Ustabil tomgang efter batteri afbrydelse
Fra : Flemming

Dato : 28-09-04 20:56

Hejsa

Efter at havde bilen (Audi a3,1999) skilt ad, og batteriet ude i flere timer
er det ligesom den aldrig har lært at finde tomgangen igen. Problemet er at
når bilen ruller så svinger omdrejningerne imellem 600 til 1200, men lige så
snart man holder stille, ja så er der ingen problemer.
Så jeg ringer til SMC og her siger værkstedet straks, ja det er dit
elektroniske gas spjæld der skal renses og justeres. 750 kr. + 1 time. Og så
er det jo lige jeg tænker at det må da kunne gøres billigere. Så er der
nogle der har hørt noget lignende før. Det kan vil ikke passe at bare man
tager batteriet af så skal man bøde 1200 ++, for at ens bil køre ordentligt
igen ?

--
Mvh. Flemming

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 28-09-04 21:15

"Flemming" <spamme@trashcan.dk> skrev i en meddelelse

Det kan vil ikke passe at bare man
> tager batteriet af så skal man bøde 1200 ++, for at ens bil køre
> ordentligt igen ?

Den har tabt grundindstillingerne, og det kan nok gøres med VAGcom. Så hvis
du kende en med det på den bærbare + et interface, kan du sikkert slippe med
en håndfuld pils ;). Eller er der kun SMC tilbage.

Fra : Flemming

Dato : 28-09-04 21:24

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> [...]
> Så hvis du kende en med det på den bærbare + et interface, kan du
> sikkert slippe med en håndfuld pils ;). Eller er der kun SMC tilbage.

Jeg har skam lavet mig sådan et interface, men hvor kan man lige resætte den
henne ?

--
Mvh. Flemming

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 28-09-04 21:27

"Flemming" <spamme@trashcan.dk> skrev i en meddelelse news:4159c856$0$167$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Jeg har skam lavet mig sådan et interface, men hvor kan man lige resætte den
> henne ?

Hvor finder man vejledning og software til VAGcom interfacet?

/Jakob

Fra : Flemming

Dato : 28-09-04 21:39

Jakob Jeppesen wrote:

> Hvor finder man vejledning og software til VAGcom interfacet?

Det er den her jeg har bixet sammen. :
http://www.planetfall.com/~jeff/obdii/

og sw, kan man downloade på www.ross-tech.com, i en demo version.

ellers kan man købe den eller finde en på emule. (hvad man nu har af lyster)

--
Mvh. Flemming

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 29-09-04 08:22

Flemming wrote:

> [...]
>
> og sw, kan man downloade på www.ross-tech.com, i en demo version.
>
> ellers kan man købe den eller finde en på emule. (hvad man nu har af

Mange tak

/Jakob

Fra : Olesen

Dato : 29-09-04 16:07

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.hatessspam@os.dk> skrev i en meddelelse

> "Flemming" <spamme@trashcan.dk> skrev i en meddelelse
>
> Det kan vil ikke passe at bare man
> >
> Den har tabt grundindstillingerne, og det kan nok gøres med VAGcom. Så
hvis

Ligger sådan noget ikke i EPROM eller lign. ???
-som ikke slettes ved strømsvigt ?

Hvad går det så ud på, det med at køre en tur,
og så 'lærer' den ens køreselsmønster ?

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 29-09-04 19:07

> Hvad går det så ud på, det med at køre en tur,
> og så 'lærer' den ens køreselsmønster ?

Det er bare hvad andre har måtte gøre, men det koster jo ikke noget at prøve
andet først ;).

Fra : Per O.

Dato : 29-09-04 16:45

Flemming wrote:
> [...]
> før. Det kan vil ikke passe at bare man tager batteriet af så skal
> man bøde 1200 ++, for at ens bil køre ordentligt igen ?

Min tidligere Mitsubishi Galant GTI kunne ikke gå i tomgang, når batteriet
havde været ude. Det skulle ud hver gang der skulle skiftes pærer i den side
af bilen hvor batteriet sad. Løsningen var at starte bilen, uden at give
gas, og så lade den stå 5-8 minutter i tomgang .. så kunne den igen. De
først par minutter skete der ikke noget, men så gik tomgangen lidt op og
ned, og faldt så til sidst til ro igen på det rigtige niveau. Hvis man bare
startede og kørte efter at batteriet havde være ude, gik det fint indtil den
skulle i tomgang ved første kryds, så gik tomgangen helt amok. Men en smule
tid i tomgang, og problemet var løst...
Ved ikke om det virker, men det er da billigt at prøve.

Per O.

Fra : mk \(5220 Odense SØ\~

Dato : 29-09-04 20:35

> [...]
> når bilen ruller så svinger omdrejningerne imellem 600 til 1200, men lige

> snart man holder stille, ja så er der ingen problemer.

Prøv også at stille spørgsmålet i forummet på www.audi-klub.dk der kommer
tit mange gode svar.

Mange har også VAG-COM med interface.

Mvh Morten

Fra : mk \(5220 Odense SØ\~

Dato : 29-09-04 20:39

Ups det hedder altså www.audi-club.dk

Fra : Flemming

Dato : 29-09-04 21:10

mk (5220 Odense SØ) wrote:

> Ups det hedder altså www.audi-club.dk

Jeg fandt det selv på nettet :

http://www.ross-tech.com/vag-com/cars/audiB5.html

-----------------------------
Throttle Body Adaptation:

Turn the key on but do not start the car.

[Select]
[01 - Engine]
[Measuring Blocks - 08]
Enter Group 060 (may be Group 098 on some cable-throttle cars)
[Go!]
[Switch to basic settings]

Bare utroligt at Audi kan være så svinske og forlange så meget for så lidt.
Men det kommer desværre ikke som en overraskelse.

--
Mvh. Flemming