitet ved jeg ikke. Husker ikke hvilke hun sidst
købte.

PS. til det med at røre pærens glas, det ved jeg godt man ikke må. Jeg
har en arbejdslampe med en 500W pære i som har samme krav, og den
bliver ikke lånt ud til hvem som helst