Asus P4S800-Mx - starter ikke eller hvad ?
Fra : Mogens

Dato : 25-09-04 19:43

Syntes jeg skulle have opgraderet den gamle PC, og købte derfor et ASUS
P4S800-MX med en Celeron D 2.6 med 533 MHz FSB. Nåja også noget DDR/PC400
Ram fra Kingston. Bundkortet har bl.a. indbygget grafikkort.

Nu har jeg fået delene monteret, men der sker ikke meget når jeg startet
pc'en.
Powerknapper, Powerled, HD-led og Resetknap ser ud til at virke.
Processorkøler kører også rundt.
Men monitoren tænder aldrig, hvilket vil sige at jeg ikke ved om bios
starter.
Der kommer heller ingen POST-Beep

1. Kan det være processoren ?
2. Kan det være rammen ?
3. Kan det være at kortet kører på den ekstene AGP port ?

Hjælp
Mogens

Fra : kenzo

Dato : 26-09-04 01:30

> 1. Kan det være processoren ?
Tror det ikke, men kan heller udelukke det

> 2. Kan det være rammen ?
Har du tjekket om de sidder ordentligt i ?

> 3. Kan det være at kortet kører på den ekstene AGP port ?
Har du slået agpporten fra i bios da det lyder det til at være derfor.
Har du prøvet med en grafikkort i agpporten ?

Hvad stor er din PSU ?
Den skal være på minimum på 300w

Har du prøvet at resette bios`en ?

Har du noget monteret i pci slottene? .....hvis ja så prøv at tage den/dem
ud først

Fra : Mogens

Dato : 26-09-04 07:55

Hej Kenzo
Tak for svaret

"kenzo" <kenzo21 FJERN @sol.dk> skrev i en meddelelse
> Har du tjekket om de sidder ordentligt i ?
Jeg har haft rammen ude, men det gør ingen forskel om den er ude eller sat
ordentlig i.

> Har du slået agpporten fra i bios da det lyder det til at være derfor.
> Har du prøvet med en grafikkort i agpporten ?
Jeg har ikke haft bios til at køre, så jeg kan vælge grafikport fra eller
til.
Den burde ikke være slået fra, da jeg ikke har noget i AGP-porten
Har desværre ikke noget AGP-kort der passer

> Hvad stor er din PSU ?
> Den skal være på minimum på 300w
Den er 300W og godkendt til P4

> Har du prøvet at resette bios`en ?
Ja, nu har jeg men det hjalp heller ikke

> Har du noget monteret i pci slottene? .....hvis ja så prøv at tage den/dem
> ud først
Jeg har pt absolut kun det aller vigtigste monteret ( for at eliminere fejl
mulighederne)
Dvs kun PSU, CPU og frontpanel switchene. Altså ingen PCI kort eller diske.
Uden alt det burde jeg vel få et eller andet på min skærm.

Mogens

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 26-09-04 07:59

On 2004-09-26, Mogens <qwerty@qwerty.com> wrote:

> Jeg har pt absolut kun det aller vigtigste monteret ( for at eliminere fejl
> mulighederne)

Prøv at hive boardet ud af kabinettet. Det _kan_ være at boardet rører
kabinettet et sted hvor det ikke må! Når du gør det, så læg endelig ikke
boardet på den antistatiske pose, den er svagt ledende. Læg det på et
træbord eller lign.

Iøvrigt. På nogle ældre boards startede maskinen ikke op hvis IDE og/eller
floppy kablerne var vendt forkert!

Minimalt setup: board, cpu, psu, 1 enkelt ram og gfx

Held og lykke

Thomas

Fra : Mogens

Dato : 26-09-04 09:25

Hej Thoams

> Prøv at hive boardet ud af kabinettet. Det _kan_ være >at boardet rører
kabinettet et sted hvor det ikke må!

Ingen ændring, stadig ingen liv i kortet.

> Minimalt setup: board, cpu, psu, 1 enkelt ram og gfx
Fandt et gammelt PCI grafikkort, men heller ikke dette gav nogen ændring.

Mogens

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 26-09-04 09:42

On 2004-09-26, Mogens <qwerty@qwerty.com> wrote:

> Ingen ændring, stadig ingen liv i kortet.

Har du mulighed for teste delene enkeltvis? Altså prøve cpu i andet board,
prøve ram i andet board, verificiere at PSU virker med andet board, osv.

> Fandt et gammelt PCI grafikkort, men heller ikke dette gav nogen ændring.

Hvis intet hjælper, så ville jeg sende boardet retur, eller prøve
bios-flash.dk, som er næsten gratis hvis han ikke kan hjælpe dig.

Thomas

Fra : Eh-Fniller

Dato : 26-09-04 09:52

Thomas S. Iversen wrote:

> [...]
>

> Hvis intet hjælper, så ville jeg sende boardet retur, eller prøve
> bios-flash.dk, som er næsten gratis hvis han ikke kan hjælpe dig.

En af mine kollega'er har et ligende kort der heller ikke
ville starte. Efter en masse forskellige opsætninger
endte det med at hans 300w psu blev skiftet ud med et no-name
psu hvorefter det kørte. Da havde han forinden været forbi en
400w psu heller ikke kunne slæbe dyret.

EH

Fra : Mogens

Dato : 26-09-04 10:36

> [...]
> endte det med at hans 300w psu blev skiftet ud med et no-name
> psu hvorefter det kørte. Da havde han forinden været forbi en

Interessant !
Når du skriver "ikke ville starte", ved du så om det også betød at der
overhovedet ikke ikke var nogen som helst form for liv i grafikken. Min kan
ikke engang få skærmen ud af standby mode.

Mogens

Fra : Eh-Fniller

Dato : 26-09-04 10:44

Mogens wrote:

> [...]
> overhovedet ikke ikke var nogen som helst form for liv i grafikken. Min kan
> ikke engang få skærmen ud af standby mode.

Lige precis.

EH

Fra : Eh-Fniller

Dato : 26-09-04 10:46

Mogens wrote:

> [...]
> overhovedet ikke ikke var nogen som helst form for liv i grafikken. Min kan
> ikke engang få skærmen ud af standby mode.

Lige presic.
Det var intet der kørte på.
Evt kun cpu blæser i ny og næ men så heller ikke mere.

EH

Fra : Mogens

Dato : 26-09-04 10:39

> Har du mulighed for teste delene enkeltvis? Altså prøve cpu i andet board,
> prøve ram i andet board, verificiere at PSU virker med andet board, osv.
Nej dem jeg kender har AMD processorer, men strømforsyning må da i hvert
fald kunne checkes den vej rundt.

> Hvis intet hjælper, så ville jeg sende boardet retur, eller prøve
> bios-flash.dk, som er næsten gratis hvis han ikke kan hjælpe dig.

Jeg er næsten også ved at være overbevist om at det må være et eller andet
med det bundkort ;-(

Mogens

Fra : Sander

Dato : 26-09-04 17:00

Gad vide om du har det firbenede pentium 4 stik monteret på mb,
eller er din psu så gammel at den ikke har det stik, for så kunne det
jo være der problemet ligger, mb kan ikke starte uden det stik.
Sander.

Fra : Mogens

Dato : 26-09-04 17:33

Ok Sander.

"Sander" <noller1@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> eller er din psu så gammel at den ikke har det stik, for så kunne det
> jo være der problemet ligger, mb kan ikke starte uden det stik.

Det er et helt nyt kabinet med 300W PSU. Og begge stik fra PSU er monteret
på MB

Mogens

Fra : Elscorpio

Dato : 26-09-04 19:48

> Har du tjekket om de sidder ordentligt i ?

jeg tror det er rammen, en 533 fsb processor og ddr 400 mhz ram passer ikke.

det virkede ikke på mit Asus P4P800 deluxe bundkort

prøv med en stang ddr266 mhz aka PC2100 ddr ram

Fra : Per Korshøj

Dato : 27-09-04 07:58

Flash den sidste nye bios, da dit bundkort skal have denne for at
understøtte din celeron D processor

http://www.asus.com.tw/support/download/item.aspx?ModelName=P4S800-MX

Da du har onbord gfx, skal du lige have fat i et agp gfxkort, for at kan
følge med i hvad der sker

(brug aflash og følg vejledningen der står i din manual under crashfree
bios)

Per

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 27-09-04 08:24

On 2004-09-27, Per Korshøj <per@123ternevej2.dk> wrote:
> Flash den sidste nye bios, da dit bundkort skal have denne for at
> understøtte din celeron D processor

Hvordan skal han det når maskinen ikke vil starte?

Thomas

Fra : Per Korshøj

Dato : 27-09-04 08:32

Han skriver at cpu køler og alt andet kører, for øvrigt har dette været et
kendt prob. med asus bundkort. Har selv flashed ca. 15 bundbræder af mærket
asus p4sp mx med akurat samme prob.

per

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 27-09-04 09:35

On 2004-09-27, Per Korshøj <per@123ternevej2.dk> wrote:
> Han skriver at cpu køler og alt andet kører, for øvrigt har dette været et
> kendt prob. med asus bundkort. Har selv flashed ca. 15 bundbræder af mærket
> asus p4sp mx med akurat samme prob.

Sjovt. Jeg læser indlægget som om at han intet liv får i maskinen (og derfor
ikke kan opdatere den). Hvis det er et bios problem, så ville det billigste
nok være (i rækkefølge)

1. Låne en gammel P4/Celeron P4 at opgradere med.
2. få bios-flash.dk til at gøre det.
3. Købe en gammel CPU.

Thomas

Fra : Per Korshøj

Dato : 27-09-04 09:39

det billigste vil være at indsætte et grafikkort i agp porten og flashe med
aflash (anbefalet af asus) da dette bundkort har en crashfree bios, som
iflg. asus altid vil kunne flashes da bundkortet under opstart ved def bios
eller hardware prob. vil boote på a drevet

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 27-09-04 11:22

On 2004-09-27, Per Korshøj <per@123ternevej2.dk> wrote:
> [...]
> iflg. asus altid vil kunne flashes da bundkortet under opstart ved def bios
> eller hardware prob. vil boote på a drevet

Ja hvis der er en processor til at køre rescue-flash koden i bios'ens
bootblock. Det er der næppe når biosen ikke kan genkende processoren.

crashfree er nok nærmere tiltænkt folk der fejlopdaterer deres bios. Da
system virkede før opdateringen vil det også virker med den minimalistike
bioskode, men det er ikke Mogens' situation. Jeg har mine tvivl om
hvorvidt "crashfree bios" kan hjælpe her.

Men det er kun gisninger.

Thomas

Fra : Mogens

Dato : 27-09-04 11:37

> Ja hvis der er en processor til at køre rescue-flash koden i bios'ens
> bootblock. Det er der næppe når biosen ikke kan genkende processoren.

Skal jeg forstå det sådant at hvis ikke bios'en ikke kan køre med
processoren, så vil intet virke incl boot-historien ?

Mogens

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 27-09-04 12:17

On 2004-09-27, Mogens <mogens@skalikkebrugespetsens.dk> wrote:

> Skal jeg forstå det sådant at hvis ikke bios'en ikke kan køre med
> processoren, så vil intet virke incl boot-historien ?

Ja. Når der kommer strøm på processoren begynder den at udføre bios kode.
Vælter biosen inden systemet kommer op (f.eks. fordi den ikke ved hvordan
den skal få CeleronD op og køre), så forbliver skærmen sort, der kommer
intet bip, osv.

Når det er sagt, så kan det godt være, at din bios virker med din (type)
cpu. Det kan også være en alm. hardware fejl. Dårligt board eller totalt død
cpu.

Men vi er ned hvor det er svært, og du bliver nødt til at udlukke
muligheder. Hvis du ved at cpuen og boardet virker (ved at have prøvet dem
enkeltvis i andet setup), så er det kun kombinationen af disse 2 der ikke
virker, og derfor er det som Per skriver.

Thomas

Fra : Mogens

Dato : 27-09-04 19:16

> Når det er sagt, så kan det godt være, at din bios virker med din (type)
> cpu. Det kan også være en alm. hardware fejl. Dårligt board eller totalt
død
> cpu.

Ja, så er alt (næsten) prøvet.

eksternt AGP kort = ingen virkning
Anden DDR Ram= ingen virkning
Lidt ældre Celeron som kortet skal kunne køre med = ingen virkning.
Alle spæninger fra PSU målt til at være OK

No matter what, så er der ingen liv i pc'en. Ingen beep eller andet der
tyder på intellegent form for liv. Power knap og reset knap ser dog ud til
at virke.

Det værste er dog at da processoren kom tilbage i den oprindelige PC, så er
den altså lige så død. Den må altså være stået af da den kom over i mit ASUS
bundkort. (Øv)
Det må tyde på at der er en fejl på bundkortet der tager cpu'en med sig.....
;-(

Mogens

Fra : Mogens

Dato : 27-09-04 09:38

Hej Per

"Per Korshøj" <per@123ternevej2.dk> wrote in message
> [...]
> følge med i hvad der sker
>
> (brug aflash og følg vejledningen der står i din manual under crashfree

Jeg har godt set at der på ASUS hjemmeside står at bios skal opdateres for
at køre med processoren. Men kan jeg godt gøre det når der tilsyneladende
ikke er liv i kortet ?

Jeg har ikke lige at AGP kort, så jeg prøvede med et PCI kort, med det
virkede (heller) ikke.
Skal det være AGP?

Mogens

Fra : Mogens

Dato : 27-09-04 10:03

Sjovt nok så har nyeste bios ikke højeste versionsnr.

Fra : Per Korshøj

Dato : 27-09-04 10:06

nej det har jeg også set

Fra : Mogens

Dato : 27-09-04 10:37

Skal det være AGP gfx?

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 28-09-04 08:44

On 2004-09-28, Mogens <mogens@skalikkebrugespetsens.dk> wrote:

> Det må tyde på at der er en fejl på bundkortet der tager cpu'en med sig.....
> ;-(

Det er noget l*rt. Hmm, håber ikke det var en alt for ny processor :-/

THomas

Fra : Mogens

Dato : 30-09-04 06:46

> Det er noget l*rt. Hmm, håber ikke det var en alt for ny processor :-/
>
> THomas

Det var det - desværre.

Jeg har nu efter aftale med leverandøren, sendt bundkort og processor
tilbage. For en god ordens skyld fik de også RAM modulet, så det hele kan
blive checket.

Mogens