maskine går død...
Fra : Tazman

Dato : 27-09-04 17:02

Hejsa

Jeg har et problem med min computer. Den har tendenser til at låse sig
i tide og særligt utide.

Jeg har skiftet:

Bundkort
Harddisk
grafikkort
ram
ja sågar kabinet :)

samt reinstallet winxp flere gange, men intet hjælper.

Nu mangler jeg bare at skifte cpu og psu, men håber jo ikke det er
nødvendigt.

Har testet ram med memtest86 uden fejl.

Kan det være cpu der er gal, eller hvad kan det skyldes? harnu kæmpet
med det i flere måneder uden held.

Håber at i kloge mennekser kan hjælpe da jeg er ved at blive
desperat...

Brian

Fra : Tazman

Dato : 27-09-04 19:02

Lige en tilføjelse:

Nogle gange er den langsom (5-7 sek.) om at starte visse programmer
op. Bla. total commander

Fra : Peter J

Dato : 28-09-04 10:41

"Tazman" <Karlsen@fjerndette.adslhome.dk> skrev

> Jeg har et problem med min computer. Den har tendenser til at låse sig
> i tide og særligt utide.
>
> Nu mangler jeg bare at skifte cpu og psu, men håber jo ikke det er
> nødvendigt.

Har du andre indstikskort i maskinen? Jeg har oplevet lignende problemer med
et dødt netkort.

Du bør selvfølgelig også sikre dig, at temperaturen i din maskine ikke er
for høj, ligesom det er vigtigt strømforsyningen leverer de rigtige styrker
til såvel bundkort som processor.

mvh
Peter

Fra : Leony

Dato : 28-09-04 13:20

"Tazman" <Karlsen@fjerndette.adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Kan det være cpu der er gal, eller hvad kan det skyldes? harnu kæmpet
> med det i flere måneder uden held.

PSU er, imo, et bedre bud end cpu.
Prøv at låne en PSU af en ven/kollega/fætter

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Tazman

Dato : 28-09-04 19:02

>PSU er, imo, et bedre bud end cpu.
>Prøv at låne en PSU af en ven/kollega/fætter

Kan man ikke måle på den??

Tazman

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 28-09-04 19:13

On 2004-09-28, Tazman <Karlsen@fjerndette.adslhome.dk> wrote:

> Kan man ikke måle på den??

Alm. hvide mennesker kan ikke. Problemet med moderne CPUer (specielt AMD'er)
er de udsving i load de udsætter PSU'ens forskellige udgange for. Dette
sætter store krav til PSUens design, herunder kvaliteten af de komponenter
der er brugt i designet.

Så hvis du skal måle på den, så skal du simulere det load en CPU pålægger
din PSU, hvilket, som jeg skrev, ikke er for hvide mennesker.

Thomas

Fra : TGH

Dato : 28-09-04 19:26

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> wrote in message
> Så hvis du skal måle på den, så skal du simulere det load en CPU pålægger
> din PSU, hvilket, som jeg skrev, ikke er for hvide mennesker.

Løsning:

få en neger til at måle på den ... problem løst ;-D

Mvh

TGH - som ik ku la vær

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 28-09-04 19:42

Fra : Tazman

Dato : 29-09-04 09:35

On 28 Sep 2004 18:12:31 GMT, "Thomas S. Iversen"
<zensonic@zensonic.dk> wrote:

> [...]

Kan det evt hjælpe at pille et strømstik fra? evt fra grafikkortet?

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 29-09-04 09:53

On 2004-09-29, Tazman <Karlsen@fjerndette.adslhome.dk> wrote:

> Kan det evt hjælpe at pille et strømstik fra? evt fra grafikkortet?

Nej, så får dit gfx kort ikke strøm nok. Du kan prøve med et minimalistisk
grafikkort. F.eks. et lille 2D kort. Kan maskinen køre stabilt med dette,
kan det godt betyde at din PSU er ude i hampen. Men for at være sikker skal
du næsten prøve med en PSU du ved er god.

Til info kan jeg sige, at jeg har en Antec TRUEPOWER 430 CPU. Har jeg ikke
fortrudt et sekund. Kostede en del knapper, men jeg ser det som en
investering: Den holder nogle år, og jeg skal ikke slås med mystiske
problemer. Afhængig af hvilken pris du sætter på din tid i fritiden, så skal
der mellem 4-10 timers bøvl til før det bedre kunne betale sig at købe en ny
PSU til en 800-1000.

Jeg har haft min del af hardware der ikke lige virkede(tm), men det er jeg
blevet træt af. Nu skal hardware bare virke(tm).

Thomas

Fra : Hr. Pedersen

Dato : 29-09-04 23:23

Kunne jo også være en fejl 40 som skal rettes

Fra : Peter J

Dato : 30-09-04 00:15

"Hr. Pedersen" <johny_pedersen@FJERNhotmail.com> skrev

> Kunne jo også være en fejl 40 som skal rettes

Du kunne jo starte med at rette 40 af dine egne fejl, inden du blamerer dig
yderligere med lignende tåbelige kommentarer.
Du får et hint til den første fejl her:

Peter

Fra : Annie

Dato : 11-10-04 17:25

> [...]
harnu kæmpet
> med det i flere måneder uden held.
>
> Håber at i kloge mennekser kan hjælpe da jeg er ved at blive

Hej Brian,
Jeg har været igennem den samme tur som dig. Min problemløsning var ganske
overraskende. CD-drevet og CD/RW-brænderen var faktisk det eneste, jeg som
jeg stolede på virkede ("plejer" døde ret overbevisende) - fordi det var
forholdsvis nyt.
Fejlen viser ved, at drevene ikke vises korrekt på opstartsbilledet og inde
i BIOS. Derfor installerede jeg ny firmware til CD-drevet og CD-RW-drevet
samt isatte et nyt ide-kabel til både CD'ere og HD (prøvede flere
forskellige, førend det gik i hak).
Sjovt nok fik jeg min svogers maskine til check kort tid efter (altså en
anden PC) - den var ustabil. Da CD-drevet larmede helt vildt meget og
hverken rensning med rense-CD - eller adskillelse af drevet for at rense
det, hjalp - isatte jeg et nyt drev og ide-kabel, så var den ustabilitet
ovre.

Håber det kan hjælpe dig.

Venlig hilsen
Annie