Dypkoger-motorvarmer spørgsmål...
Fra : TDN

Dato : 26-09-04 10:04

Hej !

Den gamle VW Jetta jeg købte sidste vinter har installeret en motorvarmer af
en slags (Ligner en dypkoger med et par rør der forsvinder ind i motoren).
Den tidligere ejer havde ikke brugt den ( han havde haft bilen i ca. 14
år...) og mente ikke den virkede. Nu er jeg flyttet og har fået en garage
hvor bilen står; og der er adgang til el. Jeg prøvede idag at tilslutte den
og der kom en summme/syde lyd fra den, så der er liv , men jeg synes ikke
det går særligt hurtigt med at få varme på motoren. Varmelegmet er lidt lunt
i toppen lige før der hvor det forsvinder ind i motoren.

Hvor lang tid skal man normalt sætte varmeren igang før kørsel ?

Kan det tænkes der sidder en masse skidt på varmelegment inde i motoren som
skal "brændes af" først (kunne jo lade den så resten af dagen og "brænde") ?
Måske skal den ud og renses ? Sådan en dypkoger kan vel kun enten virke
eller ikke virke, der er jo ikke en masse mekanik eller elektronik
involveret.

På forhånd tak
Mvh
Thomas
(VW Jetta 1.3, 1985, 303.000 km...)

Fra : HC

Dato : 26-09-04 10:22

Du skal regne med op til 3 timer for at opvarme din motor med en dypkoger
--
Mvh Hans Jensen
Ford Mondeo 1,8 med VDO 5000 Navigation

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 26-09-04 10:25

"TDN" <tdn.fjern.dette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor lang tid skal man normalt sætte varmeren igang før kørsel ?

Der er meget jern, så 1 times tid tro jeg er passende.

> Kan det tænkes der sidder en masse skidt på varmelegment inde i motoren
> som

Der er vel det samme skidt på den som i resten af kølesystemet, så hvis bil
virker uden at blive for varm, er det nok ok. .

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 26-09-04 15:17

TDN wrote:
> [...]
> lige før der hvor det forsvinder ind i motoren.
>
> Hvor lang tid skal man normalt sætte varmeren igang før kørsel ?

Kommer an på hvor varmt det er, hvis temp. er mellem -0 & -5 grader starter
du ca. 1 time før kørsel, er temp. derunder ca. 2 timer før.
Du skal aldrig forvente en arbejdvarm motor, men derimod er 15 -25 grader
mere realistisk og tilstrækkeligt.

> [...]
> dagen og "brænde") ? Måske skal den ud og renses ? Sådan en dypkoger
> kan vel kun enten virke eller ikke virke, der er jo ikke en masse

Når varme legemet virker skal du ikke gøre andet at koble den til, evt. med
et tænd/slukur.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg