Hvad mister jeg ved at gå fra en Windows p~
Fra : Svend Tingleff

Dato : 27-09-04 11:27

Jeg har i en lang årrække anvendt Windows baserede pc'er og selvsagt samlet
en bunke software.

Nu er jeg blevet skudt i den nye iMac G5, men inden jeg investerer et 5
cifret beløb i den, vil jeg gerne undersøge, hvad jeg kan bruge af mit gamle
software.

Jeg mener at have forstået, at jeg kan bruge mine dokumenter, regneark og
billeder, men hvad med spil? og hvad med programmer som Office-programmer,
billedværktøjer, virusprogrammer og slægtsprogrammer m.m.?

Hvor kan jeg læse om denne problematik?

Og er der en acceptabel mulighed for at lægge Windows XP HE in som et ekstra
styresystem, og så købe windowsprogrammerne derfra?

Svend

Fra : Anders Mørk

Dato : 27-09-04 11:32

> Hvor kan jeg læse om denne problematik?

http://www.apple.com/switch/

../Anders

Fra : Rasmus Bruun

Dato : 27-09-04 12:40

Svend Tingleff skrev:
> Og er der en acceptabel mulighed for at lægge Windows XP HE in som et ekstra
> styresystem, og så købe windowsprogrammerne derfra?

Jeg vil lade andre svare ang. dine dokumenter, men med hensyn til at
installere Windows, så kan du bruge den nye version 7 af Virtual PC
(tidligere versioner dur ikke på en G5). Om denne version afvikler Windows
på acceptabel vis ved jeg dog ikke:
http://www.microsoft.com/mac/products/virtualpc/virtualpc.aspx?pid=virtualpc

Du kan se en ganske omfattende sammenligning af de grafiske sider af OS X
og XP her:
http://www.xvsxp.com/

MacBruger holder workshop lørdag 9. oktober i Herlev (2730), hvor Microsoft
kommer og demonstrerer VPC 7. Hvis du har mulighed for at kikke forbi, vil
du sikkert kunne få svar på dine spørgsmål:
http://www.macbruger.dk/

--
Venligst,
Rasmus Bruun

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-09-04 16:09

Hej Svend

Svend Tingleff wrote:
> [...]
> software.
>
> Jeg mener at have forstået, at jeg kan bruge mine dokumenter, regneark og

Nogle spil er hybrid, så de kan køre på både Mac og Windwos baserede
computere, mens andre er Win-only eller Mac-only.

> og hvad med programmer som Office-programmer,
> billedværktøjer, virusprogrammer og slægtsprogrammer m.m.?

Windows programmer kan ikke bruges direkte på en Mac. Office programmer
findes som regel i både Mac og Win ver., så man kan crossgrade. Det
samme gælder for langt de fleste grafiske programmer. Nogle
slægtsprogrammer findes også til både Mac og Windows, og de er derfor
også fil-kompatible.

> Hvor kan jeg læse om denne problematik?
>
> Og er der en acceptabel mulighed for at lægge Windows XP HE in som et ekstra
> styresystem, og så købe windowsprogrammerne derfra?

Hvis du vil bruge XP på Mac, skal du have en emulator som VirtualPC -
mindst ver. 6, men meget gerne den nye ver. 7, som kommer nu meget
snart. På VPC kan man installere hvilket som helst Windows styresystem,
man måtte ønske sig - også nogle af de Win-only Linux systemer ala
RedHat. På den måde kan du også bruge alle dine Windows programmer, og
så efterhånden, som du får råd til det crossgrade fra Windows til Mac.

Desuden kan du bruge visse Linux programmer direkte på Mac OS X, hvis du
installerer X11, hvilket giver yderligere muligheder.

mvh. Erik Richard
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>