Identificer fisken ? Hvem kan ?
Fra : Thomas Scherrer

Dato : 26-09-04 16:48

Hejsa, jeg har lige fanget såden en lille fætter i en lokal mose
den er ca 18mm lang,
hvad er det for en fisk ? og hvad spiser den ?
Den gider ikke smage på de normale tøre mad flager mine andre fisk får.
Se billeder her:
http://webx.dk/fisk/hvem-er-jeg09.jpg
http://webx.dk/fisk/hvem-er-jeg10.jpg
http://webx.dk/fisk/hvem-er-jeg11.jpg

Den har fået karantæne i et lille akvarie samt nogle blanter jeg også tog
med hjem fra mosen
disse planter ligner pipe-rendsere og kan anes i baggrunden på nogle af
billederne,
hvad hedder disse planter ?
i gamle dage da jeg var knægt for 20år siden havede jeg et stort akvarie med
mange fisk i
og jeg havede bla også disse planter fra en lokal mose, de voksede sig meget
store og flotte,
så måske gør disse nye jeg lige har hentet i dag det også..
--
Yours:
Thomas Scherrer

Fra : LT

Dato : 26-09-04 20:02

umiddelbart ligner det en ni-pigget hundestejle

Fra : Thomas Scherrer

Dato : 26-09-04 21:00

"LT" <tl-t@tele.dk> skrev i en meddelelse
> umiddelbart ligner det en ni-pigget hundestejle

aha, hvad spiser sådan en fætter ?
kan den lokkes til at spise normale tøre flager ?
Er det normalt at finde disse i moser ?
hvor store bliver de ?
Er de lette at holde ?

Thomas

Fra : Michael Christoffers~

Dato : 28-09-04 08:30

"Thomas Scherrer" <mitfornavn@webx.dk> wrote in message

> "LT" <tl-t@tele.dk> skrev i en meddelelse
>
> aha, hvad spiser sådan en fætter ?
> kan den lokkes til at spise normale tøre flager ?
> [...]
De bliver ikke ret store, 7-8 cm.
Skulle undre mig meget om den ikke var interesseret i levende foder:
dafnier, myggelarver, mysider.
Den nipiggede hundestejle er en ferskvandsart modsat sin fætter den
tre-piggede.

mvh
Michael Christoffersen

Fra : J.B.

Dato : 28-09-04 20:24

Den nipiggede hundestejle kan findes overalt i Danske vandløb og småsøer.
Den er nærmest obligatrisk i biologi på gymnasier o.l. da dens
parrings-ritualer er et nær-studie værd. Den får ved parringstid en masse
smukke farver som helt kan hamle op med de mere eksotiske fisk vi ellers
holder. Desuden bliver den meget territorial og hannens redebygning er ren
guf for alle akvarister.

Med andre ord så har denne fætter en del mere at byde på end mange af de
fisk der bliver fløjet hertil fra andre verdensdele..

Der findes uendeligt meget litteratur om fisken. Start evt. på google.

I min gamle biologi-klasse fodrede vi med alm. flagefoder så måske skal den
bare lige finde sig til rette/blive sulten, hvor længe har du haft den?

Held og lykke
J.B.

Fra : Michael Christoffers~

Dato : 29-09-04 07:18

"J.B." <batmandenFJERN@hotmail.com> wrote in message
> Den nipiggede hundestejle kan findes overalt i Danske vandløb og småsøer.
> Den er nærmest obligatrisk

Jeg skulle vist have lyttet lidt mere efter i timerne, jeg er slet ikke
bekendt med det ord :) Men det var nok ikke på det obligatoriske pensum. ):

i biologi på gymnasier o.l. da dens
> parrings-ritualer er et nær-studie værd. Den får ved parringstid en masse
> smukke farver som helt kan hamle op med de mere eksotiske fisk

Det er vist den 3-piggede du her henviser til. Den nipiggede bliver blot
smudsig-sort på bugen, hvorimod den 3-piggede får flotte røde farver
sammesteds.
Lader til at den nipiggede spiser fiskeæg/larver og tanglopper i sine
biotoper.

http://www.ringamt.dk/Internet/RingAmtP1.nsf/cc3a6ac77fbf839ac12569fa0036005d/714da195d52453fa41256a3f0038f5e9/$FILE/NIPIGGET%20HUNDESTEJLE.pdf

vi ellers
> holder. Desuden bliver den meget territorial og hannens redebygning er ren
> guf for alle akvarister.

Yngeladfærden er som du siger absolut interessant.

> Med andre ord så har denne fætter en del mere at byde på end mange af de
> fisk der bliver fløjet hertil fra andre verdensdele..

Kan kun give dig ret i, at vi også herhjemme har sjove, flotte og
interessante fisk. Har selv en stime livlige grundlinger i mit akvarium, og
de trives så det er en lyst at se derpå. De spiser gladeligt tørfoder og går
besærk, når der kommer levende foder ned til dem.

Fra : J.B.

Dato : 29-09-04 18:33

DOH!! Skrev jeg det? Jeg var vist fuld..

M.v.h.
J. B.

Fra : Thomas Scherrer

Dato : 29-09-04 19:19

hehe, hvad mener du så nu ? da du er blevet ædru igen ?
Thomas

Fra : Thomas Scherrer

Dato : 29-09-04 16:54

> I min gamle biologi-klasse fodrede vi med alm. flagefoder så måske skal
den
> bare lige finde sig til rette/blive sulten, hvor længe har du haft den?

Den er stadig i live, men jeg har ikke set den spise af flagerne endnu
dette betyder jo ikke at den ikke gør det i smu
Jeg har harft den siden den 26. hvor jeg postede om den dvs 3 dage.
nu er de fleste "piperendser" planter døde i det lille akvarie hvor den
havede karantæne
og den virker sky og gemmer sig, så jeg har sku taget chancen og taget den
over i mit 40L
med 3 stk platy og 8 stk neon, den er lidt stører end neon,
så bare dens rov-fiske instinkter ikke tager over og den tager sig nogle
bider af mine neon for så får den sku bank !

Jeg orker ikke at give den levene foder eller speciel behandling.
så er den kræsen er det jo lidt syndt for den, men som JB siger hvis den
bliver sulten nok
prøver den nok det der bliver serveret.

Personligt ville jeg nok hellere dø af sult end spise rosen-kål hvis jeg var
i fangeskab og ikke fik andet.

MVH Thomas Scherrer

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 01-10-04 08:51

> og den virker sky og gemmer sig, så jeg har sku taget chancen og taget den
> over i mit 40L
> med 3 stk platy og 8 stk neon, den er lidt stører end neon,

Jeg går ud fra at du har varme på dit 40 l akvarie, hvilket måske ikke går
så godt i spænd med en hundestejle - den foretrækker nok nærmere at blive
sat i køleskabet !

> Jeg orker ikke at give den levene foder eller speciel behandling.
> så er den kræsen er det jo lidt syndt for den, men som JB siger hvis den
> bliver sulten nok
> prøver den nok det der bliver serveret.

Og den holdning er måske ikke den fedeste at have - tror du din mor tænkte
sådan om dig da du var lille og ikke ville spise din mad op ? Nej, vel.....

> Personligt ville jeg nok hellere dø af sult end spise rosen-kål hvis jeg
> var
> i fangeskab og ikke fik andet.

Personligt ville jeg nok sætte den stakkels hundestejle tilbage hvor jeg
fandt den - istedet for at udsætte den for de pinsler bare fordi du syntes
at den er sjov at have..

/Ole

Fra : Thomas Scherrer

Dato : 01-10-04 17:31

> Jeg går ud fra at du har varme på dit 40 l akvarie, hvilket måske ikke går
> så godt i spænd med en hundestejle - den foretrækker nok nærmere at blive
> sat i køleskabet !

Jeg har lige nu 26C i vandet

> Og den holdning er måske ikke den fedeste at have - tror du din mor tænkte
> sådan om dig da du var lille og ikke ville spise din mad op ? Nej,
vel.....

Jeg kan da godt komme i tanke om et par episoder

Når JB siger at de spiser flagefoder når de bliver sultne, så er det jo
sikkert godt nok,
tænk nu hvis det bliver dens nye livret ?
De andre spiser det jo med velbehag og har endda lært at når jeg kommer i
nærheden med fingerne og maden
så er de parate til at spise lige med det samme.

> Personligt ville jeg nok sætte den stakkels hundestejle tilbage hvor jeg
> fandt den - istedet for at udsætte den for de pinsler bare fordi du syntes
> at den er sjov at have..

Nej da, den har meget bedre og er begyndt at kikke lidt mere rundt omkring
den gider ikke lege med de andre fisk, og lader som om de ikke er der,
men den er begyndt at smage lidt på bunden mv, jeg holder godt øje med den
når jeg fodre
og har stadig ikke beviseligt taget den i at spise flagerne, men som jeg har
sagt før er det jo ikke bevis på at den ikke spiser i smug.
mvh Thomas Scherrer

Fra : J.B.

Dato : 28-09-04 20:25

>disse planter ligner pipe-rendsere og kan anes i baggrunden på nogle af
>billederne,hvad hedder disse planter ?

Er det ikke alm. vand-pest?

M.v.h.
J.B.

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 28-09-04 21:52

J.B. wrote:

> Er det ikke alm. vand-pest?

Måske nærmere Hornblad (Ceratophyllum demersum).

--
Steen Suder

Fra : Thomas Scherrer

Dato : 29-09-04 19:40

> Måske nærmere Hornblad (Ceratophyllum demersum).

Sorry, men beskrivelsen passer godt til
http://www.rook.org/earl/bwca/nature/aquatics/ceratophyllum.html
men selve stilken er extrem tynd, 0.8mm eller er det bare en baby plante ??
af samme art og type ??

Thomas