Airport Express og dial-up: dårlig ide?
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-09-04 19:41

Hejsa,

En bekendt har købt en Airport Express og har sat den på sit netværk,
som er på Internet via en ISDN router. Nu efter et stykke tid, har det
vist sig at routeren har været på nettet flere dage i træk i flere
omgange, og det er startet på samme tid som AE'en er sat til.

Hvad kan skabe den trafik som får en ISDN router til at holde
forbindelsen i flere dage? Alt computerudstyr bliver slukket på
kontakten hver dag, men AE'en har fået lov at være tændt. Nu er der en
ikke så ubetydelig telefonregning som skal betales, så det kunne jo
være rart at vide, om det rent faktisk har været AE der var på spil.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 27-09-04 21:33

On Mon, 27 Sep 2004 20:41:14 +0200, René Frej Nielsen wrote:

> Hvad kan skabe den trafik som får en ISDN router til at holde
> forbindelsen i flere dage?

ISDN routeren er sat op til at kalde op når der er behov for det?
--
MVH
osv...

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-09-04 21:58

Frank E. N. Stein <flatus@mail.invalid> wrote:

> ISDN routeren er sat op til at kalde op når der er behov for det?

Ja, den ringer selv op og burde selv lægge på efter et tidsrum uden
aktivitet, som jeg ikke kender. Det har virket fint i flere år, så det
er ganske tydeligt at det er AE'en der er synderen, men hvorfor?

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 27-09-04 22:54

On Mon, 27 Sep 2004 22:58:23 +0200, René Frej Nielsen wrote:

> Ja, den ringer selv op og burde selv lægge på efter et tidsrum uden
> aktivitet, som jeg ikke kender.

Hvis der er trafik mellem 2 PC'ere, tilsluttet ISDN-routeren, ringer den
så op?

> Det har virket fint i flere år, så det
> er ganske tydeligt at det er AE'en der er synderen, men hvorfor?

På grund af trafik på AE's udvendige port. Muligvis DNS-opslag og i det
tilfælde muligvis også opslag på PC'ernes host-navne.

--
MVH
osv...

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-09-04 23:21

> Hvis der er trafik mellem 2 PC'ere, tilsluttet ISDN-routeren, ringer den
> så op?

Det skulle jeg ikke mene, men jeg har ikke overvåget den, så hvis det
er tilfældet er der ihvertfald noget galt. Nu er AE'en taget af nettet
og kommer først på når vedkommende har fået ADSL.

> På grund af trafik på AE's udvendige port. Muligvis DNS-opslag og i det
> tilfælde muligvis også opslag på PC'ernes host-navne.

Ja, det bliver nok svært at opspore synderen...

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 27-09-04 21:48

René Frej Nielsen<spam@rfn.dk> writes:

> [...]
> ikke så ubetydelig telefonregning som skal betales, så det kunne jo
> være rart at vide, om det rent faktisk har været AE der var på spil.

Det kan være stort set hvad som helst. Min egen ISDN router var
drønirriterende, fordi der blot skulle en enkelt route-bar pakke til,
før den troede at den skulle åbne forbindelsen. Lidt surt, når jeg
havde en service på en unixmaskine der lavede et DNS opslag, der ikke
umiddelbart kunne slåes op => globalt DNS opslag en gang hver
15. minut. Kører AE'en med rendezvous eller tilsvarende, broadcaster
den sikkert en eller flere typer pakker, som ISDN routeren så tror, at
den skal åbne forbindelsen for. Det nemmeste er sikkert at sætte en
maskine på netværket, for at se hvilken trafik der kommer, når
routeren åbner nettet.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-09-04 23:24

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> wrote:

> [...]
> den skal åbne forbindelsen for. Det nemmeste er sikkert at sætte en
> maskine på netværket, for at se hvilken trafik der kommer, når

Nu er den taget af nettet og kommer først på når der kommer en ADSL
istedet... Det ærger mig bare at jeg ikke havde forudset det, for den
nåede næsten af være på i 16 dage uafbrudt, dag og nat... det var dyrt!

Fra : Ole Jensen

Dato : 28-09-04 08:02

René Frej Nielsen wrote:

> Nu er den taget af nettet og kommer først på når der kommer en ADSL
> istedet... Det ærger mig bare at jeg ikke havde forudset det, for den
> nåede næsten af være på i 16 dage uafbrudt, dag og nat... det var dyrt!

Kan det evt. være udefra kommende der bruger netværket?

Ole-J

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 28-09-04 22:51

Ole Jensen <o-jensenFJERN@inet.uni2.dk> wrote:

> Kan det evt. være udefra kommende der bruger netværket?

Det var også en frygt, men det er sikret med WPA og MAC-filtrering, så
vedkommende skal være mere end almindeligt vedholdende. De ville også
blot få adgang til et netværk med en kedelig ISDN-forbindelse, så jeg
regner ikke med at det er tilfældet.

Det er på specifikationen fra ISP'en ret tydeliget, at linien har
været åben stort set fra AE'en blev installeret og til den blev taget
af.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 27-09-04 22:45

> Ja, den ringer selv op og burde selv lægge på efter et tidsrum uden
> aktivitet, som jeg ikke kender. Det har virket fint i flere år, så det
> er ganske tydeligt at det er AE'en der er synderen, men hvorfor?

Rendezvous? DHCP?

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-09-04 23:20

> Rendezvous? DHCP?

Men skulle det virkelig åbne forbindelsen til WAN?

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-09-04 22:35

In article <l8gm22-j74.ln1@osxserver.rfn.dk>,
René Frej Nielsen<spam@rfn.dk> wrote:

> Men skulle det virkelig åbne forbindelsen til WAN?

AirPort Express er vel ikke sat til at synkronisere sit indbyggede ur
med en time server på internettet?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 28-09-04 23:04

> AirPort Express er vel ikke sat til at synkronisere sit indbyggede ur
> med en time server på internettet?

Har den ur? Jeg synes ikke jeg så nogen indstillinger mht. et ur, men
OS X synkroniserer jo sit ur, men jeg ved ikke hvor tit det sker...

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-09-04 01:17

In article <3o3p22-r1e.ln1@osxserver.rfn.dk>,
René Frej Nielsen<spam@rfn.dk> wrote:

> Har den ur? Jeg synes ikke jeg så nogen indstillinger mht. et ur, men
> OS X synkroniserer jo sit ur, men jeg ved ikke hvor tit det sker...

Baserne har skam indbygget ur. Ja, jeg undrede mig også. Mine baser
synkroniserer med et par timers mellemrum. Du kan indstille det i
AirPort-hjælpeværktøj. Åbn konfiguration og klik på
"Baseindstillinger..." under punktet AirPort.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 29-09-04 18:56

> [...]
> AirPort-hjælpeværktøj. Åbn konfiguration og klik på
> "Baseindstillinger..." under punktet AirPort.

Den har jeg kun haft åben for en kort bemærkning, så derfor har jeg
nok overset det. Hvis standarden er et par timer, så forklarer det
ikke helt at linine er holdt åben i flere dage i træk. Der må vist
også være noget andet.