Gratis mobil internet over 3's netværk ?
Fra : cpp

Dato : 26-09-04 22:00

Jeg er meget interesseret i at få mobilt internet på min bærbar PC.
Jeg har allerede en Nokia 7250, og et Sonofon Data/Fax abonnement, der giver
mig en max internet båndbredde på 28.8 Kbits/s ( ligesom i gamle dage :).
Det er IKKE tilfredsstillende.

Så jeg har overvejet at invistere i et "3Data Card", som med sit tilhørende
NetConnect abonnement giver en mobil internet båndbredde på 384 Kb/s.
Men her er der altså ikke snak om 'Flat rate' ( dvs et fast månedlig gebyr),
men derimod en takst på antal megabyte traffik man forbruger. Prisen er 8
kr. per MB og med et middel forbrug (almindelig internet forbrug, med
streaming af lyd eller video ...mail-check...og et par større downloads),
som vi kan sige lægger på omkring de ca 2.500 MB per måned, giver det en
månedlig udgift på ca. 20.000 kr om måneden. _Fuldstændig_ uacceptabelt, så
den tanke er droppet.

Og nu til sagens kerne...
'3' reklamere for, at ved at købe en '3' mobil ( LG U8120 ), med abonnements
binding for 24 måneder, og uden gulv/sølv pakke, kan man få det til en
samlet pris på kr 999,- . Og med den telefon skal man betale 0,- kr i
minuttet, hvis man benytter sig af '3' interne netværk, altså med opkald fra
en '3'-mobil til en anden '3'-mobil.
Det lyder som en god deal, så her kommer det tekniske spørgsmål...

Jeg vil gerne købe evt 2 af den slags mobil-telefoner ... og koble den ene
fast til en server, der er forbundet med internettet. Og derefter tage den
anden med min bærbar ... og derved forbinde de 2 mobil-telfoner mobilt,
således at min internet-forbindelse går den vej igennem.

Jeg har allerede selv et par ideer til en løsning, men desværre ikke noget
der kan gøres nemt og inden for en rimelig tidsramme. Men hvis der er nogen
derude der evt har tænkt det samme, eller som har nogen gode foreslag til en
fornuftig måde at sætte en sådanne løsning sammen, så ville en
tilbagemelding være _meget_ velkommen.

Eftersom at det er muligt at implementere en TCP/IP-forbindelse mellem en
bongo-tromme og en microfon, så er jeg ikke i tvivl om at der er en eller
anden løsning derude... dog var båndbredden for føromtalte opstilling ca
1bit per sekund

Mvh

Christian

Fra : Per Bau

Dato : 26-09-04 22:29

"cpp" <noname@server.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> som vi kan sige lægger på omkring de ca 2.500 MB per måned, giver det en
> månedlig udgift på ca. 20.000 kr om måneden. _Fuldstændig_ uacceptabelt,

Med en NetConnect free til 799,- incl 1 GB data og derefter 4kr. pr GB kan
jeg ikke få ovenstående til at blive til mere end 6.799,-

--
/Per
Udskift invalid i adressen med com

Fra : cpp

Dato : 26-09-04 23:13

Tusind tak Per ... den "variation"/"abonnnementsform" har gået forbi mig på
3's meget forvirende hjemmeside.
Men jeg er _meget_ glad for at høre at prisen dog er betydlig mindre. Dog
overstiger den stadigvæk de 400 kr. maximum, som
jeg ønsker at betale om måneden.

......og jeg hælder jo mest til "0,- kr om måneden"-løsningen

P.S. Du må meget gerne poste det link der gå direkte den den side der
beskriver NetConnect Free betingelserne.
( Det ville jo være surt at finde ud af at opstarts gebyret er på
1.000.000 kr )

mvh

Christian

Fra : cpp

Dato : 26-09-04 23:14

Fra : HRO

Dato : 27-09-04 08:18

"cpp" <noname@server.com> wrote in message
> [...]
> giver
> mig en max internet båndbredde på 28.8 Kbits/s ( ligesom i gamle dage :).

SNIP

> [...]
> anden med min bærbar ... og derved forbinde de 2 mobil-telfoner mobilt,
> således at min internet-forbindelse går den vej igennem.

Det lader sig desværre ikke gøre da de høje datahastigheder kræver en GPRS
forbindelse. En sådan forbindelse kan kun oprettes mellem en telefon og 3's
netværk og ikke mellem to telefoner.

Henrik

Fra : cpp

Dato : 27-09-04 10:15

Hej Henrik

Jeg vil netop _ikke_ benytte mig af GPRS, da det jo koster efter forbrug.
Desuden er det vidst ikke højhastighed, som GPRS benytter.
....da maximummet ligger omkring de 114 Kbps ( Se 'the speed of..' på
http://whatis.techtarget.com/definition/0,,sid9_gci214198,00.html )
På siden kan du se at GPRS benytter en hastighed der ligger imellem 56 Kbps
og 114 Kbps. Jeg ønsker så vidt muligt at benytte de fulde 384 Kbps, men
dog ikke under 256 Kbps ( så kommer jeg nemlig under andre almindelige
bredbånds-linjer )

Og det _skal_ kunne lade til gøre, når nogen kan lave den her:
http://slashdot.org/article.pl?sid=03/09/27/175242&tid=95&tid=133

http://eagle.auc.ca/~dreid/

ret sjovt .... især når folk begynder at få for meget tid.

Og til jer der læser med, så er kan i læse om GPRS her --->
http://searchmobilecomputing.techtarget.com/sDefinition/0,,sid40_gci213689,00.html
....her er lidt om de mobile højhastigheds-teknologier -->
http://searchmobilecomputing.techtarget.com/sDefinition/0,,sid40_gci213691,00.html

mvh

Christian

Fra : HRO

Dato : 27-09-04 13:38

> [...]
> og 114 Kbps. Jeg ønsker så vidt muligt at benytte de fulde 384 Kbps, men
> dog ikke under 256 Kbps ( så kommer jeg nemlig under andre almindelige

UMTS er nu også GPRS blot med et andet radio interface. Dvs. pricippet for
at sætte en UMTS forbindelse op er den samme som for en GPRS forbindelse.

Om det er muligt at sætte et video kald op mellem to telefoner og så sende
data i stedet for video ved jeg ikke. Det kræver vel en modificeret telefon.

Henrik

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 27-09-04 14:12

> [...]
> og 114 Kbps. Jeg ønsker så vidt muligt at benytte de fulde 384 Kbps, men
> dog ikke under 256 Kbps ( så kommer jeg nemlig under andre almindelige

Du glemmer en ganske væsentlig detalje - latency.
Den er latterlig høj på mobile netværk og vil med garenti spollere det hele
for dig.

Jeg har aldrig haft hands on på 3g - men GPRS,Hispeed data osv er helt
ubrugeligt p.g.a den høje latency

/Dennis

Fra : Ukendt

Dato : 27-09-04 10:19

Der sker følgende når du forsøger: din bærbar ringer op via din mobil1 til
den anden mobil2 og bruger herved mobil nettet som ikke er særligt godt. Jeg
mener det ligger på 14.400 bps hos 3. Derefter vil du forsøge at koble
mobil2 til op til internettet, det vil sige at du skal implementere noget
nyt dail-up sw i den anden telefon. Det er her ideen knækker.

Jeg tror godt på at du kan få en forbindelse til mobil2 (den der er
connected til serveren), men du skal derefter få den til at route dig ud på
nettet. Du vil ikke se en hastighedsforøgning snarere en forringelse, netop
fordi du imellem de 2 telefoner bruger 3's alm telefonnet. Forbindelsen vil
ligge på max. 14.400 bps.

Det er ligesom med ADSL. Din pc har et 10/100Mbit netkort og du kører
100mbit mellem pc og og router og modem, men modemet kører max. 10mbit ud på
nettet.

Flaskehalsen er 3's alm. telefonnet! Såfremt du overhovedet kan få mobil2
til at route dig videre!

Hvis du derimod kunne sætte en server op med UMTS, så ville det fungere. Men
jeg tror ikke 3 lader den slags info komme ud til dig, så ville ideen om at
de tjente noget ligesom forsvinde:) Her ville du så ikke skulle bruge
mobil2, men derimod en UMTS modtager. Teoretisk kan det lade sig gøre, men
kun teoretisk.

Har du tænkt på en GPRS forbindelse? Her får du en 42kbps forbindelse,
kommer selvfølgelig stadig an på hvor tæt du er på sender masten. Med en
erhversordning hos CBB får du den MB pris på ca. 8 kr.

http://www.cbb.dk/erhverv/prices.jsp

Jan Johansson
4920 Søllested, Lolland

---

Fra : cpp

Dato : 27-09-04 13:13

Hej Jan,

Mange tak for dit indlæg

Lige et par tilføjelser...
Da jeg nævnte at jeg ville benytte 3' netværk, så var det med fokus på deres
Video-tale service, som jeg 'formoder' benytter en højere båndbredde end
både 14.400 bps og også 56.000 bps. Mit udgangspunkt har været at det må
benytte sig af UMTS, men jeg er ikke 100% sikker. Det er her jeg vil
udnytte den gratis video-telefoni, som jeg mener at '3' udbyder.

Nogle af de mere skumle/"kreative" ideer jeg har haft på banen er at sende
'picture frames' - afsted, hvor billede-dataen i video-samtalen udgår den
reele data-information. ( hver 3x3 pixel udgør en byte eller lign.) ... her
er det 'latensen' og 'udviklingstiden' der er problemet.

Det tekniske tvivls-spørgsmål jeg rent faktisk efterlyser er...
Hvad kan jeg tilgå via JAVA ( når nu mobil telefonerne siger at de
undestøtter Java ) ?
Hvad kan jeg tilgå via det tilhørende USB-kabel der kan sættes til mobil
telefonerne ?
Hvor meget firmware kan der ændres på, hvis dette bliver nødvendigt ?

Under alle omstændigheder, så er den helt klare mission. "Mobilt Internet
Med Fast Lav Pris Om Måneden"
Så noget med <pris> per <megabytes> er udelukket, da det ikke er fast. Og 8
kr. er _alt_ for dyrt. Hvis megabyte-takst skal komme på banen, så må dette
beløb på ingen måde overstige 15 øre per megabyte ( med det estimeret
forbrug på ca 2,5 GB traffik om måneden, udgør det en månedlig omkostning på
ca 375,- kr <-- som også er den almindelige pris for et ADSL-abonnoment )

Jeg arbejder ihverfald videre på sagen... har iøvrigt i den forbindelse
været nede i en '3'-butik idag, for at udspørge om de forskellige
abonnementsformer og Mobil telefonsmodeller. Som hver især rummer
forskellige muligheder, som kunne være interessante ifm min mission.

P.S. Jeg nævner lige igen.. "Jeg ønsker ikke at benytte GPRS"

Mvh

Christian

Fra : Tanja Christensen

Dato : 30-09-04 11:05

Thunder skrev:

> [...]
>kommer selvfølgelig stadig an på hvor tæt du er på sender masten. Med en
>erhversordning hos CBB får du den MB pris på ca. 8 kr.

Ja og så lige ligge moms til så er prisen på 9,99 kr som for alle
andre kunder :)
Priserne på den side er eksl. moms.

--
Tanja
Stil ingen spørgsmål, så vil du ikke få serveret nogen løgne.

Fra : cpp

Dato : 30-09-04 16:30

Tak Tanja,

Godt observeret