collie ører
Fra : Hjørring

Dato : 13-05-01 14:38

Vi er lidt bekymrede over vores collies ører, da de viser tendens til at stå
opret. hvad kan vi gøre, de skal helst være kippede, er der nogen der har
erfaringer med dette frygtelige problem?

Fra : R. Ilsøe

Dato : 13-05-01 15:00

> [...]
> opret. hvad kan vi gøre, de skal helst være kippede, er der nogen der har
> erfaringer med dette frygtelige problem?

Nu er jeg ikke meget collie menneske, men hvad er der frygteligt i, at
hundens ører har tendens til at stå opret?? Øger det risiko'en for infektion
i dens ører? Er det til gene for hunden på nogen måde??

R. Ilsøe

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 13-05-01 15:17

R. Ilsøe <gimze@ofir.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ErwL6.496$cB1.229617720@news.mobilixnet.dk...
> [...]
infektion
> i dens ører? Er det til gene for hunden på nogen måde??

Nej ... og det tror jeg helt ærligt også du ved ... er det udelukkende
kosmetisk ... men skal hunden bruges til avl eller udstilling har denne
fejl nok en del at sige ... dog må jeg nok denne viden til trods sige at jeg
har svært ved at se det helt vildt frygtelige i det og havde personligt
sagtens kunne leve med en sådan lille skønhedsfejl!...... værre havde det
været for mig om hunden havde haft helbredsmæssige skavanker idet dette jo
ville have været til gene for hunden ....
MVH Ami

Fra : R. Ilsøe

Dato : 13-05-01 15:26

> Nej ... og det tror jeg helt ærligt også du ved ... er det udelukkende
> kosmetisk ... men skal hunden bruges til avl eller udstilling har denne
> fejl nok en del at sige ...

Ja jeg vidste det godt. Synes bare jeg ville starte debatten på en lidt
pænere måde end jeg først havde til hensigt at gøre

Jeg mener det ville være forkert at rette ørerne på hunden for at den kan
bruges til udstilling, med henblik på præmieringer, der vil kunne bruges som
reklame for salg af hvalpene. (Håber i kan følge mig...) Grunden til det er,
at selvom problemet bliver "afhjulpet" så vil hunde stadig avle strit-øre
genet videre, men helt ærligt... Frygteligt??

Frygteligt ville være, som du også siger, hvis hunden har en skavank der er
til gene for _den_!! Så kommer vi til garantien på hunden og hvad man kan
kræve refundering for osv. -og så kører møllen igen. Denne gang vil jeg bare
ikke være med til at "dreje vingerne".

Rinnie Ilsøe

PS. Skriver til dig snart. Har forrygende travlt med alle mine "høns" *G*
Tak for mails'ene.

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 13-05-01 15:58

R. Ilsøe <gimze@ofir.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:BPwL6.503$ww5.231700658@news.mobilixnet.dk...

> Ja jeg vidste det godt. Synes bare jeg ville starte debatten på en lidt
> pænere måde end jeg først havde til hensigt at gøre

<> og du var en engel ved at starte det på den bløde måde .. ellers havde
jeg startet debatten og det var nok blevet en lidt mere ironisk måde ... så
du får tak for for hjælpen
Detersommerhils fra Ami

Fra : Anne Mette Mørup

Dato : 13-05-01 18:10

Til Anne Marie ogRinnie.

Helt ærligt - synes I selv, I kan være det bekendt?

Jeg tror, der sidder en afsender i Hjørring, som enten griner af, at have
provokeret jer, eller trækker sig ud af dette forum, for ikke senere at
spørge nogen her til råds.

Hilsen
Anne Mette Mørup
Kennel Spring Swift
Løgstørvej 54
Strandby
9640 Løgstør
Tlf.: 98 63 64 11
Spring.swift.labrador@mail.tele.dk
http://www.members.tripod.com/springswift

Fra : R. Ilsøe

Dato : 13-05-01 20:13

> Helt ærligt - synes I selv, I kan være det bekendt?

Helt ærligt, ja, jeg står 100% inde for hvad jeg har skrevet i denne tråd!!
Jeg kan ikke se det frygtelige i, at hundens ører står op. Jeg kan se
problemet i det, hvis hunden er købt til avl. Frygteligt kan man bruge hvis
der er tale om hunde, der lider overlast i form af smerter eller andet, der
påvirker dens trivsel!!

Er man der henne, hvor man mener det er _frygteligt_ at hunden har
"stritører" så mener jeg det er en ynkelig perfektionist-verden vi lever i!

Jeg mener helt bestemt, at "hjørring" må være voksen nok til selv at skrive
og forklare hvorfor personen mener det er så frygteligt med stritører og
desuden skulle jeg da mene at personen burde være i stand til selv at stille
sig op hvis han/hun føler sig fornærmet på nogen måde!
(Jeg er ret sikker på, at hverken Ami eller jeg har haft det til hensigt...
Formålet med min 1. mail i denne tråd var netop ikke at svine til eller
fornærme før der kom en forklaring på bordet)

Er hunden købt til udstilling/avl bør fejlen ikke skjules!! Det skubber
bare "problemet" ud på endnu et kuld. Derimod bør fejlen påtales over for
den kennel hunden er købt på!!!

Hvis man kigger på, hvordan debatterne andre gange har kørt og hvordan folk
(heldigvist sjældent) har svinet andre til, så mener jeg at dette her er
mildt!! Der er jo intet ondt i det. Jeg kunne blot tænke mig at vide hvad
det frygtelige ved disse ører er!! Hvorfor det er nødvendigt at gøre noget
ved dem?!

Havde min flatter en genetisk fejl, der gjore at hun ikke kunne opnå høje
præmier på udstillinger og der med ikke blive avlsgodkendt ville jeg på
ingen måde prøve at skjule fejlen. Jeg ville påtale det over for den kennel
jeg havde købt hende på!! Igen, jeg ved ikke om dette er grunde til, at der
skal gøres noget ved ørerne. Jeg kan se der bør gøres noget ved det, hvis
hunden lider overlast, men ellers bør der ikke blive foretaget noget
kosmetisk indgreb!!

Rinnie Ilsøe

PS. Er personen blevet skræmt væk af dette, vil han/hun også blive skræmt
væk i mange andre grupper!!!

Fra : x Vuf x

Dato : 14-05-01 09:46

Sun, 13 May 2001 21:13:01 +0200, R. Ilsøe wrote:

> [...]
>der er tale om hunde, der lider overlast i form af smerter eller andet, der

Det kan være frygteligt for en nystartet opdrætters pengepung!

>Er hunden købt til udstilling/avl bør fejlen ikke skjules!! Det skubber
>bare "problemet" ud på endnu et kuld. Derimod bør fejlen påtales over for
>den kennel hunden er købt på!!!

Her er jeg enig med dig.

--
Mvh Sonja sonpet@***mixeren.com fjern de 3 ***
http://www.sonpet.mixeren.com/

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 14-05-01 09:33

Anne Mette Mørup <Spring.Swift.Labrador@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9dmf6r$ns1$1@news.inet.tele.dk...
> Til Anne Marie ogRinnie.
>
> Helt ærligt - synes I selv, I kan være det bekendt?

Ja som Rinnie må jeg sige at jeg står ved det jeg har udtalt ... det er
muligt at personen der stillede spørgsmålet ser en (for mig at se)bagatel
som stritører for et problem ... men kalde det et "frygteligt" problem synes
jeg er vildt overdrevet ... og tyder for mig på at hundens udseende og
egnethed til f.eks udstilling og avl(sidst nævnte vil hunden jo ikke kunne
bruges til uanset hvad der gøres idet man jo ikke kan fjerne genet der giver
stritørerne) betyder mere for ejeren end at have en rask harmonisk og glad
hund .... og så synes jeg man er ude i perfektionisme som jeg slet ikke kan
være med til.

Som Rinnie skriver havde hverken hun eller jeg til hensigt at svine nogen
til ... blot måske gøre opmærksom på vores indstilling ... men skulle
"Hjørring" føle sig stødt må han jo give det tilkende så jeg får mulighed
for at forklare ham mit syn og selvfølgelig stikke ham en undskyldning for
mit valg af ord ... der jo egentlig bare var en tilkendegivelse af mit syn
på en bagatel som collieører ....

MVH Ami

Fra : Anne Mette Mørup

Dato : 14-05-01 13:35

Hej Ami og Rinnie.
Misforstå mig endelig ikke.
Jeg synes I har nogle ganske udmærkede meninger og synes også, der er brug
for at få dem frem.
Blot mener jeg, at Hjørring burde have fået et svar på sit spørgsmål.
Så kunne information og diskussion være delt op.
Min holdning til disse diskussioner er nok præget af mit arbejde inden for
det sociale/pædagogiske område. (Ja kald mig bare konfliktsky)
Anne Mette

Fra : R. Ilsøe

Dato : 14-05-01 15:03

> Blot mener jeg, at Hjørring burde have fået et svar på sit spørgsmål.

Desværre kunne jeg ikke hjælpe Hjørring med et svar, men til gengæld fik
jeg da læsset en masse spørgsmål oven i hatten. Man lærer jo kun ved at
spørge!

Rinnie

Fra : Kosmonauten

Dato : 14-05-01 09:46

Hej Anne Mette ;c)
Jeg vil da sige at både Rinnie & Anne Marie har lagt en
meget flot linie i deres indlæg og svar.
Hvilket jo kun kan roses, bølgerne kan gå meget højt herinde, MEN vi kan da
heldigvis skrives ved alligevel ;c)
Jeg deler fuldt ud både Rinnies & Anne-Maries svar.

Med ønsket om en god dag til jer alle(både med & uden papir ;c) )
Martin & Laika
"Anne Mette Mørup" <Spring.Swift.Labrador@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:9dmf6r$ns1$1@news.inet.tele.dk...

Fra : Susanne

Dato : 14-05-01 10:40

Det er da meget flot at I er nogle stykker der kan blive enige om hvad som
helst....
Problemet her er bare den, at ligegyldig hvad folk skriver og spørger om så
VED man at nu kommer der snart et negativt og træls svar fra især Anne
Marie. Og for det meste et svar der ikke har en disse med spørgsmålet at
gøre. I dette tilfælde så blev der faktisk ikke spurgt til hvad I mener om
ørene på en Collie.
Så kunne vi ikke prøve at svare på det der bliver spurgt om..eller vil det
betyde at I ikke kan svare på dem alle sammen??
Nu ved jeg godt at I lige om lidt svare at jeg da bare kan stoppe med denne
NG. , men jeg syntes faktisk at det er en ganske udemærket gruppe. På nær
alt denne hakken efter hinanden.
Jeg har selv været med den sidste år og hold da op hvor jeg tit har rystet
på hovedet af svarene fra visse personer.

Mvh
Susanne

Ps: Smil og det spreder sig som ringe i vandet.....

Kosmonauten <martino@post6.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9do5vn$dqk$1@news.inet.tele.dk...

Fra : R. Ilsøe

Dato : 14-05-01 11:23

Hej Susanne.

Som snakken går og som gruppen er bygget op, er der i mine øjne ikke noget
galt i at melde ud om sine holdninger. Det er som at sidde i en forsamling.
Det ene fører til det andet. Jeg efterlyste sådan set infor om, hvorfor
stritører hos en Collie er så skrækkeligt. Det kan jo godt værer der ligger
mere i end jeg ved af. Som jeg skrev, er jeg ikke så meget inde i Colli'er.
Er det et relativt normalt "problem" hos Collier... Så normalt, at der ikke
er noget galt i at få rettet fejlen, eller er det et sjældent problem som
man ikke ønsker avlet videre på for at holde racestandarten?? Man lærer jo
kun ved at spørge.

Mht. Ami's svar. Jeg kan ikke se noget galt i dem. I mine øjne, skal Ami's
svar oftest læses skrevet med et lille smil... Absolut ikke hånligt. Det er
jo det evige problem, når man kun kommunikerer på skrift og ikke kan se
ansigtsudtryk og høre tonefald. Som udgangspunkt bør man læse alle indlæg
som positive indlæg og kun hvis man har god grund til det læse dem som
negative, stemple den der efter.

Jeg er endnu ikke stødt på nogen i denne gruppe der skriver så negativt at
jeg ikke bryder mig om dem, men ofte har jeg oplevet at folk har levet sig
ind i et emne så meget at indlægene kunne virke negative. Igen, så vælger
jeg at tro at det er den måde søde og glade folk udtrykker sig på på skrift
og altser intet ondt har i sig. Vi lever os jo bare ind i debatter om de dyr
vi alle holde så meget af!

Håber i har haft en god weekend.

Rinnie Ilsøe

Fra : J:o\)hn

Dato : 14-05-01 11:54

"Susanne" <laurberg@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Det er da meget flot at I er nogle stykker der kan blive enige om hvad som
helst....

Hej Susannne ( Eller skal vi være De´s )

Vi skal alle være her, og jeg mener at så længe
vi ikke begynder at tvære hinanden ud med "mudder"
er alle indlæg berigtiget til at tage del i debatten. Ami
er som hun er, og tolker tingene ud fra hendes
synspunkt, og kan man ikke erkende dette, burde
man ej læse hendes indlæg. Jeg mener blot at
hvad vil man så i nyhedsgrupperne ?.

> [...]

> gøre. I dette tilfælde så blev der faktisk ikke spurgt til hvad I mener om

Negativ og "træls" ( Jeg tror du er fra Jylland som mig selv *G*)
er som man ser det, men hvorfor skal et indlæg evig og altid
tolkes som træls, når bare det har en snert af hårde ord og
stikkende ironi ?. Vi kan da godt debatere om hunde ud fra et
glødende synspunkt uden at man behøver at skal opfatte
det som et personangreb. Herre gud, vi elsker alle hunde og
er dette ikke det primære ?.

> [...]
> Jeg har selv været med den sidste år og hold da op hvor jeg tit har rystet
> på hovedet af svarene fra visse personer.

Du skal til stadig være velkommen. Men lade være med at
skrive hypotetisk. Har du kritik af nogens indlæg burde du skrive
vedkommendes navn, så vedkommende kan sige fra.

> Mvh
> Susanne

Mange sommernethilsner til dig.
Jhn

> Ps: Smil og det spreder sig som ringe i vandet.....

Selv smil . Så stort at mine ører hænger!.

Fra : Pernille Lauridsen

Dato : 13-05-01 20:22

Hejsa Rinnie

Da jeg boede i Kbh. mødte jeg jævnligt an anden hundeejer. Han havde en
meget stor og flot dobermanntæve, som han hentet i Tyskland. Men den fik et
"frygteligt" problem. Den havde let skæve forben. Ikke noget der på nogen
måde genere hunden, men det genere en udstillingshund. Så ejeren ville, i
ramme alvor, ha' hunde i narkose og brækket begge forben op, og rettet til.
"Desværre" var der ingen dyrlæge der ville gå med til det.

--
Venlig hilsen Praxis©

Fra : Telia

Dato : 13-05-01 21:22

I kan købe noget voks hos dyrehandleren og sætte på spidsen af
øret. det kan hjælpe. afhænger jo også af hundens alder. det er
et forsøg værd. ørene skal kippe. mambo
Hjørring <tina.josefsen@wanadoo.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:XZvL6.493$Vz4.227577003@news.mobilixnet.dk...

Fra : Susanne

Dato : 13-05-01 23:05

Hejsa.

Jeg har til min Collie brugt to stykker alm. tyggegummi på begge ørespidser.
Det er vist lige omkring kønsmodning at ørene har en tendens til at ville
stå op.
Tyggegummiet kan blive siddende til det falder af , af sig selv.
Held og lykke med det...og lad dig endelig ikke skræmme bort
Mvh
Susanne

.
Telia <birgit@ambo.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:V0CL6.2803$h4.1054167@news101.telia.com...

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 14-05-01 01:00

Susanne <laurberg@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:utDL6.6051$zv2.1074591@news010.worldonline.dk...

> [...]
> Tyggegummiet kan blive siddende til det falder af , af sig selv.
> Held og lykke med det...og lad dig endelig ikke skræmme bort

Ja undskyld mig men både voks og tyggegummi lyder for mig som
galamathias(eller hvordan det nu staves) for mig er og vil hovedsagen altid
være at det er en sund og rask hund .... om ørerne har en lille fejl betyder
for mig intet .... heller ikke hvis jeg havde haft en racehund ... det
vigtigste må da være hundens psyke og helbred ... men jeg er nok håbløs på
det område

MVH Ami

Fra : Susanne

Dato : 14-05-01 09:05

> [...]
> for mig intet .... heller ikke hvis jeg havde haft en racehund ... det
> vigtigste må da være hundens psyke og helbred ... men jeg er nok håbløs på

Nu var det jo heller ikke dig jeg svarede..........

MVH
Susanne

Fra : Ann K.

Dato : 15-05-01 09:46

Hejsa.
Som jeg har læst Hjørrings oprindelige indlæg, ser jeg altså først og
fremmest ironien i ordet "frygtelig".
For vovse er der nemlig ingen problemer overhovedet med at ørene står lige
lodret op i luften... men det kan der jo være for menneskene/ejerne...
Colliens (og Sheltiens) ører skal kippe... dvs at ørets yderste spids skal
hænge, mens resten helst skal være opretstående. Det er en øreform som er
utrolig vanskelig at fremavle og vedligeholde i avlen!
Havde jeg investeret i en ellers smuk og psykisk velfungerende hund til avl,
ville jeg ærgre mig gul og grøn over sådan en dum fejl!

Sidder selv med samme "problem" med Dise (sheltie)... blot er det kun hendes
ene øre der vil tage på himmelflugt - især når hun er meget opmærksom eller
ophidset... Ret vanskeligt at finde ud af hvordan hendes ører vil se ud når
hun er fuldvoksen, for halvdelen af tiden er øret kippet, halvdelen
ejst... - og vi har da også søgt efter det voks som Mambo omtaler, men det
er åbenbart komplet ukendt her i Rødovre! Når nu øret gerne vil kippe,
men måske behøver lidt hjælp, tjahhh så har jeg ingen betænkeligheder ved at
gøre det... Trods alt er der jo racebeskrivelsen (AVVV Ikke slå!!!!! *sss*)
Ja gu' er der tale om at rette på hundens udseende, men ligefrem gribe til
nogle af de metoder, der bla bruges i England kunne ingen her vel finde
på!!!
(I UK brækkes ørebrusken med en knibtang, naturligvis uden nogen former for
bedøvelse af hunden!!! )
Ang avl på en hund, der sådan har fået maskeret en fejl... nej dét kunne jeg
dog ikke finde på!!!!
Men jeg kunne godt finde på at søge efter en han med "perfekte" ører - for
som jeg ser det, _har_ hun altså genet for de kippede ører, så hvis "bare"
jeg er omhyggelig, når jeg måske engang skal udvælge en hanhund til parring,
så tror jeg at det vil være OK... (Har talt med andre opdrættere ang dette -
ingen af dem fik "hjertekvababbelser" over dette synspunkt )
Men Herregudda, avl på Dise er noget som ligger laaaaangt ude i fremtiden!
Hvem ved hvordan hun vil komme til at se ud som fuldvoksen - hun kunne blive
for høj, have dårlig pelskvalitet, mangle tænder, opretstående ører osv
osv....
Og er der fejl, jamen så skal der ikke avles her i huset! Neutralisering og
koncentration om lydighedsprogrammet og agilityen vil i stedet blive
fremtiden!!!

Mvh Ann.
PS. Dise er for resten ret sød at se på når det ene øre er rejst og det
andet kipper - et noget så frækt, flabet og glad udtryk hos en hund skal man
altså lede længe efter! )

Fra : R. Ilsøe

Dato : 15-05-01 10:05

Hej Ann.

Tsk for svaret. Det var, for mig, meget brugbart. Som jeg forstår dit
indlæg, så er opretstående ører altså så normalt et "problem" at det ikke
eller uhørt at gøre noget ved det?? Problemet er også så udbredt, at det er
svært at finde "avlsdyr" (hader det udtryk) der ikke "lider" af det i større
eller mindre grad??

Hvis jeg har forstået det ret (og jeg tvivler ikke på hvis i siger det er
sådan!!!!) burde standarten for de hunderacer egentlig laves om. Så længe
det som sagt ikke er til gene for dyret kan der vel ikke være noget galt i
de ører. Specielt når problemet er relativt udbredt og ikke er opstået pga.
forkert avl, men simpelthen pga. den naturlige udvikling hos racen??

Rinnie Ilsøe

Fra : Ann K.

Dato : 15-05-01 22:01

Hej Rinnie.

>Som jeg forstår dit indlæg, så er opretstående ører altså så normalt et
"problem" at det ikke eller uhørt at gøre noget ved det??
<> Njarj... Så normalt er det ikke - men det er absolut ikke ukendt!!!
Som sagt er kipørerne svære at avle så de er perfekte - nogle kipper mere,
andre mindre, enkelte hunde har opretstående ører og atter andre (meget
få!!!) har hængeører (det sidste anses for en kæmpefejl! Ligesom fx hvide
pletter på kroppen..).
At nogle så vælger at maskere fejlene... tja - det er faktisk OK for mig,
når blot man så lader være med at bruge disse dyr til avl!
Svjh kender du jo selv til Flatterne og ved vel også hvilke ting, der anses
som fejl hos denne race - fejl, der bestemt ikke har nogen videre betydning
for hundens egentlige funktion som hund, men som kan have stor betydning for
hundens racetypiske udseende... Det er for så vidt det samme, der er tale om
her hos Collie og Sheltie...

>Problemet er også så udbredt, at det er svært at finde "avlsdyr" (hader det
udtryk) der ikke "lider" af det i større eller mindre grad??
<> Næh egentlig ikke - men igen kipører er svære at avle... Det kræver stor
omhyggelighed i sit opdræt at finde en god avlskombination, når der skal
tages hensyn både til udseende og mentalitet.
Mener at huske at det tidligere ikke var temperamentet, man lagde alt for
stor vægt på hos især Collien... det var vigtigere at vovse lignede
Lassie... En udvikling, der heldigvis er stoppet, men som man jo kan se hos
andre racer (fx Dalmatinere - forbandede Disneyfilm!). Hunderacer, der
pludselig skal fungere som modedyr trives sjældent med dette! Der vil altid
være risiko for at man glemmer at vægte racens brugsegenskaber...

>Hvis jeg har forstået det ret (og jeg tvivler ikke på hvis i siger det er
sådan!!!!) burde standarten for de hunderacer egentlig laves om.
<> Hvorfor dog det??? At det er vanskeligt at opretholde den øreform betyder
jo ikke at det er umuligt... Og hvorfor ikke bevare kipørerne som den
kuriositet de jo er... Det er jo ikke som fx stort underbid e.lign. noget,
der kan give hunden fysiske gener...
Det som vel er det største problem er jo nok at racen på et tidspunkt er
blevet populær og mange derfor netop ikke har været omhyggelige nok i deres
valg af avlsmateriale... Man har avlet løs og står så 20 - 30 år senere med
en race som både mentalt og fysisk trænger til at blive "rettet op"... Og
personlig mener jeg da at det sympatisk at man har valgt at koncentrere sig
om mentaliteten _før_ udseendet

>Specielt når problemet er relativt udbredt og ikke er opstået pga.
forkert avl, men simpelthen pga. den naturlige udvikling hos racen??
<> Hmmmm - nu har der jo eksisteret Collies (og Shelties) i hvert fald de
seneste 100 år og man har lige fra starten "forlangt" kipørerne...
Du har simpelthen ikke forstået, hvad jeg mente - der _er_ tale om forkert
avl!!! Dvs. opdrættere har valgt at maskere ørefejlene og ukritisk avlet
løs... Dyr med fejl bør jo ikke indgå som avlsmateriale - men som sagt,
det - er sq* svært at finde avlsdyr med perfekt udseende og mentalitet... og
når køberne så vægter Lassie højere end den suveræne hyrdehund med kipører,
tjahhh... "Money makes the World go around!!"
Ok man kan da også tale om naturlig udvikling, meeeeen det kunne man vel
også sige om pekingeseren, bulldoggen, flatteren osv. osv.

Håber at dette svar vil give dig lidt mere klarhed

Mvh Ann
- der også hader at omtale dyr som avlsdyr, avlskombinationer, avlsmateriale
osv. osv. ... men det gør det altså lidt lettere at få skrevet mine tanker
ned, når jeg bruger disse udtryk!

Fra : R. Ilsøe

Dato : 16-05-01 10:11

> Du har simpelthen ikke forstået, hvad jeg mente - der _er_ tale om forkert
> avl!!!

Jeg tror jeg har forstået nu!

Indlæget før fremgik bare ikke _så_ tydeligt som dette og det er jo svært
for mig at gi' udtryk for at jeg har forstået når hele den uddybede
forklaring kom i samme indlæg... Derfor... Efter dette indlæg er jeg endnu
engang blevet klogere. Tak for forklaringen!

Rinnie Ilsøe

Fra : Hedda

Dato : 17-05-01 20:55

Hei!

Prøv tyggegummi!
Det hjelper og det faller av etter hvert, men husk, ta dem godt av under
utstilling!
Lykke til!

Hedda