hold til højre
Fra : Lars

Dato : 28-09-04 19:57

Ha Ha det kan godt betale sig at holde til højre på motorvejen!!
Et eksempel jeg kommer kørende med 135 hvor man vist nok kun må køre 110,
jeg trækker dog ind til højre hver gang der er plads, lidt bag mig ligger en
anden bilist der ligger konstant i ydersporet med ca. samme hastighed, da vi
kommer 500 meter før afslutningen på 110km zonen er der kontrol, fine grejer
de har frit skud til bilen i yderbanen og snupper ham, mig kan de åbenbart
ikke zappe med det grej de havde med den dag da de andre bilister skygger.

mvh
galuge

Fra : Jakob Houkjær

Dato : 28-09-04 20:25

"Lars" <lars@FJERN_larsfunder.dk> wrote in message
> [...]
> ikke zappe med det grej de havde med den dag da de andre bilister skygger.

Mon man så også tør håbe på at de foruden fartbøden også stikker ham en bøde
for generende kørsel ved uberettiget at ligge i en yderbane....

Fra : BB

Dato : 28-09-04 20:53

"Jakob Houkjær" <jahoQQQQ@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
bøde
> for generende kørsel ved uberettiget at ligge i en yderbane....

Det er vel ikke uberettiget at være der - Lars fylder jo op i højrebanen!!

BB

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-09-04 21:26

BB skrev:

> Det er vel ikke uberettiget at være der - Lars fylder jo op i
> højrebanen!!

Som jeg læser det så er det en tumpe der ligger med samme hastighed og
derfor ikke holder til højre.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : BB

Dato : 28-09-04 22:32

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.tuxx.dk> skrev i en meddelelse

> Som jeg læser det så er det en tumpe der ligger med samme hastighed og
> derfor ikke holder til højre.

Tja han kunne jo vanskeligt passere, når Lars ligger og fylder op.

BB

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-09-04 22:43

BB skrev:

> Tja han kunne jo vanskeligt passere, når Lars ligger og fylder op.

Så hæver man farten eller trækker ind bagved. Ganske elementært!

Fra : BB

Dato : 29-09-04 17:22

> Så hæver man farten eller trækker ind bagved. Ganske elementært!

Hvorfor ikke bare holde hver sin bane - så generer man da ikke hinanden.
Skal man alligevel ind og køre i række opnås ingen fordele overhovedet og en
vejbane ligger ubrugt hen.

BB

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 29-09-04 17:54

BB skrev:

> Hvorfor ikke bare holde hver sin bane - så generer man da ikke hinanden.
> Skal man alligevel ind og køre i række opnås ingen fordele overhovedet
> og en vejbane ligger ubrugt hen.

Hvad med ham der kører hurtigere end dig og mig?

Fra : Peter Weis

Dato : 29-09-04 19:16

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.tuxx.dk> wrote:

> Hvad med ham der kører hurtigere end dig og mig?

Hvis man ligger i to rækker, så kan man som regel ikke trække ind uden at
der skal bremses ned i køen af hensyn til sikkerhedsafstanden.

mvh
Peter

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 29-09-04 21:32

Peter Weis skrev:

> Hvis man ligger i to rækker, så kan man som regel ikke trække ind uden
> at der skal bremses ned i køen af hensyn til sikkerhedsafstanden.

I så fald må personen i ydersporet ændre hastighed så den evt.
overhaling (som det jo må være) kan overståes eller afbrydes.

Fra : Peter Weis

Dato : 30-09-04 20:49

> I så fald må personen i ydersporet ændre hastighed så den evt.
> overhaling (som det jo må være) kan overståes eller afbrydes.

Den kan kun afbrydes ved at man sætter farten ned og falder ind bag rækken
til højre. Det ønsker du vel ikke ... jeg ville i hvert fald synes det var
tosset.

Og den kan jo ikke sættes op da man kører i rækker. Det betyder at der også
ligger en flere bilister foran og kører omtrent samme hastighed som man
selv.

mvh
Peter

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-09-04 21:26

Peter Weis skrev:

> Den kan kun afbrydes ved at man sætter farten ned og falder ind bag
> rækken til højre. Det ønsker du vel ikke ... jeg ville i hvert fald
> synes det var tosset.

Hvis man ikke vil køre hurtigere, og derved overhale ham i indersporet,
så er det løsningen.

> Og den kan jo ikke sættes op da man kører i rækker. Det betyder at der
> også ligger en flere bilister foran og kører omtrent samme hastighed som
> man selv.

Jeg læser det som der hverken er nogen foran eller bagved. Se derfor
ovenover.

Fra : BB

Dato : 02-10-04 07:36

"Peter Weis" <p.weis@email.dk..slet> skrev i en meddelelse
> "Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.tuxx.dk> wrote:
> >
> Hvis man ligger i to rækker, så kan man som regel ikke trække ind uden at
> der skal bremses ned i køen af hensyn til sikkerhedsafstanden.

Netop - kører højrebanen med 100 km/t og jeg kører 140 km/t i venstre bane
så er jeg altså kold overfor ham der kommer i sin Golf GTI eller Audi og vil
forbi med 180 km/t. Jeg kan ikke se nogen grund til at bremse min hastighed
ned med 40 km/t for at glæde idioten med 180. Jeg kan heller ikke se,
hvorfor jeg skulle genere dem i højrebanen med at stjæle deres forhåbentlig
forsvarlige bremseafstand ved at trække ind mellem 2 biler der.

BB

Fra : John Sahl

Dato : 02-10-04 10:07

BB wrote:
> [...]
> Jeg kan heller ikke se, hvorfor jeg skulle genere dem i højrebanen
> med at stjæle deres forhåbentlig forsvarlige bremseafstand ved at

Nåh det er dig der ligger og spærrer hele tiden....

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : BB

Dato : 29-09-04 20:50

> Hvad med ham der kører hurtigere end dig og mig?

Det er der alligevel ikke et tilstrækkeligt antal baner til at tilgodese -
så de 2-3 hastighedskategorier, som først kommer på vejen må jo have
førsteretten.

BB

Fra : Ukendt

Dato : 29-09-04 22:06

> Det er der alligevel ikke et tilstrækkeligt antal baner til at tilgodese -
> så de 2-3 hastighedskategorier, som først kommer på vejen må jo have
> førsteretten.

Du lyder til netop at være årsagen til, at vi skal have regelmæssige
køreprøver.

Du skal simpelthen bare "fise ind til højre", når der er plads - ellers er
du ikke alene en pestilens for de andre bilister - du kan heller ikke køre
bil (Jvf. Færdselsloven)

I øvrigt er politiet for første gang nogensinde for alvor begyndt at straffe
den slags idiotiske opførsel.

--
/Jan W Nielsen

Fra : KASO

Dato : 30-09-04 10:27

"" skrev d. 29-09-04 22:06 dette indlæg :

> [...]
ellers er
> du ikke alene en pestilens for de andre bilister - du kan heller ikke

Nu består færdselsloven jo af mange paragraffer - der er f.eks. også
paragraffer om hastighedsbegrænsninger, afstand, lygteføring m.m. -
foruden spørgsmålet om defintionen på, hvornår der er plads. Hvem skal
tage hensyn til hvem - ham, der ligger bagved ligger jo også i højre
bane, hvilket han iflg. din definition ikke burde.....

Fremfører man sit køretøj i højre vejbane og med en højere hastighed end
køretøjerne i venstre vejbane - og iøvrigt kører med den maksimalt
tilladte hastighed på stedet, ser jeg ingen grund til at det skal være
forreste køretøj, der skal tage større hensyn end bagerste. Mao. : hvis
der er plads til at trække ind til venstre uden at skulle sænke
hastigheden væsentligt og/eller risikere at blive "låst", bør man
naturligvis trække ind - i modsat fald, må den fortravlede bagved være
den, der skal vise hensyn og vente på at der bliver plads. Dette er i
fuld overensstemmelse med færdselsloven - samtlige §§!

Troen på at reglen om at holde til højre=forkørselsret for alle, der vil
køre for stærkt er en voldsom misfortåelse - og vil da også kunne
udryddes med supplerende køreprøver.

http://www.kandu.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-04 14:09

> Troen på at reglen om at holde til højre=forkørselsret for alle, der vil
> køre for stærkt er en voldsom misfortåelse - og vil da også kunne
> udryddes med supplerende køreprøver.

Det hverken siger eller skriver jeg.

Om bagved kørende bryder lydmuren med sin voldtunede Ascona kommer ikke
sagen ved.

Hvis man ikke overhaler, skal man trække ind i første vognbane - så let er
det.

Og jo - de ER nu (for første gang) reelt begyndt at straffe det, når
tumperne ikke trækker ind og i stedet roder rundt i forkerte vognbane.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : KASO

Dato : 01-10-04 17:30

"Jan W Nielsen" <intet svar> skrev i en meddelelse

> Det hverken siger eller skriver jeg.

Nej - men det er en holdning, der gennemsyrer en del af de øvrige indlæg
her - men det skal selvfølgelig ikke komme dig til skade!

> [...]
> sagen ved.
>
> Hvis man ikke overhaler, skal man trække ind i første vognbane - så let er

Jeps - enig!

Men man kan godt være ifærd med at overhale flere biler på en gang - og så
er det diskussionen opstår om, hvornår man bør "kaste bilen ind i rækken"
for at ham bagved kan komme forbi vs. hvornår man skal færdiggøre sin egen
overhaling...

> Og jo - de ER nu (for første gang) reelt begyndt at straffe det, når
> tumperne ikke trækker ind og i stedet roder rundt i forkerte vognbane.

Så får de formentlig ved samme lejlighed "ram" på de tumper, der kører for
tæt på. De er til fare for andre - de øvrige er "bare" irriterende....

Fra : BB

Dato : 02-10-04 07:42

"Jan W Nielsen" <intet svar> skrev i en meddelelse

> Hvis man ikke overhaler, skal man trække ind i første vognbane - så let er
> det.

Hvorfor tror du at man bygger motorveje med 3 eller 4 spor ?? Du tror måske
det er fordi alle skal være i første bane medens de øvrige 2-3 baner blot
skal fylde i landskabet?
Nej det er selvfølgelig fordi de skal bruges til andet end overhalinger -
feks. til at få fremført flere køretøjer samtidigt.

BB

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 02-10-04 21:25

> Hvorfor tror du at man bygger motorveje med 3 eller 4 spor ??

Det ved jeg tilfældigvis en masse om - og så er det ikke engang løgn.

> [...]
> Nej det er selvfølgelig fordi de skal bruges til andet end overhalinger -
> feks. til at få fremført flere køretøjer samtidigt.

Du fatter jo ikke en bjælde af det hele, hva..?

Jeg vil foreslå dig at kontakte din lokale politikreds eller en kørelærer
hvis du vil vide noget om Færdselsloven.

Hvis du vil vide noget om motorvejbyggeri, vil jeg foreslå dig at kontakte
Vejdirektoratet.

Spørgsmålet er naturligvis, om du overhovedet ønsker at få dette spørgsmål
opklaret - eller om du vil fortsætte dine vildfarelser...?

/Jan W Nielsen

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 04-10-04 08:58

Jan W Nielsen wrote:

> Det ved jeg tilfældigvis en masse om - og så er det ikke engang løgn.

> Hvis du vil vide noget om motorvejbyggeri, vil jeg foreslå dig at kontakte
> Vejdirektoratet.

Er der noget forkert i BB's udsagn angående pladsen på motorvejen?

Hvis ikke man bygger 3-4 spors motorveje med det formål at kunne have
plads til flere biler, så vil jeg da gerne høre lidt mere om hvorfor?

/Jakob

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 04-10-04 09:08

> Er der noget forkert i BB's udsagn angående pladsen på motorvejen?

Ja, masser.

> Hvis ikke man bygger 3-4 spors motorveje med det formål at kunne have
> plads til flere biler, så vil jeg da gerne høre lidt mere om hvorfor?

Det gør man da også.

Men det rokker ikke ved pointen i det, jeg siger. Når der ikke er biler til
højre for dig, skal du trække ind til højre.

På et tidspunkt er der vel "fyldt op", og så kan du ikke trække til højre og
ind i første vignbane. Så fortsætter du i anden vognbane....til der igen er
hul i første vognbane.

På et tidspunkt er der også fyldt op i anden vognbane, hvorfor du må
overhale i tredje vognbane og fortsætte din kørsel dér.....til der igen er
hul i anden vognbane, og du kører derind igen...til der igen eventuelt er
hul i færste vognbane og du kan køre derind igen...

U see...?

/Jan W Nielsen

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 04-10-04 09:38

Jan W Nielsen wrote:

> Det gør man da også.

Det var da rart

SNIP - hvordan man opfører sig på flersporede veje.

> U see...?

Jada - mener selv at jeg gør hvad jeg kan for opfylde reglerne, men det
jo kikse ...

Iøvrigt sidder jeg lidt med fornemmelsen af at "folk" snakker forbi hinanden
i denne tråd. Der er nogle som hævder at man fuldstændig ukritisk skal
trække til højre bare der er det mindste hul, mens andre altid kører i
venstre bane. Derudover er der også nogle der prøver at komme igennem
med budskabet om, hvordan man opfører sig, når man ikke kan trække
ind i højre bane uden at "spolere" medtrafikanternes bremseafstand. Hvis
man i den situation vælger at køre i venstre bane (marginalt hurtigere end
trafikken i højre bane og måske på grænsen af det lovlige/ansvarlige) og
man derved sinker hurtigerekørende der kommer bagfra - så er man
pludselig blevet politimand og det der er værre - besynderligt synes jeg!

I mine øjne bør man;
- trække til højre hvis det er muligt
- forsøge ikke at sinke trafikken unødigt

men hurtigerekørende bør vide;
- man kan (skal) ikke tvinges til at køre hurtigere end loven forskriver man
må, eller hvad man finder forsvarligt
- det hjælper ikke (bør ikke hjælpe) at blinke, dytte eller køre meget tæt

/Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-04 11:09

> [...]

> du ikke alene en pestilens for de andre bilister - du kan heller ikke køre

Pas på blodtrykket og smid BB i dit filter, han er en pestilens i alle de
NG. han forurener. SÅ KAN HAN LÆRE DET... .

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-04 14:09

> Pas på blodtrykket og smid BB i dit filter, han er en pestilens i alle de
> NG. han forurener. SÅ KAN HAN LÆRE DET... .

He-he...

--
/ Jan W Nielsen

Fra : BB

Dato : 30-09-04 18:18

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Pas på blodtrykket og smid BB i dit filter, han er en pestilens i alle de
> NG. han forurener. SÅ KAN HAN LÆRE DET... .

Nå - bare fordi man ikke er enig med dig er man en pestilens?

BB

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-04 21:48

> Nå - bare fordi man ikke er enig med dig er man en pestilens?

Nej - men det er man, hvis man uretmæssigt spærrer vejen for andre
trafikanter.

--
/Jan W Nielsen

Fra : BB

Dato : 02-10-04 07:43

> Nej - men det er man, hvis man uretmæssigt spærrer vejen for andre
> trafikanter.

Jeg spærrer ikke vejen for nogen - tværtoimod vil jeg ikke genere andre bare
fordi en eller anden bagfrakommende har lidt for travlt. Han kunne jo bare
være stået op lidt før.

BB

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 02-10-04 21:26

> [...]
bare
> fordi en eller anden bagfrakommende har lidt for travlt. Han kunne jo bare

Du evner ikke at holde tingene adskilt - dermed kører du videre af en anden
logik, end den Færdselsloven bygger på - og klart gør rede for i lovteksten.

Spørg nu nogen, der ved noget om sagen, og nogen du tror på - i stedet for
at fortsætte med dit vrøvl.

/Jan W Nielsen

Fra : BB

Dato : 02-10-04 07:38

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse

> Du lyder til netop at være årsagen til, at vi skal have regelmæssige
> køreprøver.

Det vil jeg da bare glæde mig til - så kan vi vel få stoppet arrogante tåbe
som dig.

> Du skal simpelthen bare "fise ind til højre", når der er plads - ellers er
> du ikke alene en pestilens for de andre bilister - du kan heller ikke køre
> bil (Jvf. Færdselsloven)

Jeg skal ikke fise nogen som helst steder - når jeg kører væsentligt
hrutigere end højrebanen skal jeg ikke ind og genere deres rytme. At der
rammer en fartidiot (som dig) kan jeg ikke tage mig af.

BB

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 02-10-04 21:32

> Jeg skal ikke fise nogen som helst steder - når jeg kører væsentligt
> hrutigere end højrebanen skal jeg ikke ind og genere deres rytme.

Det her handler overhovedet ikke om hastighed - det handler kun om bilerne
relative placering. Intet andet.

Du skal naturligvis ikke trække ind til højre, hvis du derved kompromitterer
andres sikkerhed eller sikkerhedsafstand,

Du skal derimod trække ind i første vognbane, som det retteligt hedder, hvis
du har mulighed for det, uden at køre ind de øvrigt bilister - eller for tæt
på dem.

Grunden til at du skal det, er at vi har højrekørsel her i Danmark - og at
det står i Færdselsloven selvsagt.

Var det ikke på tide, du spurgte for dig hos for eksempel politiet. De er
som regel hjælpsomme og udreder gerne tvivlsspørgsmål hos borgerne.

> At der
> rammer en fartidiot (som dig) kan jeg ikke tage mig af.

???

/Jan W Nielsen

/Jan W Nielsen

Fra : BB

Dato : 03-10-04 10:52

"Jan W Nielsen" <intetsvar@ingenmail.dk> skrev i en meddelelse

> Det her handler overhovedet ikke om hastighed - det handler kun om bilerne
> relative placering. Intet andet.

Hvad er det så du brokker over - hvorfor skal jeg fise nogen som helst
steder hen bare fordi du (eller en anden tumbe) kommer bagfra med en eller
anden vanvittig hastighed og absolut skal forb ??

Jeg kører primært på Helsingør eller Hillerød motorvejen mellem 7-9 og
15-17 - Der kan jeg godt love dig at der bliver kørt i alle baner (og
MC'erne stjæler sig til ekstra baner midt imellem) - og der skal køres i
alle baner for overhovedet at kunne afvikle trafikken.
Jeg er her fuldkommen ligeglad med, at en eller anden tumbe vil køre dobbelt
så stærkt som resten. Det får IKKE mig til at trække ind i en kø til højre
for mig som i forvejen kører alt for tæt.

> Var det ikke på tide, du spurgte for dig hos for eksempel politiet. De er
> som regel hjælpsomme og udreder gerne tvivlsspørgsmål hos borgerne.

Hvorfor er du så barnlig at du konstant henviser til politiet - jeg kender
udmærket reglerne og jeg skal også køre efter forholdene - og det gør jeg -
måske i modsætning til GOLF raceren, som vil forbi alle.

BB

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 04-10-04 08:38

> Hvad er det så du brokker over - hvorfor skal jeg fise nogen som helst
> steder hen bare fordi du (eller en anden tumbe) kommer bagfra med en eller
> anden vanvittig hastighed og absolut skal forb ??

Om du skal det afhænger som regel af forholdene.

Som jeg har skrevet tidligere, skal du naturligvis ikke trække ind, hvis der
er "fyldt op" derinde.

> [...]
jeg -
> måske i modsætning til GOLF raceren, som vil forbi alle.

Barnlig..?

Jeg har prøvet at få dig til at forstå reglerne - og præmisserne for deres
udformning. Du har været lidt på vildspor et par gange og ikke set ud til,
at du umiddelbart troede på, hvad jeg skrev.

Derfor min opfordring til, at du selv undersøgte sagen.

/Jan W Nielsen

Fra : BB

Dato : 30-09-04 21:41

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.tuxx.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad med ham der kører hurtigere end dig og mig?

Han må da bare pænt vente til der bliver plads for hans fartmani. Han skal
køre efter forholdene - og da de ikke ert til en overhaling må farten jo
bare sættes ned indtil pladsen bliver ledig.

BB

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 30-09-04 23:43

> Han må da bare pænt vente til der bliver plads for hans fartmani. Han skal
> køre efter forholdene - og da de ikke ert til en overhaling må farten jo
> bare sættes ned indtil pladsen bliver ledig.

Forholdene tillader jo netop ikke en overhaling, fordi du ikke vil trække
ind! Du har pligt til at trække til højre når der er plads og du alligevel
kører nogenlunde den samme hastighed som bilerne i højre spor. Desuden er
der den altoverskyggene paragraf i færdselsloven (husker ikke §-nummeret),
som siger at man skal tage hensyn til hinanden i trafikken. Så i dit
tilfælde må du gerne sætte farten lidt op så du kan komme hen til den ledige
plads i højre spor, således at den bagved kørende kan komme forbi dig
snarest muligt.

Mvh

Emil

Fra : BB

Dato : 02-10-04 07:44

"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ledige
> plads i højre spor, således at den bagved kørende kan komme forbi dig

Pincipielt må jeg ikke sætte farten op til over den aktuelle fartgrænse, så
den teori holder ikke.

BB

Fra : Ukendt

Dato : 01-10-04 07:17

Jeg tror, du er kommet helt skævt ind på "logikken" i det her.

Det forholder sig ikke således, at der er en vognbane til hver hastighed -
så ville vi jo skulle have uendeligt mange vognbaner.

I stedet forholder det sig således, at man kun må køre i andet end første
vognbane, hvis man er i færd med at foretage en konkret overhaling. Dette
medfører naturligvis, at man skal foretage en række vognbaneskift, hvis man
ikke vil lade sin fart tilpasse andres hastighed i første vognbane alene.

Hvis man ikke er i stand til at overskue en situation med vognbaneskift i
anden trafik - eller hvis det er en psykisk belastning for en - så skal man
enten hægte sig 70 meter bag ved en anden bil i rimelig sikkerhedsafstand,
eller også skal man sende sit kørekort til den lokale politimester med et
"tak for lån".

Hvis man ikke magter vognbaneskift, bør man efter min mening ikke køre bil
blandt andre mennesker.

> Han må da bare pænt vente til der bliver plads for hans fartmani. Han skal
> køre efter forholdene - og da de ikke ert til en overhaling må farten jo
> bare sættes ned indtil pladsen bliver ledig.

Du skal slet ikke forholde dig til den anden bils hastighed - det er dét, du
ikke fatter.

Du skal nøjes med at koncentrere dig om, hvordan du kan få færdiggjort din
egen overhaling for så igen at trække ind i første vognbane.

Hvornår har du taget dit kørekort..? Det lader ikke til, at du kender de
mest almindelige bestemmelser i Færdselsloven.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Peter Weis

Dato : 01-10-04 22:14

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> wrote:

> [...]
> overhaling. Dette medfører naturligvis, at man skal foretage en række
> vognbaneskift, hvis man ikke vil lade sin fart tilpasse andres

Du må tænke på at mange kun oplever motorvejene i myldretiden.
Din logik holder fint ved halvtomme motorveje, men ikke ved køkørsel hvor
begge vognbaner er fyldt op.

Min personlige erfaring med folk der hænger i venstre vognbane er:
1. ved kø-kørsel (60% af min egen motorvejskørsel) så har de ingen anden
mulighed. Når det går derudaf med hastigheder mellem 30 og 90, så vil det
være absurd at alle skal mase sig ind i indersporet.
2. ved god plads (30% af min motorvejskørsel) er der relativt få som ligger
fast i venstresporet. De er p****-irriterende, men jeg opfatter dem
sjældent som en egentlig hindring. Jeg mødte dog en i eftermiddags. En
gammel gut (80+, vil jeg tro) i en rød Hyunday som ca 300 meter før en bus
trak ud til overhaling lige foran mig. Jeg kom kørende med ca 135 og han
kørte omkring 95 men kom til slut op på omkring 100. Det tog fandme lang
tid før han nåede forbi bussen, ca 3 km fra Farum Syd til Værløse.
3. Opløsning af køer (10% af min motorvejskørsel). Det er det eneste sted
hvor jeg jævnligt oplever problemet. Det skyldes at dem der tidligere lå i
venstre kø lige skal have orienteret sig i forhold til hinandens
hastigheder. Fx kan man opleve at være ved at overhale nogle biler, som så
tager en afkørsel. Det efterlader plads nok til at man kunne have trukket
ind hvis man havde vidst at de ville køre fra. Men det vidste man ikke. For
en bagfrakommende, ser det så ud til at man har ligget og smølet i
venstresporet uden at trække ind. Jeg har oplevet dette både som den der
kommer bagfra og som den der hænger i venstrebanen.

I forhold til den opmærksomhed som fænomenet får herinde synes jeg at det
relle problem er forsvindende.
Det ville i mine øjne være meget mere reelt at diskutere afstand, da jeg
synes at manglende sikkerhedsafstand er et langt større problem end dem som
hænger i venstre bane.

mvh
Peter

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 02-10-04 21:39

> Du må tænke på at mange kun oplever motorvejene i myldretiden.
> Din logik holder fint ved halvtomme motorveje, men ikke ved køkørsel hvor
> begge vognbaner er fyldt op.

Det er klart - når hastigheden er bestemt af foran kørende. Så ligger du
principielt selv i overhaling.

> I forhold til den opmærksomhed som fænomenet får herinde synes jeg at det
> relle problem er forsvindende.

Jeg er med mine 6-1200 km motorvej om ugen gennem DKs tre største byer ikke
enig.

> Det ville i mine øjne være meget mere reelt at diskutere afstand, da jeg
> synes at manglende sikkerhedsafstand er et langt større problem end dem
som
> hænger i venstre bane.

Problemet er også meget stort - jeg er helt enig.

Om det er større ved jeg ikke. Desværre er der formentlig også en
sammenhæng, da der jo ofte "kommunikeres" på den måde.

"Teknisk" kompetente bilister kan få "spat" af bilister, der klæber fast til
autoværnet, fordi de ikke magter vognbaneskift på grund af manglende
overblik.

På den anden side kan andre bilister få "spat" af "socialt og
tålmodighedsmæssigt" inkompetente bilister, der ikke tåler de "teknisk
inkompetentes generende kørsel".

Selv er jeg tilhænger af tommelfingerreglen om en sikkerhedsafstand, der er
hastigheden målt i kilometer i timen delt med to - altså 65 meter ved 130
km/t.

/Jan W Nielsen

Fra : Peter Weis

Dato : 03-10-04 09:25

"Jan W Nielsen" <intetsvar@ingenmail.dk> wrote:

> Det er klart - når hastigheden er bestemt af foran kørende. Så ligger
> du principielt selv i overhaling.

Eller man er i den situation hvor trafikken fremføres i flere rækker, og
hvor det er tilladt at passere andre køretøjer højre om. Der behøver ikke
være tale om egentlig overhaling for at man må køre i spor 2 eller 3 på en
motorvej, når trafikken er meget tæt.

> Jeg er med mine 6-1200 km motorvej om ugen gennem DKs tre største byer
> ikke enig.

Kan det være fordi du kører så hurtigt at de forankørende reelt har svært
ved at bedømme det?
De fleste trafikanter er vant til at vurdere hastigheder op til 130 - 140.
Men du er vist en enkelt gang blevet observeret med højere hastighed.

> Selv er jeg tilhænger af tommelfingerreglen om en sikkerhedsafstand,
> der er hastigheden målt i kilometer i timen delt med to - altså 65
> meter ved 130 km/t.

Ditto ... det ville også give flere muligheder for at komme ind til højre
og give plads til dem der har mere travlt end en selv.

mvh
Peter

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 04-10-04 08:50

> Der behøver ikke
> være tale om egentlig overhaling for at man må køre i spor 2 eller 3 på en
> motorvej, når trafikken er meget tæt.

Nej, for så er din hastighed bestemt af forankørende. Helt enig.

til højre.

> Kan det være fordi du kører så hurtigt at de forankørende reelt har svært
> ved at bedømme det?

Nogle gange kører jeg hurtigere end de fleste. Andre gange kører jeg
langsommere end de fleste.

Når jeg for eksempel kører Kbh.-Århus-Kbh. med cykler bagpå, kører jeg kun
omkring 100 km/t, men jeg vil vove at påstå, at jeg stort set aldrig er
andre til gene, når jeg kører langsomt.

Jeg er nemlig ikke så "stædig", at jeg ikke sætter hastigheden op, når jeg
kører ud i anden vognbane - eller så inkompetent, at jeg trækker ud i anden
vognbane med 100 km/t, hvis der i øvrigt er trafik bagfra, der gerne vil
forbi. Jeg sætter langsomt hastigheden op, når jeg i første vognbane nærmer
mig en lastbil, og så trækker jeg på at passende tidspunkt ud i anden
vognbane med en passende hastighed.

Øvelsen må være, at ingen skal aktivere deres bremser, fordi du kører, som
du gør - og at du i øvrigt ikke spærrer for andres kørsel, når der er
mulighed for ikke at gøre det.

Efter min mening handler det om hensyn i trafikken - og dette gælder både
for de der kører hurtigere end de fleste - og de der ikke gør.

Problemet er, at selve det at køre bil er så komplekst og kræver så høj en
"simultan-kapacitet", at mange ikke magter samtidig at sidde og snakke,
ryge, høre radio og trille bussemænd samtidig - og i særdeleshed ikke, hvis
de ikke mener, de skal "tilpasse sig".

Fra : Torbenth

Dato : 04-10-04 00:30

> [...]
er
> hastigheden målt i kilometer i timen delt med to - altså 65 meter ved 130

Mon ikke du tager fejl af tommelfingerreglen?
130 km/t = 36 m/sek. Det skal du bruge til reaktionstiden.
Bremselængden ved 130 km/t = +100 m.
Du skal dælme komme fra en anden planet, hvis du skal kunne nå at reagere +
bremse helt op på de 65 m.
Tommelfingerreglen er at holde ca. samme antal meter som speedometer viser i
km.
Eller når forankørende passerer et fast punkt, skal du sige eenogtyve
tooogtyve og først der skal du selv passere det faste punkt.
Du er vist heldig ikke at have fået en bøde for at køre for tæt på.
Har selv kørt små 2 mill. km uden uheld, når der nu skal tal på for at
forherlige sig selv.

Mvh.
Torben

Fra : Leonard

Dato : 04-10-04 09:00

"Torbenth" <torbenth@it.dk> wrote:

>Mon ikke du tager fejl af tommelfingerreglen?

Nej, men det gør du.
Sikkerhedsafstanden til forankørende, der kører med samme hastighed
som dig selv skal kun være lidt mere end din reaktionslængde, da den
forankørende ikke kan stoppe meget hurtigere end dig.
Derfor passer den med halvdelen af hastigheden i km/t som afstand i
meter (eller som de siger i Tyskland "halber Tacho") meget godt og den
passer også med din egen "enogtyve toogtyve" som ca er 2 sek.

Men det skader jo ikke at du holder en afstand på +136 m., hvilket jeg
dog tvivler på.

--
Leonard

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 04-10-04 08:59

> Mon ikke du tager fejl af tommelfingerreglen?

Det ved jeg ikke - det kommer vel an på, hvilken tommelfingerregel, som man
taler om.

Jeg taler om den her - der omtrent siger det samme, som jeg gør:

http://www.trafikken.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=80557

Politiet står i øvrigt bag denne tommelfingerregel.

> [...]
> Bremselængden ved 130 km/t = +100 m.
> Du skal dælme komme fra en anden planet, hvis du skal kunne nå at reagere

Nu er ideen på motorvejen jo ikke, at du skal kunne nå at bremse helt op.
Ideen er, at du skal kunne undgå at køre op i foran kørende, hvis denne
måtte bremse.

Når det så er sagt, så er mere afstand alt andet lige altid mere sikkerhed.

> Tommelfingerreglen er at holde ca. samme antal meter som speedometer viser
> km.

Dette ville være umuligt på store dele af motorvejsnettet i dag.

> Du er vist heldig ikke at have fået en bøde for at køre for tæt på.

Nej, det tror jeg ikke.

Jeg tvivler stærkt på, at der nogensinde i det danske politikorps historie*
(=se nederst) på motorvejen er givet en bøde for at køre for tæt på, hvis
der er kørt med en afstand på hastigheden divideret med to - målt i meter.

> Har selv kørt små 2 mill. km uden uheld, når der nu skal tal på for at
> forherlige sig selv.

Tillykke.

/Jan W Nielsen

* I Danmark fandtes i de ældste tider intet egentligt politi. Opretholdelse
af fred og orden, pågribelse af forbrydere og fuldbyrdelse af domme var
overladt til borgerne selv. Senere var det byfogden, der i samarbejde med
"Borgemester och Raad skulle holde god Skik och Politie", d.v.s. fred og
orden. Det var byfogden og hans svende, der udøvede politiets funktioner.
Først hen imod slutningen af det 17. århundrede finder man begyndelse til et
egentligt politikorps.

Fra : Torbenth

Dato : 04-10-04 15:27

> [...]
>
> Nu er ideen på motorvejen jo ikke, at du skal kunne nå at bremse helt op.
> Ideen er, at du skal kunne undgå at køre op i foran kørende, hvis denne

Nej det er rigtigt.
Men nogle biler bremser bedre end andre, nogle endda meget bedre. Ham der
kører foran dig bliver nødt til at hugge sine bremser i, han har en fordel
(bagdel) han er reaktionstiden foran dig. Hvis han tilmed har en bil som
bremser bedre end din, af forskellige årsager, er du ilde stedt med dine 65
m, da han skal bruge færre meter end dig til at standse og helt sikkert,
hvis der ligger flere bag dig. Hvorfor tror du, at de mange harmonika
sammenstød opstår?
Hvis du er i tvivl om reaktionstiden hos forskellige bilister, behøver du
bare iagttage, hvor længe folk er om at komme igang i et lyskryds, når der
skiftes til grønt.
Men jeg bruger selv reglen om at sige eeogtyve og tooogtyve langsomt, som er
foreslået i diverse trafikradioer og FDM.
Nu har jeg kørt så mange år og så mange kilometer, så afstanden sidder på
rygmarven.
Forøvrigt er det irriterende, at bare fordi man holder rigtig
sikkerhedsafstand, så opfatter mange det som en invitation til at køre
slalomkørsel. Ind ud ind ud o.s.v.

Mvh.
Torben

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 04-10-04 18:49

> [...]
> m, da han skal bruge færre meter end dig til at standse og helt sikkert,
> hvis der ligger flere bag dig. Hvorfor tror du, at de mange harmonika

Den opstår fordi folk ikke holder tilstrækkelig afstand og ikke koncentrerer
sig om kørslen.

Spørgsmålet er, hvornår nok er nok - men den tommelfingerregel jeg talte om
er ikke blot min egen.

> Nu har jeg kørt så mange år og så mange kilometer, så afstanden sidder på
> rygmarven.

Det er vi mange, der har - og afstanden sidder også på rygmarven hos mig.
Afstand er en af de absolut største sikkerhedsfaktorer overhovedet, IMO.

> For øvrigt er det irriterende, at bare fordi man holder rigtig
> sikkerhedsafstand, så opfatter mange det som en invitation til at køre
> slalomkørsel. Ind ud ind ud o.s.v.

Jeg - men hvis du vil holde 150 meters afstand på motorvejen i DK, er det
efter min mening naturligt nok, at folk "låner" noget afstand af dig.

/Jan W Nielsen

Fra : Torbenth

Dato : 04-10-04 18:57

> Jeg - men hvis du vil holde 150 meters afstand på motorvejen i DK, er det
> efter min mening naturligt nok, at folk "låner" noget afstand af dig.

Det gør jeg heller ikke.
Ved 130 holder jeg vel ca. 100 m afstand. Nu skal jeg ikke gøre mig bedre
end godt er.

Mvh.
Torben

Fra : BB

Dato : 02-10-04 07:48

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse
..

> [...]
man
> ikke vil lade sin fart tilpasse andres hastighed i første vognbane alene.

Det er noget forfærdeligt vrøvl som ikke gælder, hvor der er flere baner i
samme retning. De er altså ikke bygget udelukkende med overhalinger for øje.

> Hvornår har du taget dit kørekort..? Det lader ikke til, at du kender de
> mest almindelige bestemmelser i Færdselsloven.

Jeg tror faktisk jeg kender flere færdselsregler end du nogensinde kommer
til - eksempelvis prioriterer jeg ikke retten til at køre for stærkt højere
end at holde afstand hhv. køre efter forholdene.

Kørekortet fik jeg i 1999, så det er faktisk forholdsvis frisk i erindring.

BB

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 02-10-04 21:45

> Det er noget forfærdeligt vrøvl som ikke gælder, hvor der er flere baner i
> samme retning. De er altså ikke bygget udelukkende med overhalinger for
øje.

Nej, de er bygget på baggrund af Vejdirektoratets Vej- og Trafikafdelings
kapacitetsberegninger og politiske beslutninger - kaldet anlægslove -
figurerende på Finansloven.

> Jeg tror faktisk jeg kender flere færdselsregler end du nogensinde kommer
> til.

Det tror jeg godt, jeg kan garantre dig for, at du ikke gør - men det kommer
heller ikke sagen ved.

> - eksempelvis prioriterer jeg ikke retten til at køre for stærkt højere
> end at holde afstand hhv. køre efter forholdene.

Det gør jeg heller ikke.

Men nu forklarer jeg dig lige sagens sammenhæng een gang mere - din
vognbaneplacering har INTET med din hastighed at gøre. Det har derimod med
med din bils placering i forhold til andre biler at gøre.

> Kørekortet fik jeg i 1999, så det er faktisk forholdsvis frisk i
erindring.

Tak skæbne - så er køreprøver med 5-års-intervaller ikke engang nok. Vi må
have "jer" op til prøve hvert halve år.

Spørg nu for dig hos politiet, så du ikke skal fortsætte dit liv som bilist
med ikke at have forstået reglerne for vognbaneplacering. Vil du have navne
hos politiet og telefonnumre..?

/Jan W Nielsen

Fra : BB

Dato : 03-10-04 10:47

> øje.
>
> Nej, de er bygget på baggrund af Vejdirektoratets Vej- og Trafikafdelings
> kapacitetsberegninger og politiske beslutninger - kaldet anlægslove -
> figurerende på Finansloven.

Og i din terminologi mener du at det betyder at banerne +1 skal stå gabende
tomme til ære for dig, så du kan komme ræsende forbi alle andre - glem det
!!

> [...]
bilist
> med ikke at have forstået reglerne for vognbaneplacering. Vil du have

Jeg vil da glæde mig til det kommer kortere intervaller mellem aflæggelse af
køreprøver - deværre tror jeg at de fleste idioter kan beherske sig i den ½
time køreprøven tager, så effekten vil være begrænset.
Du skal da bare vise dine 'evner' så kommer du heldigvis hurtigt af med
pappet.

BB

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 03-10-04 14:19

> [...]
½
> time køreprøven tager, så effekten vil være begrænset.

Men hvis der også er teori-prøver, så ville det være anderledes sværere.

Emil

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 04-10-04 08:41

> Og i din terminologi mener du at det betyder at banerne +1 skal stå
gabende
> tomme til ære for dig, så du kan komme ræsende forbi alle andre - glem det
> !!

Jeg mener, jeg har forklaret det, så de fleste ville kunne forstå det - jeg
vil henvise til tidligere forklaringer længere oppe i tråden.

> [...]
½
> time køreprøven tager, så effekten vil være begrænset.

Du har nok ret i, at de mennesker, der kører som vanvittige nok ville kunne
begrænse sig i den halve time, som køreprøven varer, og at de derfor ville
kunne bestå prøven, hvis de i øvrigt kan køre bil.

Derimod vil den uvidende person, der ikke trækker ind til højre med det
samme, der er mulighed for det, ikke bestå køreprøven - og det ville glæde
mig kosteligt.

/Jan W Nielsen

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 28-09-04 21:46

"BB" <bbslet@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Det er vel ikke uberettiget at være der - Lars fylder jo op i højrebanen!!

Gør han? Hvis vedkommende ikke har planer om at overhale Lars (han har
tilsyneladende ligget bagved med samme hastighed over en længere strækning),
burde der ikke være noget i vejen for at trække ind! Er du typen, der ligger
i venstre bane, fordi der længere fremme ligger biler i højre, BB?

\Mandal

Fra : BB

Dato : 28-09-04 22:34

"Brian Fisker [8900]" <Mandal@FJERNDETTEedb.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ligger
> i venstre bane, fordi der længere fremme ligger biler i højre, BB?

Hvis jeg fremfører mit køretøj med samme hastighed eller højre hastighed end
dem, som kører til højre for mig, kunne jeg aldrig finde på at trække ind.
Der er ikke meget mere vanvittigt end den evindelige zik-zak kørsel mellem
kørebanerne.

BB

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-09-04 22:44

BB skrev:

> [...]
> hastighed end dem, som kører til højre for mig, kunne jeg aldrig finde
> på at trække ind. Der er ikke meget mere vanvittigt end den evindelige

Du er så en af dem der får det lange lys af og til. Fair nok.

Fra : BB

Dato : 29-09-04 17:20

> Du er så en af dem der får det lange lys af og til. Fair nok.

Det hænder - men den slags provokationer får ikke mig væk - medmindre det er
et udrykningskøretøj.

BB

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 29-09-04 17:55

BB skrev:

> Det hænder - men den slags provokationer får ikke mig væk - medmindre
> det er et udrykningskøretøj.

Du er med andre ord ligeglad for her kommer du og ingen skal få BB til at
holde til højre.

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 29-09-04 18:15

> Du er med andre ord ligeglad for her kommer du og ingen skal få BB til at
> holde til højre.

Sørgerligt. Det er da også en provokation ikke at trække ind.

Emil

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 29-09-04 18:47

Emil Jensen [2100] skrev:

> Sørgerligt. Det er da også en provokation ikke at trække ind.

Meget

Men det er jo netop det BB vil - provokere de andre bilister.

Fra : BB

Dato : 29-09-04 21:20

> Meget
>
> Men det er jo netop det BB vil - provokere de andre bilister.

Nej - jeg vil ikke provokere. Jeg vil bare ikke provokeres!

BB

Fra : BB

Dato : 29-09-04 20:51

> Du er med andre ord ligeglad for her kommer du og ingen skal få BB til at
> holde til højre.

Næ men jeg har ingen respekt for ham som kommer bagfra med holdningen 'her
kommer jeg - og jeg skal for enhver pris forbi'

Bb

Fra : J S L

Dato : 30-09-04 14:36

"BB" <bbslet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Næ men jeg har ingen respekt for ham som kommer bagfra med holdningen >
> 'her kommer jeg - og jeg skal for enhver pris forbi'

Det vil sige, at når du f.eks kører på motorvejen fra Århus til Vejle, en
dag hvor du måske har lidt travlt. Så er det ok med dig, at turen tager
ca.2½ - 3 timer. Fordi der ligger 2 lastbiler side om side og sænker
trafikken??!.

Her må dit svar jo så blive "JA....det er ok med mig........"

Slutteligt vil jeg da lige gøre dig opmærksom på, at selvom du kører max.
hastighed på motorvejen, lad os bare sige "110 km" så står der i
færdselsloven at man til en hver tid skal vælge yderste spor til højre i
tilfælde af flere vognbaner.

Om den bagfra kommende billist, så ønsker at få en fartbøde rager ikke dig,
du skal bare flytte dig. Gør du ikke det, er det "DIG" der provokere andre
med din kørsel. Og du vil jo ikke provokere skrev du tidligere..........så
mit råd til dig er:

Drop dit "JEG har RET til at ligge i venstrebanen på ex. motorvejen, og
genere andre billister"

Mvh
JSL

Fra : BB

Dato : 02-10-04 07:31

"J S L" <jaime.s.lauritsen@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> dag hvor du måske har lidt travlt. Så er det ok med dig, at turen tager
> ca.2½ - 3 timer. Fordi der ligger 2 lastbiler side om side og sænker

Hvis forholdene er sådan at begge 2 (3?) kørebaner er fyldt med biler, som
holder en forsvarlig afstand - ja så må jeg jo affinde mig med lastbilens
hastighed - det vil i øvrigt aldrig tage 2-3 timer med den afstand selvom
man skal køre efter en lastbil.

> [...]
> hastighed på motorvejen, lad os bare sige "110 km" så står der i
> færdselsloven at man til en hver tid skal vælge yderste spor til højre i

Det står der netop ikke i færdselsloven - der står man skal holde så langt
til højre som muligt - og det vil sige at hvis der ikke er tilstrækkleigt
store huller i banen til højre for mig ja så skal jeg bare blive hvor jeg
> [...]

> med din kørsel. Og du vil jo ikke provokere skrev du tidligere..........så

Som sagt skal jeg ikke flytte mig - med hvilken paragraf har en
hurtigkørende førsteret til banen? Han kunne jo f.kes. trække ind til højre,
som du siger færdselsloven foreskriver!

> Drop dit "JEG har RET til at ligge i venstrebanen på ex. motorvejen, og
> genere andre billister"

Det er ikke det jeg siger, men derimod at jeg ikke har pligt til at genere
de øvrige trafikanter i højrebanen bare fordi en eller anden tåbe kommer
bagfra i fuldt firspring.

BB

Fra : Thomas Landberg

Dato : 29-09-04 21:30

> Det hænder - men den slags provokationer får ikke mig væk - medmindre det
> er
> et udrykningskøretøj.

Hvem siger det er for at provokere? Kunne det ikke bare være for at vise, at
her kommer der en med høj hastighed der gerne vil forbi? Mon ikke sagen er
den, at du - og kun dig - har ret til at færdes på DIN motorvej? Så skal du
sq nok ligge i venstre vejbane hvis det passer dig. Og hvis der er en der
gerne vil forbi, så skal du sq også nok lære ham om hvem der bestemmer. Tag
nu og læs færdselsreglerne eller det ender galt for dig en dag på den ene
eller anden måde. Hvis der er frit i højre vejbane, så flyt dit lort derind.

--

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning
Se en masse gode tilbud her: http://www.bokstuning.dk/Tilbud.htm

Fra : BB

Dato : 02-10-04 07:32

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:415b1b50$0$230$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
> nu og læs færdselsreglerne eller det ender galt for dig en dag på den ene
> eller anden måde. Hvis der er frit i højre vejbane, så flyt dit lort

Hvis der er frit til højre og der er tilstrækkelig afstand mellem bilerne
til højre kører jeg naturligvis derind, men det er der altså sjældent på
Helsingør- og Hillerødmotorvejen, hvor jeg normalt kører (i myldretiden)r

BB

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 02-10-04 21:48

> [...]
> Helsingør- og Hillerødmotorvejen, hvor jeg normalt kører (i myldretiden)r

Dygtigt - sådan skal det gøres.

Hvis det du kalder "tilstrækkelig afstand" er meget lang afstand, så vil jeg
foreslå dig at tage kystbanen fremover - eller hvilke andre offentlige
transportmidler, du kan finde.

Personer, der på samme tid ikke magter vognbaneskift og ikke vil vil holde
sig til første vognbane, bør slet ikke køre på motorvejen.

/Jan W Nielsen

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 29-09-04 06:14

> [...]
> Der er ikke meget mere vanvittigt end den evindelige zik-zak kørsel mellem

Det er nu engang sådan loven foreskriver! Der skal holdes til højre, når
højre bane er fri! Kan du ikke styre et vognbaneskift, må du tilsyneladende
køre for stærkt.

\Mandal

Fra : bilr

Dato : 29-09-04 11:35

"BB" <bbslet@hotmail.com> wrote in message news:<4159d88b$0$247$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...

> [...]
> Der er ikke meget mere vanvittigt end den evindelige zik-zak kørsel mellem

Den slags paragrafryttere ser man tit.
De er så ivrige efter at vise, at de holder til højre, at de nærmest
kører forskærmen af alle de biler de overhaler, for straks derefter at
køre ud for snuden af ham i midterbanen.
Sådan en mødte jeg også forleden på vej over Bispeengbuen.
Jeg lå i yderbanen, og det var tydeligt, at han (det var sikkert nogle
af jer herinde) var irriteret over det.
Han ville have mig til at skifte til inderbanen også.
Men jeg blev i yderbanen. Jeg skulle nemlig til venstre mod Nørrebro!

tsk!

bilr

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 29-09-04 19:59

"bilr" <alwayslook@37.com> skrev i en meddelelse
> Den slags paragrafryttere ser man tit.

Man skal selvfølgelig køre efter forholdene - ingen tvivl derom.

> De er så ivrige efter at vise, at de holder til højre, at de nærmest
> kører forskærmen af alle de biler de overhaler, for straks derefter at
> køre ud for snuden af ham i midterbanen.

Dårlig kørsel, ingen tvivl. Men det berettiger nu ikke de bilister, der
konstant ligger i venstre bane.

> Jeg lå i yderbanen, og det var tydeligt, at han (det var sikkert nogle
> af jer herinde) var irriteret over det.

Hvad skulle den sviner til for? Én ting er, at en del herinde er utilfreds
med de bilister, som (ærlig talt) ligger og spærre venstre spor, selvom der
er plads i inderbanen. Det har da intet med dit skræmmeeksempel at gøre!

> Men jeg blev i yderbanen. Jeg skulle nemlig til venstre mod Nørrebro!

T'lyk.

\Mandal

Fra : Ukendt

Dato : 29-09-04 22:01

> Hvis jeg fremfører mit køretøj med samme hastighed eller højre hastighed
end
> dem, som kører til højre for mig, kunne jeg aldrig finde på at trække ind.

Hvis der kører en bil til højre for dig, skal du naturligvis ikke trække ind
i den - men vente til du er tilstrækkeligt foran den. Til gengæld SKAL du så
også trække ind - alt andet er en klar overtrædelse af Færdselsloven.

Det skal understreges, at din pligt til at trække ind, IKKE afhænger af, om
den bagved kørende overtræder hastighedsgrænsen, eller om du selv kører 140
km/t.

Du kunne i princippet selv køre 110 eller 180 km/t - og du skal STADIG
trække ind.

> Der er ikke meget mere vanvittigt end den evindelige zik-zak kørsel mellem
> kørebanerne.

Vanvittigt skal man ikke køre - men man skal trække ind, når man ikke er i
færd med at foretage en overhaling. Sådan er dét bare.

Hvis man kører bag en bilist, der ikke trækker ind, er det officielt signal
i Danmark at bruge horn.

Alternativt kan man bruge det lange lys med "overhalingsblink", eller man
kan vise af til venstre - men hornet er officielt signal i den konkrete
sammenhæng.

Det vil du blive oplyst om, hvis vi (forhåbentlig) for periodiske køreprøver
hvert 5. eller hvert 10. år.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 30-09-04 01:10

> [...]
>
> Alternativt kan man bruge det lange lys med "overhalingsblink", eller man
> kan vise af til venstre - men hornet er officielt signal i den konkrete

Øh, kan man høre hornet fra en bagvedkørende på motorvej? Jeg kan ikke,
ihvertfald ikke i min bil som har så meget vindstøj at jeg knap nok kan høre
radioen ordentligt når jeg kører mere end 100 km/t.

Til gengæld husker jeg at have hørt noget om overhalingsblink i køreskolen.
Det må være vejen frem, men jeg ved nogle hidser sig op over at der bliver
blinket med det lange lys af dem. Så jeg bruger venstre-blinket, som jeg
opfatter som en pæn hentydning til at man altså gerne vil forbi.

> Det vil du blive oplyst om, hvis vi (forhåbentlig) for periodiske
køreprøver
> hvert 5. eller hvert 10. år.

Jeps, kunne meget godt tænke mig at få periodiske køreprøver. Så kan vi få
luget dem der var så heldige at "få" kørekort.

Mvh

Emil

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-04 18:18

> Øh, kan man høre hornet fra en bagvedkørende på motorvej?

Måske ikke i alle biler og med alle horn - men det er det officielle signal.

> [...]
> blinket med det lange lys af dem. Så jeg bruger venstre-blinket, som jeg
> opfatter som en pæn hentydning til at man altså gerne vil forbi.

Det gør jeg også - den første halve times tid.. Dernæst hedder det det lange
lys, horn og hele balladen... Jeg har lang tålmodighed, synes jeg selv - men
alt må have en grænse.

--
/Jan W Nielsen

Fra : BB

Dato : 03-10-04 10:55

> Jeps, kunne meget godt tænke mig at få periodiske køreprøver. Så kan vi få
> luget dem der var så heldige at "få" kørekort.

Desværre tror jeg ikke det hjælper - de skal såmænd nok holde sig i skindet
den ½ time prøven foregår.
BB

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 03-10-04 14:23

> Desværre tror jeg ikke det hjælper - de skal såmænd nok holde sig i
skindet
> den ½ time prøven foregår.

Teori-prøverne skal nok få luget de dårligste bilister fra. Og jeg tænker
ikke på de unge, men mere på nogle kvinder som har været "heldige" med at få
kortet. Og for den sags skyld også nogle mænd. Undskyld jeg generaliserer,
jeg er udmærket klar over at det er "forbudt" at generalisere. Men flere
gange når jeg har passeret en som kørte usikkert, tøvende eller bare med
hovedet under armen, har det i 8 ud af 10 gange været en kvinde.

Mvh

Emil

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-04 14:36

> [...]
> gange når jeg har passeret en som kørte usikkert, tøvende eller bare med
> hovedet under armen, har det i 8 ud af 10 gange været en kvinde.

Det du omtaler er det ikke en praktisk køreprøve i stedet for en teoriprøve?

--
Tom

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 03-10-04 14:45

> "Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> skrev i en meddelelse

> Det du omtaler er det ikke en praktisk køreprøve i stedet for en
teoriprøve?

Øh... Jeg roder lidt rundt.. Jeg mener at en teori-prøve nok vil "ramme"
bredere. Mange vil nok have besvær med holde sig ajourført med
færdselsloven. Men den praktiske vil nok luge ud i dem som har være "for
heldige" under køreprøven engang.

Mvh

Emil

Fra : Kito

Dato : 29-09-04 06:37

> [...]
bøde
> for generende kørsel ved uberettiget at ligge i en yderbane....

Det har været skrevet om det før, ligger jeg alene, altså ingen biler der
vil overhale kan jeg også finde på at ligge i ydersporet.> Det er sku maga
træls et køre i de spor som lastbilerne laver, så derfor.
Jeg trækker øjeblikkelig ind, hvis der kommer bagfra kommende biler.
Det er ikke efter loven men det er behageligt.
Det er kun der, hvor der er spor efter lastbiler jeg gør det.

Poul

Fra : Ivan Madsen

Dato : 29-09-04 07:28

On Tue, 28 Sep 2004 20:56:52 +0200, "Lars" <lars@FJERN_larsfunder.dk>
wrote:

> [...]
>ikke zappe med det grej de havde med den dag da de andre bilister skygger.

Du har nok snarere været heldig.De havde nok spottet dig, hvis ikke
han var "så indbydende". Biler, der fører sig frem i yderbanen kører
som regel hurtigere end dem til højre, derfor blev han målt. Der kan
jo også være et element af opdragelse i det, hvis man absolut vil
ligge i yderbanen er man jo nemmere at spotte
--
Ivan Madsen,
Saxo 1.4 i SX.