Hvor mange HK yder en hest
Fra : Jørgen

Dato : 26-09-04 19:55

I 1800 tallet skulle man i England promovere den nyopfundne elektromotor. I
de engelske kulminer havde man nogle meget små hesteracer, som nede i
minegangene kunne trække elevatoren op og ned. Derfor beskrev sælgerne deres
nye motorers ydeevne med hvor mange heste, de kunne erstatte i minerne.
Derfor er en hestekraft, en HK, langt mindre end en normal dansk
arbejdshests ydeevne. (1 HK = 736 Watt = 75 kgm)

Er der nogen, der ved, hvor mange HK en normal hest yder?

Åndssvagt spørgsmål, men jeg har tænkt over det længe.

Mvh Jørgen

--
At Verden står fra år til år,
Det står til dem, som rår og spår.

Fra : Verner Johnsen

Dato : 26-09-04 20:59

On Sun, 26 Sep 2004 20:54:47 +0200, "Jørgen" <skjelm@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>
>Er der nogen, der ved, hvor mange HK en normal hest yder?
>
>Åndssvagt spørgsmål, men jeg har tænkt over det længe.

24

Du kan selv se det et stykke nede på denne side:

<http://www.dennisweb.com/trivia/anim_01.htm>

--
Venlig hilsen Verner
1986 VW Transporter Syncro 2,1 l (Autocamper)

Fra : Casper Bang

Dato : 26-09-04 21:16

[SNIP hestekræfter]

Du kan læse lidt mere om det på:
http://auto.howstuffworks.com/horsepower.htm
jeg vil tro at dit spørgsmål også står besvaret dér.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 26-09-04 21:30

"Jørgen" <skjelm@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der nogen, der ved, hvor mange HK en normal hest yder?
>
> Åndssvagt spørgsmål, men jeg har tænkt over det længe.

Jaaa, selv mennesker kan yde hestekræfter, vistnok ca. 2, men kun i meget
kort tid. Varer det længere, bliver man efterhånden lang i ansigtet. Deraf
navnet.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Leo Jensen

Dato : 27-09-04 20:03

> Jaaa, selv mennesker kan yde hestekræfter, vistnok ca. 2, men kun i meget
> kort tid. Varer det længere, bliver man efterhånden lang i ansigtet. Deraf
> navnet.

LOL...
Cykelryttere kan yde op til omkring 500W i en times tid. Det er sådan ca 2/3
HK, og det rækker til omkring 60 km/t.

Leo

Fra : Steffen Rasmussen

Dato : 28-09-04 17:02

Hejsa

"Leo Jensen" <maigaard-jensen@slet.stofanet.dk> wrote in message
> LOL...
> Cykelryttere kan yde op til omkring 500W i en times tid. Det er sådan ca
2/3
> HK, og det rækker til omkring 60 km/t.

Hvis en cykelrytter yder 2/3 HK og kan køre ca 60 km/t, hvorfor kan min bil
med 89 hk så ikke køre hurtigere... ;)

erhmm..

-steffen

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 28-09-04 21:13

> Hvis en cykelrytter yder 2/3 HK og kan køre ca 60 km/t, hvorfor kan min
> bil
> med 89 hk så ikke køre hurtigere... ;)

En cykelrytter vejer vel sådan ca. 65 kg inklusive cykel og hele udstyret -
hvor meget vejer din bil inklusive dig, benzin, bagage og hvad du sådan
ellers plejer at transportere med rundt

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-04 21:26

"Steffen Rasmussen" <sniffer@trashcan@fjern.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 2/3
>
> Hvis en cykelrytter yder 2/3 HK og kan køre ca 60 km/t, hvorfor kan min

Der er 2 faktorer der har indflydelse
Gnidningsmodstand og vindmodstand

--
Tom

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 03-10-04 20:33

"Steffen Rasmussen" <sniffer@trashcan@fjern.dk> wrote in

> [...]
>
> Hvis en cykelrytter yder 2/3 HK og kan køre ca 60 km/t, hvorfor kan
> min bil med 89 hk så ikke køre hurtigere... ;)

For at holde 60 km/t konstant behøver din motor ikke yde nær 89 HK.

Det bliver højst til 5-10% vil jeg tro - og det går mest rullemodstand
ved den hastighed.

Luftmodstanden stiger meget kraftigt med hastigheden, derfor er det
dårlig økonomi at køre stærkt.

Mvh. NKJensen

--
DYT ikke ved E-mail...