Skindet flået af halsen
Fra : Britt Malka

Dato : 28-09-04 18:43

Goddag

I morges sad en af kvarterets mange udekatte (!) foran vores glasdør
og mjavede for at komme ind til vores to katte.

Jeg ville jage den væk, fordi disse katte har alle mulige sygdomme,
men den ville ikke gå. Da den bevægede sig, opdagede jeg, at alt
skindet var revet af halsen på den fra det øverste af rygsøjlen og op
til nakken. Det hang løst og dinglede. Nakken og halsens muskler ses
og er rødt og betændt. Skindet, der hænger løst, er vådt nede i af
betændelse. Katten lugter også af betændelse.

Vi gav det stakkels kræ, der kun er en ungkat, lidt at spise og
ringede til dyrlægen. Hans sekretær sagde, at hvis katten skulle
behandles, så skulle vi betale for det. Så meget for dyrevenlighed
der!

Vi kunne kontakte kommunen, sagde sekretæren, men jeg går ud fra, at
de vælger billigste løsning: aflivning, og katten ser ellers ud til at
ville kunne klare det, hvis den bliver behandlet. Eller hvad?

Vi er i syv sind lige nu. Når vi giver den mad, kommer den ud og
spiser. Den virker rolig og prøver ikke at flygte fra os. Den går lidt
rundt, men kun lidt. Så går den ind og lægger sig under vores store
cementvask, som er udenfor. Den prøvede også igen at mjave for at
komme ind hos os (stakkels udekat!).

Vores læge (rigtige læge) var på kursus. Vi ringede ellers for at
høre, om han kunne give os lidt pennicillin, vi kunne putte i kattens
drikkevand.

Hvad er bedst? At få katten aflivet? Eller kan den komme sig, det
stakkels kræ?
--
Britt Malka
Tilmeld dig nyhedsbrev og få gratis ebog om html - http://www.tips-og-tricks.net/ebog.html

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 28-09-04 19:33

> [...]
> drikkevand.
>
> Hvad er bedst? At få katten aflivet? Eller kan den komme sig, det

Hvad med dyreambulancen? Jeg ved dog ikke om de modtager vilde dyr, men
skulle mene at de gør det. Hvad der sker med herreløse dyre ved jeg dog
ikke?

Mvh

Emil

Fra : Britt Malka

Dato : 28-09-04 19:52

Goddag Emil Jensen [2100]

Den Tue, 28 Sep 2004 20:32:35 +0200 skrev "Emil Jensen [2100]"
<lime@jensen73.dk>:

>Hvad med dyreambulancen? Jeg ved dog ikke om de modtager vilde dyr, men
>skulle mene at de gør det. Hvad der sker med herreløse dyre ved jeg dog
>ikke?

Næh

Jeg tror, at vi i morgen kontakter nogle flere dyrlæger og så gør
opmærksom på, at vi vil skrive et læserbrev om sagen i lokalavisen.
Det kan være, at det kan få dem til at være lidt mere menneskelige.

Ellers må vi finde nogle dyre-organisationer her à la dyreambulancen.
(Vi bor i Frankrig.)

Katten er i hvert fald sulten. Den har fået mad tre gange i dag, og
den mjaver nu, når vi går forbi den. Det må være et sundhedstegn.

Fra : Bj@arne

Dato : 30-09-04 17:21

Menneskelige???? Jeg synes det er menneskeligt at ville have penge for det
man lever af.
Hilsen Bjarne

Fra : Britt Malka

Dato : 30-09-04 17:37

Goddag Bj@arne

Den Thu, 30 Sep 2004 18:21:06 +0200 skrev "Bj@arne"
<Storkesøen@dyr.vip.cybercity.dk>:

>Menneskelige???? Jeg synes det er menneskeligt at ville have penge for det
>man lever af.

Ja, det synes jeg da også. Men med de priser, dyrlæger tager for de
konsultationer, vi benytter os af, så ville jeg antage, at de havde
råd til at tage en stakkels forældreløs klient i ny og næ.

Fra : maz

Dato : 28-09-04 20:05

Britt Malka wrote:
> [...]
> ville kunne klare det, hvis den bliver behandlet. Eller hvad?
>
> Hvad er bedst? At få katten aflivet? Eller kan den komme sig, det

Den stakkels kat :(
Skynd dig at ringe til Falck, hvis det er en vildkat. De tager den til
nærmeste dyrehospital - og sig det haster!! (lad være med at sige at du har
fodret den siden i morges) Hvis du har mulighed for det, så få den ind i en
trasnportkasse først og bed FAlck komme nu. Hvis du har mulighed for det så
kør selv til dyrehospitalet med den med det samme - EFTER aftale med Falck.
Som regel er de adskillige timer om at dukke op :(
Men min erfaring er, at hvis du har fanget katten og kan bringe den til hosp
selv, så letter du Falcks arbejde og det vil de give dig lov til på deres
regning (benzin skal du selv betale ;) )

Det gjorde jeg forleden - kørte selv en tilskadekommen herreløs kat på
skadestuen med et rapportnummer fra Falck. De havde ringet og aftalt med
hospitalet at jeg var på vej med katten. Og ringede og bekræftede at det var
okay, det mens jeg var på vej derop. Så det går via Falck/Dyrens Beskyttelse
(egengtlig staten, som hvert år afsætter 6 mio til
dyretransport/ambulancer), HVIS Falck siger ok for at du kører til hosp med
katten.

Du må forvente at den bliver aflivet, medmindre du kan overtale dyrlægen +
Falck om at katten kan overleve og komme sig relativt hurtigt ved at blive
syet sammen. Måske du kan aftale med dem at du holder øje med den mens den
kommer sig eller forhør dig om den kan restituere på et internat. Bare husk,
at når du begynder at fodre katten og se efter den, bliver den fremover dit
ansvar.
Men det er bedre den bliver aflivet end at skal rende rundt og lide - uanset
hvor forbandet hjerteskærende og ondt det gør. Og har du mulighed for det,
så BLIV på hosp til de har besluttet hvad der skal ske med katten, ellers er
sandsynligheden for aflivning ret stor..

Maria

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 28-09-04 21:21

Hej Britt

Når katten er så tilredt vil jeg helt klart sige aflivning,
det er jo ikke kun pengene til dyrlægeregningen, men
også at den skal i penecillin behandling, der skal holdes øje med såret og
der vil evt være tråde der skal fjernes senere, at få ham behandlet og lukke
ham ud igen før der
er helt check på at der ikke kommer infektioner osv. vil
ikke være smart, så hellere en hurtig aflivning så han
ihvertfald ikke lider mere.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Britt Malka

Dato : 29-09-04 15:39

Goddag Marianne Hellemose

Den Tue, 28 Sep 2004 22:20:32 +0200 skrev "Marianne Hellemose"
<hellemose.som4@mail.dk>:

>Når katten er så tilredt vil jeg helt klart sige aflivning,

:´(

> [...]
>ham ud igen før der
>er helt check på at der ikke kommer infektioner osv. vil

Ja, det er ikke nogen helt lille behandling.

>så hellere en hurtig aflivning så han
>ihvertfald ikke lider mere.

Suk ...

Det, jeg bare ikke kan lide ved tanken om aflivning, er, at han
tydeligvis hænger meget ved livet.

Altså han må have gennemgået en masse lidelser for at komme løs, eller
hvad der nu er sket, da han har mistet alt skindet på halsen.

Han har en særdeles sund appetit, og han holder sig også ren på nær på
hovedet og selvfølgelig halsen. Det er en ung kat.

Men selvfølgelig, det kan sagtens være en kat, der aldrig har tilhørt
nogen, fordi hvis nogen ejer den, må de da have set, hvordan den er
tilredt nu.

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 29-09-04 17:15

Hej Britt

Ja det _er_ en svær beslutning, at skulle gøre sig til herre over liv og
død, men tænk på hvordan hans fremtid ser ud hvis der ikke bliver gjort
noget. Der vil uden tvivl gå
infektion i såret (hvis der ikke allerede er) , infektionen vil brede sig,
hans imunforsvar og nyrer vil bliver hårdt
belastet af infektionen og til sidst vil han være så svag at han ikke kan
noget, det er en langsommelig og pinefuld død, især nu hvor vi er på vej mod
den kolde våde årstid.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Britt Malka

Dato : 29-09-04 18:27

Goddag Marianne Hellemose

Den Wed, 29 Sep 2004 18:15:17 +0200 skrev "Marianne Hellemose"
<hellemose.som4@mail.dk>:

> [...]
>noget, det er en langsommelig og pinefuld død, især nu hvor vi er på vej mod

Okay, that does it. Ja, det er allerede infektion i såret, og han
lugter af betændelsen. Jeg vidste ikke, at det ville gå ud over hans
immunforsvar og nyrer osv.

Dyreforeningen havde lukket om onsdagen, men de åbner i morgen kl. 9.
Der må vi have fat i dem.

Fra : Ukendt

Dato : 29-09-04 19:12

"Britt Malka" <news@foxladi.com> skrev i en meddelelse

> Okay, that does it. Ja, det er allerede infektion i såret, og han
> lugter af betændelsen. Jeg vidste ikke, at det ville gå ud over hans
> immunforsvar og nyrer osv.

Det kan måske stadig heles op.
Vi havde en kat engang, der havde fået et kæmpehul i ryggen, hvor man kunne
løfte skindet, så der var en "lomme" fra starten af ryggen og helt hen til
halen. Der var også gået infektion i.
Katten kom selvfølgelig til dyrlæge og efterfølgende hældte vi klorhexidin
og brintoverilte ned i "lommen hver dag."
Til sidst var såret helt lukket og pænt igen.

Det hjælper selvfølgelig ikke jer, hvis i ikke har mulighed for, at beholde
katten. Det var mere for og fortælle, at den muligvis kan behandles og komme
sig, til trods for infektionen.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Britt Malka

Dato : 29-09-04 20:08

Goddag "Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk>

Den Wed, 29 Sep 2004 20:12:21 +0200 skrev "Buffy"
<Tjekmig(snabel-a)pc.dk>:

>Det hjælper selvfølgelig ikke jer, hvis i ikke har mulighed for, at beholde
>katten. Det var mere for og fortælle, at den muligvis kan behandles og komme
>sig, til trods for infektionen.

Tak for oplysningen.

Jeg tænkte faktisk på klorhexidin i dag, men eftersom vi ikke kender
katten, så ved jeg ikke, om vi kan hælde det på ham uden at blive
flået.

Her til aften, da han havde spist igen, knurrede han, da han lagde sig
ind under vores vask. Måske gjorde det ondt ...

Bagefter forsvandt katten. Måske besøger den sine sædvanlige
jagtmarker nu.

Fra : Tommy

Dato : 30-09-04 12:14

"Britt Malka" <news@foxladi.com> wrote in message
> [...]
*snip*

> Dyreforeningen havde lukket om onsdagen, men de åbner i morgen kl. 9.
> Der må vi have fat i dem.
> --
*Snip*

Hej Britt

Hvad sagde dyreforeningen???

Hilsen Tommy

Fra : Britt Malka

Dato : 30-09-04 17:48

Goddag Tommy

Den Thu, 30 Sep 2004 13:14:18 +0200 skrev "Tommy" <no@replyatall.com>:

>Hvad sagde dyreforeningen???

Tak for din og andres interesse

Dyreforeningen sagde ingenting, fordi i morges var situationen en helt
anden, så vi ringede slet ikke.

Da jeg kom ned i morges, sad katten på måtten foran vores indgangsdør.
(Vi voksne sover på 2. sal, og der er udvendig trappe).

Vi havde en diskussion, katten og jeg, om, hvorvidt han skulle ind
eller ej.

Katten vandt delvis -- dvs. jeg tog en anden indgangsdør.

Hans tilstand har ændret sig meget. Han lugter ikke længere af
betændelse, hans sår er tørre og ikke våde af pus, den løse hud/pels
er ved at tørre ind og falde af, og det meste af dagen har han været
ude at rende. Nu er han lige kommet tilbage og sad på lur uden for
døren. Da jeg åbnede den, kom han drønende ind, men jeg fik ham ud
igen. Havde vi ikke haft katte i forvejen, var han kommet ind, men jeg
vil ikke risikere noget med dem.

Herefter måtte jeg igen forlade huset ad en anden dør, som han dog kom
drønende over til. Katten er tydeligvis ganske kvik.

Det er ligeledes meget tydeligt, at de to dage, hvor han har ligget og
hvilet sig/sovet uden for huset og er blevet fodret af os, har gjort
underværker. Jeg er ikke længere i tvivl om, at han kommer sig.

Vi skal have købt noget klorhexidin i talkum, og måske noget
pennicilin, når vores læge kommer tilbage fra kursus.

Heldigvis er det ikke koldt hos os, så katten kan trives fint
udendørs. I dag har der været skønt vejr og solskin -- nærmest som en
forårsdag her/sommerdag i Danmark.

Min mand er begyndt at tale om, at katten skal have et loppebad,
ormekur og vaccinationer, når han er kommet sig, og at vi så tager ham
til os. Nu må vi se. Aflivning ser heldigvis ikke ud til at komme på
tale i hvert fald. Det er en meget livskraftig kat.

Fra : Pia Nave

Dato : 30-09-04 20:01

Britt Malka wrote:

> [...]
> til os. Nu må vi se. Aflivning ser heldigvis ikke ud til at komme på
> tale i hvert fald. Det er en meget livskraftig kat.

Hvor er det dog dejligt at høre
Jeg håber virkelig at han kommer sig, så I kan tage ham til Jer. Han har
uden tvivl fortjent et dejligt og omsorgsfuldt hjem! Hvis du spørger
ham, så _har_ han sikkert allerede et hjem hos Jer....katte har det med
at komme luskende ind i ens liv....bare sådan lige pludselig....og efter
et stykke tid, så er det dig der _allernådigst_ får lov at bo hos
katten(e)

--
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*
Mvh. Pia og 4-kløveret

Fra : Britt Malka

Dato : 30-09-04 20:57

Goddag Pia Nave

Den Thu, 30 Sep 2004 21:01:11 +0200 skrev Pia Nave <pia_mig@nave.dk>:

>Hvor er det dog dejligt at høre

Ja, ikke

>Han har uden tvivl fortjent et dejligt og omsorgsfuldt hjem! Hvis du spørger
>ham, så _har_ han sikkert allerede et hjem hos Jer....katte har det med
>at komme luskende ind i ens liv....bare sådan lige pludselig....

Ja, det har jeg hørt om før, men aldrig selv oplevet. Jeg har selv
valgt og udpeget de katte, jeg har haft.

Men denne ser ud til at have valgt os.

Problemet bliver måske bare den ene af vores katte, Alekhine. Når
Balou, den 14 dage yngre kat, så meget som kigger på ham med halsen,
så knurrer Alekhine jaloux ad Balou.

I øvrigt ser ham med halsen og Alekhine ud til at have noget til
fælles: De kan begge lide at diskutere (mjave som svar), og ingen af
dem giver det sidste ord fra sig.

>og efter
>et stykke tid, så er det dig der _allernådigst_ får lov at bo hos
>katten(e)

Nej, jeg er barsk

Hvis han kommer til at bo hos os, så bliver han klikker-trænet som de
andre to. Balou kan give pote, og Alekhine er god til at stå på to ben
i lang tid. De kan begge gå noget så pænt i snor.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 29-09-04 08:00

Britt Malka wrote:
> Hvad er bedst? At få katten aflivet? Eller kan den komme sig, det
> stakkels kræ?

hej Britt.....

jeg tror desværre du er nødt til at erkende at der kun er to muligheder.
Enten tager du katten til dig, får den til dyrlæge og betaler regningen,
ellers overlader du det til kommunen/kattensværn eller hvem der nu ellers er
myndighed på det område hos jer, og dermed bliver katten nok aflivet.

det er det eneste rigtige at gøre i dette tilfælde (altså enten eller)... at
lade stå til er i min mening dyremishandling.

du skal jo huske på at i samme øjeblik du begyndte at fodre den, tog du i
praktisk forstand ansvar for den.... det lyder måske hårdt, men med det
bliver du nødt til at tage en hård beslutning, omkring hvad der er bedst for
katten...

--
Knus, Sabina

Fra : Britt Malka

Dato : 29-09-04 15:47

Goddag Sabina Hertzum

Den Wed, 29 Sep 2004 08:59:32 +0200 skrev "Sabina Hertzum"
<sabina@mandezonen.dk>:

> [...]
>myndighed på det område hos jer, og dermed bliver katten nok aflivet.

Du har nok ret. Og mulighed nummer et er udelukket. Dels har vi ikke
penge til det lige p.t., dels har vi to katte i forvejen og havde ikke
planer om flere.

>det er det eneste rigtige at gøre i dette tilfælde (altså enten eller)... at
>lade stå til er i min mening dyremishandling.

Ja, det besluttede vi også delvis i går, men så opdagede vi, at den
faktisk er meget livskraftig, og som nævnt spiser rigtig meget og med
god appetit, så det kan meget vel tænkes, at den værste krise er
overstået.

> [...]
>bliver du nødt til at tage en hård beslutning, omkring hvad der er bedst for

Ja, det er jeg klar over

Mit problem er, at jeg har svært ved at se, hvad der er bedst for
katten. Det ene øjeblik mener jeg, at det må en aflivning, det næste,
at han sagtens kan komme sig, hvis han bliver behandlet.

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 29-09-04 16:17

Har du prøvet KV eller DB? Var der ikke en af de organisationer der havde et
genudsætningsprogra?

Hilsen Nina

Fra : Britt Malka

Dato : 29-09-04 17:03

Goddag Nina, Tender Tribes

Den Wed, 29 Sep 2004 17:17:03 +0200 skrev "Nina, Tender Tribes"
<mail@NOSPAMtendertribes.dk>:

>Har du prøvet KV eller DB? Var der ikke en af de organisationer der havde et
>genudsætningsprogra?

Nej, vi er ved at prøve de organisationer, der er i Frankrig, hvor vi
bor. Det var dumt af mig at glemme at skrive det i mit første indlæg.

Kommunen her tog sig kun af hunde i øvrigt sagde de

Katte er virkelig ikke noget, nogen regner for noget.