Opel Zafira - Tomgang hvad er det ?
Fra : Work all day

Dato : 28-09-04 13:39

Hej Gruppe

Jeg har en Opel Zafira ( Benzin, 1,8 ) som firmabil. Den er ved at slå mig
ihjel, både af irritiation og af en irriterende evne til at gå i stå, hver
gang jeg kobler ud.

Jeg har for nyeligt fået skiftet en rund dims ?, som sidder umiddelbart til
højre under skjoldet i motorrummet og det hjalp en smule, men nu er jeg
tilbage ved samme udgangspunkt som før.

Da de skiftede dimsen, var der en tydelig lyd af falsk luft som blev trukket
ind og da jeg sprøjtede æter ind omkring dimsen, steg motorens omdrejninger
også markant.
Dette er dog ikke tilfældet denne gang, Der trækkes ikke falsk luft ind
mere.

Men hvad hulen kan det så være. For en som ikke ved en dyt om motorer, ville
jeg mene at det er tomgangen som står for lavt på bilen, men er der
overhoved mulighed for at stille tomgangen på sådan en Zafira ?

Kim

Fra : Lars

Dato : 28-09-04 14:03

Hejsa,

"Work all day" <No@mail.invalid> wrote in message

> Jeg har en Opel Zafira ( Benzin, 1,8 ) som firmabil. Den er ved at slå mig
> ihjel, både af irritiation og af en irriterende evne til at gå i stå, hver
> gang jeg kobler ud.
[...]
> [...]
> jeg mene at det er tomgangen som står for lavt på bilen, men er der
> overhoved mulighed for at stille tomgangen på sådan en Zafira ?

Det kan være lidt forskelligt tror jeg... Lambdasonde der er gået. Defekt
tomgangsregulator. Det var to bud.

Den justerer selv tomgangen, det er ikke noget der skal stilles.

** Lars

Fra : Søren Nicolaisen

Dato : 28-09-04 14:14

Ret sikker på at det er en tomgangs trin motor.
Mon Opel Corsa 1,4 16V dvs også en ecotech motor lavede samme nummer.
Mvh
Søren

Fra : Brian

Dato : 28-09-04 17:06

Hejsa

Work all day skrev:
> [...]
> motorer, ville jeg mene at det er tomgangen som står for lavt på
> bilen, men er der overhoved mulighed for at stille tomgangen på sådan

Du kan ikke selv stille tomgangen, men en typisk ting på Ecotec motorene
er tomgangsventilen. Den sidder lige til venstre for gasspjældet, vil
jeg tro. Normalvis kan den pilles af, renses med noget karburatorrens
eller lign. og sættes på igen med en frisk pakning.
Det trick har ihvertfald kureret dårlig tomgang på min 2.0 16V Ecotec

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-04 21:29

> [...]
> jeg mene at det er tomgangen som står for lavt på bilen, men er der
> overhoved mulighed for at stille tomgangen på sådan en Zafira ?

Har en kammera der futter lidt rundt i samme bil, han har nøjagti det samme
problem, der skal files MEGET på koblingen ved bare den mindste bakke.

Tobias, der er glad for sin pløreturbine

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-04 21:37

--
Tom
Der er glad for han lærte hvordan man skal bruge en kobling

Fra : K. Larsen

Dato : 28-09-04 22:03

Tro mig Tom. Du bliver automatisk koblingsrytter med den lort bil. Du kan
simpelthen ikke finde et koblingspunkt, hvor den holder tomgangen, jo måske
ved extrem høje omdrejningstal.

Men man lyder sku snart som om det er bedstemor and, når man holder i
lyskrydsene og det er ikke specielt nice.....

Så er det rart at komme over i ens egen lille skøjte, når man skal hjem.

Kim

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-04 22:19

"K. Larsen" <webpoint@[invalid]gmx.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> lyskrydsene og det er ikke specielt nice.....
>
> Så er det rart at komme over i ens egen lille skøjte, når man skal hjem.

hehe Bedstemor And bil = Detriot Electric fra den tid hvor selv Verner må
give op

http://www.autogallery.org.ru/k/d/18Detroit-Electric_SCV.jpg

--
Tom

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 29-09-04 08:45

Tom wrote:

> hehe Bedstemor And bil = Detriot Electric fra den tid hvor selv Verner må
> give op

Er du sikker på det? (kan ikke forestille mig at Verner intet ved om den)

/Jakob

Fra : Brian

Dato : 29-09-04 05:58

Hejsa

K. Larsen skrev:
> Tro mig Tom. Du bliver automatisk koblingsrytter med den lort bil. Du
> kan simpelthen ikke finde et koblingspunkt, hvor den holder
> tomgangen, jo måske ved extrem høje omdrejningstal.

Hvorfor/hvordan bruger du koblingen til at holde tomgangenn ?

/Brian