Ikke købt ny bil før
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 26-09-04 10:47

Her er et par nysgerrighedsspørgsmål, jeg er ikke begyndt at rende
forhandlerne på dørene endnu....

Aircondition: Er det både oliefyr og køleskab?

Gulpladebil: Kan jeg efter nogle år på gule plader, lave den om til
personbil igen, mod at betale en reduceret afgift, regnet efter vurdering?

Turbodiesel: Er det et dyrt bekendtskab, i forhold til en diesel uden turbo?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 26-09-04 16:50

Preben Riis Sørensen wrote:

> Aircondition: Er det både oliefyr og køleskab?

Nej, det er egentligt kun køling, og fjernelse af fugt i luften. Men
self. kan du også få varme i kabinen, men det kommer typisk bare fra
bilens kølevandssystem.
Hvis det hedder klimaanlæg, så finder automatikken selv ud af om der
skal varmes eller køles.
Nogle biler (kun diesel?) har et oliefyr til kabinevarme.

> Turbodiesel: Er det et dyrt bekendtskab, i forhold til en diesel uden turbo?

Næh - jeg vil tro at det er billigere, i hvert fald i brændstof. Men jeg
har i det hele taget svært ved at forestille mig en moderne dieselmotor
uden turbo. Jeg kender ikke til nogen. Turbo er nærmest underforstået
når man snakker diesel.

Mvh.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 26-09-04 21:38

Lars L. Hansen telepaterede følgende til sin PC:

SDI fra VW er diesel uden turbo...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 26-09-04 23:07

meddelelse news:415728a4$0$46891$14726298@news.sunsite.dk...
> Lars L. Hansen telepaterede følgende til sin PC:
>
> SDI fra VW er diesel uden turbo...

Jeg mener også at have stødt på nogen hist og her. Jeg kunne godt lide at
vide hvor meget udskiftning man render ind i med en turbo?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : phk

Dato : 27-09-04 13:42

> Jeg mener også at have stødt på nogen hist og her. Jeg kunne godt lide at
> vide hvor meget udskiftning man render ind i med en turbo?

De holder normalt bilens levetid ud.

--
Per, Esbjerg

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 27-09-04 22:10

> "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> De holder normalt bilens levetid ud.

Jeg havde hørt lidt mukkeri ang. Lupo 3L, men det er måske en skrøne?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 28-09-04 17:13

On Mon, 27 Sep 2004 23:09:45 +0200, Preben Riis Sørensen wrote:

> at

> Jeg havde hørt lidt mukkeri ang. Lupo 3L, men det er måske en skrøne?

Ja og nej... Der var (er?) problemer med 3L'eren når den slukkede motoren
ved lyskryds og lign. så stopper turboen jo også med at få
smøring/køling, hvis den så har været på arbejde, så er den meget
ked af at det sker, og forestil dig så at gentage denne process fx. 40-50
gange om dagen, så har du et stort slid på turboen, større end hvad en
normal turbo bliver udsat for, da motoren der kører kontinuerligt.

Jeg syntes ikke rigtig man har hørt det så meget på det seneste, så
jeg er ikke helt klar over om det så kun var de første modeller der var
ramt.

/Thomas