Pragtsmerling - størrelse
Fra : Ruth Kjær

Dato : 25-09-04 16:18

Vi har akvarie med store fisk, og i min akvariebog kan jeg se, at smerlinger
kan bliver op til 30 cm.

Har nogen af jer set eksemplarer i mellem 20 og 30 cm, eller bliver de kun
så store i naturen?

De bedste hilsner

Ruth

Fra : Mikkel Stepién Munk

Dato : 25-09-04 16:18

Jeg har set et par stykker i den længde du omtaler, men det tager lige en
dag eller to...

/Mikkel

Fra : Ruth Kjær

Dato : 25-09-04 16:47

Hej Mikkel

Det lyder godt.

Så er det med at forhøre os hos fiskehandlerne, om de har nogle brugte
pragtsmerlinger. De skal nemlig være den størrelse, når vi køber dem til
akvariet.

De bedste hilsner

Ruth

Fra : Mikkel Stepién Munk

Dato : 25-09-04 16:51

Hvilke andre fisk har du i akvariet? Største delen af pragtsmerlingerne i
butikkerne ligger langt under 30 cm - det er de færreste der gider, at købe
så store fisk...

M.

Fra : Ruth Kjær

Dato : 25-09-04 21:42

Vi har to balihajer (25 og 30 cm), en sugemalle på 30 cm og en Vieja
Synspila - og de boltrer sig i 530 liter.

Både balihajer og sugemalle er købt hos akvariehandlere, da de fik dem ind
fra et nedlagt akvarie/akvariet var blevet for småt til fiskene. Så måske er
der en chance, når du nu har set nogle i den størrelse.

Det dur ikke, hvis de er "almindelig" størrelse, for så er der risiko for at
de andre fisk bare vil tænkte - "tak for lækker mad, den fisk ser lækker ud
og passer lige i min mund".

Fra : Mikkel Stepién Munk

Dato : 25-09-04 22:30

Jeg er sikker på, at du godt kan smide en flok pragtsmerlinger ( i alm.
dyrehandler størrelse ) der i, uden at det vil blive et blodbad. Balihajerne
og sugemallen gør dem i hvert fald ikke noget - det ligger fast... og
sikkert heller ikke den ene cichlide!

Fra : Ruth Kjær

Dato : 26-09-04 10:31

Stoler ikke helt på fiskene - især chikliden :)

Men da de andre fisk er så store, vil det også være flottest, hvis
pragtsmerlingen er stor, hvorfor den min. skal være 20 cm.

Fra : Mikkel Stepién Munk

Dato : 26-09-04 10:49

Tror mig - pragtsmerlinger på 20 cm er ikke specielt kønne! Faktisk vil
nogle måske endda kalde dem direkte grimme men det er jo smag og behag...

Nu er Mellemamerikanske cichlider ikke lige min stærkste side, men så vidt
jeg ved, er netop den type cichlide du har planteæder så jeg tvivler stærkt
på, at den vil gøre pragtsmerlingerne noget...

But hey, it's your tank so...

M.

Fra : Ruth Kjær

Dato : 26-09-04 16:19

:) hvis den er grim, vil jeg ikke ha' en.

Må se om jeg kan se en i den størrelse - så må jeg se, om jeg kan li' den
eller ej.

Fra : coryfreak

Dato : 27-09-04 07:50

Hej Ruth.

Jeg har nogle store pragtsmerlinger som er 15-20 cm som du gerne må købe.
Der er to hanner og to hunner og hunnerne er rovnsvære. ¨Nu er jeg ikke klar
over hvor du bor i landet men fiskene befinder sig i Aalborg.

Fra : Ruth Kjær

Dato : 27-09-04 19:14

Hej Coryfreak

Tak for tilbuddet, men det er nok lige langt nok væk - bor i Brønshøj.

Ruth